وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کمپین نخریدن خودرو جهت خود را گم کرده است، گفت: این کمپین باید تغییر جهت داده و هدف خود را تبدیل به خریدن خودروهای کمتر آسیبده کند.
به گزارش ایلنا علی ربیعی در مراسم یادبود قربانیان سوانح رانندگی، اظهار کرد: در مرحله اول باید سیاستگذاریهایی داشته باشیم که در ابعاد مختلف رانندگی منجر به سانحه نشود. همچنین باید به گونهای سیاستگذاری کنیم که از بار فاجعه-سانحه رانندگی- کم کنیم، بعد از سانحه نیز سیاستگذاری به نحوی باشد که زندگی بهتری را برای بازماندگان فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار 90 درصد کشتهها و آسیبدیدههای سوانح رانندگی از اقشار کمدرآمد و متوسط جامعه هستند، ادامه داد: 25 درصد سوانح رانندگی جادهای مربوط به موتورسیکلتهاست که 60 درصد آن منجر به فوت میشود.
دکتر ربیعی با تاکید بر اینکه در دولت به دنبال افزایش هزینههای کارهای خطرپذیر رانندگی هستیم، افزود: فشار اجتماعی در کشور باید به سمت استفاده از خودروهای کمتر آسیب ده برود،کمپین نخریدن خودرو جهت را گم کرده است و باید تغییر جهت دهد و به سمت خریدن خودروهای کمتر آسیب ده حرکت کند.
من هم قربانی سوانح رانندگی هستم
وی با بیان اینکه بنده نیز به نوعی قربانی سوانح رانندگی هستم گفت: فرزند 15 سالهام چند سال پیش تصادف کرد و چون رانندهاش فرار کرده بود سه ساعت در کنار خیابان ماند و هیچ کس نبود که او را به بیمارستان ببرد. این اتفاق و از دست دادن فرزندم هیچ گاه از ذهنم بیرون نمیرود.
طرح "توسعه پوششهای بیمهای حادثهدیدگان سوانح رانندگی" تهیه میشود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 90 درصد کشتهشدگان و آسیب دیدگان سوانح رانندگی از اقشار کم درآمد و متوسط جامعه هستند گفت: در حال تهیه طرحی برای توسعه پوششهای بیمهای افراد حادثه دیده در سوانح رانندگی هستیم.
دکتر ربیعی با بیان اینکه این دهه، دهه جهانی ایمنی راههاست اظهار کرد: امسال هم سال ایمنی کودکان نامگذاری شده است و باید اقدامات جدی در این زمینه صورت بگیرد.
وی افزود: کودکان باید قبل از اینکه بزرگ شوند بتوانند کودکی کنند و فرصت برای زندگی سالم را از دست ندهند. اگر کودکی دچار سانحه می شود هم خودش و هم خانوادهاش سالهای طولانی درگیر میشوند. عمدتا این مسئله که کوچکترها را کمتر میبینیم و نادیده میگیریم مصیبت فرهنگی ما است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نادیده گرفتن صداهای خاموش و کسانی که کمتر دیده میشوند در فرهنگ ما عمیق تر است اظهار کرد: سه مرحله پیش از اتفاق، حین اتفاق و پس از آن در خصوص سوانح رانندگی وجود دارد که باید برای هر سه مرحله به صورت دقیق برنامه ریزی کرد بخصوص در مرحله پیش از اتفاق که باید برنامههای پیشگیرانه را مدنظر قرار داد.
دکتر ربیعی ادامه داد: به خصوص در بحث معلولیت، بهزیستی، پوشش بیمهای و تضمین زندگی بهتر برای افراد حادثه دیده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشتر درگیر است و در این خصوص برنامههایی را نیز در دست اجرا دارد. باید تلاش کنیم سیاست گذاریهای ما منجر به کم کردن از بار سوانح شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه 90 درصد کشته شدگان و آسیب دیدگان سوانح رانندگی از اقشار کم درآمد و یا سطح متوسط جامعه هستند اظهار کرد: آیا میتوان رابطهای بین فقر و تصادف برقرار کرد؟. 25 درصد تصادفات جادهای ما مربوط به موتورسیکلتهاست که 60 درصد این تصادفات معمولا به مرگ میانجامد.
وی افزود: از سوی دیگر استانهای لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، ایلام و چهار محال و بختیاری که رابطهای با محرومیت دارند بیشتر در معرض سوانح رانندگی هستند که این مسئله شاید به نوع خودرو، وضعیت راهها، فرهنگهای محلی و عوامل دیگر مربوط شود البته باید گفت در اینجا اجتماعی شدن در رانندگی چندان با فقر رابطهای ندارد زیرا متاسفانه اقشار پردرآمد با اتومبیلهای گران قیمت را میبینیم که با بدترین فرهنگ رانندگی میکنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه به نوعی پرخاشگری رسیدهایم که میخواهیم آن را در رانندگیها تخلیه کنیم گفت: این مسئله نیز از مصیبتهای فرهنگی ماست. برنامهای را در دست داریم که امیدواریم بتوانیم آنرا زودتر به صحن علنی دولت ببریم. این برنامه پیرامون افزایش هزینه کارهای خطرپذیر است.
فشار اجتماعی برای نخریدن خودروهای داخلی به فشار اجتماعی خریدن خودروهای ایمن تبدیل شود
وی در ادامه به وضعیت وسایل نقلیه نیز اشاره و عنوان کرد: به شدت طرفدار این هستیم که باید تولیدات داخلی را مصرف کنیم اما این فشار اجتماعی از سوی کمپینها به جای نخریدن خودروهای داخلی باید به فشار اجتماعی برای خریدن خودروهای ایمن تبدیل شود که حافظ جان سرنشینانش باشد. این کمپینها جهت را گم کردهاند و باید سمت و سوی خود را تغییر دهند.
دکتر ربیعی ادامه داد: در حال حاضر زمان حضور تیمهای امداد و نجات در محل حوادث 10 دقیقه و 23 ثانیه است که با نرم جهانی فاصله زیادی ندارد و باید تلاش کنیم این زمان را کمتر کنیم.
وی همچنین به ضرورت هماهنگیهای بین دستگاهی اشاره و عنوان کرد: تلاش میکنیم برای همه معلولان زندگی کم رنج تری فراهم کنیم هرچند امکانات ما زیاد نیست و محدودیتهای مالی بسیاری داریم. به همین خاطر نیاز است که جامعه را به همراهی بطلبیم.
دکتر ربیعی ادامه داد: دولت روحانی دولت فروتنی است و فروتنانه اعلام میکنیم که نمیتوانیم به تنهایی همه کارها را جلو ببریم و باید به سمت جامعه محوری و خانواده محور شدن فعالیتهایمان حرکت کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بیش از هر چیز دیگری به اخلاق در جامعه و احترام به دیگران نیازمند هستیم اظهار کرد: در حوزه بیمهها در تلاش هستیم اقداماتی را انجام دهیم البته منابع ما محدود است و به سختی در حال تهیه منابع هستیم تا بتوانیم بر اساس طرحی که در دست داریم پوشش بیمهای را برای افراد حادثه دیده در حوادث رانندگی توسعه دهیم.