در فاصله سه ماه تا آغاز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، تصمیمات عجیب سینمایی این بار در حوزه جشنواره فیلم فجر در شرایطی خبرساز شده که به نظر میرسد نمیتوان نقش انتخابهای اشتباه در حوزه سینما را در آنچه اکنون در حال وقوع است و در جشنواره فجر نمود بیشتری داشته، انکار کرد.
به گزارش «تابناک»؛ اصرار بر حذف کاخ جشنواره از برج میلاد و توزیع اهالی سینما و رسانه در سینما ملت و چارسو (طبقات آخر پاساژ موبایل چارسو) با وجود انتقادات گسترده، با اصرار مدیران ارشد سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر همراه شده است؛ رویکردی که به نظر میرسد این دوره از جشنواره را با حواشی به مراتب بیش از دوره پیشین همراه سازد.
در چند دوره پیشین جشنواره فیلم فجر، با وجود ظرفیت بسیار بالای صندلیهای برج میلاد، به واسطه گسترش چشمگیر وسعت جشنواره و تمرکز بیسابقه رسانهای بر این رویداد، شاهد یک ترافیک عظیم بودیم. بخشی از این ترافیک به تصمیمات اشتباهی بازمیگشت که برخی مدیران میانی در راستای منافع شخصی اخذ میکردند.
به عنوان مثال در دورههای پیشین یکی از مدیران میانی جشنواره فیلم فجر علاوه بر کارتهای ارسال شده توسط دبیرخانه برای شماری از سینماگران، تعدادی کارت برای همان سینماگران در راستای تقویت روابطش با ایشان ارسال کرده بود یا مدیر دیگری در حوزه صدور کارت برای هر آشنایی با سواستفاده از اختیارات، کارت ورود و خروج جشنواره را صادر میکرد و... .
پیش از این پیشنهاد شد کارتها در کاخ جشنواره بر اساس شماره صندلی صادر شود؛ اما با توجه به اینکه برخی مدیران سینمایی به شدت دنبال پر بودن صندلیهای سالن اصلی کاخ جشنواره بودند، تا دو برابر ظرفیت سالن اصلی برج میلاد (حدود چهار هزار کارت برای حدود 1700 صندلی سالن اصلی)، کارت صادر میکردند که این رویکرد غلط در زمان اکران فیلمهای پرمخاطب فاجعه را رقم میزد و سر ریز جمعیت به سالنهای جنبی با ظرفیت 200 تماشاگر منتقل میشد.
اکنون قرار است پردیس چهارسو که با پنج سالن مجموعاً 900 صندلی در اختیار دارد یا پردیس ملت که با پنج سالن مجموعا 1089 صندلی دارد، جایگزین کاخ جشنواره شود و این رویکرد به بهانه کاهش هزینهها انجام میشود؛ کاهش هزینههایی که با حذف چند هزار ناهار و شامی که هر روز سرو میشد، قابل تحقق بود و ظاهراً قرار است با مدیریت به شیوه CRL+Z همه چیز از جمله مدیریت سینما به دوران گذشته بازگردد.
با این اوصاف مشخص نیست قرار است پردیس سینمایی ملت که در زمان میزبانی جشنواره فیلم کوتاه (با مخاطب محدود) با ترافیک جمعیت مواجه بود و پردیس سینمایی چارسو که اساساً یک پاساژ تجاری است و در زمان میزبانی جشنواره بین المللی فیلم فجر (با مخاطب خاص و اندک به نسبت جشنواره ملی) با یک ترافیک جمعیتی روبرو بود، چگونه پاسخگوی سیل جمعیت خواهند بود.
متاسفانه به جای اینکه مسئولان سینمایی سخن از کوشش برای تامین اعتبارات عمرانی برای احداث کاخ دائمی جشنواره فیلم فجر نظیر جشنوارههای معتبری چون کن، برلین و ونیز بر زبان بیاورند، همین کاخِ استیجاری فیلم فجر را نیز از معادلات حذف میکنند و بدین ترتیب سینما یک پرده شبیه تر به دوران دهه شصت میشود که جشنواره فجر یک جشنواره پراکنده در سینماهای مختلف و دارای بیشترین فاصله با استانداردهای برگزاری جشنوارههای بین المللی بود.
البته نباید از سینمایی که پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب یک چهره دارای تحصیلات دانشگاهی در سینما بر صدر آن تکیه نکرده، بیش از این انتظار داشت. در جشنواره فیلم فجر امسال تبعات انتصاب یک پزشک عمومی -ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر- توسط یک مهندس طراحی جامدات -محمد مهدی حیدریان- به خوبی قابل لمس خواهد بود.