چگونه از خسرو شکیبایی و علی حاتمی به این طرح رسیدیم؟

ایده پوستر جشنواره فیلم فجر کپی از آب درآمد؟!

پوستر جشنواره فیلم فجر در دو دوره اخیر هویت یافته و به شیوه جشنواره کن با چهره بزرگان سینما همراه شده بود. اکنون مشخص نیست، چرا به جای استفاده از تصویر یکی از بزرگان سینمای ایران بر پوستر جشنواره فیلم فجر و استمرار این سنت پسندیده، طرح یک سیمرغ تشکیل شده از آب بر پوستر جشنواره نقش بسته است؟ آیا این طرح پوستر با آنچه قرار است در این دوره از جشنواره ببینیم، نسبتی دارد؟!
کد خبر: ۷۵۴۰۲۳
|
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹ 10 December 2017
|
20653 بازدید
|

پوستر جشنواره فیلم فجر کپی از آب درآمد!پوستر جشنواره فیلم فجر ـ که در دوره‌های پیشین هویت یافته بود ـ در سی و ششمین دوره به همان رویه گذشته بازگشت و به جای استفاده از تصویر بزرگان سینمای ایران، یک طرح تخیلی سیمرغ که توسط یکی از آبجکت‌های آماده پیاده سازی شده را شامل شد و بدین ترتیب، نخستین نمود عینی مهم ترین رویداد فرهنگی سال 1396 این پرسش را پیش آورد که آیا حتی در حد طراحی یک پوستر برای جشنواره فجر خلاقیت وجود ندارد؟!

به گزارش «تابناک»؛ عصر روز گذشته پوستر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی و در نهایت یک پوستر با طرح تخیلی سیمرغ برآمده از آب طراحی شد؛ طرحی که برای درک کپی بودن ایده و اجرایش، تنها کافی است عبارت «Water Bird» را در سایت‌های عرضه طرح‌های آماده گرافیکی و حتی گوگل جستجو کنید و با حجم قابل توجهی از طرح‌های آماده لایه باز مواجه شوید که با ترکیب چند طرح می‌توانید به پوستر این دوره از مهم ترین رویداد فرهنگی ایران برسید!

پوستر جشنواره فیلم فجر کپی از آب درآمد!

این واقعه که بازگشت به طرح‌های عجیب دوره‌های پیشین است، یادآور پوسترهای جشنواره فیلم فجر در دهه شصت است که در خاطر اغلب اهالی سینما نمانده و می‌تواند نشانه‌‌ای دیگر از بازگشت سینما به مدل مدیریتی دهه شصت باشد. البته کپی بودن ایده یا پیاده سازی پوستر جشنواره‌های فیلم فجر اتفاق تازه‌ای نیست و پیش از این در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر پس از رونمایی از یکی از ضعیف ترین پوسترهای تاریخ این جشنواره تئاتر فجر، پوستر دیگری به سرعت جایگزین شد که در نهایت کپی بودن بخش اصلی ایده اش انکارناشدنی بود.

در ادامه، در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر نیز شاهد این کپی برداری ایده یا پیاده سازی بودیم و مطابق آنچه از طریق یک سرچ تصویری ساده می‌شد یافت، بخش اصلی پوستر دوم جشنواره تئا‌تر فجر از طرح یک هنرمند هلندی به نام Franck Nederstigt برداشته و با ادغام در طرح‌های سنتی، به سرعت تبدیل به پوستر اول جشنواره بدل شد؛ اتفاقی که در نوع خود جالب توجه بود و حتی شاید با دفاعیاتی نیز همراه شد. 

پوستر جشنواره فیلم فجر کپی از آب درآمد!

پوستر جشنواره فیلم فجر در دو دوره اخیر هویت یافته بود و به شیوه جشنواره کن با چهره بزرگان سینما همراه بود. در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، طرح چهره خسرو شکیبایی روی پوستر جشنواره ملی فجر نقش بست و در پوستر سی و چهارمین جشنواره بین المللی فجر نیز تصویر عزت الله انتظامی ثبت شد. همچنین در پوستر سی و پنجمین جشنواره ملی فجر نیز چهره علی حاتمی بر پوستر نقش بست و در سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، یکی از عکس‌های عباس کیارستمی، پوستر جشنواره شد.

اکنون مشخص نیست چرا به جای استفاده از تصویر یکی از بزرگان سینمای ایران بر روی پوستر جشنواره فیلم فجر و استمرار این سنت پسندیده، طرح یک سیمرغ تشکیل شده از آب بر پوستر جشنواره نقش بسته است؟ آیا این طرح پوستر با آنچه قرار است در این دوره از جشنواره ببینیم، نسبتی دارد؟!

شاید وضعیت طراحی پوستر جشنواره‌ها را بتوان تا حدودی با اوضاع این رویدادها، مدیریت حاکم بر این رویداد مرتبط دانست. خلاقیت و اصالت هر روز در هنر ایران دور از دسترس تر می شود. شاید یکی از دلایل این محدودیت برای دسترسی به نگاه های نو، دایره بسته‌ای است که معمولاً زمام امور خرد را نیز به دست می گیرند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
New Zealand
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
جشنواره آبکی پوستر آبکی تشویق با ...کی!
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
بنده به عنوان یک مدرس گرافیک موافق این نگاه به ارزیابی پوستر نیستم و اینها نگاهی سطحی و هدفدار برای ارزیابی است . گرافیک یک زبان تصویری است و واتر برد ی که مثال زدید درسته که در اینترنت بوده ولی نه به این شکل و نه برای این هدف . مهم اینه که ببینیم این پوستر چقدر با اهداف جشنواره همخوانی دارد. این تفسیر شما یعنی اینکه گرافیست حق ندارد عناصر بصری خود را از جایی تهیه کند و با این نگاه تمام آثار گرافیکی را زیر سوال میبرید. گرافیک بخشی اش مونتاژه و طبیعی است که یک گرافیست میتواند از تمام المانهای بصری موجود استفاده کند . بنظر من این کار کپی نیست و نگاه تحلیل گر پوستر هدفدار و به جهت تخریب بوده که اینم از بیماری گرافیک ایران نشات میگیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
وای بر شاگردانی که شما تحویل جامعه میدید، یک مشت دزد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
خیلی هم زیبا است. نمیشه گفت کپی کرده. طراحش از یه تکنیک خاص استفاده کرده است. طراح که لازم نیست تکنیک اختراع کنه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
خودت طراحی کردی؟
حمیدرضا بیدقی
|
Turkey
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
سلام .
من طراح این پوستر هستم .
در ضمن طراح پوسترهای درخت { کیارستمی بزرگ } و استاد انتظامی هم من هستم !!
کمی تحقیق بفرمایید مطالبتون وزین تر میشه .
این پوستر کپی نیست . استفاده از آبجکت و سرچ تصاویر هست .
روزتون خوش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
درسته کپی نیست. دزدی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
استفاده از آبجکت و سرچ تصاویر!

حرفی برای گفتن ندارم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
منم ون گوگم
Hani
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
نویسنده محترم لازم است درخصوص کپی آثار هنری مطالعه بیشتری نمایند. اینکه الگویی را به طرح دیگری اعمال کنیم. کپی محسوب نمی گردد. لازم است در این خصوص با کلید واژه های سرقت ادبی و یا plagiarism مطالعه بفرمائید.
زیبا احمدپور از تبریز
|
Canada
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
طراحش خسته بوده خخخ
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
کلا کپی کاری عادت هست در ایران .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
به نظر من که خیلی هم زیباست بعکس طراحی یوستر پارسال
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
اگر در یک کشور غربی بود، با ایشون طور دیگه ای برخورد میشد
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟