پس لرزه‌های غرق شدن سانچی در کشورمان ـ بخش نخست؛

چرا تلاش داریم از دل یک حادثه خونبار، خصومت با یک کشور را پدید آوریم؟

چینی‌ها قصور کردند؛ این تفسیری است که در ساعات اخیر بارها در فضای مجازی منتشر شده تا غرق شدن سانچی و از دست رفتن جان گرانبهای پرسنل این نفتکش یک مقصر بیابد و مقصر، بی آنکه عملکردش بررسی شود و فرصت دفاع بیابد، آماج حملات وسیع شود.
کد خبر: ۷۶۴۷۵۰
|
۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶ 15 January 2018
|
20249 بازدید
|

چینی‌ها قصور کردند؛ این تفسیری است که در ساعات اخیر بار‌ها در فضای مجازی منتشر شده تا غرق شدن سانچی و از دست رفتن جان گرانبهای پرسنل این نفتکش یک مقصر بیابد و مقصر، بی آنکه عملکردش بررسی شود و فرصت دفاع بیابد، آماج حملات وسیع شود.

به گزارش «تابناک»؛ هنوز از غرق شدن نفتکش عظیم سانچی در آب‌های دریای شرق چین یک روز نگذشته، فضای مجازی در کشورمان پر شده از لعن و نفرین‌هایی که حواله چینی‌ها می‌شود، چون بسیاری از هموطنانمان بر این باورند که ایشان در این ماجرا مرتکب قصور شده‌اند؛ قصوری که اگر نبود، احتمالا خدمه مظلوم سانچی از مرگ رهایی می‌یافتند.

گزاره‌ای که برگفته از سخنان برخی مسئولان کشورمان است. مثل این ادعا که برخی از مسئولان بار‌ها بر آن تأکید داشتند و بار‌ها مطرحش کردند. امثال ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که چند روز پیش گفت: «ما اطمینان داریم که قدرت فناوری چین به حدی بالا هست که بتواند عملیات نجات را در شب نیز انجام دهد؛ بنابراین از آن‌ها خواسته‌ایم که عملیات مهار آتش را در شب نیز ادامه دهند.»

اظهار نظری که تلویحا حکایت از همکاری نکردن کامل چینی‌ها در این رویداد داشت. اینکه می‌گفتند چینی‌ها با فرارسیدن شب دست از کار می‌کشند و تلاش برای مهار آتش را تا صبح روز بعد متوقف می‌کنند؛ موضوعی که با اصول انسانی همخوانی ندارد و از این روی، حمله به چینی‌ها موجه به نظر می‌رسد، غافل از آنکه شاید ماجرا آن گونه که تصور می‌کنیم نباشد.

کافی است، اخبار تلاش ۹ روزه برای مهار حریق گسترده سانچی را پیگیری کنیم تا دریابیم که از زمان برخورد این نفتکش با کشتی فله‌بر چینی در آن سوی مرز‌های آبی تایوان (۱۶۰ مایلی شانگهای) تا ۹ روز بعد که نفتکش مشتعل به آب‌های ژاپن نزدیک شد و در ۱۹۵ مایلی سوکوزاکی غرق شد، نزدیک به ۱۵۱ مایل طی کرده است؛ چیزی حدود ۲۴۳ کیلومتر؛ مسیری طولانی که همراه با شناور‌های آتش‌خوار چینی و تلاش ایشان برای مهار آتش طی شده است.

به عبارت بهتر، شناور‌های چینی آنقدر بر کارشان مداومت داشتند که حتی دور شدن از کشورشان و نزدیک شدن به آب‌های ژاپن هم مانعشان نشد. این در حالی است که این دو کشور ارتباطات کاملا حسنه با یکدیگر ندارند، اما این حادثه چیزی نبود که برای مهار ابعادش، چینی‌ها یا ژاپنی‌ها محدودیتی قائل شوند. این را می‌شود از همکاری کامل ژاپنی‌ها با عملیات نجات سانچی دریافت؛ همکاری که از جانب کره‌ای‌ها نیز صورت گرفت و قطعا دلیلی بزرگتر از تعلق محموله سانچی به ایشان داشت، چون خسارات مالی این حادثه بر عهده شرکت‌های بیمه است و جبران خواهد شد.

چرا تلاش داریم از دل یک حادثه خونبار، خصومت با یک کشور را پدید آوریم؟

همه این توضیحات در حالی مطرح می‌شوند که ابهام در خصوص چرایی توقف فعالیت شناور‌های اطفای حریق چینی در شب رفع نشده است. ابهامی که می‌تواند بر مداومت ایشان بر کار اطفای حریق و همکاری شکل گرفته میان چند کشور برای نجات سانچی، سایه بیفکند و این پرسش را موجب شود که آیا نمی‌شد، سرنشینان این نفتکش را نجات داد؟ سرنشینانی که برخی مسئولان کشورمان از احتمال فرارشان با یکی از قایق‌های نجات خبر داده بودند و بعضی دیگر از مسئولان احتمال پناه گرفتنشان در اتاق امنی که در قسمت پاشنه کشتی قرار گرفته و امکان حیات در آن فراهم بوده را مطرح می‌کردند.

این ادعا‌ها در حالی مطرح می‌شد که برخی شواهد، برای همه آن‌هایی که از نزدیک دستی بر آتش داشتند و ابعاد حادثه را پیش روی خود می‌دیدند، هیچ امیدی برای نجات سرنشینان سانچی باقی نمی‌گذاشت، الا معجزه‌ای بزرگ؛ معجزه‌ای که برای تحقق آن می‌بایست چشم بر درجه حرارت سوزان و شعله‌های صد متری نفتکشِ سوزان می‌بستند و فراموش می‌کردند سه شناور آتش‌خوار با پاشش مدام و بی وقفه آب با دبی بسیار بالا بر حریق و استفاده از فوم اطفای حریق و هر ساز و کار دیگری که می‌دانستند و امکان اجرایش را داشتند، نتوانسته‌اند اندکی حریق سانچی را مهار کنند.

صحبت درباره آتشی بود که به جان محموله بسیار قابل اشتعال نفتکش افتاده بود؛ به جان ۱۳۶ هزار تن معیانات گازی که برخی از مردم مقدار خیلی کمی از آن را تحت عنوان ال‌پی‌جی در مخزن خودروهایشان می‌ریزند و چند صد کیلومتر با آن رانندگی می‌کنند. ماده سوختنی قابل قیاس با بنزین یا حتی برتر از آن در بلوک‌های مخازن سانچی جا گرفته بود و با گسترش آتش، هر از چندگاهی انفجاری مهیب و هولناک را موجب می‌شد که پیرو آن، هر چه اطفا پیش رفته بود، شکست می‌خورد و اوضاع وخیم‌تر از قبل می‌شد.

حریقی آنقدر وسیع و تجربه نشده که هر اقدام نامناسبی در مواجهه با آن می‌توانست مرگبار باشد و از این روی، امدادگران را مجاب می‌کرد، در مقابلش به شدت دست به عصا باشند. نگرانی از افزودن بر شمار جان باختگان حادثه و گسترش ابعاد انسانی ماجرا که ظاهرا آن چنان که باید و شاید به برخی از هموطنانمان منتقل نشده است، که اگر این گونه بود، به سادگی در باب قصور چینی‌ها داد سخن سر نمی‌دادیم.

قصوری که حتی ابعاد آن مشخص نیست و تنها از سخنان برخی مسئولان کشورمان نشأت گرفته است. قصوری از جنس پیدا نکردن سرنشینان مفقود شده سانچی و نجات ندادنشان از دل آتشی که به نفتکش عظیم الجثه افتاده بود. نفتکشی با طول ۲۷۴ متر که اگر قرار باشد، معادل یک ساختمان در نظرش بگیریم، طولش برابر با ارتفاع برجی ۹۱ طبقه است. برجی پنج شش برابر پلاسکو که اطفای حریقش در دل پایتخت و با عزم جزم همه مسئولان، یازده روز به طول انجامید و ماده سوختنی در آن جز پارچه و لباس نبود، در حالی که سانچی به حجم چند برابر پلاسکو، سوخت به شدت قابل اشتعال داشت.

اینجاست که حمله همه جانبه به چینی‌ها در پی این حادثه، به دور از هیچ منطقی به نظر می‌رسد و تعجب برانگیز است، به ویژه زمانی که به یاد آوریم در سایه تلاش پیوسته امدادگران چینی است که جعبه سیاه کشتی و پیکر دو تن از جان باختگان حادثه از کشتی سوزان بیرون کشیده شده است.؛ حملاتی که خاصیتی جز خصومت سازی ندارد و این بدترین چیزی است که می‌شود از حادثه مرگبار سانچی به دست آورد. مسیری که حتی ممکن است در رسیدگی به پرونده این تصادف و مشخص کردن مقصر نیز اثر سوء بگذارد که اگر این گونه شود، باید سراغ آن‌هایی برویم که می‌کوشند پیش از هر گونه کار کارشناسی و اعلام مقصر، برای این حادثه مقصر بتراشند!

 
تعداد بازدید : 1249
این فیلمی است که یک ملوان هندی از حریق سانچی در زمان کوتاهی بعد از وقوع تصادف آن با کشتی کریستال گرفته است. به شعله هایی که تمامی سطح 274 متری این نفتکش را در برگرفته و گاه زبانه هایش دست کمی از طول این کشتی عظیم ندارد توجه کنید تا ابعاد ماجرا بهتر دستتان بیاید. 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۷۱
پیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چطور شما بدون دلیل و مدرک به محض غرق شدن کشتی به آمریکایی ها تهمت می زنید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
مرگ بر چین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
دنیای مجازی: دو ثانیه فکر و گذاشتن کامنت که خیلی مواقع دور از واقعیت است.
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
نوشته ی عالی بود
مثل همیشه گل کاشتی تابناک
ناشناس
|
Pakistan
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اول به این نکته توجه کنیدکه چینیها اونقدر جنسهای بنجلشون روتوسط آقازاده ها وارد چرخه تولید واقتصاد ایران کردند که باعث بیکاری خیلیها و منبع درامدعده ای اندکی شدند ویه نفرت عمومی از اونها درکشور بوجودامده وازیادنبریم که هیچ یک از قطعنامه های سازمان ملل رو وتو نکردند وبرعکس بخاط منافع درامدی رای مثبت هم دادند پس مردم ایران با اینکارها دارن نشانه اعتراض ونفرتشون از چینیها رو به مقامات نشان میدن شاید تجدیدنظری درروابط با چین اتخاذبشه
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اکثر اینهاییی که از این فاصله چند هزار کیلومتری درباره این واقعه اظهار نظر میکنن نه یکبار از نزدیک کشتی نفتکش دیدن ، نه تفاوت بین نفت خام و میعانات گازی رو میدونن، فقط به یمن این شبکه های اجتماعی یک سری تحلیل های فکاهی همچون حمله آمریکا به کشتی !!! و توهم توطئه و..در ذهن پروارندن و به اسم تحلیل به خورد خلق الله میدن به امید لایکی بیشتر....!؟فقط در ایران این چنین هستش که همه چیز ،تبدیل به یک جریان و بحران و واکنش و... میشود....افراط و تفریط در هر مسئله ای خودنمایی می نماید و جایی برای تعقل و منطقی فکر کردن و ارزیابی منصفانه وجود ندارد...باید سی پی یو ذهنمان رو فعال تر و بروز تر کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
واقعاً باید به دیپلماسی آقای روحانی افتخار کرد که حتی روی احمدی نژاد رو هم سفید کرد. کسانی که پس از قطع ارتباط جیبوتی با ایران می گفتن دستاوردهای دیپلماتیک احمدی نژاد از بین رفت، باید پرسید نظرشون در مورد اینکه رئیس جمهور چین حتی یک پیام تسلیت هم برای ایران نفرستاده چی هست؟
Mariner
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
واقعیت قضیه اینه که این حادثه در اثر خطای انسانی پیش اومده و در جایی و با سرعتی اتفاق افتاده که عملا کاری از کسی بر نمیومده.این بندگان خدا به احتمال خیلی خیلی زیاد طبق گفته اکثر مهندسا و کاپتانهای نفتکش در همون لحظات اولیه بر اثر موج انفجار، خلا ایجاد شده بر اثر انفجار، و گاز h2s این محموله فوت شدن.اینم حرف امروز نیست.خیلی ها همون اوایل بعد از اینکه فرضیه فرار با قایق نجات منتفی شد اینو میگفتن منتهی کسی جرات نداشت تو گروهها بزنه چون داستان میشد و ملت بهش میپریدن.در عوض کلی شایعه درست کردن.این کشتی حدود ۱۴۰ هزار تن کارگو کاندنسیت داشت که به شدت فرار و قابل اشتعاله و فلش پوینتش خیلی پایینه.اگه فرض کنیم هر کدوم از ۱۴ تا تانک کشتی ۱۰ هزار تن بار داشته(که البته تانکهای وسط کشتی چون تو parallel midle body هستن بزرگترن) در عرض چند ثانیه وقتی تانک پاره شده در معرض اکسیژن هوا و حرارت ناشی از پاره شدن دیواره کشتی قرار گرفته و مثل یک بمب عمل کرده.انفجار های اینجوری تا حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر خلا ایجاد میکنه که این خلا باعث پاره شدن مویرگهای مغز و منفجر شدن بدن به سمت خارج میشه.اگه کسی از این انفجار جون سالم به در برده باشه بر اثر موج انفجار و گرمای هوای حاصله تمام مجاری تنفسیش از بین میره و از داخل میسوزه.
متاسفانه کاری نمیشد بکنن.منتهی چون جنازه ای نبود شاید اعلام نمیکردن.چون بلحاظ قانونی تا جسدی نباشه مرگی اتفاق نیافتاده.و دیگه اینکه ممکن بود بگن شما از کجا میدونید اینا مردن و چرا برای نجاتشون اقدام نمیکنید.
من کاپیتان کشتی هستم و به جرات میتونم بگم آتشخوارهای چینی بجز مواقعی که شاید از ترس انفجار دور شدن ؛ کارشون رو درست انجام دادن.
پاسخ ها
متخصص انفجار
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
جناب کاپیتان، شاید فرمایشات شما راجع به علوم دریایی جای بحث نداشته باشد، ولی با توجه به تخصصی بودن بحث انفجار و ایجاد خلا و.... بهتر است در این زمینه با اختیاط اظهار نظر بفرمایید. انفجار مقوله پیچیده ای است و متخصص خود رو می طلبد که متاسفانه در کشور ما بسیار کم هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
آقای متخصص انفجار!!
از لحاظ دریانوردی گفته های کاپیتان درسته پس لطفا با استدلالهای بی ارزش، صحبتهای کارشناسی رو زیر سوال نبر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
این انفجار چجوریه که به کشتی چینی که به مرکز برخورد نزدیکتر بوده چند دقیقه اجازه میده برگردن عقب و سرنشینانشون رو نجات دهند ولی به سرنشینان ایرانی اجازه هیچ حرکتی رو نمیده. . منطقی نیست
چطوره میتونن برن تو کشتی و جعبه سیاه و بیارن ولی نمیتونن دنبال خدمه بگردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
گل گفتی تابناک. بخدا بعضی از مردم ایران گاهی به شدت آزار دهنده میشن. انسان ها قدیما نمیتونستن علت بارش باران رو درک کنن اون رو به خدای بارون نسبت میدادن. دانش بشر که بیشتر شد مکانیسم بارش باران رو رو یاد گرفتن. الانم مردم ما اگه تو زمینه ای دانش کمی دارن و چیزی با عقلشون جور در نیاد میبندنش به توطئه (همون خداهایی که قبلنا داشتیم جاشونو دادن به روسیه و امریکا و چین و دولت و غیره). یکی نیست بگه خواهر من برادر من بخدا در مورد چیزی که نمیدونی سکوت کنی و اظهار نظر نکنی هیچ کس هیچ گله ای نمیکنه ازت.

یه نفت کش با اون عظمت اتومبیل نیست که فرمونو بده چپ ماشین سریع بچرخه. برای تغییر جهتش چندین کیلومتر زمان نیاز داره. نه کسی هنوز جعبه سیاه رو دیده، نه اصلا میدونن اون حجم از آتش تو دریایی با عمق چند صد متر یعنی چی، نشستن بیرون گود میگن لنگش کن. پلاسکو کار دولت بود، زلزله کار روسیه، معدن کار امریکا، سانچی کار چین. بخدا کسی از ما نخواسته اظهار نظر کنیم. تو همه کشورهای دنیا سانحه هست زیادم هست. نمونه اش امریکا.

بعد جالبه شایعه ها رو چنان با باور به اینکه درسته پخش میکنن. یکی نیست بگه چند تا خبرگزاری معتبر دنیا آخه تا الان اظهار نظری داشتن؟ از کجا در میارین این شایعه ها رو؟

پلاسکو یازده روز طول کشید خاموش کردنش، سانچی هشت روز. بعد از چین گله میکنیم؟ ما اونجا بودیم دیدیم کم کاری شده یا نشده که میتوپیم به بقیه؟ کمی آدم باشیم. یه کم فکر کنیم.

مردم ما مردم خوبی نیستن. سالها هندونه زیر بغل مردممون گذاشتیم ولی یکی از بدترین ملل دنیاییم. نه مردم مهربونی هستیم که هوای همو داشته باشیم، پاش بیفته همچین زیرآب همو بزنیم. ولی به شدت تکانه ای عمل میکنیم. همون لحظه جو گیر میشیم. و انتظار داریم واسه نجات جون بقیه به عده دیگه جونشونو به خطر بندازن و حتی طلبکار هم میشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
درود بر شما، به شدت با شما موافقم به خصوص با پاراگراف آخرتون.

متاسفانه بخشی از مردمم داائم در حال غر زدن و طلبکاری از زمین و زمان هستند و نمیدانند اگر خودشان را درست کنند همه چیزشان درست میشود
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
شما چرا تلاش دارید که بگید هر کس هر سهل انگاری که کرد فقط باید بگیم مرگ بر آمریکا؟!
کشور دوست برادر و همسایه مسلمان چین داره حساب تجار را میبنده و شرکت های ایرانی دارایی هاشونو به نام کارمندان چینی میزنند فقط بر حسب اعتماد! شما اومدی از چین حمایت کنی!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟