حدود شش روز پیش بود که علی کریمی فوتبالیست سابق تیم ملی، کمپینی را در شبکه های اجتماعی با عنوان نه به گرانی به راه انداخت که بسیاری از مردم نیز از آن حمایت کردند. بعد از گذشت حدود یک هفته از آغاز این کمپین، حالا این پرسش مطرح است که با حمایت مردم آیا جادوگر توانست گرانی ها را دریبل بزند؟
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ پس از تعطیلات عید نوروز قیمت کالاهای مختلف به شدت افزایش یافت که البته باید گفت، عوامل مختلفی در افزایش قیمت کالاها دخیل بوده اند که از جمله این عوامل می توان به نوسانات اخیر بازار ارز و افزایش قیمت دلار اشاره نمود. گرانی کالاها تا آنجا پیش رفت که در 27 خرداد 1397، علی کریمی فوتبالیست سابق تیم ملی کشورمان کمپینی را با عنوان «نه به گرانی» در شبکه های اجتماعی به راه انداخت که با حمایت بسیاری از مردم، هنرمندان، ورزشکاران و ... همراه شد.
در پست مربوط به این کمپین آمده بود: لطفا همتون این پست بزارید تو پیجتون... بیاید تا یک ماه چیزی از بازار نخریم نه طلا نه ماشین و نه هر چیزی که گرون شده... بیاید واسه یک بار همه با هم اتحاد پیدا کنیم و چیزی نخریم مثل بقیه کشورها که چیزی گرون میشه نمیخرن تا مجبور بشن جنساشون رو ارزون کنن... ایرانی هستی این پست بزار... همتون حمایت کنید تا دست دلال و دزدا ببره از این مملکت.... حالا تقریباً یک هفته از شروع این کمپین گذشته و این پرسش مطرح است که آیا جادوگر توانست گرانی ها را دریبل بزند؟
برای پاسخ به این پرسش روند قیمتی طلا، سکه، یورو و پوند را در یک هفته اخیر بررسی می کنیم. از بازار طلا آغاز می کنیم. در روزی که این کمپین آغاز شد، قیمت هر گرم طلای 18 عیار 210 هزار و 670 تومان بود. در یکم تیر 1397 قیمت هر گرم طلای 18 عیار با افزایشی 13 هزار و 360 تومانی به 224 هزار و 30 تومان رسید.
در بازار سکه، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی در 27 خرداد 1397، دو میلیون و 310 هزار تومان بود که این قیمت در 31 خرداد 1397 با روندی افزایشی به دو میلیون و 415 هزار تومان رسید.
برای سنجش وضعیت بازار ارزهای خارجی، با توجه به اینکه دلار از فروردین ماه سال جاری تک نرخی اعلام شد؛ بنابراین قیمت پوند و یورو را مورد بررسی قرار می دهیم.
در روز آغاز کمپین نه به گرانی، قیمت هر یورو و هر پوند به ترتیب 8 هزار و 97 تومان و 9 هزار و 264 تومان بوده است. در یکم تیر ماه 1397 این قیمت ها به ترتیب با افزایشی 642 تومانی و 707 تومانی به 8 هزار و 739 تومان و 9 هزار و 971 تومان رسیده است.
بنابراین با توجه به روند افزایش قیمت در بازارهای طلا، سکه و ارز، می توان گفت، کمپین نه به گرانی در هفته اول شکست خورده و جادوگر نتوانسته با راه اندازی این کمپین، گرانی ها را دریبل بزند. شاید دلیل عمده این موضوع نیز این است که حامیان اصلی این کمپین مردمی بوده اند که اصلا نقشی در گرانی این بازارها نداشته اند، چون درآمد این مردم آنقدری نیست که بتواند از عهده هزینه های روزمره زندگی آن ها بربیاید، چه رسد به آنکه بخواهند در بازارهای طلا، سکه و ارز سرمایه گذاری کنند و بر این بازارها تأثیرگذار باشند.