«تغییر ساعت کاری» چقدر جواب داد؟

کد خبر: ۸۱۵۰۴۸
|
۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۸ 10 July 2018
|
9570 بازدید
|

یک تجربه متفاوت؛ خرق عادتی که خیلی‌ها فکرش را هم نمی‌کردند از پسش برآیند! این، حکایت دو روز ابتدایی هفته سوم تیرماه برای جماعت زیادی از اهالی تهران، البرز، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، سیستان و ساکنان خیلی از شهرهای دیگر کشورمان بود که دمایی بالاتر از 45 درجه سانتی‌گراد را در تابستان گرم 97 تجربه می‌کنند!

به گزارش جام جم، اتفاقی که باعث شد خیلی‌ها روز کاری‌‌شان را دو ساعت زودتر از همیشه شروع کنند و بالطبع شب قبل دو ساعت زودتر بخوابند، دو ساعت زودتر بیدار شوند و صبحانه خورده و نخورده در عالم خواب و بیداری و با همراهی مستمر خمیازه‌هایی کشدار که نشان از کسر خواب احتمالی‌‌شان داشت در تاریک روشن صبح از خانه بیرون بزنند و راهی محل کارشان شوند. شنبه و یکشنبه و البته امروز برای خیلی‌ها همین‌قدر متفاوت شروع شد و البته قرار است این ماجرا تا آخر تیر ادامه داشته باشد.

حکایت این تغییر ساعت که خیابان‌های شهرها را در ساعاتی غیرمعمول شلوغ تر از همیشه کرد، به تصمیم جدید دولت برمی‌گردد و اعلام تغییر ساعت کاری کارمندان دولتی و مسئولانی که موقع موافقت با پیشنهاد وزارت نیرو، احتمالا یک چشمشان به نشانگر دماسنج بود و هوای تفتیده و گرم خیلی از شهرها و چشم دیگرشان به ۵۶ هزار و ۶۷۲ مگاوات برقی که یازدهم تیرماه را به اوج بار مصرفی سال 97 تبدیل کرد. این وسط تکرار سریال خاموشی برق در شهرهای مختلف کشور هم مزید بر علت شد و فعلا تا پایان تیر یعنی تا 12روز دیگر، یک نسخه سحرخیزانه اجباری ! برای جماعت زیادی از ساکنان شهرهای پرجمعیت و گرم کشور تجویز شده است؛ جماعتی که باید با این تغییر ساعت خودشان را وفق بدهند و شرایطی متفاوت تر را حداقل برای چند روز آینده تجربه کنند.

استاندار تهران البته معتقد است این تغییر ساعت فعالیت به نفع همه مردم بویژه قشر کارمند است. محمدحسین مقیمی درواکنش به اعتراض برخی کارمندان نسبت به تغییر ساعت کاری نهادهای اداری می‌گوید، این اعتراض‌ها منصفانه نیست. مقیمی برای این حرفش دلیل هم می‌آورد و می‌گوید: قبل از این، کارمندان ساکن اطراف پایتخت برای رسیدن به محل کار حداقل دو ساعت در ترافیک سنگین معطل می‌ماندند در صورتی که با تغییر ساعت کار به 6 صبح آنان می‌توانند نیم ساعته به تهران برسند. استاندار تهران تاکید می‌کند: این تغییر ساعت اداری به نفع مردم و کارمندان است زیرا بخشی از ترافیک صبح و عصرگاهی به ساعات غیرپیک منتقل و این امر موجب تسهیل در تردد در معابر پایتخت می‌شود.

گره ترافیک صبحگاهی باز شد

حکایت خیابان‌های پایتخت در این چندروز گذشته بعد از اجرای تغییر ساعت اداری هم مهر تائیدی است بر این ادعا؛ گره کور خودروهایی که همیشه از ساعت 7 تا 9 صبح به خیابان‌ها سرازیر می‌شدند و ترافیکی چندکیلومتری را در سطح شهر به‌وجود می‌آوردند، در این چند روز باز شده است! راننده‌های تاکسی، اتوبوس و بقیه وسایل حمل و نقل عمومی هم مثل جماعت کارمند، زودتر از همیشه به دل خیابان زده‌اند تا از خنکی ساعات ابتدایی صبح بیشترین بهره را ببرند و همین موضوع باعث تغییر پیک ترافیک صبحگاهی شده است. موضوعی که مورد توجه معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهور ناجا هم قرار می‌گیرد. آن هم وقتی که سرهنگ عین‌ا... جهانی به ما می‌گوید: در اجرای مصوبه هیات وزیران مبنی بر تغییر ساعات کاری ادارات در سطح شهرهایی مانند تهران، اهواز و... به واسطه افزایش دمای هوا، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد تغییراتی هم در وضعیت تردد و توزیع بار ترافیکی به‌وجود آمد. به این ترتیب عزیمت زودتر از معمول کارکنان نهاد‌های دولتی، بانک‌ها و... موجب شد الگوی شکل‌گیری ترافیک در سطح معابر شهرهای کشور تغییر کند. تغییری که معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا از آن صحبت می‌کند، تغییر قابل توجهی است که باعث کاهش حجم بار ترافیکی شهرهای شلوغ کشور در ساعات پیک ترافیک صبحگاهی یعنی 7 تا 9 صبج شده است؛ تغییری که باعث شده در ساعات 5 تا 5و30 دقیقه صبح که مردم همیشه معابر را خلوت می‌دیدند، با ترافیکی روان در سطح شهرها مواجه شویم.

سرهنگ جهانی با اشاره به همین موضوع می‌گوید: به‌واسطه تغییر ساعات کاری ادارات، شاهد توزیع مناسب‌تری از سفر در سطح شهرها هستیم و در مجموع هرچقدر توزیع بار ترافیکی در ساعات و زمان‌های مختلفی از روز صورت بپذیرد، قطعا از زمان پیک ترافیک کاسته خواهد شد و زمینه آرامش بیشتر و سادگی برای تردد در سطح شهر فراهم خواهد شد و پلیس از این موضوع استقبال می‌کند. معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا البته پیش‌بینی می‌کند این تجربه که به‌واسطه صرفه‌جویی انرژی حاصل شده، قابل تعمیم به ایام پیک ترافیک در آغاز سال تحصیلی مدارس، ایام قبل از عید نوروز و... نیز باشد؛ البته با بررسی بیشتر و کار کارشناسی دقیق‌تر.

گلایه؛ از کمبود تاکسی تا تغییر ساعت مهدهای کودک

با تمام این تفاسیر موج انتقادها که بیشتر از کمبود وسایل نقلیه عمومی و نگرانی کارمندانی که فرزند مهدکودکی داشتند در آخرین روز هفته گذشته در خیلی از رسانه‌ها منعکس شد، با همکاری نهادهایی مثل بهزیستی، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو و اعلام تغییر ساعت فعالیت، حالا به حداقل رسیده است. گرچه هنوز تعداد زیادی از خانواده‌ها مانده‌اند و کودکی که مجبورند یک ساعت زودتر بیدارش کنند تا حداقل سر ساعت 6 به مهدکودک تحویل دهند و خودشان با نیم ساعت تاخیر، ساعت 6و30 دقیقه در محل کارشان حاضر شوند و یک مرخصی نیم ساعته اجباری را برای چند روز تجربه کنند.

با این حال وزیر نیرو معتقد است اگر صرفه‌جویی ناشی از تغییر ساعات کار ادارات در تعدادی از استان‌ها صورت نمی‌گرفت، خاموشی‌های بیشتری در انتظار مردم بود.

رضا اردکانیان به صرفه جویی 1500 مگاوات برق در اوج بار با تغییر ساعت کار برخی ادارات در چند روز اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: به عنوان مثال در استان خوزستان از ۱۵ خرداد که این طرح اجرایی شده، به طور میانگین حدود یکهزار مگاوات پیک برق کاهش پیدا کرده است.

اجرای طرح تغییر ساعات زیر ذره‌بین کمیسیون انرژی

در دنیای اعداد و ارقام وقتی پای مصرف برق به میان می‌آید، زنگ خطر خاموشی هم به صدا در می‌آید، زنگ خطری که شهرهای زیادی را از ابتدای تابستان درگیر کرده و حالا قرار است اجرای این طرح، از بار این خاموشی‌ها بکاهد. کوروش کرم پور حقیقی، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس اما به ما می‌گوید هر طرحی وقتی برای اولین بار اجرا می‌شود، هم نقاط قوت دارد هم ضعف، اما باید با خویشتنداری، نظارت و دقت بیشتر و بهره گرفتن از نظرات افراد متخصص، نقاط ضعف را برطرف کرد. این عضو کمیسیون انرژی،نقدهای وارد شده به طرح تغییر ساعات اداری را قبول دارد اما می‌گوید کمیسیون تمام زوایای مختلف اجرای این طرح را رصد می‌کند و وزارت نیرو هم موظف شده تمام گزارش‌های مثبت و منفی و اثرات مختلف اجرای طرح را برای آنها ارسال کند و ادامه این طرح منوط است به نتیجه این گزارش‌ها. او البته موفقیت این طرح را به همکاری مردم با دولت هم وابسته می‌داند و می‌گوید: مردم ما همیشه با دولت و نظام در همه امور همکاری دارند و قطعا اگر در اجرای این طرح هم همکاری کنند، دولت به هدف خود، یعنی کاهش مصرف برق در ایام گرم سال می‌رسد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
بازده همه اومده پایین، همه خوابن ... خیلی طرح بیخودی بود.
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
بازده ؟ میشه بازده کار دولتی ها رو به ما هم بگید ؟
اگر دولتی ها بازده داشتن که الان ما از نظر اقتصادی بالاتر از کره جنوبی بودیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
این یکی رو خوب اومدی
اتفاقی که باعث شد خیلی‌ها روز کاری‌‌شان را دو ساعت زودتر از همیشه شروع کنند و بالطبع شب قبل دو ساعت زودتر بخوابند، دو ساعت زودتر بیدار شوند و صبحانه خورده و نخورده در عالم خواب و بیداری و با همراهی مستمر خمیازه‌هایی کشدار که نشان از کسر خواب احتمالی‌‌شان داشت در تاریک روشن صبح از خانه بیرون بزنند و راهی محل کارشان شوند.
در ضمن همکاری نکردن مهدهای کودک رو به این مساله اضافه کن با وجود ابلاغ بهزیستی همچنان در ساعت های سابق خود مهدها را باز می کنند و کارمندان را مجبور به گرفتن مرخصی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
خیلی طرح مزخرفی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
اسنو تونظرسنجیت بزارتابناک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
سلام آخ نمیدوم اون کسی که این تصمیم میگیره باید وسیله اش را صبح زود فراهم کنه نه یک ساعت معطل ماشین یا اتوبوس بشیم کارای مفید یک کارمند 9صبح تا 12 بقیه اش اضافی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
اگر قرار باشه ساعت کاری تغییر دائمی داشته باشه بهترینش 8 صبح تا 12
مابقیش بیخوده. ساعت 12 تا 2 نهارو نماز و ...
ساعت 2 تا 4 هم چرت و خواب.
بعد از ساعت 12 هیچ کار مفیدی انجام نمیشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
ایول آغا وحید
جعفرآقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
ساعت کاری من تا قبل از این طرح از ساعت 7:30 تا 16:15 دقیقه بود. یعنی 8 ساعت و 45 دقیقه در روز کار می کردیم که نیم ساعت آن برای صرف ناهار هدر می رفت.
الان ساعت کاری من شده 7 تا 14 یعنی 7 ساعت کار در روز و دیگه ناهار هم نداریم.
تفاوت این دوتا یک ساعت و 45 دقیقه است که چون با طرح جدید زمان برای ناهار هم نداریم، تفاوت ساعت کاری مفید میشه 1 ساعت و ربع کمتر. یعنی با یک ساعت و ربع کمتر کار کردن هم گره ترافیکی باز شده و هم باعث شده من ناهار رو در کنار خانواده میل کنم. و هم بتونم استراحت بعدازظهر داشته باشم. ضمن اینکه چون ظهر می تونم استراحت کنم و دیگه خسته نیستم، شب ها می تونم با خانواده به پارک و سینما و گردش برم . در ضمن سازمان هم مجبور نیست هزینه ناهار پرسنل رو بده.
ساعت کاری در تمام کشورهای اروپایی از ایران کمتر هست ولی درعوض ساعت کاری مفید آنها بیشتر از ایرانه. ساعت کاری رسمی کمتر در عوض ساعت کاری مفید بیشتر.
من فکر می کنم ادامه این طرح حتی برای نیمه دوم سال هم بتونه مفید باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
خسته نباشی کارمند
همچه چیز درسته بغیر از ساعت کاری مفید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
احتمالا اطلاع دارید که ساعت کاری در کشورهای اروپایی و آمریکایی ، از 9 صبح تا 5 بعدازظهر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
با سلام
اين طرح خيلي خوب است ولي نياز به مطالعه بيشتري دارد براي مثال ادارات و شركت هايي كه ارباب رجوع خاصي ندارند و يا ساعت كار جوري هست كه فرقي نمي كند بايد از اين طرح خارج شود و يا تعداد ساعت كار توي اين شرايط سخت دمايي كه با كمبود انرژي مواجه هستيم بايد كمتر شود مثل ساير كشورها.مثلا كشور المان كه مردم سخت كوش تري دارد و كارشان با بازده بالاتري همراه هست ميزان ساعت كار در حال حاضر 37 ساعت در هفته هست.لطفا بررسي كنيد اين طرح هم در سرماي شديد كه با كمبود گاز مواجه هستيم نيز قابل اجرا هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
سلام
مقاله جالبی نوشتید، قلم شما پر توان باد! اینک زمان بهبودهای بعدی است، یعنی اینکه در خصوص میزان کارایی افراد و فرحبخشی در خانواده ها نیز از سوی سازمان های پژوهشگر، سوالات پژوهشی استخراج و نتایج برای بهبود ارائه شود. تغییر ساعت برنامه های تلویزیون هم مد نظر قرار گیرد. امیدوارم این تغییر باعث بهبود روابط میان افراد گردد.
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
از ساعت 5 تا 5:25 تو آیت الله کاشانی منتظر اتوبوس و تاکسی بودم تازه بعد از رسیدن به فلکه صادقیه در ساعت 5:30 با صف طولانی در ایستگاه اتوبوس روبرو شدم.مسول ایستگاه در جواب اعتراض مسافران که درخواست اتوبوس داشتند با راننده ها تماس تلفنی گرفته و التماس می کرد زودتر خودشونو به ایستگاه برسونند.خلاصه پس از 20 دقیقه معطلی تو ایستگاه ، اتوبوس وارد ایستگاه شد و بنده با وجود بیدار شدن در ساعت 4:40 صبح ،ساعت 6:30 وارد محل کارم در بلوار کشاورز شدم .
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟