نیازی نیست خیلی به خودتان زحمت بدهید تا متوجه بشوید که اسپانسرها همهجای رسانه ملی را اشغال کردهاند. صداوسیمایی که روزی قرار بود دانشگاه باشد حالا به محلی برای تبلیغات و درامدزایی تبدیل شده است. اینکه چرا این اتفاق افتاده نیاز به پژوهشهای علمی و آسیبشناسی ۴۰ سال گذشته رسانه ملی دارد اما نقد از درون هم مسئلهای است که باید جدی گرفته شود.
به گزارش مجله مهر، وحید یامینپور مجری تلویزیون در توییتر خود روایت تلخی از وضعیت صداوسیما را با عنوان "تلویزیون را چه کسی اداره میکند؟" نقل کرده است:
احتمالا شما هم هر شبکهای میزنید با برنامهای مواجه میشوید که با تبلیغ یک کالا، یک اپلیکیشن، یک موسسه یا بانک و... همراه است. اسپانسرها تلویزیون را اشغال کردهاند. آنها سفارش میدهند، طراحی میکنند، مهمان و مجری میآورند، جایزه میدهند و...
این آنها هستند که مدیر رسانه بوده و متناسب با ذائقه مخاطبان با سرعت در حال مبتذل کردن فرم و محتوا هستند. آنها دستمزدهای ساخت در رسانه را بحرانی کردهاند. به طور مثال در شبکه ۳ به یک استار سینمایی برای هر برنامه، ۴۵ میلیون تومان دستمزد میدهند و همان وقت چند برابر به جیب میزنند.
هیچ مدیری حتی اگر بخواهد نمیتواند در مقابل این روال نابودکننده مقاومت کند. چون این خواست سازمان صدا و سیماست که هزینه اداره خودش را از دست پولدارها گدایی کند. مدیران برای اثبات کفایت و توانمندی خود در جذب اسپانسر رقابت میکنند و در این مسابقه مبتذل، شبکه سه و نسیم پیشتازند.
شنیدهها حاکی است برخی از دستاندرکاران برنامهها حتی به اندازه درآمد رسمیشان طبق قرارداد، به طور غیررسمی از اسپانسرها هدیه میگیرند.
اینکه آلودگی مالی ناشی از حضور اسپانسرها چقدر دامان مدیران و برنامهسازان را گرفته بخش ناگفته و مبهم این ماجراست ولی شنیدهها حاکی است برخی از دستاندرکاران برنامهها حتی به اندازه درآمد رسمیشان طبق قرارداد، به طور غیررسمی از اسپانسرها هدیه میگیرند.
بسیاری از تهیهکنندگان سنت حرفهای خود در طراحی محتوا و فرم برنامه را رها کردهاند و به کارچاق کنها و دلالان جذب اسپانسر تبدیل شدهاند. فرجام این فاجعه چیزی نیست جز ابتذال محض تلویزیون در آینده نزدیک.