برلیانس یکی از شرکتهای بزرگ چینی است که در دهه 90 میلادی کار خود را در چین آغاز کرد اما بعد از شروع همکاری با یکی از بزرگترین خودروسازی های جهان یعنی بی ام و رشد این شرکت سرعت گرفت تا جایی که تصمیم به ساخت و تولید خودروهای اختصاصی تحت برند برلیانس گرفت. این خودروسازی از سال 1393 شروع به همکاری با سایپا در ایران کرد و محصولات این شرکت تا به اینجا توانستهاند رضایت نسبی را در ایران کسب کنند.
به گزارش «تابناک»، برلیانس برای حضور موفق در بازار شاسیبلند جهانی سه خودرو در سه سایز مختلف به بازار عرضه کرده است. برلیانسV5 شاسیبلند سایز کوچک، برلیانسV6 شاسیبلند سایز متوسط و برلیانسV7 شاسیبلند سایز بزرگ قرار است اهداف شرکت برلیانس را در بازار جهانی تأمین کنند. با ما همراه باشید تا نگاهی به شاسیبلند برلیانس داشته باشیم.
برلیانسV5، اولین قدم برای جهانی شدن
برلیانسV5 در سال 2012 بهعنوان یک خودرو شاسیبلند کوچک به بازار معرفی شد. طراحی این خودرو بسیار شبیه به خودروهای بی ام و بود اما با سایر چینیهای بازار تفاوت زیادی داشت. در زمان عرضه به بازار نقطهضعف این خودرو موتور ضعیف آن بود. این خودرو به یک موتور 1.5 لیتری با توان خروجی 112 اسب بخار مجهز شده است. جعبهدنده این خودرو از نوع 5 دندهاتومات است که در کنار موتور این خودرو ترکیب ضعیفی ایجاد کردهاند. این مورد بهخصوص در ایران سبب شد که پرونده این خودرو خیلی زود بسته شود.
بااینحال امکانات برلیانسV5 که شامل سانروف، سیستم ورود بدون کلید، صندلی راننده و سرنشین قابل تنظیم، سنسور پارک و باز شدن خودکار دربها هنگام تصادف و ... است. که در زمان عرضه کافی به نظر میرسید. بهطورکلی برلیانسV5 در ایران یک شکست بزرگ برای برلیانس محسوب میشد بااینحال در بازارهای جهانی فروش نسبتاً خوبی داشته است. در سال 2014 نسخه فیس لیفت آن به بازار عرضه شد و هماکنون نیز تولید مدلهای جدید آن ادامه دارد.
برلیانسV6، بازگشت بزرگ به بازار
برلیانسV6 با ظاهری جذابتر و نزدیکتر به خودروهای بی ام و در سال 2017 به بازار معرفی شد. این خودرو که یک شاسیبلند سایز متوسط است یک قدم بزرگ برای برلیانس محسوب میشود. در ساخت این خودرو بی ام و همکاری مستقیمی داشته است و حتی گفته میشود تعدادی از مهندسان آلمانی بی ام و جزو تیم طراحی و ساخت این خودرو بودهاند. برلیانس با طراحی این خودرو سطحی بسیار بالاتر از سایر رقبای چینی خود ارائه داده است. اگر نگاهی به فضای داخلی خودرو بیاندازیم در اولین نگاه یک صفحه لمسی بزرگ جلبتوجه میکند. کیفیت مواد بهکاررفته درون کابین خوب به نظر میرسد و لیست بلند بالایی از تجهیزات اضافی برای این خودرو در نظر گرفتهشده است.
برلیانس برای این خودرو نیز از یک موتور 1.5 لیتری استفاده کرده است اما این موتور نسبت به V5 توانایی تولید قدرت بیشتری دارد و خروجی آن 150 اسب بخار است. نوع گیربکس این خودرو نیز 6 سرعتِ اتوماتیک است و با این ترکیب شتاب خودرو به 11 ثانیه رسیده است. مصرف سوخت برلیانسV6 در حدود 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر است. این خودرو وارد ایران نشد اما در بازارهای جهانی بعد از V5 اعتبار برلیانس را تا حدودی بازسازی کرد. بااینحال اگر از توانایی فنی بالاتری برخوردار بود میتوانست موفقیتهای بیشتری کسب کند.
برلیانس V7، بزرگتر و به روزتر
برلیانسV7 پرچمدار جدید این شرکت است که احتمالاً تحولی در خودروهای ساختهشده چینی ایجاد میکند. برلیانسV7 نسبت به V6 کمی بزرگتر شده و تعداد سرنشینان آن از 5 نفر به 7 نفر افزایش پیداکرده است. طراحی خودرو در قسمت جلو تغییراتی یافته و بهنوعی بهروزتر از V6 شده است. اما در سایر نقاط تفاوت چشمگیری میان دو خودرو دیده نمیشود. برخی از قابلیتهای این خودرو که در طی ۸ ماه جاری روانه بازار خواهد شد عبارتاند از سنسور پیشگیری از تصادف در جلو، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، ترمز پارک برقی / اتو هلد، سه حالت رانندگی (نرمال / اکو / اسپرت)، ردیف سوم صندلیها (سفارشی)، سیستم وایفای داخلی و ... . اما نکته اصلی در زیر کاپوت این خودرو پنهانشده است.
همکاری مستقیم بی ام و در ساخت این خودرو با نگاهی به موتور برلیانسV7 نمایان میشود. پیشرانه این خودرو یک موتور 1.6 لیتری توربو باقدرت خروجی 201 اسب بخار است که توسط شرکت بی ام و ساختهشده است. برلیانس برای این خودرو بهصورت پایه گیربکس 6 سرعتِ دستی را در نظر گرفته است که بهصورت سفارشی قابلیت ارتقاع به گیربکس 7 سرعتِ اتومات دو کلاچه را دارد. مصرف ترکیبی این خودرو با توجه به وزن و توان خروجی بالاتر از نسخههای قبلی تنها 6.5 لیتر در صد کیلومتر که هنر طراحی موتور بی ام و را نشان میدهد.