تهدید درباره ارائه طرح ترافیک به خبرنگاران

کد خبر: ۸۷۹۷۲۵
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 19 February 2019
|
4212 بازدید

نزدیک به یک سال از اجرای شیوه جدید ورود به محدوده طرح ترافیک شهر تهران می گذرد. با توجه به اینکه از همان ابتدا اعتراضات و البته نقدهای زیادی چه از سوی اعضای شورای شهر و چه از طرف رسانه ها مبنی بر نبود زیر ساخت های مورد نیاز در اجرای این طرح انجام شد، اما اصرار معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مبنی بر وجود زیر ساخت های لازم باعث شد تا این طرح به شکل کاملا ضعیف و با اشکالات بسیار اجرایی شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از تیتر شهر، وجود مشکلاتی که بر سر راه اجرای طرح عوارضی کردن ورود به محدوده طرح ترافیک باعث شد تا کارشناسان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در یک طرح مطالعاتی اقدام به آسیب شنایی مشکلات آن کنند. یکی از این مشکلات ورود نسیه شهروندان به محدوده طرح ترافیک است که باعث شده تا بیش از 50 درصد از درآمد حاصل از اجرای این مصوبه محقق نشود.

از سوی دیگر حذف طرح زوج و فرد در تهران بنا بر تصمیم شورای ترافیک و افزودن معابری که در گذشسته به عنوان معابر محدوده زوج و فرد شناخته می شدند، به محدوده طرح ترافیک با نام محدوده آلودگی هوا و تعیین عوارض برای ورود شهروندان به این محدوده باعث شد تا کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در تصویب عوارض جدید محدوده طرح ترافیک بسته های تشویقی خاصی را در نظر بگیرد.

آنطور که رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران عنوان کرده است؛ طرح جدید ترافیک شهر تهران و یا طرح افزوده شدن محدوده زوج و فرد به محدوده طرح ترافیک در شورای ترافیک شهر تهران به تصویب رسیده است و شورای شهر تنها عوارض ورود به این محدوده را تعیین و تصویب می کند.

افزوده شدن محدوده زوج و فرد به طرح ترافیک هر چند در ابتدا با بازخوردهای تندی ازسوی شهروندان و رسانه ها همراه شد اما محمد علیخانی بر این مساله تاکید دارد که شورا با حذف محدوده زوج و فرد مخالفتی ندارد چرا که مطالعات نشان می دهد اجرای طرح زوج و فرد در شهر تهران به صورت دائمی نه تاثیری در کاهش ترافیک و آلودگی هوا داشت و نه امکان ادامه دار بودن آن در پایتخت وجود داشت.

این درحالی است که بررسی های جهانی نیز نشان می دهد اجرای پنین طرح هایی در هیچ کدام از شهرهدای مطرح به صورت دائمی انحام نمی شود بلکه در شرایط اضطرار این طرح ها به صورت کوتاه مدت برای کنترل مشکلات شهری از سوی شهرداری ها و یا دولت اجرا می شود.

مطالعات کارشناسان کمیسیون حمل و نقل نیز به این موضوع تاکید دارد اجرای دائمی طرح زوج و فرد نه تنها غیر کارشناسی بوده بلکه در کاهش مشکلات شهری در پایتخت تاثیرگذار نبوده است به همین دلیل است که شورا تصمیم شورای ترافیک شهر تهران را مبنی بر حذف این محدوده از مدار ترافیکی تهران درست می داند.

در حال حاضر طبق مصوبه شورای ترافیک معابری که در محدوده زوج و فرد قرار داشتند به نام محدوده «آلودگی هوا» به عنوان حلقه دوم محدوده طرح ترافیک قرار گرفته اند و طبق مصوبه ای که شورای شهر برای پرداخت عوارض محدوده بزرگ طرح ترافیک دارد، شهروندان در سال 80 روز می توانند در محدوده «آلودگی هوا» یا همان محدوده زوج و فرد سابق به صورت رایگان وارد شوند و عوارضی که شورا برای ورود به این محدوده در نظر گرفته به اندازه 50 درصد عوارضی است که شهروندان برای ورود به محدوده طرح ترافیک یا همان حلقه اول در مرکز شهر می پردازند. همچنین بر اساس این مصوبه تسهیلات ویژه ای نیز برای ساکنان این محدوده در نظر گرفته شده است.

ورود غیر مجاز خودروها به محدوده طرح ترافیک ادامه دارد

اما در آسیب شناسی ای که کارشناسان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص اجرای طرح جدید ترافیک دریک سال اخیر انجام داده اند، مشخص شده ورود غیر مجاز خودروها به این محدوده همچنان ادامه دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار تیتر شهر توضیح داد: در مطالعات آسیب شناسی ای که در مورد اجرای طرح جدید ترافیک شهر تهران انجام شد، سعی کردیم تا تمامی مسائل و مشکلاتی که در اجرای آن وجود دارد، ریشه یابی شود. به عنوان مثال وصول درآمدهای شهرداری تهران در این بخش یکی از مشکلاتی است که همچنان بعد از گذشت یک سال از اجرای این طرح به عنوان یک معضل و آسیب دیده می شود.

علیخانی دلیل عدم برطرف شدن این مشکلات را در دو عامل می داند. نخست عدم وجود زیر ساخت های لازم برای اجرای این طرح و دوم شیوه ای است که معاونت حمل و نقل شهرداری برای پرداخت هزینه های ورود به محدوده طرح ترافیک برای شهروندان در نظر گرفته است.

شاید بتوان گفت یکی از دلایل مخالفت کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نسبت به اجرای ناقص این مصوبه، نبود زیر ساخت های لازم بود. این در حالی است که در مقابل این اعتراضات معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت و گو ها خود بارسانه ها و یا در جلسات تخصصی کمیسیون مربوطه دائم اعلام می کرد تمامی زیر ساخته های لازم برای اجرای این طرح در شهر تهران وجود دارد و در خصوص اجرای آن مشکلی نیست.

اما مطالعات انجام شده به خوبی نشان داد که با توجه به ادعای معاون مربوطه زیر ساخت های لازم برای اجرای مصوبه شورا در شهر تهران وجود ندارد. چرا که بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر خودروهایی که به صورت غیر مجاز وارد این محدوده می شوند، دو برابر خودروهایی که با مجوز به محدوده طرح ترافیک وارد می شوند.

به اعتقاد علیخانی، این مطالعات نشان می دهد در حال حاضر حجم بالایی از تخلفات در محدوده طرح ترافیک همچنان در حال روی دادن است.

ورود نسیه ای خودروها به محدوده طرح ترافیک

موضوع دیگری که در مطالعات کارشناسان کمیسیون حمل و نقل شورای شهر وجود دارد، عدم تحقق درآمد پایدار در این حوزه است. هر چند معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران بر این باور بود که شیوه قدیمی طرح ترافیک باعث ایجاد رانت در مجموعه مدیریت شهری شده بود و به همین دلیل با عوارضی شدن ورود به این محدوده هم رانت موجود از بین می رود و هم عدالت اجتماعی درشهر تهران اجرایی خواهد شد؛ اما بعد از گذشت یک سال اجرای این طرح نشان داد که بخش قابل توجهی از درآمد شهرداری تهران از این بخش محقق نشده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار تیتر شهر یادآور شد: در گذشته شهرداری تهران می توانست قبل از صدور مجوز ورود به این محدوده هزینه کامل آن را از شهروندان دریافت کند. به همین دلیل تمامی درآمد حاصل از فروش طرح ترافیک در همان ابتدای سال برای مجموعه مدیریت شهری محقق می شدف اما در شیوه جدید بر اساس میزان ورود و خروج خودروها به این محدوده که توسط دوربین های نظارتی کنترل می شود، هزینه مربوطه از حساب کارت شهروندی کسر می شود و درشرایطی که این حساب شارژ ریالی نداشته باشد، شهروندان بدهکار شهرداری تهران می شوند.

آنطور که در لایحه بودجه امسال شهرداری تهران آمده است، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران باید از محل طرح ترافیک 470 میلیارد تومان درآمد پایدار برای شهرداری تهران به دست می آورد. اما سوال این است که در ماه پایانی سال چقدر این میزان درآمد برای شهرداری تهران محقق شده است.

محمد علیخانی در پاسخ به این سوال خبرنگار تیتر شهر گفت: آنطور که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده است، 200 میلیارد تومان از این میزان درآمد از شهروندان وصول شده است. این در حالی است که بیش از 300 میلیارد تومان شهروندان به دلیل عدم شارژ کارت شهروندی برای ورود به این محدوده به مدیریت شهری بدهکار هستند.

به گفته این عضو شورای شهر تهران؛ این میزان بدهکاری به سرعت برای شهرداری تهران قابل وصول نیست چرا که تا زمانی که شهروندان برای دریافت مفاصا حساب، تعویض خودرو خود و یا دریافت برگه معاینه فنی اقدام کنند باید بدهی خود را به طور کامل به شهرداری تهران بپردازند.

به نوعی می توان گفت در ماه آخر سال 97 همچنان شهرداری تهران در حوزه طرح ترافیک نتوانسته بیش از 50 درصد از درآمد پایدار خود را وصول کند و این موضوع می تواند به عنوان بخشی از کسری بودجه شهرداری تلقی شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره تاکید کرد: به هر حال عدم وصول درآمد شهرداری از محل طرح تافیک ضعفی است که باید رفع شود. به نوعی در پرداخت جرایم رانندگی نیز این مشکل وجود دارد. چرا که بسیاری از شهروندان تا زمانی که بخواهند برگه خلافی بگیرند، اقدام به پرداخت جرایم خود نمی کنند اما در دنیا زمانی که جرایم رانندگی اتفاق می افتد، شهروندان در همان زمان جریمه خود را می پردازند اما برای اجرای این شیوه در کشور نیاز به برنامه ریزی و تغییر برخی از قوانین هستیم.

اما سوال این است که با وجود عدم وصول بخش قابل توجهی از درآمد طرح ترافیک راهکار شورای شهر برای حل این مشکل در سال جدید چه خواهد بود؟

آنطور که محمد علیخانی توضیح می دهد، برای حل این مشکل در سال جدید به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد شده تا برای عرضه مجوز طرح ترافیک بسته هایی را به صورت یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و حتی یک ساله طراحی و در اختیار شهروندان قرار دهند. تا متقاضیان بتوانند در صورت خرید این بسته ها از تخفیف هایب قابل توجهی برخوردار شوند و این مساله به انگیزه ای در میان شهروندان برای پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک تبدیل شود.

این عضو شورای شهر تهران نیز به وجود مشکلاتی در اجرای سال اول این مصوبه اعتقاد دارد اما بر این باور است که با توجه به تحولاتی که در مدل عرضه طرح ترافیک در حال انجام است، به مرور می توان اشکالات موجود در این طرح را حل کرد. به هر حال اجرای هر طرحی در ابتدا با مشکلاتی رو به رو می شود که به مرور می توان این مشکلات را شناسیی و برای حل آن راهکارهایی ارائه کرد.

شورا در انتظار شفاف سازی شهرداری در طرح ترافیک خبرنگاران

یکی از اتفاقاتی که در سال جاری در حوزه طرح ترافیک روی داد، مربوط به نحوی توزیع طرح ترافیک خبرنگاران بود که با واکنش های تندی از سوی رسانه ها و اعضا قرار گرفت. عدم قرار گرفتن لیست کامل رسانه هایی که موفق به دریافت طرح ترافیک شده اند به صورت کامل در سامناه شفاف سازی یکی از نقاط ضعفی است که در عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دیده می شود.

اما امسال دو کمیسیون عمران و حمل و نقل و اجتماعی فرهنگی شورای شهر تهران در حال بررسی آئین نامه اجرایی مجوز طرح ترافیک خبرنگاران هستند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل در این باره نیز به خبرنگار تیتر شهر بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات حوزه طرح ترافیک، اجرای ناقص آئین نامه اجرایی طرح ترافیک خبرنگاران بود. اعتقاد داریم اگر اشکالی درنحوی اجرای این آئین نامه وجود نداشت، حتما معاونت مربوطه لیست کامل رسانه هایی که از این مجوز استفاده کرده اند را اطلاع رسانی می کرد و در سمانه شفاف سازی قرار می داد.

به نظر می رسد که شهرداری تهران از انتشار این لیست واهمه داشت چرا که حتما در جریان واگذاری طرح ترافیک به رسانه ها و خبرنگاران حتما تبعیض هایی انجام شده بود در غیر این صورت آئین نامه طرح ترافیک خبرنگاران مصوبه شورای شهر بود و باید نحوی اجرای آن نیز روی سایت شفاف سازی قرار می گرفت.

اما این مصوبه شورای شهر نیز به طور کامل ازسوی معاون شهردار تهران اجرایی نشد به همین دلیل هزینه عدم اجرای این مصوبه کمتر از هزینه ای بود که با انتشار کامل آن شهرداری تهران و معاونت حمل و نقل و ترافیک باید می پرداخت.

علیخانی تاکید دارد کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا حتما این مساله را به طور کامل پیگیری می کند و اگر پاسخ مناسبی از سوی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دریافت نکنیم، از نهادهای نظارتی درخواست می کنیم تا به این موضوع ورود کنند.

به زبان ساده تر، اگر معاونت حمل و نقل پاسخ درستی را در این زمینه به شورای شهر نداشته باشد، کمیسیون مربوطه این حق را دارد که از سازمان بازرسی کل کشور درخواست کند تا برای بررسی این مساله ورود کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید دارد که موضوع عدم انتشار لیست خبرنگاران را تا آخر دنبال خواهد کرد و در انجام وظایف خود در این زمینه به هیچ عنوان کوتاهی نخواهد کرد. چرا که رویکرد کمیسیون مربوطه این است که اگر کار درستی در حوزه حمل و نقلو ترافیک انجام شده باشد، از آن حمایت کنیم و اگر تشخیص دهیم که طرحی نیاز به کار کارشناسی و مطالعات بیشتر دارد، حتما به این مساله ورود خواهیم کرد و اگر مدیران مربوطه این حوزه نسبت به پاسخ گویی درست و شفاف تمکین لازم را انجام ندهند از دستگاه های نظارتی می خواهیم تا برای روشن شدن موضوع ورود پیدا کنند و جلوی تخلفات را قاطعانه می گیریم.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟