فتاوای آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) در مورد اموات

فتاوای آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) در مورد اموات
کد خبر: ۸۹۲۷۷۳
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴ 18 April 2019
|
7707 بازدید

فتاوای آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)
سؤال:46.شخص منافق يا كافر در بلاد شيعيان فوت كرده است و به خيال شيعيان شيعه است و اين شخص را دفن كردند و بعد از مدتي فهميدند كه كافر است يا منافق آيا مي‌شود او را نبش قبر كنند يا خير؟

جواب: در صورتي كه كافر بودن وي شرعاً محرز شده باشد نبش قبر و انتقال جسد ميّت كافر از قبرستان مسلمين واجب است

سؤال:آيا کفن و دفن غير مسلمان واجب است يا نه ؟در صورت وجوب بايد طبق آئين آنها باشد يا طبق دستور اسلام ؟

جواب:در صورت نبودن هم آئين غير مسلمان کفن و دفن غير مسلمان همانند مسلمان واجب نيست هر چند اصل دفن براي حفظ بهداشت لازم است .

سؤال:اگرمتخصصين براي کنترل يک بيماري مسري، مصّر به سوزاندن جسد ميت مسلمانان باشند،آيا سوزاندن آن جائز است ؟ درصورت جواز آيا ديه هم دارد؟اگر ديه دارد به عهده چه کسي است؟دستور دهنده يا مجري دستورريا حکومت اسلامي ؟

جواب:1_سوزاندن جسد ميت مسلمان حرام است

2_جسد ميت بايد دفن شود .

3__سوزاندن جسد ميت مسلمان ديه دارد

سؤال:هنگامي که يک تيم پزشکي براي آزمايشها و تحقيقات پزشکي احتياج دارند، قلب يا بعضي از اعضاي ميتي را از جسد جدا سازند و پس از رفع احتياط، اقدام به دفع آن کنند .

الف)آيا با توجه به اينکه امواتي که اين آزمايشها بر روي آنها اعمال مي شود از مسلمانان هستند، اقدام به اين کار جايز است؟

ب)آيا دفن قلب و بعضي از اعضاء جسد جداي از بدن ميت جايز است ؟

جواب:1_تشريح جسد مسلمان جائز نيست مگر در صورت انحصاروضرورت مانند حفظ حيات انسان محترم يا کشف مطالب علمي که تأمين سلامت جامعه وابسته به آن است .

2_دفن اجزاء در کنار بدن ميت لازم و در صورت عسر و حرج جداگانه دفن شود .

 

سؤال:آيا جهت کالبد شکافي به منظور انجام آزمايشات و پيشرفتهاي علمي در صورت عدم دسترسي به اجساد غير مسلمان مي توان از اجساد بالغ، نابالغ و جنين مسلمان استفاده کرد ؟

جواب:1_کالبد شکافي جسد مسلمان جهت صرف آموزش يا آزمايش جائز نيست .

2_در صورت ضرورت براي حفظ جان انسان محترم جائز است

سؤال:نگا ه به زيور الاتي که ميت زن بر بدن دارد چه صورتي دارد ؟

جواب:نگاه به زيوري که بر بدن نا محرم است بدون نگاه به بدن وي اشکال ندارد

سؤال:نگاه به بدن مرده نامحرم و لمس آن، همچنين نگاه و لمس عورت ميت در مواردي که براي تشخيص موضوعات احکام شرعي لازم باشد، چه حکمي دارد ؟

جواب:1_نگاه و همچنين لمس جسد نا محرم براي تشخيص موضوع حکم لازم جائز است .

2_نگاه و نيز لمس عورت در حال ضرورت جهت تشخيص موضوع حکم لازم، جائز است .

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟