عباس تابش رییس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده در در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره راهکارهای لازم برای ثبات قیمتها در بازار، گفت: مولفههای بسیاری بر ثبات قیمتها در بازار اثرگذار است؛ تامین کالا، یکی از مهمترین عوامل اثرگذار در ساماندهی بازار و ثبات قیمتها است.
سازمان حمایت از مصرفکننده 6 ماه پیش از گرانیها به دستگاه های متولی هشدار داده بود
وی افزود: سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده از 6 ماه پیش از گرانیها به دستگاههای متولی و اجرایی برای جلوگیری از ایجاد تنشهای قیمتی در بازار هشدارهای لازم را داد، با این عمل پیشگیرانه، اقدامات لازم برای تامین برخی از کالاهای موردنیاز انجام گرفت در نتیجه مردم برای تهیه این کالاها مشکلی نداشتند اما کالاهایی که تدابیر لازم برای تامین آنها صورت نگرفت دچار تنش شدند.
شبکه توزیع عامل اثرگذار در ثبات قیمت کالاها
رییس سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده با بیان اینکه شبکه توزیع دومین عامل اثرگذار در ثبات قیمت کالاها است، اظهار کرد: با توجه به اقداماتی که برای توزیع کالاها در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام گرفت و استفاده از سامانه جامع تجارت امیدواریم در سال جاری مشکل توزیع به حداقل برسد.
تابش خاطرنشان کرد: ما از مردم مصرفکنندگان انتظار داریم در مطالبه فاکتور از عرضهکنندگان کوتاهی نکند چراکه با تحقق این امر میتوان گرانفروشی و کمفروشی را در شبکه توزیع پیگیری کرد. فاکتور مبنایی است که ما بتوانیم با گرانفروشی مبارزه کنیم.
با دریافت فاکتور از فروشندگان و برخی اقدامات وزارت صمت بازار مرغ، برنج خارجی، تخم مرغ و... ساماندهی و قیمتها کاهش پیدا کرد
وی با بیان اینکه عرضه کنندگان نیز باید از حلقه قبلی خود فاکتور دریافت کنند، تصریح کرد: با دریافت فاکتور از فروشندگان و برخی اقدامات وزارت صمت بازار مرغ، برنج خارجی، تخم مرغ و... ساماندهی و قیمتها کاهش پیدا کرد.
این مقام مسئول ادامه داد: علیرغم اینکه بودجه و نیروهای انسانی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده در سال 97 افزایش پیدا نکرد اما این سازمان نسبت به سال 96عملکرد بهتری داشت. نیروی انسانی ما در سراسر کشور به اسم ۲۸۰۰ نفر است که از این تعداد بیش از یک سوم در سایر بخش ها فعال هستند در نتیجه سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده با حدود ۲۰۰۰ نفر ۴ میلیون واحد صنفی و تولیدی را کنترل میکند.
تابش در پاسخ به اینکه چرا علیرغم تمام اقدامات سازمان حمایت از مصرف کننده، مردم اثری در بازار احساس نمیکنند، گفت: مردم حق دارند چراکه میان دستگاه توزیع کننده و دستگاه تامین کننده فرقی قائل نیستند ما باید با افزایش تعاملات، شرایط بازار را بهتر کنیم.
تنها ۱۵ درصد گوشت موردنیاز کشور از طریق واردات تأمین میشود
رییس سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده با بیان اینکه تامین تنها به معنای فعالیت وزارت جهاد کشاورزی نیست بلکه منظور تامین ارز، انتقال ارز، حمل و نقل و تامین به موقع کالا است، گفت: تنها ۱۵ درصد نیاز کشور به گوشت از طریق واردات تأمین میشود و ۸۵ درصد باید از طریق تولیدات داخلی تامین شود.
این مقام مسئول ادامه داد: با استفاده از نرم افزار مناسب و تحویل گوشت به گروههای هدف در پایان تعطیلات نوروزی عملاً صفی برای دریافت گوشت تنظیم بازاری ایجاد نشد.
خودروسازان در روزهای اخیر افزایش قیمتی نداشتند
رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده درباره افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر، اظهار کرد: خودروسازان افزایش قیمتی نداشتند. انتشار قیمت خودرو در سایتهای اینترنتی را نمی توان مبنای قیمتها قرار داد.
تابش با اشاره به کامنت های مردم درباره درج قیمت خودرو در اپلیکشن ها ادامه داد: فردی بیان کرد "دو آگهی در یکی از سایتهای اینترنتی منتشر کردم؛ در یکی از این آگهیها قیمت خودرو ۴۰ درصد بیش از میزان واقعی آن بود اما در دیگری قیمت خودرو را ۴۰ درصد کمتر از بازار اعلام کردم اما در مورد دوم اپلیکیشن من را به سایتی که مبنای قیمت گذاری تعریف میکرد، متصل کرد تا قیمت گذاری را اصلاح کنم."
قیمتگذاری در سایتها اثرات نامطلوبی بر بازار دارد
رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده با بیان اینکه قیمتگذاری در سایتها میتواند اثرات نامطلوبی بر بازار داشته باشد، خاطرنشان کرد: خودروسازان با تمام توان خود در حال تولید هستند و تولید این شرکت ها به بیش از چهار هزار دستگاه در روز رسیده است.