قانون مجلس به معنی آزاد شدن واردات خودروست/ باید از تولید داخلی حمایت کرد؛ اما نه به هر قیمتی

چند وقت پیش، مجلس شورای اسلامی، قانون ساماندهی صنعت خودرو را پس از ماه‌ها به تصویب رساند و مقرر شد تا خودروسازی‌های کشور قیمت تمام شده خودرو و همچنین سود آن را به شورای رقابت اعلام کنند تا این شورا در خصوص قیمت‌گذاری نهایی خودرو تصمیم گیری کند.
کد خبر: ۹۰۰۹۸۱
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳ 22 May 2019
|
21987 بازدید
|

قانون مجلس به معنی آزاد شدن واردات خودروست/ باید از تولید داخلی حمایت کرد؛ اما نه به هر قیمتیچند وقت پیش، مجلس شورای اسلامی، قانون ساماندهی صنعت خودرو را پس از ماه‌ها به تصویب رساند و مقرر شد تا خودروسازی‌های کشور قیمت تمام شده خودرو و همچنین سود آن را به شورای رقابت اعلام کنند تا این شورا در خصوص قیمت‌گذاری نهایی خودرو تصمیم گیری کند.

به گزارش «تابناک»؛ همچنین طبق قانون مجلس، خودرو‌های هیبریدی نیز به کلی از پرداخت حقوق گمرکی معاف شدند و زمینه برای واردات خودرو ایجاد می‌شود. پیش بینی‌ها نشان می‌داد پس از این مصوبه باید قیمت‌ها در بازار چشمگیر کاهش پیدا کند، که تا حدودی نیز درست از آب درآمد.

با این حال روز بعد یکی از مسئولان وزارت صمت اعلام کرد، واردات خودروی هیبریدی ـ طبق ابلاغیه دولت ـ ممنوع است و اجرایی شدن قانون مجلس زمانی امکان دارد که واردات و ثبت سفارش خودرو آزاد شود.

علی وقف‌چی در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: برخی قوانین ما صراحت دارند، اما برخی دیگر ندارد و نیاز به آیین نامه دارند، چون مجلس به جزئیات وارد نشده و تنها قانون را تصویب کرده است؛ اما زمانی که شفافیت در موضوع وجود دارد، ضرورتی برای تفسیر نیست. در این موارد، تنها باید به بحث قانون و تبعیت از آن پرداخت، ولی متأسفانه دولت در خیلی از جا‌ها، قانون را در نظر نمی‌گیرد و تفسیر به رأی کرده یا بر اساس برخی معیار‌هایی که به نفع دولت است، تصمیم گیری می‌کند.

این نماینده در پاسخ به این که قانون جدید مجلس به معنی آزاد شدن واردات خودروست، گفت: این قانون منعی جز این ندارد و خودرو‌هایی با ویژگی‌هایی که در قانون تصویب شده، باید ثبت سفارش شده و اجازه واردات داشته باشند.

این نماینده مجلس گفت: قرار نیست ما در کشور به هر قیمتی اشتغال ایجاد کنیم. ما فرصت‌های اشتغال زیادی به جز خودروسازی داریم که می‌تواند هم ارزآوری داشته باشد و هم ما را از بسیاری تهدید‌ها در امان نگه دارد و همچنین سهم خوبی در اقتصاد جهانی برای ما داشته باشد.

این نماینده در ادامه یادآور شد: متأسفانه هم اکنون ارز را برای تولید خودرویی خارج می‌کنیم که نه کیفیت دارد و نه در شأن ملت است. به نظر من، اگر مجلس و دولت و به خصوص کمیسیون صنایع به فکر راهکار‌های دیگری بودند، وضعیت این کشور و این صنعت این نبود که هم اکنون داریم.

به نظر من، ما باید قیمت سوخت و خودرو‌ را در کشور واقعی کنیم و بیاییم یک بار برای همیشه واردات خودرو را آزاد کنیم و اجازه دهیم تا بازار ما رقابتی شود. هم اکنون افزایش قیمت سوخت با این مصرف خودرو‌های داخلی صرفه اقتصادی ندارد. ما می‌خواهیم خودرو را ـ چه داخلی و چه خارجی ـ با چندین برابر قیمت جهانی آن به مردم بفروشیم و از سوی دیگر هم قیمت سوخت را زیاد کنیم؛ این با عدالت اجتماعی سازگاری ندارد.

من اعتقاد دارم باید از تولید داخلی حمایت کرد، ولی نه به هر قیمتی. باید در سایر زمینه‌ها نیز تلاش کنیم و فرصت دهیم تا انحصار در کشور از روی خودروسازی‌ها برداشته شود و اگر قرار است، تحولی در صنعت رخ دهد، اجازه دهیم سرمایه داران با شرایط مساوی پای کار بیایند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۲۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
قوانین دقیقه نودی مجلس
اما بی خاصیت
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
تولید و مونتاژ و ساخت خودروی خارچی در داخل برایر است با تولید ملی، قیمت پایین خوردو با کیفیت، احترام به مردم، کمک به بالابردن ارزش پول، اشتغال زایی، انتقال تکنولوژی

کاری که همه جای دنیا انجام میدن
تا اون موقع واردات خودرو آزاد بشه
خودروهای هیبریدی تعرفه صفر

وقتی بازار رو قفل میکنید باعث تورم وماندن پول در بانک میشه....
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
سلام به نظر من باید ورود خودروهای مونتاژی با تعرفه صفر انجام شود و نه خود خودرو اینکار باعث میشود ما در خودرو سازی تبحر لازم را پیدا وکم کم درزمینه ساخت خودرو ی مدرن زمینه لازم
را به دست بیاوریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
برادر انتخابات مجلس نزدیکه
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
مجلش نشان داده که از روی منطق و عقل عمل نمی کند و احساسی به نفع قشر مرفع و خودشان هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
وای بر کسانی که باعث جلو گیری از واردات خودرو شده اند . باید انها را مجازات کنند چرا که باعث بیکاری و عدم رقابت و افسرگی خیلی از مردم شده اند .علی الخصوص رئیس بانک مرکزی و وزیذ اقتضاد و.......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
چطور با واردات بی رویه خیلی از صنایع را نابود کردند به خودرو که میرسه حمایت از تولید داخلی؟؟؟؟چندتا کارخانه و کارگاه با ورود کالای چینی نابود شد؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
پس چی شد بازار متشکل ارزی؟ چی شد دلار یازده هزارتومانی؟!!!!!
مصاحبه های فرمایشی ونمایشی صداوسیمادرمورد سقوط ساعتی قیمت دلاررادیدید؟ بخصوص عجزوناله اون بابایی که میگفت میخوام دلار بفروشم هیچکس خریدارنیست!!!! واقعاکسانی که اینطورمصاحبه های نمایشی راترتیب میدن شعورمردم راچی فرض میکنند؟!!!
پاسخ ها
امیر
| Pakistan |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
کلن دروغ بود متشکل ده تا تاریخ براش تایین کردن الانهم گفتن از اول تیر پریروز هم که قیمت دلار خیلی اومد پایین چون درهم خیلی تزریق کردن امروز نتوانستن زیاد تزریق کنند یعنی نشون دادن این بازار خیلی شکنندس بعد از ماه رمضان بتون میگم دلار چنده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
حالا جنابعالی چرا از گرون شدن دلار و بیچاره شدن مردم وطنت،به خصوص کارگران و حقوق بگیران اداره کاری،خوشحال شدی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
وای بر ارابه سازان مرگ ( ایرانخودرو و سایپا )
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
چقدر از مردم بیکار شده اند و چقدر مردم بی وسیله . بدروغ حرف از حمایت تولید داخل می زنند دزصورتی که دنبال دلار دزدی از جیب مردم برای خودشان هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
به آقای نماینده بفرمایید با دم شیر مافیای خودروسازی در نیوفت فایده ای نداره آقا جان
سالهاست که به بهانه حمایت از تولید داخلی خودرو ، پدر ملت و مملکت رو درآوردن
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
از نظر میزان مصرف سوخت خودروهای تولید ایران همگی در جهان جزو کم مصرف ترین ها هستند البته اگر میزان قدرت موتور را در نظر نگیریم و ملاک همان مصرف بنزین در هر صد کیلومتر باشد. مساله اصلی در اینجا اقتصاد کشور ما است که مردم را چنان عقب نگه داشته که با افزایش قیمت سوخت از زندگی ساقط میشوند. قیمت جهانی سوخت برای مردمانی است که بر اساس استانداردهای جهانی حقوق میگیرند. دولت و شبه دولتی ها 90 درصد اقتصاد ایران را در اختیار دارند و برای صرفه ی خود از مردم به ارزانی کار میکشند. در مقابل بایستی این حقوق کم را با دادن یارانه جبران کنند. متاسفانه کار دست کاردان نیست و هرگز هم درست نخواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
پژو با 12 لیتر مصرف کم مصرفه؟
ایرونی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
ته اش همون بونجول و لگن چینی یا سوار بشید یا از تشتهای اسران خودرو وسایپا
قرار نیست خودروی خارجی وارد بشه اگر هم بیاد با قیمت فضایی!!!
ali
|
Germany
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
احسنتتتتتت به این نماینده عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
نباید از هر تولید داخلی حمایت کرد
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟