سلام پرابهام و سؤال برانگیز ترمینال فرودگاهی «سلام» به ایرانیان!

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) که سال‌ها پیش یکی از عجیب و غریب‌ترین افتتاح‌های تاریخ کشورمان را تجربه کرده بود، بار دیگر امروز شاهد افتتاحی عجیب بود؛ افتتاح ترمینال بین المللی جدیدی با نام «سلام» که سلامی غیرمنتظره و ابهام‌آفرین است.
کد خبر: ۹۰۶۳۵۸
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲ 18 June 2019
|
36319 بازدید
|
تابناک اجتماعی -
فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) که سال‌ها پیش یکی از عجیب و غریب‌ترین افتتاح‌های تاریخ کشورمان را تجربه کرده بود، بار دیگر امروز شاهد افتتاحی عجیب بود؛ افتتاح ترمینال بین المللی جدیدی با نام «سلام» که سلامی غیرمنتظره و ابهام‌آفرین است.

به گزارش «تابناک»؛ ساعاتی پیش با حضور رئیس جمهور کشورمان و در حضور جمعی از مسئولان، ترمینال «سلام» با ظرفیت ۵ میلیون مسافر در بزرگترین فرودگاه بین المللی کشورمان افتتاح شد. در حاشیه فرودگاهی که لقب «شهر فرودگاهی» را یدک می‌کشد و ظاهرا افتتاح این ترمینال جدید، بخشی از طرح بزرگ تحقق این عنوان است.

این را می‌شود از محل ساخت این ترمینال دریافت که نه در مجاور ترمینال اصلی فرودگاه، که در ضلع شمال غربی آن، در زمین‌های بایر و بیابانی راه اندازی شده و «نخستین پایانه هوایی هوشمند کشور» نامیده می‌شود؛ پایانه‌ای که طراحی و اجرای آن کار متخصصان داخلی است که از این روی، اتفاقی بسیار مبارک و درخور ستایش محسوب می‌شود.

اما چرا «سلام»؟ این شاید نخستین ابهامی باشد که با انتشار خبر این ترمینال به ذهن متبادر می‌شود؛ ابهامی که با کمی کنکاش در این خصوص به پاسخ می‌رسد؛ به این پاسخ که پروژه ساخت این ترمینال در سال ۸۸، با این هدف کلید خورد که کشورمان صاحب ترمینال زیارتی شود. ترمینالی ویژه که مبدأ و مقصد پرواز‌ها به مقصد سرزمین وحی و عتبات عالیات و چه بسا در آینده، امثال دمشق شود.

 

پروژه‌ای که البته چندان خوب پیش نرفت، به گونه‌ای که تا پایان سال ۹۴، تنها حدود ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی را شاهد بود و از سال ۹۵ به بعد و پس از آنکه وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان به توافقاتی دست یافتند و قرارداد امضا کردند، تغییراتی رو به جلو را شاهد بود و به پایان رسید؛ پایانی که در روزگار کاهش شدید پرواز‌های زیارتیِ کشورمان رقم خورده است.

ماجرایی که از پرونده فرودگاه جده در عربستان شروع شد و به قطع اعزام ایرانیان به حج عمره گره خورد و پیش از آن، با جنگ سوریه، اعزام ایرانیان به سوریه برای زیارت پایان یافته بود و حالا هم با سقوط ارزش پول کشورمان و افزون شدن هزینه‌های زیارت عتبات عالیات، به ویژه برای زائرانی که قصد پرواز به عراق و نجف را دارند، تکمیل شده است. سلسله اتفاقاتی که موجب شده امروز ترمینال سلام، به عنوان ترمینالی جدید افتتاح شود، نه ترمینالی زیارتی و مثلا بزرگترین ترمینال زیارتی منطقه و القابی از این دست.


گزارش ها حکایت از آن دارد که بر اساس طرح جامعی که به صورت مصوب در اختیار شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) قرار گرفته، پس از ترمینال «سلام»، باید تا پنج سال دیگر فاز اول ترمینال «ایران‌شهر» با ظرفیت اعزام و پذیرش سالیانه ۲۵ میلیون مسافر مورد بهره‌برداری قرار گیرد؛ ترمینالی که ظاهرا ساخت آن در دستور کار قرار دارد.

تغییری که بزرگتر به نظر می‌رسد اگر بدانیم قرار است بخشی از پرواز‌های داخلی کشورمان از فرودگاه مهرآباد و چند ترمینال آن به ترمینال سلام منتقل شود؛ انتقالی که بعید نیست به جا ماندن شمار زیادی از مسافران از پروازهایشان در ماه‌های ابتدایی این انتقال یا بروز تأخیر‌های فراوان در انجام پرواز‌ها و در نهایت بروز مشکلات فراوان و شکل گیری اعتراضاتی منجر شود.

دورنمایی که فاصله زیاد این ترمینال با تهران ترسیم می‌کند؛ آنقدر دور که دسترسی به ترمینال اصلی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در قیاس با آن ساده‌تر است، چون برای رسیدن به ترمینال سلام باید از مجاورت ترمینال اصلی فرودگاه امام نیز عبور کرد و چند کیلومتر جلوتر، به مسیری جدید و انحرافی وارد شد و مراقب بود که مسیری به اشتباه طی نشود.

مسأله‌ای مهم که این پرسش را به دنبال دارد که چرا این ترمینال جدید در جای دیگری، مثلا در مجاورت ترمینال اصلی فرودگاه احداث نشده تا دسترسی به آن ساده‌تر باشد؟ مگر غیر از این است که از جمله اشکالاتی که به فرودگاه امام خمینی (ره) وارد می‌شود، فاصله زیاد آن از تهران و دسترسی دشوار و پر هزینه به آن است؟ آیا در جانمایی ترمینال سلام به این مهم دقت شده یا اساسا از دید مسئولان، بعد فاصله مسأله‌ای بی اهمیت است؟

پرسشی که با توجه به تأکید برخی مسئولان به انتقال برخی پرواز‌های داخلی از مهرآباد به سلام، مهم‌تر جلوه می‌کند تا جایی که باید پرسید، آیا قابل قبول است که زمان رسیدن فردی به فرودگاه از زمان پروازش تا مقصد طولانی‌تر شود؟ آیا قابل قبول است فردی از محدوده‌های مرکزی تهران مسافتی حدود ۵۰ کیلومتر را در زمانی حدود یک ساعت طی نماید تا به پروازی برسد که طی این زمان وی را به نقطه‌ای دور از کشور خواهد رساند؟ آیا به راستی هزینه‌های چنین رفت و آمد‌هایی در جانمایی ترمینال جدید و کوچاندن برخی پرواز‌ها به آن دیده شده؟


‌از جمله تفاوت هایی که مسئولان برای ترمینال «سلام» برمی‌شمارند، افزون بر این لقب که "پایانه‌ای هوشمند" است و توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده، منحصر به فرد بودن طراحی سلام و استفاده از آثار هنری با معماری اسلامی-ایرانی در آن است. البته به این مهم، تأکید مسئولان بنیاد مستضعفان بر اتمام این پروژه در شانزده ماه را هم می‌توان افزود.

افزون بر این، آیا پذیرفته است که سال‌ها وقت و انرژی و سرمایه برای رساندن مترو به ترمینال اصلی فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی (ره) صرف شود و در نهایت ترمینال جدیدی به بهره برداری برسد که فاقد دسترسی به متروست و دایر کردن حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد مسافران به آن، چالشی جدید و بزرگ پیش روی همگان قرار می‌دهد؟ مرتبط نبودن دو ترمینال در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) چه؛ آیا این اتفاقی عادی و طبیعی است یا نقصانی بزرگ؟!

پرسش های پرشماری که تاکنون تلاشی برای پاسخ به آن‌ها نشده و بعید است کسی هم متقاضی پاسخ به آن‌ها باشد. این را می‌شود از اظهارنظر‌های امروز مسئولان در مراسم افتتاح این ترمینال و تکیه به ویژگی‌های متمایز کننده سلام دریافت که بیشتر نگران کننده است تا اطمینان بخش، به ویژه برای آن‌هایی که شنیده اند بخشی از پرواز‌های داخلی به آنجا منتقل خواهد شد و مشکلات فراوانی که در دسترسی به فرودگاه امام تجربه کرده اند را به یاد می‌آورند؛ مشکلاتی که از جمله آن‌ها بوی بد در مسیر این فرودگاه است که ظاهرا قرار است به مشمام شمار بیشتری از هموطنانمان، برای دفعات بیشتری برسد و آزارشان دهد!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۵۸
ناشناس
|
Australia
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
احتمالا این ترمینال یک "سلام" به پولدار شدن یک آقازاده هست

بعد دبی رو مسخره میکنیم میگیم اونها سواد ندارن !!
البته سواد مدیریتی اونها و هوش اونها از ما بالاتر هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
با این گرونی و بیکاری چند درصد از مردم دیگه توان خارج رفتن رو دارن. جز امثال رامبد و آغازاده ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
ساختمان درست کردن نشانه پیشرفت نیست که!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
کاش پیمانکار پروژه را هم اعلام می کردید!
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
ای کاش مدیر از دبی وارد میکردیم
ناشناس
| Canada |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
چرا منفی بافی می کنی. فرودگاه لاس وگاس هم تو زمین بایر است و ترمینالهای ۱ تا ۴ آن آنقدر با هم فاصله دارند که باید با ترن داخل فرودگاهی بین آنها تردد کنی و پیاده نمی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
اينجا ايران است !
پاسخ ها
lمجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
یاد پروژه های مصلا در شهرهای مختلف ازجمله تهران واصفهان افتادم که تبدیل به آثار باستانی نیمه کاره شده
بانام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
این هم مثل خیلی چیزهای دیگرمان است پس جای تعجب ندارد . مگر هواپیمای وطنی ایران 140 نبود، الان برای خودش رها شده که خدا را شکر که رها شده. این ترمینال هم با این اوضاف که برشمردید همان بهتر که به حال خودش رها بشه لااقل از زحمت مردم کم میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
هم وطن عزیز بالای 40 درصد وسایل پراید هنوز از خارج میاد. فکر کنم برای هواپیما هم بالای 90درصدش باید بیاد خخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
متاسفانه معماری این ترمینال بسیار بد و تاسف بار است.
مگر در معماری تحریم داخلی هستیم؟؟؟
محمد شریفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
این مشکلی که میخوام بگم حتی تو زمان شاه هم بوده:
چرا ما هر چی می سازیم نمای خارجی خاص و زیبایی نداره؟! کلا زمین مصرف میکنیم که یه سوله ای وسطش بسازیم!
چرا اینقدر سازه های ما بی روح هستن؟!
شما این مشکل رو حتی تو کاخ سعد آباد هم می بینی ، واقعا چرا اینطوریه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
کاخ سعد آباد یک خانه ی بزرگه
ما بهش می گیم کاخ
کاخ می خوای ببینی برو شمس
العماره یا عال قاپو که در مقایشه با زمان خود واقعا کاخ بودند
ناشناس
| Qatar |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
معمارى از نوع اسلامى ايرانى
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
خداییش خیلی خوب اومدی .. حتی تو تولید خودرو هم اینچنین بوده .. بابا این چراغ جلو رومیتونی یکم مثل ماشینای خارجی کشیده تر و بزرگترش کنی یا به عقب ماشین یه حالی بدی ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
داداش زمان شاه ایران حدودا از 1340 به بعدصنعتی میشد ولی الان هی شعار میدیم 40 سال از انقلاب و 60 سال از 1340 میگذرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
لابد معجزه هزاره سوم جانمايي كرده ،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
باز هم نمونه دیگری از افتضاح در کشورداری !!!!!!!!!!!!! افتضاح پشت افتضاح ...
غلوم
|
Germany
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
و از همه دردناک تر نماید شما نویسنده محترم، سازندگان فرودگاه و دولت بر واژه بیگانه ترمینال هستش، نه پایانه
شما فارسی را پاس بدار بعد انتقاد کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
بس کنید این کلمات جعلی و مسخره رو
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
یعنی تو کل این داستان دردناک ترینش اینه که چرا میگیم ترمینال ؟؟؟؟ چطور این همه درد رو تحمل میکنی خدا شفا بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
خوب مثلا پایانه را بکار ببریم چی میشه فکر کنم ترمینال کلمه خوبی باشه
اشکان
| Canada |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
ممنون کاربر عزیز علوم
بسیار عالی بود
پایانه واژه فارسی است که به درستی معنا را می رساند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
چرا شفاف سازی در امور اقتصادی نمیشه ...
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
اینجا معلوم میشه کی زیرآب شرکت ترکیه ای تاو رو زده!!!!
قرار بود ترمینال ۲ در عرض ۱۶ ماه در مجاورت ترمینال ۱ ساخته بشه بدون یک ریال سرمایه گذاری داخلی. طبق طرح اصلی باید ۴ ترمینال بصورت قرینه در چهار طرف برج مراقبت ساخته می شد که به این ترتیب ظرفیت فرودگاه امام به سالی ۵۰ میلیون نفر می رسید. ولی الان ترمینالی ساختن که کلی ابهام و سوال داره.!!!!
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیت دلار
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات