به گزارش «تابناک»، پیش از شروع روز کاری امروز و در شرایطی که اخبار حمله موشکی کشورمان به پایگاه آمریکاییها در غرب عراق توجه همه جهانیان را به خود جلب کرده بود، خبری روی خروجی رسانههای کشورمان و بعد منطقه و جهان رفت که حکایت از وقوع یک سانحه هوایی در تهران داشت.
رویدادی که در بطن آن یک پرنده عظیم الجثه متعلق به کشور اوکراین قرار داشت که زمان کوتاهی پس از پرواز دچار سانحه شده بود و از همان ابتدای مخابره خبر به نظر میرسید که ابعاد دردناکی داشته باشد؛ دورنمایی که ساعاتی بعد محقق شد و به مخابره خبر تلخ جان باختن تمام سرنشینان منجر گردید.
بیشتر بخوانید
اما این رویداد بر خلاف دو سانحه مرگبار یاد شده، خیلی زود حاشیه ساز شد؛ حاشیههای مختلفی که هنوز در حال زاد و ولد هستند و به رغم آنکه واکنش برخی مسئولان کشورمان را به دنبال داشته، معلوم نیست چه ابعاد عجیب و غریبی خواهند یافت و چه فرجامی برای این رویداد مرگبار رقم خواهند زد.
این را میشود از ابعاد ماجرا به فاصله چند ساعت از وقوع دریافت که موجب شده اوکراینیها اظهارات اولیه شان درباره سقوط این هواپیما بر اثر نقص فنی را پس بگیرند و مدعی شوند که علت سانحه نامشخص و نامعلوم است و بعد سلسله اظهارنظرهای متفاوتی مطرح و بازار شایعات به شدت داغ شده و در نهایت اعلام شود که یک موسسه تحقیقاتی برای گردآوری مستندات و قضاوت درباره ماجرا وارد عمل شده است.
البته در این مجال قصد پرداختن به شایعات مطرح در این خصوص را نداریم، اما با این مقدمه که از جمله شایعات منتشر شده، شلیک به این هواپیماست که واکنش تند و قاطع سردار شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح کشورمان را در پی داشت که این شایعه را «مضحک» خواند و تاکید کرد: «اکثریت مسافران این هواپیما جوانان ارزشمند ایرانی بودند»، به بررسی سه ابهام کلیدی پیرامون این سقوط خواهیم پرداخت.
۷۳۷ مکس یا NG یا نامی دیگر؟
نخستین ابهامی که در خصوص این سانحه مطرح است، نوع هواپیماست. اینکه بالاخره هواپیمای رجیستر شده با کد UR-PSR از نوع بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ بوده یا بوئینگ مکس یا آن گونه که اوکراینیها بیان کرده اند، بوئینگ NG (مخفف نسل جدید)؟ سوالی که پاسخ مسئولان ایرانی به آن با پاسخ مسئولان اوکراینی تفاوت دارد و موجب شده برخی تصور کنند فرسودگی پرنده موجب سانحه دیدنش شده و بعضی مدعی شوند سن پرنده سه سال بوده و نباید دچار نقص فنی مرگبار می شد.
آیا پرواز این پرنده در ایران مجاز بود؟
مجاز بودن یا نبودن پرواز این پرنده در کشورمان، سوال مهم بعدی است که در این خصوص مطرح میشود. سوالی برآمده از تصمیمی که اواخر سال گذشته خورشیدی توسط ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اتخاذ شد و کمی بعد در ایران نیز در دستور کار قرار گرفت و رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در تشریحش به فارس گفت: اطلاعیه هوانوردی ممنوعیت عبور هواپیمای بوئینگ مکس از آسمان ایران نیز نظیر دیگر کشورها صادر شده است.
معمای نگهداری جعبه سیاه هواپیما
اما مهمترین و کلیدیترین ابهامی که پیرامون این حادثه مرگبار مطرح شده، اظهارنظر یکی از مقامات کشورمان درباره تحویل ندادن جعبه سیاه هواپیما به شرکت بوئینگ است که بازتاب بسیار وسیعی در رسانههای جهان یافته و اگر بگوییم منشا شایعات زیادی شده، سخنی به اغراق نگفته ایم. اظهار نظری که گوینده اش علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری است و هرچند وی تاکید کرده، مطابق قوانین ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) است، ضرورت تاکید وی در زمان اوج گیری تنش ها، سوالی است که بهتر است بدان پاسخ داده شود!