شینا انصاری گفت: ارائه اطلاعات محیط زیستی به دانش آموزان دم دستی، تئوری و پراکنده است و تنها در کلاس یازدهم یک درس انسان و محیط زیست دارند. باید آموزشهای زیست محیطی از سنین پایین شروع شود.
به گزارش مهر، شینا انصاری دبیر مجمع محیط زیست کلان شهرها در این برنامه با اشاره به اهمیت نحوه تعامل دانش آموزان با محیط زیست و مواردی که به آنها میآموزیم گفت: مصرف آب، انرژی، مدیریت پسماند، هدر رفت و دورریز غذا، آلودگی هوا و پسماندهای پلاستیکی از جمله شاخصهای مهم ما هستند.
انصاری با بیان اینکه مصرف آب ایران مطابق آمارهای رسمی دوبرابر میانگین جهانی و به عبارتی سرانه مصرف آب ما ۷۰ تا ۸۰ لیتر بیش از دنیا است گفت: مصرف انرژی ایرانیان دو و نیم برابر دنیاست و نهمین کشور دنیا از این حیث هستیم. در تولید پسماند نیز سرانه مصرف ما به طور متوسط ۷۵۰ گرم در روز برای هر ایرانی است. در حالی که میانگین کشورهای توسعه یافته ۳۵۰ گرم در روز است. دورریز غذا نیز طبق اعلام فائو سالانه ۳۵ میلیون تن در ایران است که معادل ۲.۷ درصد از کل مواد غذایی است که در جهان هدر میرود.
وی ادامه داد: درباره آلودگی هوا نیز باید گفت که ۲.۴ درصد از تولید ناخالص ملی کشور ما به علت آلودگی از دست میرود. درباره پسماندهای پلاستیکی نیز باید گفت که روزانه هر شهروند تهرانی سه تا پنج کیسه وارد محیط زیست میکند و عمر هر کیسه پلاستیکی ۱۲ دقیقه است. کشور ما جزو ۵ کشور اول تولیدکننده پسماندهای پلاستیکی است.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی باید الگو محور بوده و از سنین پایین شروع شود گفت: ارائه اطلاعات محیط زیستی به دانش آموزان دم دستی، تئوری و پراکنده است و تنها در کلاس یازدهم یک درس انسان و محیط زیست دارند. باید آموزشهای زیست محیطی از سنین پایین شروع و برنامه منسجمی در داخل آموزش و پرورش پیش بینی شود.
دبیر مجمع محیط زیست کلان شهرها با اشاره به اینکه به عنوان مثال در کشور ژاپن از ابتدا به صورت عملیاتی آموزش زیست محیطی به دانش آموزان میدهند اظهار کرد: مهارت زیستن را به فرزندانمان نیاموخته ایم که اکنون میبینیم گردش مالی پسماند و بودجه آموزش و پرورش شهر تهران با همدیگر برابر است.
انصاری با اشاره به اینکه آموزش مهارتها باید اولویت آموزش و پرورش باشد گفت: بحث این است که مباحث تئوری را چگونه به مهارت تبدیل کنیم؟ این آموزشها باید به صورت عملی از سنین پایین شروع شود.
وی در پاسخ به اینکه سهم دستگاههای دیگر برای کمک عملیاتی به آموزش و پرورش چیست؟ گفت: محدودیت اعتبارات قطعاً وجود دارد. اما بحث اولویتها مطرح است. از چه سنینی به این موضوعات پرداخته شده است؟ از طرح شهردار مدرسه حمایت میکنیم و در ۴۴۰ مدرسه شهردارانی از بین دانش آموزان انتخاب شدند و دستیار کمیته زیست محیطی دارند. طرحی برای تفکیک زباله از مبدا و.. را در نظر داشتیم اما مادران اعتراض کرده بودند چرا فرزند ما باید در مدرسه غیردولتی زباله جمع کند؟. محور اصلی کار آموزش و پرورش است و این کار باید از دوران کودکی انجام شود.
وی ادامه داد: یک علت مشکلات عدیده زیست محیطی در سطح شهر، افرادی هستند که مسائل زیست محیطی در وجودشان نهادینه نشده است.