در فاصله چند روز تا آغاز سال نو و شرایط متفاوتی که آغاز سال نود و نه نسبت به سالهای پیشین دارد، انتظار میرود شبکههای تلویزیون فراتر از سالهای پیشین عمل کنند و برای مردمی که قرار است تا کنترل شیوع کرونا در خانه نگه داشته شوند، سنگ تمام بگذارند؛ اقدامی که انتظار میرود با توجه به شیوع کرونا در سه هفته اخیر، تمهیدات لازم در قبال آن در نظر گرفته شده باشد و بخشی از تولیدات ماهها و فصول آینده نیز در همین ایام پخش شود و تلویزیون با انبوهی از برنامههای سرگرم کننده، تماشاگران را مجاب کند سراغ گزینه دیگری نروند.
به گزارش «تابناک»؛ سال هزار و سیصد و نود و نه آغاز متفاوتی دارد و بر خلاف سالهای پیشین، مردم امکان مسافرت به دیگر کشورها و نقاط توریستی داخل کشور را ندارند و اغلب جاذبههای توریستی با محدودیتهای جدی مواجه شدهاند تا این فضاهای پررفت و آمد که در این ایام با تراکم جمعیت نیز همراه هستند، بستر گسترش شیوع کرونا نشوند. به عنوان نمونه در لحظه تحویل سال از حرم امام رضا تا حافظیه شیراز، شاهد تراکم گستردهای هستیم؛ اما امسال همه اماکن مذهبی و فرهنگی میزبان مردم نیستند تا بدین ترتیب از سلامت عمومی در قبال این ویروس خطرناک حفاظت شود.
در این شرایط که دعوت به ماندن در خانه است، قاعدتاً فراگیرترین گزینه تلویزیون است. صداوسیما چه در حوزه اطلاع رسانی و چه در حوزه سرگرمی رقابت دشواری را با شبکههای ماهوارهای فارسی زبان دارد و انتظار چنین است که از این رقابت سربلند بیرون آید. تعطیلات نوروزی برای گروهی وسیعی از مردم عملاً از سه هفته پیش آغاز شده، ولی برای عموم مردم از چند روز دیگر آغاز میشود و آن گونه وضع موجود نشان میدهد، دست کم تا نیمه اردیبهشت ماه شاهد تداوم این جنس تعطیلیها خواهیم بود و پس از آن ممکن است شرایط آهسته آهسته به حالت طبیعی بازگردد که البته این گزاره نیز هنوز قطعی نیست.
بنابراین تلویزیون باید دست کم برای شش هفته پخش گسترده برنامههای تازه را در دستور کار داشته باشد. مدیران صداوسیما با توجیه لزوم رسیدن برنامهها، حاضر به تعطیلی هیچ پروژهای ـ حتی پروژههایی که قرار است در سالهای آینده تکمیل شود ـ نشدند و از این منظر انتظار میرود ماحصل چنین اقداماتی در شش هفته آینده عیان شود و همان گونه که شرایط عمومی بیسابقه است، شمار برنامههای پرمخاطب و جذاب دستاولی که در یک ماه و نیم آینده از شبکههای مختلف پخش میشود نیز بیسابقه باشد.
تلویزیون در طولانیترین نوروز که قریب به اتفاق حتی به دیدن والدین و فرزندان نیز نمیروند، باید بسیاری از تولیدات که برای فصول بعد در نظر گرفته شدهاند در این مقطع انتشار دهند تا مخاطبان با طیف متنوعی از انتخابهای جذاب در همه ساعات شبانه روز و در همه شبکهها مواجه باشند و بدین ترتیب انتخاب نخستشان ماندن در خانه و از دست ندادن این برنامهها باشد. با توجه به آنکه چندین هفته از شیوع کرونا میگذرد، امکان چنین برنامهریزی وجود داشت و در چند روز آینده نیز میتوان سراغ برنامههای آماده پخش برای ماههای بعد رفت و آنها را در کنداکتور نوروزی گنجاند.