بوئینگ ۲۵ میلیارد دلار اوراق قرضه به فروش رساند تا بتواند از دریافت کمک دولت فدرال و دادن سهام و اختیار خود به واشنگتن امتناع کند، اما این میزان بدهی، بهای سنگینی هم داشت.
به گزارش مهر به نقل از مجله فوربز، بوئینگ ۲۵ میلیارد دلار اوراق قرضه به فروش رساند تا بتواند از دریافت کمک دولت فدرال و دادن سهام و اختیار خود به واشنگتن امتناع کند، اما این میزان بدهی بهای سنگینی هم داشت.
طبق گزارش رویترز، بوئینگ مجبور شده است برای فروش این اوراق قرضه نرخ سود خیلی بالاتری را ارائه کند؛ هر کدام از این اوراق ۱۰ ساله ۵.۱۵ درصد سود خواهند داشت.
رابرت استالارد، تحلیلگر ورتیکال ریسرچ پارتنرز، میگوید: اگر کل اوراق قرضه ارائه شده، سودی حدود ۵ درصد داشته باشد، سالانه حدود ۱.۲ میلیارد دلار هزینه اضافی برای پرداخت این سود برای شرکت به همراه خواهد داشت.
این در حالی است که سال گذشته هم بوئینگ ۷۲۲ میلیون دلار سود اوراق قرضه خود را پرداخت کرده بود.
استالارد میگوید: حالا میتوان این بحث را مطرح کرد که بوئینگ متعلق به بانکها است (و باید تمام درآمد خود را صرف پرداخت بدهیهای خود و سود آنها کند). این اوراق قرضه کل بدهی بوئینگ را به ۵۴ میلیارد دلار افزایش داد. این میزان ۲۲ برابر سود ناخالص (بدون حذف مالیات و بهره و غیره) پیشبینی شده بوئینگ برای امسال است. سالها طول میکشد که از این بدهی کاسته شده و به میزان منطقی برسد.
این خبر تلخی برای سهامداران است؛ ح یعنی فعلاً از توزیع سود سهام و بازخرید سهام توسط شرکت خبری نیست.
او ادامه داد: بوئینگ حتی ممکن است به علت سنگینی این بدهی از سرمایهگذاریهای خود در آینده بکاهد و حتی برخی از خط تولیدهای این شرکت مانند ۷۸۷ اس را محدودتر کند. این اقدامات به اعتماد سرمایهگذاران و سهامداران شرکت آسیب خواهد رساند.