در شرایطی سامانه مرکز فروش آنلاین آماده اجرا شده که شواهد نشان میدهد حتی دامنه اینترنتی این سامانه دولتی نیز توسط مسئول یکی از درگاههای خصوصی بلیت سینما ثبت شده و حتی دامنه این سامانه نیز در کنترل دولت نیست؛ اتفاقی که مشابهش در بورس را میتوان به ثبت و کنترل سامانه بورس توسط عوامل یکی از کارگزاریها تشبیه کرد که قاعدتاً میتواند یک رانت بزرگ باشد.
به گزارش «تابناک»؛ سازمان سینمایی با عاملیت خانه سینما، کمکهایی به اهالی سینما کرد که برای این کار ـ کل سینماگرها ـ نیاز به ثبت تلفن همراه و کد ملی اهالی سینما در یک سامانه و ثبت اطلاعات گسترده از هر سینماگر بر روی یک سامانه مکمل دیگر بود. این وب سایتها نه متعلق به سازمان سینمایی و نه وب سایت خانه سینما بود و به همین دلیل در کنار نقدهایی که به نفس جمع آوری اطلاعات وارد آمد و کار به استفتاء از علما نیز کشید، درباره ماهیت سامانههایی که متولی جمع آوری این اطلاعات شدهاند نیز مباحثی مطرح است.
یکی از این دو سامانه موسوم به «سمفا» به نشانی www.samfaa.ir برای مدتی از دسترس خارج شده که پس از گزارش «تابناک» پیرامون نگرانیها درباره امنیت اطلاعات اهالی سینما، مجدداً در دسترس قرار گرفت. این سامانه پس از استفاده به عنوان درگاه دریافت کد ملی و شماره تلفن سینماگران متقاضی کمک در دوران کرونا، ماموریت مهمتری یافت و آن ماموریت، تبدیل شدن به محور فروش بلیت سینما بود. در سالهای مدیریت مجید مسچی در موسسه سینماشهر، سایت سینماتیکت به شکل کنونی درآمد و محور فروش بلیت سینما شد. مشخص نیست سینماشهر در این دوره چه حمایتهایی از سینماتیکت کرد اما در نهایت یک فضای انحصاری برای این سایت که دربارهاش حرف و حدیثهای فراوانی وجود داشت، شکل گرفت.
اکنون در واپسین سالهای دوران مدیریت مجید مسچی، بخش خصوصی که سینماتیکت را در اختیار داشت در چند مرحله این سایت را به مجموعهای که آپارات و فیلیمو را در اختیار دارد فروخت و چنین به نظر میرسید که مجموعه فناوران ایده پرداز صبا، یک سامانه با سوددهی تضمینی را خریده که یک بازار انحصاری را در اختیار دارد. در همین مراحل بود که آهسته آهسته عرصه برای ظهور چند سامانه دیگر مهیا و یکباره تصمیم گرفته شد، انحصار شکسته شود! این اتفاق عصبانیت خریدار سینماتیکت را در پی داشت و محمدجواد شکوری اخیراً در گفت وگویی نسبت به نوع تغییر زمین بازی اعتراض کرده است.
شکوری تاکید کرده است: «ما خودمان را که نباید گول بزنیم، اول آنکه یکی از همین چهار پلتفرم هسته مرکزی بلیط فروشی یعنی "سمفا" را مدیریت میکند و هم در ارتباط با یکی از سینماداران بزرگ است، پس اطلاعات فروش تک تک سینماها به دست یکی از بزرگترین رقبایشان می افتد، دوم و مهمتر آنکه با این تصمیم عجیب، سینماها می توانند با هر کدام از این چهار پلتفرم توافق فروش بلیت داشته باشند یا نداشته باشند.» نگرانیهای شکوری دقیقاً از این جهت است که یک سینمادار قدرتمند در ایران میتواند فیلمهای پرفروش را روی سامانه نزدیک به خود عرضه کند و سینماتیکت و دیگران را از سکه بیندازد؛ اما نگرانی درباره دسترسی یکی از چهار درگاه فروش بلیت به سایرین به چه معناست؟
فرض کنید دامنه سایت مرکزی سازمان بورس و هسته مرکزیاش مرتبط یا به نام عوامل یکی از کارگزاریهای کشور باشد؛ در آن صورت آن کارگزاری اگر اراده کند، میتواند به چه سطحی از قدرت عمل یا دست کم رانت اطلاعات دسترسی داشته باشد؟! بر اساس بررسیهای «تابناک» ادعاهای مطرح با ردپاهایی همراه است که خبرنگار «تابناک» موفق به کشف یکی از این ردپاها شد. پررنگترین ردپا در همان سامانه «سمفا» عیان است. اگر اطلاعات ثبت دامنه سمفا را از اینجا بررسی کنید، به نام احسان شاکری پور میرسید.
همچنین با یک جستجوی اینترتی درمییابید احسان شاکری پور مدیر ارشد فناوری (CTO) سایت ایرانتیک یکی از چهار درگاه فروشگاه بلیت سینماست که تازه در این مسیر آمده است. این موضوعی است که شاکری پور در حساب لینکدین خود نیز به صراحت بیان کرده است. اکنون باید پرسید چرا نشانی اینترنتی یک سامانه دولتی که قرار است کل اقتصاد سینمای ایران متکی به آن باشد و هسته اصلی معاملات اقتصادی سینما محسوب میشود، به نام یک شخص ثبت شده و آیا منطقی است که هسته مرکزی به هر نحوی قابل ارتباط با یکی از ذینفعها باشد؟! پشت این ذینفع چه کسانی هستند؟