تابناک اقتصادی بررسی می‌کند

سهمیه بندی جدید بنزین کلید خورد؛ تغییر سهمیه از خودرو به خانوار/ پیشنهاد اختصاص ۷ دهم لیتر بنزین به هر کدملی/ واکنش وزیر نفت به طرح جدید بنزینی

گفته می‌شود قرار است این طرح تغییراتی را در سهمیه بندی بنزین ایجاد کند که از جمله مهمترین این تغییرات، تغییر تخصیص بنزین از هر خودرو به هر خانوار به ازای هر کد ملی است؛ طرحی که از سال ۱۳۹۲ مطرح بوده است.
کد خبر: ۹۹۶۲۲۵
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰ 12 August 2020
|
1099829 بازدید
|

سهمیه بندی جدید بنزین کلید خورد؛ تغییر سهمیه از خودرو به خانوار/ ۷ دهم لیتر بنزین به ازای هر کدملی/ واکنش وزیر نفت به طرح جدید بنزینی

تابناک اقتصادیشاید مهمترین اتفاق سال ۹۸ در آبان ماه رقم خورد. زمانی که از ساعت صفر ۲۴ آبان ماه بنزین سهمیه بندی شد و قیمت آن نیز افزایش یافت. از روز ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۸، قیمت بنزین سهمیه‌ای با رشد ۵۰ درصدی به ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد با رشد ۲۰۰ درصدی به ۳۰۰۰ تومان افزایش یافت. آخرین باری که دولت قیمت بنزین را افزایش داده بود به سال ۱۳۹۴ بازمی‌گشت که بنزین تک نرخی و به هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ دولت در راستای افزایش قیمت بنزین اهداف مختلفی را دنبال می کرد؛ یکی از این اهداف دولت، توزیع عادلانه یارانه بنزین بود.

بررسی‌های سال ۱۳۹۷ مرکز آمار ایران نشان می‌داد که ۵۳.۲ درصد از خانوار‌های شهری و ۳۲.۳ درصد از خانوار‌های روستایی دارای خودرو و همچنین ۱۴.۱ درصد از خانوار‌های شهری و ۲۸.۴ درصد از خانوار‌های روستایی دارای موتور سیکلت بوده اند. با این آمار مشخص بود که بخشی از خانوار‌های ایرانی از یارانه پرداخت شده برای بنزین بهره‌ای نمی‌بردند.

همچنین قبل از آن که بنزین توسط دولت سهمیه بندی شود و قیمت آن افزایش یابد طبق برآورد‌های انجام شده ـ که در سایت سازمان برنامه و بودجه منتشر شد ـ دولت حدود ۱۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به بنزین اختصاص داده بود که از این میزان حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان سهم سه دهک پایین (کم درآمد) و حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان سهم سه دهک بالا (پردرآمد) بود. یعنی سه دهک بالا حدود شش برابر بیشتر از سه دهک پایین از یارانه‌های بنزین نفع می‌بردند.

بنزین

به هر صورت، دولت با افزایش قیمت بنزین سعی کرد مازاد رقم حاصل از افزایش قیمت را به صورت یارانه معیشتی در اختیار خانوارها قرار دهد و با این کار یک قدم به عادلانه تر شدن توزیع یارانه بنزین نزدیک شود.

اما گویا در اجرای عدالت در توزیع یارانه بنزین دولت آن گونه که باید موفق نبود و در همین رابطه، مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در نوزدهم مرداد ماه ۱۳۹۹ گفت: در اوضاع کنونی، نوع سهمیه بندی بنزین برای خانوار‌هایی که خودرو دارند، خوب است. وی با بیان اینکه ۵۰ درصد خانواده‌ها فاقد خودرو هستند و از یارانه انرژی بی‌بهره‌اند، ادامه داد: در شرایط فعلی نحوه توزیع یارانه سوخت ناعادلانه است و حتماً باید اصلاح شود. نماینده تهران در مجلس از تدوین طرحی از سوی نمایندگان برای تغییر در نحوه سهمیه‌بندی بنزین خبر داد.

طرح جدید مجلس برای تغییر سهمیه بندی بنزین چیست؟

این طرح که با نام "سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار" شناخته می شود و طبق گفته نمایندگان مجلس، باقی مانده از مجلس قبل است و بازنویسی شده، قرار است در صورت اجرا، برای رعایت بیشتر عدالت، مبنا را از هر خودرو به هر خانوار تغییر و سهمیه ای نیز متناسب با پیمایش به خودروهای حمل و نقل عمومی و تاکسی های اینترنتی اختصاص دهد.

بیشتر بخوانید:

همچنین مالک شریعتی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم درباره این طرح گفت: انتظار داریم با تصویب و اجرای طرح مبتنی بر تخصیص سهمیه بنزین به هر خانوار به ازای هر کدملی، کاهش آثار تورمی در دهک های پایین تر و کاهش فاصله طبقاتی و ضریب جینی در اقتصاد ملی از نتایج مهم طرح "سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار" باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: اگر روزانه به هر فردی ۷ دهم لیتر بنزین تعلق بگیرد، مثلا یک خانواده ۵ نفره ماهیانه ۱۰۰ لیتر بنزین تعلق می گیرد.

شریعتی با اعلام اینکه در این طرح برای هر فرد ماهیانه ۲۰ لیتر بنزین در نظر گرفته شده است، افزود: در این طرح پیش بینی شده تا سامانه ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند پیش بینی شود.

قرار است، بر اساس این طرح، اگر صاحب خودرویی تمام سهمیه خانوار خود را استفاده نکند، سهمیه باقی مانده از طریق سامانه های بانکی، قابل واگذاری به دیگران باشد یا در پایان هر ماه به شرکت پالایش و پخش بازگردد و معادل قیمت متوسط ماهانه آزاد بنزین در کارت بانکی صاحب خودرو شارژ شود تا بتواند کالای ایرانی خریداری نماید که این خود کمک به جهش تولید داخلی خواهد بود.

قیمت دوم و آزاد بنزین در این طرح به صورت شناور و معادل ۹۰درصد قیمت بنزین فوب خلیج فارس با نرخ تسعیر سامانه نیما خواهد بود. بیشتر منابع حاصل از این طرح به اصلاح و گسترش سیستم حمل و نقل عمومی اختصاص خواهد یافت و بخشی نیز صرف دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی و تاکسی های اینترنتی خواهد شد.

همچنین در این طرح هرگونه افزایش نرخ خدمات حمل و نقل عمومی توسط دولت، شوراهای شهر و روستا و شهرداری ها ممنوع و وزارت صمت نیز مکلف شده است سهم خودروهای پایه گازسوز با موتور داخلی را به ۳۵درصد افزایش دهد.

طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار به کجا رسیده است؟

سیدمحسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه ۲۲ مرداد) طرح سهمیه‌بندی بنزین سهمیه خانوار را اعلام وصول کرد.

نظر وزیر نفت در مورد طرح جدید سهمیه بندی بنزین مجلس چیست؟

سهمیه بندی جدید بنزین  زنگنه وزیر

بیژن زنگنه امروز چهارشنبه مورخه ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۹ در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: تغییر سهمیه‌بندی بنزین در دولت بحث نشده و بستگی دارد چه چیزی تصویب شود. وی افزود: در طرح مجلس پیشنهاد اختصاص ۲۰ لیتر بنزین به هر فرد در ماه مطرح شده که به معنای ۰.۷ لیتر در روز است.

زنگنه ادامه داد:‌ در این صورت میزان بنزین سهمیه‌ای در روز عددی حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز خواهد بود که با میزان فعلی برابر است. برای ما فرق ندارد و ما به یک قیمت می‌دهیم و مابقی باید در حساب یارانه‌ای افراد واریز شود.

طرحی که از سال ۱۳۹۲ مطرح بود!

در آذر ماه ۱۳۹۲ نیز طرحی اینچنینی در رسانه ها مطرح و در روزنامه های آن زمان اعلام شد: در مرحله نخست بر اساس تجمیع بانک اطلاعاتی به دست آمده از هدفمند کردن یارانه ها و کارت هوشمند سوخت، سهمیه ۶۰ لیتر بنزین یارانه ای به هر خانواده به جای هر وسیله نقلیه اختصاص یابد. همچنین مبلغ مابه تفاوت قیمت ۶۰ لیتر بنزین یارانه ای با ۶۰ لیتر بنزین آزاد به حساب خانوارهای فاقد وسیله نقلیه واریز شود با این کار توزیع یارانه بنزین میان تمامی خانوارهای دارای وسیله نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت یا فاقد وسیله نقلیه برابر و عادلانه می شود و به خانوارهایی که بیش از یک وسیله نقلیه دارند، سهمیه و یارانه اضافه ای اختصاص نمی یابد. در مرحله دوم با تک نرخی کردن بنزین و تخصیص مقدار مشخصی یارانه به هر فرد به جای هر خانواده می توان به وضعیت عدالت توزیعی مناسب تری دست یافت.

همچنین در آذر ماه سال ۱۳۹۷مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی با عنوان "مساله بنزین و رویکرد و مخاطرات" سه سناریو را برای قیمت‌گذاری و شیوه توزیع بنزین پیشنهاد داده و در بخشی با عنوان یارانه بنزین به همه ایرانیان آورده بود: اگر هدف سیاستگذار توزیع یارانه به طور مساوی است، رویکردهای این بخش می تواند مورد توجه قرار گیرد. در این طرح که بدیل های گوناگون دارد، یارانه بنزین نه به خودرو، بلکه به شخص تعلق گیرد.

در ادامه آمده بود: در این طرح که توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تدوین شده است به هر ایرانی دارای کد ملی (به جز ساکنین خارج کشور)، به اندازه مشخصی اعتبار استفاده از بنزین به طور ماهیانه تعلق می گیرد. این سهمیه ها به جای کارت سوخت در کارت ملی هوشمند افراد و یا کارت بانکی بارگذاری می شود. در این طرح، روزانه ۵۶ میلیون لیتر بنزین بین مردم (به ۸۰ میلیون ایرانی، هر نفر روزانه ۰.۷ لیتر و یا ماهیانه ۲۰ لیتر) تقسیم شده و البته برای کنترل قیمت حمل و نقل عمومی به ماشین‌های ارائه کننده خدمات عمومی مانند تاکسی‌ها (اعم از سنتی و اینترنتی)، وانت‌ها و آمبولانس و ... در ابتدای طرح ۲۵ میلیون لیتر بنزین تخصیص می‌یابد. (این سهمیه با استفاده از تکنولوژی‌های رصدکننده جابجایی در ماه تعیین خواهد شد). با شروع سهمیه بندی ظرف مدت شش ماه با ایجاد فراخوان تمام خودروهای عمومی با وام های بدون بهره با قسط های بلندمدت CNG سوز خواهند شد و این سهمیه حذف می شود. البته لازم به ذکر است که در این طرح نرخ CNG به مدت سه سال ثابت خواهد ماند. درآمد حاصل از مابه التفاوت فروش ۲۵ میلیون لیتر بنزین بابت پرداخت یارانه سود تسهیلات در اختیار شهرداری‌های کل کشور قرار گرفته تا صرف سرمایه گذاری و حمل و نقل عمومی شده و مطابق آن ماهانه به اطلاع مردم خواهد رسید.

قیمت بنزین در این طرح بر اساس درصدی از قیمت فوب تعیین می شود (مثلا 90 درصد قیمت فوب) و در مقابل به هر ایرانی معادل ما به التفاوت ارزش ۲۰ لیتر بنزین نسبت به قیمت پایه ۱۰۰۰ تومانی یعنی ۴۰۰۰۰ تومان در کارت اعتباری سرپرست خانوار‌ها تخصیص می‌یابد. قیمت دوم بر مبنای نرخ ارز سامانه نیما و ۹۰ درصد قیمت فوب تعیین خواهد شد.

سهمیه بندی جدید بنزین کلید خورد؛ تغییر سهمیه از خودرو به خانوار/ پیشنهاد اختصاص ۷ دهم لیتر بنزین به هر کدملی/ واکنش وزیر نفت به طرح جدید بنزینی

سخن پایانی

همان گونه که ملاحظه می‌گردد، طرحی که هم اکنون برای سهمیه بندی بنزین در مجلس اعلام وصول شده است، طرحی است که می‌تواند عدالت را در توزیع یارانه پنهان بنزین به درستی به اجرا درآورد؛ اما باید گفت تقریبا از سال ۱۳۹۲ این طرح مطرح شده و حتی در سال ۱۳۹۷ مرکز پژوهش‌ها تقریبا مطابق با همین طرح را جهت اجرا پیشنهاد کرده است. همچنین به اذعان خود اعضای حال حاضر کمیسیون انرژی مجلس این طرح از مجلس قبل باقی مانده و الان بازنویسی صورت گرفته و به جریان افتاده است. پرسش این که اگر این طرح کارشناسی شده و خوب بود، چرا نمایندگان دوره گذشته مجلس به دنبال اجرایی کردن آن نرفتند و به نوعی در این زمینه فرصت سوزی کردند؟ اگر این طرح ایراداتی داشت که قابل اجرا نبود، آن ایرادات چه بود و چرا هم اکنون نمایندگان مجلس به دنبال اجرایی کردن آن هستند؟ آیا آن ایرادات هم اکنون برطرف شده است؟

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۵۱
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
این چه طرح مسخره ایه، کسی که 10تا بچه زاد و ولد کرده ماشین هم نداره باید ماهی 240 لیتر بنزین بگیره، بعد خانواده های دو سه نفره که اکثریت جامعه هستن باید 40لیتر بگیرن واسه ماشینشون!توی روستاها هرکدوم یه دوجین بچه دارن، اکثریت ماشین هم ندارن، پس دیگه از حالا کشاورزی دامداری هم میذارن کنار بشینن تو خونه جمعیت و بدبختی رو زیاد کنن و پول یارانه و کمک معیشتی بگیرن و بنزین بفروشن!
پاسخ ها
میلاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
برادر من چند نفر مگه 10 تا بچه دارن.؟؟اگه به نظرت این طرح روستایی ها رو ثروتمند میکنه شما هم میتونی بری روستا زندگی کنی و پولدار بشی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
خبرنگار: تا کی این افزایش قیمت ادامه پیدا میکند

زنگنه: تا اونجا که مردم تحمل کنند




یادتونه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
این حرف خیلی کلیشه ای و تکراری است اما هیچوقت جواب داده نشده واسه همین بازم میگیم

قیمت نفت رو می خوای بکنی 90 درصد فوب خلیج فارس قیمت خودرو رو هم میتونی بکنی 90 درصد فوب خلیج فااااااااارس؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
آقا میلا ، خیر این طرح کسی را ثروتمند نمی کند اما مطمئن باشید تاثیر به سزایی در تقویت مهاجرت روستائیان به شهرها خواهد داشت. همانطور که برخی طرحهای زمان احمدی نژاد (معجزه هزاره سوم) مهاجرت را بیشتر کرد و بسیاری از روستاها خالی از سکنه شدند.
ناشناس
| France |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
یک سری از مردم پایتخت از روی ناچاری و بی پولی رفتن شهر های اطراف تهران مثل کرج یا رودهن و بومهن یا اصن حاشیه های دور شهر زندگی میکنناما کارشون داخل شهر است. یک ماشین فکستنی ارزان قیمت خریدن براشون به صرفه بود تا با ماشین شخصی تردد کنند تا با تاکسی .الان با این قیمت که شما میگی چه خاکی ب سرشون کنن؟چرا وقتی طرحی رو تصویب می کنید هم اقشار جامعه رو در نظر نمی گیرید
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
مگر خانواده‌های پرجمعیت و روستایی‌ها این طرح رو ارائه داده‌اند که اینطوری به آنها حمله می‌کنید؟؟ اگر مخالف طرح هستید و از بابت آن متضرر می‌شوید باید با دلیل منطقی از طراح انتقاد کنید نه اینکه از افرادی که هیچ دخالتی در آن ندارد انتقاد کنید. دوما انگار جنابعالی در قرن گذشته زندگی می‌کنید و فکر می‌کنید روستاییان هنوز با اسب و احشام نقل مکان می‌کنند! نه دوست عزیز، الان هر خانواده روستایی دامدار و کشاورز به واسطه نیاز شغلی اتفاقا تعداد ماشین بیشتری از یک خانواده شهرنشین دارد
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
اگه بنزین بازم گرون بشه من یکی باید سوئیچ روواسه همیشه بزارم سر طاقچه چون توان خرید بنزین گرونتر از اینی که هست رو ندارم

دارن یک کاری می کنن که ما قشر متوسط ِسابق و فقیر فعلی دیگه اصلا ماشین نداشته باشیم یک دیسک و صفحه عوض کردم شده 2میلیون و نیم اونم از وضع قانون جدید بنزین تون اونم از قیمت لاستیک و غیره

خب اگه می خواین ما معمولیا ماشین نداشته باشیم بگید بدونیم
.من کارمند بعد این همه مدت کار کردن چرا نباید بتونم خرج یک اتومبیل زیر متوسط رو بپردازم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
برادر با این قیمتها مگه میشه با این پول بنزین ثروتمند هم شد! یه چی میگیا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
علی جان ظاهرا این سهمیه با سهمیه ای که به ماشین می دهند متفاوت است
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
آقا میلاد خیلی خودتو ناراحت نکن. شما هم پا تو بنداز رو پات ، سعی و کوشش کن و 20 تا بچه بیار ، کلی یارانه بگیر
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
آقاجان من یه ماشین پراید قراضه دارم، بیرون شهر هم نمیرم، بخاطر مشکلات اقتصادی بچه دار شدن رو هم کلا گذاشتیم کنار، این 60لیتری که میدید به 10روز هم نمیرسه، بنزین 3هزار تومنی هم اصلا توانشو نداریم بزنیم، آخه این چه ظلمیه، با 40لیتر بنزین فقط میشه
بنزین رو ریخت روی ماشین کبریت کشید و خلاص. من نمیگم چرا به خانواده های پرجعیت روستایی سهمیه ی بیشتری میدید، حقشونه، سهمشونه، باید بیشتر هم بدید، نوش جونشون. ولی چرا خانواده ی دونفره باید در حقش ظلم بشه!!؟ آخه بنزینی که حق مردم ایرانه چرا باید با هزارتا شرط و شروط بگیرن...!؟؟
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
اگر می خواهید عدالت اجرا شود بیایید براساس نوع خودرو بنزین تخصیص دهید این خودروهای تولید داخل مصرف بالایی دارند در صورتیکه افراد با بنیه مالی خوب خودروهایی دارند که مصرف پایینی دارند این اقدام شما نفعی برای اکثریت جامعه ندارد.
خويي
| United States of America |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
در جواب اقا ميلاد اثر روستا هاي كرد نشين استانهاي مرزي ما شايد بيشتر از 10 فرزند هم داشته باشند كه اكثر دركار فرش بافي ودامداري مشغول هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
هر طرحی که باعث بشه مردمی که ماشین ندارن از این ثروت ملی که متعلق به همه ی ایرانی هاست،بهره مند بشن،طرح خوبیست،شما هم اگه ناراحتی،ده تا بچه بیار ،بعد هم برو همونجاییکه از اونجا اومدی شهر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
من اصلا کار ندارم این طرح درسته یا نه اما چیزی که واضحه اینه که امثال شماها با نظرات و رفتارهای اشتباه و بی حساب و کتابتون بیشترین ضربه رو به خودتون و دیگران میزنید
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
کاری به طرح ندارم که به کل غلط است ولی بدانید که در روستا دیگر از این خبرها نیست که خانوادهای صاحب ده
ده تا فرزندباشد دیروز روستایی رفته بودم که کلا سه نفر دانش آموز داشت ومدرسه تخریب وتعطیل شده بود مشکل شماها هستید که همه چیز این کشور را میخواهید ودر هنگامه جنگ ومشکلات با پولهای باد آورده به خارج پناه میبرید اگر آن روستایی اگر کمکی هم دریافت میکند مورد نیازش است وشما غصه بنزین مفت رارا میخورید بااینکه پول پارو میکنید
سردار
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
چرابایداون بنده خدای عائله مندکه توانایی خریدخودرو رانداردچیزی گیرش نیاد؟مگربیت المال نیست؟چرابایدبه کام مایه داران ودارندگان چندخودرو بشود؟روش اجرای فعلی اصلاباعدالت سازگارنیست.اگربیت المال است برای همه بایدیکسان باشد.چرااون روستایی ومنطقه محروم چیزی ازاین تقسیم بیت المال عایدش نشود؟روش تقسیم براساسر کدملی باعدالت .سازگارتراست ومنافع تمام هموطنان راشامل میشود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
آقا یه نظر سنجی بزار در این مورد... بزار بفهمید که واقعا چقدر این طرح مسخره است...
قنبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
اشتیب نفرمایید شهر و روستا نداریم حالا بماند که ، همیشه اینطور بوده ما با هم درگیر هستیم عده ایی میبرند فرزند آوری روستا از شهری ها کمتر است،،
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
به به از این دیگه بهتر نمیشد دیگه آمار زادو ولد میره بالا مخصوصا تو روستاها کشاورزی و دامداری هم تعطیل بعضی جاها هم منقل و بافور به وفور و بعد هم دعوای پول بنزین بین افراد خانواده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
با این کار کشاورزی را نابود میکنید وقتی یارانه ها اجرا شد اولین اثری که گداشت بالا رفتن هزینه های روستا و کم شدن کارگر بود و این باعث نابودی مقطعی کشارورزی شد این کار نتیجه عکس میدهد و تجربه اشتباه مکرر را خواهید داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
تصمیم عجیبی هست
خانوار های روستایی مثل خانواده های شهری طی مسیر ندارند و نیازی به بنزین زیاد هم ندارند و خیلی از اونا اصلا ماشین ندارند.
معنی عدالت را هم یاد گرفتیم
عدالت نه یعنی به هر کس مطابق نیازش داده شود . عدالت یعنی به همه مقدار مساوی از همه چیز داده شود.
خیلی از این روستا ها اصلا توجیهی اقتصادی برای گاز کشی و آسفالت کردن مسیر و .. نداشتند ولی برای رفع نیاز آن ها اینکار انجام شده . در مورد بنزین هم همین طور هست و این خانواده شهری هست که ناچارا نیازمند هست
کار درست این هست که بنزین را به قیمت واقعی بدن و هر کس هر چقدر خواست استفاده کنه.
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
دوست عزیز این طرح عین انصاف است چون نفت سرمایه ملی است و به عموم ملت متعلق است و ممنون از بانیان این طرح که سبب گسترش عدالت اجتماعی می شود چون لااقل این امر می تواند تغییرات مفیدی به حال آحاد جامعه و علی الخصوص دهک های پایین جمعیتی داشته باشد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
اولا که الان خیلی نادر کسی 10 تا بچه داره. دوما جمعیت بیشتر بشه به نفع اقتصاد کشور هست. سوما شما دلال هستی یا با این طرح که سبب اجرای عدالت در یارانه انرژی میشه، مقابله میکنی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
بهانه برای کم کردن سهمیه و بعد از مدتی حذف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
و همچنین رسوندن قیمت به فوب خلیج که مساوی با گرانی شدید قیمت سوخت و افزایش هزینه ها و در ادامه مطابق معمول گرانی سرسام اور اقلام ضروری مردم
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
سه برابر کردن قیمت بنزین مشکل دولت رو حل نکرد.ارز رو سه برابر کرد باز هم نشد . دوباره قیمت بنزین رو بالا می برد و باز قیمت ارز و باز
....... بنزین و
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
دقیقا همینطوره هر ماه یک دهک حذف میشه همون برنامه یارانه رو کپی کردن برا اجرا همیشه هم اولش عدالت ه ولی اخرش رو خدا بخیر کنه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
بابا چرا نمیفهمید اینا که امار همه رو دارن اگه میخاستنبه اونا که ماشین ندارن کمک کنن پول بنزینو به یارانه شون اضافه میکردن ..میخان با یه کاغذ بازی دیگه مردمو سرگرم کنند ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
مسله اصلی همینه شما وقتی بخوای یه نقشه را پیاده کنی اول حواس دیگران رامشغول میکنی حواسشون راپرت کرده بعدا هرنقشه که کش عمل میکنی. مگه داریم مگه میشه به ازای هر 40 لیتربنزین بدن یا وتوی روستا خودش 8تابچه داره 8تابچه برادرش بدترش فوت کرده سرپرست اونهاهم گردن ایشان است ازاین طرف دامادشم فوت کرده 6تابچه هم اون خ. آخرش گردن ایشان است همه راهم می‌فرسته دنبال کارگری شب به شب 3ملیون تومان درآمدشون است ماهی هم 800تابنزین ماهی2400تومان بنزین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
گویا این روش جدیدی برای افزایش قیمت بنزینه تامثل موردسال قبل نشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
آقا این نمایندگان مجلس ول کنن برن خونه هاشون تخت بخوابن حقوقشون رو دو برابر میدیم بخدا نباشن وضع مملکت بهتر میشه
حسین
| France |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
نمیدونم توکجابزرگ شدی ازاصل نثب خودت خبرنداری برامردم روستاکه بزرگت کردن چرب زبونی میکند یه سربه گذشتت بزن مرسی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
اخ که این مسئؤلان با ملت بد بخت چه ها که نمیکنن!!!!!!
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
با اینکار میخوان ملت بچه دار بشن نمیشه
نشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
بابا من ی زن سر پرست خانوارم ی خونه اجاره ایی که مستمری پدرم میگیرم..آیا با این گرانتر
تبعاتش همه چیز گران میشه..بخدا دوچرخه هم نداریم چکنیم شدن بنزین تبعاتش
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
این مجلس در دوماه بیشتر از دوازده سال لاریجانی کارکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
البته برای کی ..این مهمه .برای مردم که تا حالا حتی فکر برداشتن قدم رو هم نکردن ولی برای بعضی ها چرا خیلی خوب بوده
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
یه کار که به نفع مردم کردن رو بگو
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
نخندانمون حالی دیگه نمونده ازدست امسال شما ....
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
؟واقعا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
مردمو بدبخت کردین، خدا بدبختتون کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
خیلی های اصلا نمی فهمند این طرح چیه فقط نظر داده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
آمین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
بله ما اصلا نمیفهمیم شما بما بگو خوشبختیم یا. بدبختیم قربان اونم شما تعیین کن خلاص
18:41
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
هرچیزی که هست قطعا چیز بدیه و ملت بیچاره تر می شوند. می گی نه فقط صبر کن.
بیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
مثلا تو می فهمی پشمک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
برای بنزینی که فقط هزینه استخراج نفت و پالایش دارد چگونه دولت به آن یارانه می دهد اگر از خارج وارد می شد درست بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
اي ملت آماده باشيد در مقابل طرحهاي بي تخصصي مجلسيان غير مردمي- يارانه کسانيکه در سالهاي گذشته به بهانه داشتن خودرو و يا خانه حذف شده کجا رفته؟ يا بايد اين يارانه هايي که چندين سال هست به عده اي ندادين با سودش محاسبه و بدهين و يا اينکه ايندفعه با آبانماه 98 فرق مي کنه مردم ديگر صبرشان سر اومده و تحمل تصميمات روزانه بي تخصص و فرافکني شما را ندارند تا به هر بهانه اي مردم را درگير مشکلات کنيد.
پاسخ ها
ابوذر
| United States of America |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
فعلا کشور در وضعیت شعب ابیطالب است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
هر کی نظر مخالف تو داشته باشه میشه غیر مردمی و بی تخصص
داماد رییس جمهور نیستی احتمالا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
کسی که عقل داشته باشد کار عبث نمی کند بلکه فکر اساسی برای حل مشکلات بزرگ کشور و مردم می کند البته به شرط اینکه نماینده واقعی ملت باشد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
در دیاری که عقل معزول است
هرچه خواهی بگو (بکن) که مقبول است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
عجب فکر بکری! . روستایی از روستا میاد تو شهر و جلو پمپ بنزین می ایسته که بنزینشو بفروشه . بابا شما دیگه کی هستید ؟ اگر فکر اکبندتان را بکار بگیرید خواهید دید که روستایی از 1500 بنزین را به 1000 تومان خواهد فروخت و برای پمپ بنزینی ها یک محل درامد مضاعف درست کردید . شما اگر راست میگوئید و بفکر مردم هستید لطفا یارانه را حذف کنید و به روستایی ها و مدد جویان بهزیستی ماهی به هر نفر 200 هزار تومان بدید یعنی برای خانواده 5 نفره یک میلیون میشود . و انوقت بنزین 3 هزار تومانی را ماشین های شاسی بلند بزنند و درامد را به روستایی ها پرداخت کنید .
پاسخ ها
الناز
| United States of America |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
همانطور که آمپول و آزمایش ازاولیات بیماری میباشد کوپن وسهمیه واز این مزخرفات نشانه بیماری اقتصادی یک کشور است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
ناشناس 17:03 متن بالا رو خوب بخون بعداً بیا نظر بده
نوشته هر کی بنزین مصرف نکنه پولش برمی گرده به حساب کارت بانکی با اعتباری ش که بتونه کالای ایرانی بخره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
۱۸:۴۶ واقعا خودت رو زدی به نفهمی یا نمیفهمی؟؟؟ ۱۰۰ لیتر چیزی اش میمونه که بره برای کارت بانکی اش نازنین؟؟ همین الان هم مسخره ترین طرح ممکن است...
فارسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
حیف باد دنیا که به این نماینده ها بخوره آخه مردم روز به روز بدبخت وبیچاره می شوند نشستید طرح دادید که یک ریال هم ارزش نداره آخه 20لیتر بنزین اگر لیتری 3000تومان هم بفروشند ماهی 60هزار تومن با این تورم سازکار است . پدر مردم زیر بار گرانی خم شده عقلت را بکار بنداز ای نماینده .......
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟