بازدید 7018

انگلیس: ایران باید به طور کامل با آژانس همکاری کند

یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس ضمن استقبال از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص مسائل پادمانی گفت که دولت لندن انتظار دارد، ایران به طور کامل با آژانس همکاری کند.
کد خبر: ۹۹۹۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸ 27 August 2020

به گزارش تابناک، این دیپلمات انگلیسی که طبق رویه های سیاسی خواست نامش فاش نشود روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا در لندن افزود: ما از تعهد ایران برای دسترسی به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال و از دستورات این سازمان در حوزه مسائل پادمانی به طور کامل حمایت می‌کنیم.

وی عنوان کرد که دستورات پادمانی آژانس، بخش حیاتی ساختار عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای است،

سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه، در ۳۰ خرداد گذشته تحت تاثیر فشارهای آمریکا، قطعنامه‌ای را در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روی میز گذاشتند که در آن از ایران خواسته‌ شده به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیروز (چهارشنبه) در پایان سفر دو روزه «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایران، بیانیه مشترکی صادر و توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ بصورت موقت توسط ایران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند.

در این بیانیه آمده است؛ بعد از مشورت های فشرده دوجانبه، ایران و آژانس در خصوص حل و فصلِ توأم با حسن نیت موضوعات مشخص شده توسط آژانس در ارتباط با اجرای پادمان به توافق رسیدند. در این ارتباط، ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده، و فعالیت های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد.

در همین پیوند رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان اینکه ملاحظات اصولی جمهوری اسلامی در بیانیه مشترک ایران و ‌آژانس در نظر گرفته شد، گفت: در این بیانیه توافق شد با توجه به درخواست آژانس برای بازرسی از دو محل؛ دیگر بر اساس اطلاعات خود ‌آژانس ، درخواست دیگری نداشته باشند وآنها هم پذیرفتند.

علی اکبر صالحی تصریح کرد که جمهوری اسلامی هیچ وقت و هیچ گاه خلاف منافع ملی و حاکمیت ملی خود عمل نکرده و نسبت به آنچه که در عرصه بین‌المللی تعهد کرده پایبند است.

طرف‌های باقی‌مانده در برجام نیز تاکنون از توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال کرده‌ و آن را گامی مثبت در راستای حفظ و تداوم این توافق ارزیابی کرده‌اند.

گروسی دیشب در بدو ورود به وین به خبرنگاران گفت؛ آژانس بین‌الملل انرژی اتمی با موانعی در مسیر بازرسی‌های خود مواجه شده بود که باعث نگرانی جدی بود و این توافق این موانع را برطرف کرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا اطمینان دارد که ایران دسترسی کامل را به صورتی که باید فراهم می‌کند، تاکید کرد: البته، کاملا مطمئنم هستم... هیچ محدودیتی اعمال نشده است؛ البته براساس معیارهای پذیرفته شده و توافق‌های موجود.

در همین حال کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار یادداشتی درباره نتایج سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران متذکر شد: ایران با یک تصمیم اساسی و برخوردار از پشتوانه نظام، حسن نیت خود را در تعامل با مدیرکل جدید آژانس نشان داد. چنانچه آژانس تحت هر شرایط یا بهانه ای بخواهد مفاد این تفاهم مشترک را در آینده زیر پا بگذارد و یا در رسیدگی به این موضوعات، با حسن نیت، آنگونه که در بیانیه نیز آمده است، رفتار نکند، همکاری ها و تعاملات ایران با آژانس را نشانه خواهد رفت.

وی تصریح کرد: از مدیرکل آژانس بطور جدی انتظار داریم تا به تفاهمات به عمل آمده کاملا پایبند باشد، چرا که نظام ایران عبور از آنها را تحمل نخواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات