هفته گذشته ویدئویی از فصل جدید مجموعه اسب بخار منتشر شد که در آن سه پلتفرم آنلاین ارائه خدمات کارشناسی خودرو در محل در بوته آزمایش قرار گرفتند. پلتفرمهای مورد سنجش همراه مکانیک، کارنامه و الوچک هستند. باتوجهبه اینکه تولیدکننده این ویدئو ارائهدهنده خدمات تبلیغاتی صرفاً به یکی از پلتفرمهای کارشناسی مورد نقد است؛ نمیتوان انتظار داشت که نتیجه کار منصفانه و بهدوراز غرض باشد.
اسب بخار در طول سالهای اخیر با پلتفرمهای دیوار، کارنامه و سکو همکاری مستقیم داشته و بهصورت کاملاً مستقیم خود را بهعنوان حامی این پلتفرمها در فضای رسانهای کشور معرفی کرده است. این اتفاق، اتفاق جدید و عجیبی نیست که بعضی رسانهها، بهواسطه حیات رسانهای و کسب درآمد خود را حراج میکنند. اولین ویدئوی کارشناسی کارنامه با همکاری اسب بخار و با حضور مجری حاضر در ویدئوی نقد کارشناسی یک سال قبل ساخته شد و این ویدئو در پیج اینستاگرام اسب بخار موجود است. سؤال اینجاست که چطور میتوان برای یک پلتفرم ویدئوی تبلیغاتی ساخت و مدعی بیطرفی هم شد. این کار توهینی مستقیم به مخاطب است و مخاطب باهوش این نکته را میفهمد و از اینکه فهم رسانهایش را دستکم گرفتهاید حس بدی پیدا خواهد کرد.
1- مدت زمانی که در ویدئو برای کارشناسی هرکدام از پلتفرمها (بدون احتساب زمانی که ویدئو روی دور تند است) میبینیم 5 الی 6 دقیقه است. 6 دقیقه برای همراه مکانیک و 5 دقیقه برای دو پلتفرم الوچک و کارنامه. چرا راوی چندین بار تأکید دارد که کارشناس همراه مکانیک بیحوصله است و زمان کمی را برای کارشناسی در نظر میگیرد. درحالیکه ما ویدئوی اصلی را نمیبینیم؛ راوی به شدت اصرار دارد به مخاطب القا کند که کارشناس همراه مکانیک کار خود را بهدرستی انجام نمیدهد.
2- راوی در زمان کارشناسی پلتفرم کارنامه بارها اشاره میکند که زمان زیادی صرف شده، دو کارشناس برای بالابردن دقت اعزام شده، خودروی سختی برای کارشناسی انتخاب شده، لیست آپشن عریض و طویلی موجود است و بهطورکلی همه موارد چک میشود. جالب اینجاست که این موارد دقیقاً مواردی است که مجموعه کارنامه در برنامههای تبلیغاتی خود، روی آنها تأکید و تمرکز بسیار دارد! اما راوی اشاره نمیکند که بااینهمه دقت و وسواس و حضور دو کارشناس، چرا خروجی کارنامه در کارشناسی بدنه نهتنها در حد همراه مکانیک نیست بلکه به اشتباه گلگیر جلوی خودرو را تعویضی اعلام میکنند!
3- مجری معتقد است که همراه مکانیک خودرو را به اشتباه قیمتگذاری کرده است . حال آنکه به قیمت روز خودرو در تاریخ کارشناسی و قیمت اعلامی همراه مکانیک اشاره نمیکند و صرفا اعلام میکند که قیمت همراه مکانیک 600 میلیون تومان با ارزش واقعی خودرو تفاوت دارد! این در حالی است که گزارشهای تیم تعیین قیمت همراه مکانیک واقعیت دیگری را نشان میدهد و به نظر میرسد طرح این بحث صرفا برای زیر سوال بردن اعتبار همراه مکانیک در تعیین قیمت خودرو دست دوم است.
4- مجری برنامه اشاره میکند که کارشناسان کارنامه و همراه مکانیک آکادمیکتر هستند! و به همین دلیل هم کمتجربه هستند و کارشناس الوچک فنیتر است و سابقه کارشناسی تویوتا را داراست. این در حالی است که کارشناس الوچک هم از کارشناسان آموزشدیده در مجموعه همراه مکانیک است و تمام دانش فنی و تجربه خود را مدیون سالها حضور در پلتفرم همراه مکانیک بوده است.
5- راوی از تنها فردی که در خصوص ضمانت سؤال میپرسد کارشناس همراه مکانیک است و این سؤال از کارشناس دو پلتفرم دیگر پرسیده نمیشود. بدیهی که سؤال جهتدار و در راستای زیر سؤال بردن ضمانت همراه مکانیک است و راوی هم مدام در تلاش است تا اینگونه اینطور القا کند که کارشناس بهعمد پاسخ خریدار را نمیدهد. در ادامه ویدئو هم مجری سعی میکند با بیان این جمله اعتبار ضمانت همراه مکانیک را زیر سؤال ببرد:
"این اولین باری نیست که ما مسئولیت کارهامون را در ایران نمیپذیریم و آخرین بار هم نخواهد بود"
این در حالی است که همراه مکانیک بهعنوان قدیمیترین شرکت ارائه خدمات کارشناسی خودرو در ایران نهتنها مسئولیت کارهای خود را میپذیرد بلکه یک ضمانت کاملاً واضح و شفاف به مشتریان خود ارائه میکند؛ ضمانتی که تا 24 ساعت پس از انجام کارشناسی در صورت تشخیص اشتباه تا 10 برابر هزینه خدمات دریافتی را به خریدار بازمیگرداند. بهعلاوه برخلاف سایر مجموعهها ضمانت همراه مکانیک هم بخش فنی و هم بخش بدنه را تحت پوشش قرار میدهد.ئ
سؤال اصلی اینجاست که با کدام منطق گزارش آنلاین همراه مکانیک امتیاز کمتری از گزارش آنلاین کارنامه دریافت میکند درحالیکه هر دو گزارش بهتمامی آیتمها اشاره دارند.
معیار امتیازدهی برای خدمات آنلاین چیزی است که در ویدئو هیچ اشارهای به آن نمیشود و مشخص نمیشود امتیازها بر چه اساسی مشخص شده است. منظور از پشتیبانی چیست و امتیازها با چه معیاری تعیین شدهاند؟
خطای دو کارشناس کارنامه در تشخیص وضعیت بدنه از خطای کارشناس همراه مکانیک بیشتر بوده پس چطور کارنامه امتیاز بالاتری کسب میکند؟
با همه تفاسیر به نظر میرسد در قسمت امتیازدهی تلاش شده تا کارنامه امتیاز بالاتری نسبت به همراه مکانیک کسب کند! چنین بررسیهای تخصصی باید از طرف افراد و مراجعی مستقل که ذینفع نبودنشان برای عموم زیر سؤال نباشد انجام گیرد. در غیر این صورت هرکسی میتواند برای خودش تریبونی پیدا کند و شروع به ساخت محتوا با جهتگیریهای مختلف نماید که مسلماً فضیلت و هنر شایسته و درخور توجهی نیست.
خطای انسانی در هر کسبوکار مبتنی بر نیروی انسانی اجتنابناپذیر است و ما هم مدعی نیستیم که عاری از خطا هستیم. اما تلاش هرروزه ما در راستای افزایش رضایت و به حداقل رساندن خطا و نارضایتی مشتریان است و در این مسیر از تخصص کارشناسان و نظرات، پیشنهادات و انتقادات مشتریان عزیزمان کمک خواهیم گرفت. چرا که معتقدیم، خطا آغاز تکامل است و هیچ تکاملی بدون خطا شکل نمیگیرد.
همراه مکانیک در طی هفت سال فعالیت مستمر خود به امتیازات و اعتبارات فراوانی دستیافته است که مهمترین این اعتبارات، اعتماد مشتریانی است که در طول این سالها همراه بودند و از خدمات ما استفاده کردند و رضایت داشتند. ما معتقدیم مهمترین رکن هر کسبوکار مخاطبین آن هستند و اگر کسی بخواهد ما و سایر رقبایمان را تحلیل و داوری کند، بهتر است که این قضاوت برعهده مخاطبین عزیزمان باشد؛ لذا این قضاوت نهایی را به مخاطبین عزیزمان واگذار میکنیم و مطمئن هستیم که بهترین و منصفانهترین داوریها از سوی این عزیزان انجام خواهد گرفت. در پایان امیدواریم که پس از روشن شدن ابعاد ماجرا، اسب بخار مسئولیت کارهایش را برعهده بگیرد.
انتهای رپرتاژآگهی/