فدک؛ تجربه اولین بودن

مالک اولین قطار ۵ ستاره ایران قصد دارد سهام یکی از شرکت‌های خود را به شکل نوآورانه‌ای در بازار بورس عرضه کند.
کد خبر: ۱۰۱۶۷۹۷
|
۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳ 23 November 2020
|
10532 بازدید

فدک؛ تجربه اولین بودن

شما برای رسیدن به مقصد سفرتان بین هواپیما و قطار، در حالی که بلیت آن‌ها هم‌قیمت است، کدام را انتخاب می‌کنید؟ شاید ابتدا مواجهه با این سوال، به طور بدیهی به دلیل سرعت چند برابری و کیفیت مورد انتظار مهمانداری، هواپیما را انتخاب کنید. باید گفت تنها تا پیش از تجربه سفر پنج ستاره ریلی انتخاب هواپیما بدیهی می باشد.

امروز «قطار فدک» توانسته است با ارائه خدمات ۵ ستاره در حمل و نقل ریلی سهم بزرگی از انتخاب و رضایت مسافران را داشته باشد. قطار فدک اولین قطار ۵ ستاره در ایران است و این یعنی این شرکت برای اولین بار در کشور ارائه خدمات ۵ ستاره روی ریل را خود تعریف کرده است.

مجموعه فدک در واقع یک هلدینگ اقتصادی است که در زمینه گردشگری و حمل و نقل ریلی فعالیت می‌کند و وظیفه مراقبت و راهبری شرکت های زیر مجموعه اش را بر عهده دارد. شرکت‌هایی که هر کدام در مسیر پیش‌برد اهداف توسعه گردشگری و بالابردن کیفیت خدمات در حمل و نقل ریلی پدید آمده‌اند، مدیران فدک می‌گویند: امروز طی دو دهه فعالیت، فدک به یک تکنولوژی بنگاه‌داری خاص خود دست یافته که ترکیب‌ آن با دانش و تخصص در حوزه حمل و نقل ریلی، دامنه و شتاب توسعه فدک را متمایز ساخته است.

چهار شرکت عملیاتی اصلی زیر شاخه فدک عبارتند از:

«شرکت ریل پرداز سیر» که در حوزه حمل و نقل باری فعالیت می‌کند و چند سال است در بازار فرابورس پذیرفته شده است، «شرکت ریل پرداز نوآفرین» که مأموریت اصلی آن توسعه گردشگری زیارتی و ارائه خدمات با کیفیت ۵ ستاره با اولویت زوار امام رضا (علیه السلام) است، «شرکت دونا آفرین فدک»‌ که یک کترینگ غذایی بزرگ ایرانی اروپایی است و نماد آن در چند ماه اخیر یکی از پربازدید‌های فرابورس بوده است و «شرکت ارزش آفرینان آتی نگر» که یک شرکت سرمایه‌گذاری است که ماموریت آن طراحی مدارهای نوین تامین مالی و سرمایه گذاری است.

در ریل انداختن ۵ ستاره ساده نبود!

ارائه و جا انداختن خدمات ۵ ستاره ریلی در کشوری که سابقه‌ای در این زمینه ندارد کار ساده‌ای نبود، البته این امر در صنعت هوایی که سابقه ایران ایر (هما) در آن وجود دارد به مراتب ساده‌تر از صنعت ریلی است که حتی بیشتر مشتریان و مسافران آن هم تصوری از ارائه خدمات ۵ ستاره را نداشتند. بنابراین وقتی مجموعه فدک تصمیم به انجام این کار بزرگ گرفت باید بر اساس آخرین تجربیات کشورهای پیشرو سرویس مدل های بومی شده را ارائه میکرد.  خدماتی که در داخل کشور بخوبی با فرهنگ زیارتی و سیاحتی ایرانیان پذیرفته می شد. برای این منظور مجموعه فدک از شرکت هواپیمایی «لوفت‌هانزا» که دومین شرکت هواپیمایی بزرگ جهان است کمک گرفت. لوفت‌هانزا در همکاری با فدک آموزش‌های مهمانداری و خدمات ۵ ستاره را برای این مجموعه ارائه کرد.

پس از آن و به دلیل پیدا نکردن کترینگ مناسب برای ارائه غذا متناسب با نیاز فدک در ایران، این مجموعه تصمیم گرفت شرکت «دونا آفرین فدک» را با همکاری و شراکت شرکت اتریشی «دون» بنیان گذاری کند. تأسیس دونا آفرین فدک از دو جهت افتخارآمیز بود، یکی آن که این شرکت اولین کترینگ ایرانی با توان ارائه خدمات ۵ ستاره است و افتخار دوم آن که مجموعه فدک توانست در شرایط تحریم و قبل از برجام، شرکت اتریشی دون را که یکی از بهترین شرکت‌های اروپایی در زمینه کترینگ غذایی است و خدمات  غذایی صنعت ریلی اتریش را هم در دست دارد، قانع کند که با یک مجموعه ایرانی وارد شراکت شود و معادل ۵۰ درصد سهام دوناآفرین، ارز وارد کشور کند. امروزه شرکت دوناآفرین فدک بعنوان تنها کترینگ بورسی کشور به غیر از ارائه خدمات به مسافران قطارهای فدک، خدمات پذیرایی کارکنان سازمان‌ها و برندهای بزرگ کشور را نیز بر عهده دارد.

اولین تجربه بازار فرابورس در تامین سرمایه یک شرکت عملیاتی

یکی دیگر از فعالیت‌های بدیع و افتخارآمیز فدک که می‌تواند برای صنعتگران و کارآفرینان پیام آور و برای سرمایه‌گذاران سودآور باشد، اقدام این مجموعه در پذیره نویسی سهام شرکت ریل گردش ایرانیان همزمان با تاسیس است که یکی از زیر مجموعه‌های شرکت ریل پرداز نوآفرین به حساب می‌آید. شرکت ریل گردش ایرانیان قرار است به طور سهامی عام تاسیس و به بازسازی و در ریل قرار دادن ۲۰ دستگاه واگن ۵ ستاره فدک بپردازد. با انجام این کار دو خط ریلی کرمانشاه-مشهد و رشت-مشهد میتوانند از خدمات ناوگان فدک استفاده کنند،این دو خط دارای اهمیت استراتژیک در کسب بازارهای جدید گردشگری برای فدک میباشند. خط رشت-مشهد به دلیل مسیر ریلی زیبا و مقصد سیاحتی خود متمایز است و خط کرمانشاه-مشهد، علاوه بر تراکم جمعیتی مسیر، می‌تواند بستری باشد برای ارائه خدمات به مسافرین عراقی که ارزآوری چشم‌گیری برای این شرکت به همراه دارد.

نکات بدیع و نوآور این مدل نوین از تامین سرمایه کم نیست که می‌توان به چند مورد آن اشاره کرد.

یکی آن که شرکت ریل پرداز نوآفرین به عنوان موسس این شرکت سهامی عام، از واگن‌های مورد استفاده خود به عنوان آورده استفاده کرده است و این اولین بار است که در فرابورس شرکت موسس سرمایه منقول و غیرنقد را بعنوان آورده خود تودیع می‌کند.

و دیگر این که این شرکت اولین شرکت خصوصی و عملیاتی در بازار سرمایه کشور است که پذیره نویسی آن هم‌زمان با تأسیس انجام می‌شود. به جز بانک‌ها، بیمه‌ها و نهادهای مالی که الزام به پذیره‌نویسی در بدو تأسیس دارند، تا به حال این اتفاق برای یک شرکت خصوصی عملیاتی نیفتاده است.

نکات جذاب سهم این شرکت برای سرمایه‌گذاران کم نیست که از آن می‌توان به این موارد اشاره کرد که اعلام مجوز پذیره نویسی زمانی صورت پذیرفت که از درخواست این مجموعه بیش از یکسال میگذشت و در این مدت ارزش جایگزینی دارایی تودیع شده متناسب با روند صعودی نرخ ارز افزایش یافته و این امر بر جذابیت‌های سرمایه گذاری در سهام شرکت آنرهم با قیمت اسمی ۱۰۰ تومانی افزوده است. نکته مهم دیگر این که مجموعه فدک چشم‌انداز بلند مدت ۵۰ ساله را با قرارداد ۵۲ ساله احداث و بهره برداری از خط ریل شلمچه بصره برای خود رقم زده است  و قرار نیست از صنعت حمل و نقل کنار بکشد و این خود فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران در تعریف یک شراکت بلند مدت است.

پذیره نویسی

پذیره نویسی سهام این شرکت روز سه شنبه ۴ آذرماه ۹۹ انجام می‌شود و تا ۳۰ روز ادامه دارد که البته پیش بینی می‌شود در همان ۲۴ ساعت اول تمام آن به فروش برسد.

سرمایه تعهد شده این شرکت ۱۶۰۰ میلیارد ریال است که برای ۴۰۰ میلیون سهم آن معادل ۴۰۰ میلیارد ریال پذیره نویسی عام انجام می‌شود. سقف پذیره‌نویسی برای هر شخص حقیقی ۵ میلیارد ریال و برای هر شخص حقوقی ۱۰ میلیارد ریال است و البته اگر کسی بخواهد از این سهم بیشتر استفاده کند می‌تواند با شماره تلفن ۸۸۷۲۸۵۲۳ در ساعات اداری تماس بگیرد مجوز هیئت موسس را درخواست کند.

https://instagram.com/railgardesh

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟