معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در زمینه همکاری شرکت مخابرات ایران با سایر FCP ها گفت : تا قبل از مصوبه بیت استریم ، علی رغم اینکه هیچ یک از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات به نفع مخابرات نبوده ، این شرکت با شرکت های بخش خصوصی همکاری داشته که نتیجه آن واگذاری بیش از ۴ میلیون پورت به مردم بوده است ، اما در حال حاضر ، مدیریت جدید مخابرات نگاه ویژهای به این مساله دارد و تعامل جامع تری با سایر FCP ها خواهد داشت.
به گزارش اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، دکتر زارعیان ، معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در پنل «کیفیت اینترنت ایران» به همت سایت خبری «آیتی ایران» برگزار شد ضمن بیان این مطلب افزود : در گذشته هیچ قانون برد بردی برای مخابرات تصویب نشده است . سهم مخابرات بابت ADSL ده درصد است. یک خط تلفن ثابت ۶ هزار تومان برای مخابرات درآمد دارد. در حالی که امروز ۲۱ هزار تومان هزینه نگهداری آن است، چگونه میشود یک همکاری برد برد داشت و ۶ هزار تومان گرفت و بوق یک خط را نگه داشت؟ اینها نکاتی است که طی سال های سال مغفول باقی مانده است . با توجه به افزایش هزینه های توسعه تعرفه تغییر پیدا نمیکند و توسعه ای اتفاق نمی افتد.
وی در ادامه این نشست بابیان اینکه در بیشتر کشورها رگولاتور مستقل است و با استقلال این بخش قطعا قدرت بیشتری هم خواهد داشت، گفت : گام اول این است که ساختار رگولاتوری را با کمک اهل فن اصلاح کنیم ،زیرا بسیاری از قوانینی که توسط نهادهای حاکمیتی تصویب می شود مورد تایید اپراتورها نیست.
دکتر زارعیان تصریح کرد: قانون طوری است که همه اختیارات در ددست یک نفر است و او برای بخش خصوصی تصمیم گیری می کند. من شخصا هشت کشوری که در حوزه ارتباطات در ده پانزده سال گذشته و شبیه ایران بودند را بررسی کردم ، دیدم که رگولاتور مستقل است و زیر نظر وزارت ارتباطات نیست. از نظر من آسیبها در خصوصی سازی و یا قیمتگذاری است. هر چند ما وزارت ارتباطات رامقصر این وضع را نمی دانیم.
وی که در این پنل در دوبخش مشتریان و کسب و کار سخن می گفت با اشاره به این نکته که در سال های قبل از ۹۶ رگولاتور پروانه فروشی کرده است ، اظهارداشت : با این کار به جای توسعه زیر ساخت ها و پیشرفت ارتباطات در کشور ، دو سه هزار میلیارد تومان پول این بخش را به خزانه دولت واریزشد.
معاون امور مشتریان با تاکید بر اینکه موضوع سرمایهگذاری از دیگر بحران هایی است که در بخش ارتباطی وجود دارد و به توسعه و شبکه ارتباطی آسیب رسانده است، تصریح کرد : از سال 1382 تا امروز وضیعت تعرفه ها بحرانی است و در سه سال اخیر در کشور هیچ یک از شرکتها قادر به سرمایهگذاری نیستند . امروز کسی نمیتواند سرمایه گذاری جدی در حوزه اینترنت ثابت انجام دهد.
وی با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران علی رغم کمبود سرمایه ، گستره وسیع تری از خدمات و سرویس ها را درکشور ارائه می دهد اظهارداشت : این شرکت بدون نگاه تجاری تنها در راستای مسولیت اجتماعی درتمامی مناطق محروم خدمات ارائه می کند که سایر شرکت های برای شان مقرون به صرفه نیست این خدمات را ارائه دهند. البته رگولاتوری همیشه یاری رسان مخابرات بوده تا جامعه آسیب کمتری در بخش ارتباطات ببیند.
وی درباره انحصار شرکت مخابرات گفت : در زمان واگذاری این شرکت ، رگولاتوری پروانه شرکت مخابرات را تهیه کرد و برای بازیگران این عرصه به مزایده گذاشت و برنده اعلام شد . به نظر من انحصاربه آن معنا وجود ندارد ، موانع ، از نظر حقوقی ، قانونی ، مقرارت گذاری و تعرفه گذاری وجود دارد که منجر به این دیدگاه شده است . البته مدیریت جدید مصمم است تا برخی از کندی های گذشته را از میان بردارد .
وی با اشاره به بحث سرقت تجهیزات مخابراتی ( سیم ، کابل و...) که در سراسر کشور صورت می گیرد افزود : البته شرکت های خصوصی دیگر نیز در این زمینه زیان می بینند . باید قوانین و برنامه هایی برای آموزش جامعه طرح ریزی شودتا فرهنگ سازی انجام گیرد و فرهنگ حاکم بر استفاده نادرست از اینترنت درجامعه اصلاح گردد .
گفتنی است ؛ پنل "زیرساخت و سیاستها "که با حضوراقایان : حسین فلاح جوشقانی ، رئیس رگولاتوری ، حسن شانهساز زاده ، بنیانگذار شاتل ، محمدعلی یوسفی زاده ، مدیرعامل آسیاتک و دکترزارعیان ، معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران ، متخصصان بخش خصوصی و مدیران ارشد فنی و تصمیمساز در این عرصه برگزار شد ، علاوه بر مروری بر وضعیت گذشته و فعلی معماری زیرساخت اینترنت ایران ، درباره شاخص های مهم و تاثیرگذار بر کیفیت اینترنت ، درباره بازار اینترنت کشور و چگونگی همکاری مخابرات برای توسعه اینترنت ثابت گفتگو شد.
انتهای رپرتاژ آگهی/