جزییات پیشنهاد خودروسازان برای قیمت‌گذاری

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت اظهار داشت: برعکس اتفاقی که در دنیا می افتد و خودروسازان دنیا خود را تجهیز می‌کنند، صنعت خودرو در کشور در حال آب شدن است و فعالیت‌ها توسعه‌ای خودروسازی خود را فدا می‌کنیم. فروش کالا به حداقل قیمت تمام شده حق هر بنگاه اقتصادی است که متاسفانه نادیده گرفته شد.
کد خبر: ۱۰۵۵۳۳۹
|
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸ 31 May 2021
|
15914 بازدید
|

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، سهیل معمارباشی در مورد پیشنهاد خودروسازان برای قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: پیشنهاد خودروسازان همان پیشنهادی است که وزارت صمت در بسته جهش تولیدی خود در سال گذشته ارائه داد. حداقل درخواست این است که خودروها به دو دسته تقسیم شوند؛ یک دسته خودروهایی که مصرف عامه و تیراژ بالا دارند باشد که این دسته را کماکان شورای رقابت قیمت گذاری کند و زیان آن نیز مورد قبول شرکت‌های خودروسازی قرار می‌گیرد و بر اساس برنامه اعلامی تولید و عرضه می‌کنند. دسته دیگر خودروهایی که بخش خاصی از بازار را مورد هدف قرار می‌دهند و قیمت بالاتری دارند که هیئت مدیره شرکت‌ها به استناد ضوابط قیمت‌گذاری هیئت تعیین و تثبیت، قیمت را مشخص کنند و در بازار به فروش برسانند.

وی افزود: خودروسازان از این طریق می‌توانند بخشی از زیان خودروهای عمومی خود را پوشش دهند. با احتساب‌هایی که سال گذشته داشتیم نمی‌توانستند با این کار همه زیان را پوشش دهند ولی تا حد زیادی می‌تواند این کار را کند. این طرح هرگز اجرایی نشد و الان درخواست خودروسازان این است که این اتفاق رخ دهد.

جزییات پیشنهاد خودروسازان برای قیمت‌گذاری/صنعت خودرو در حال آب شدن است/ احتمال تعطیلی خودروسازان بعید نیست

معمارباشی تصریح کرد: البته شرکت‌های خودروساز نباید محصولات خود را با زیان بفروشند. هیچ یک از محصولات شرکت خودروسازی نباید با زیان به فروش برسد، ما باید این موضوع را باید بپذیریم که در شرایطی تولید می‌کنیم که قیمت مواد اولیه افزایش قیمت پیدا کرده و متناسب با این افزایش قیمت مواد اولیه مانند ورق، پتروشیمی، فولادهای آلیاژی و موارد دیگر باید خودرو هم افزایش قیمت پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: هر خودرویی که قیمت آن براساس تصمیم شورای رقابتی باشد حتما تامین منابع مالی برای زنجیره تامین این بخش از خودروها دچار اشکال خواهد شد چراکه به هر ترتیب خودرو زیان‌ده است. به تبع این موضوع تامین‌کنندگان قطعات خودروها نمی‌توانند پول قطعات خود را به موقع دریافت کنند. این موضوع بر کیفیت قطعات تاثیر خواهد گذاشت و تیراژ تولید کاهش یافت. بنابراین فضای کسب‌وکار اجازه تولید خودروی با کیفیت و در تیراژ متناسب و مورد نیاز بازار را به خودروساز نخواهند داد. خودروسازها به میزانی که پول دریافت می‌کنند به کیفیت خواهند پرداخت؛ اینها واقعیت‌های فضای کسب و کار است.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت بیان کرد: لذا پیشنهاد ما این است که شرکت‌های خودروساز، با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه بتوانند محصولات خود را افزایش بدهند و خودرو را دست کم با قیمت تمام شده به بازار عرضه کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد امکان عملی شدن این طرح گفت: اینکه چقدر این پیشنهاد امکان عملی شدن دارد به این بستگی دارد که تصمیم‌گیرندگان چقدر در این مورد جدی باشند. برعکس اتفاقی که در دنیا می‌افتد و خودروسازان دنیا خود را تجهیز می‌کنند، صنعت خودرو در کشور در حال آب شدن است و فعالیت‌ها توسعه‌ای خودروسازی خود را فدا می‌کنیم. فروش کالا به حداقل قیمت تمام شده حق هر بنگاه اقتصادی است که متاسفانه نادیده گرفته شد.

وی تصریح کرد:‌ اگر در این مورد فکر جدی نشود، هیچ گریزی از اینکه صنعت خودرو آسیب جدی ببیند نیست. احتمال تعطیلی گسترده خودروسازان به هیچ وجه بعید نیست. ما در جلسات مختلف این نکات را یادآور شدیم اما بحث‌های دیگری مطرح است که با وجود آنکه درست است اما به نظر می‌رسد الان زمان آن نیست. برای مثال اینکه خودرو بنزین کمی مصرف کند؛ موضوعاتی هستند که در طی زمان باید برنامه‌ریزی کرد اما آنچه الان برای خودروسازان واجب است تکلیف قیمت خودروها مشخص شود. اگر این مشخص نشود عقبگرد بسیار زیادی در صنعت خودرو خواهیم داشت، همین اتفاق به صورت تدریجی در حال رخ دادن است. امیدوار هستیم که برای تعیین درست قیمت فروش خودرو گرفته شود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
وقتی با تولید خودروهای قدیمی و با هر کیفیت و فروش در بازاری کاملا اختصاصی و با هر شرایط فروشی زیان می کنید پس شما خودرو ساز نیستید و تعطیلی به سود مردم و اقتصاد کشور است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
خودرو سازان پدر مردم را در میارن کسی هم نیست جوابگوشون نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
با دنا پلاس ها دیگر اعتراضی نمی نمی شود
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
واردات را ازاد کنید هم کیفیت و هم قیمت اصلاح می شود روند کمونیستی را حذف کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
شما بفرمائيد با كدام ارز؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
مگه کشورهای طرف مقابل واردات نفت از ایران را آزاد کرده اند که ما واردات محصولات از آن کشورها را آزاد کنیم
اگر ارز از کشور خارج شود ولی وارد نشود شما باید هر دلار را 100 هزارتومان بخری عزیز دل
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
علتش قیمت نیست ، علتش مدیریت غلط میباشد که از گذشته باید فکر همه چی رو میکرد و ساختاری پیش میرفت ، مطمئن باشین اگه تحریم لغو بشه تمام این نهضت داخلی سازی میره هوا یا مشخص میشه اصلا وجود نداشت و قطعات بااسم ساخت ایران و تولید چین ده برابر الان میشود
خوب بدونین تا وقتی از رقابت بترسین و دولت بجای تعرفه بیست درصدی تعرفه صد در صدی برا خودرو با کمک شما و به اسم حمایت از شما بزاره روز بروز آب میرین ، اصل مهم که رضایت مشتری و حق انتخاب است فراموش شده و این فرق مدیران مثلا مرسدس با طرز تفکر قرون وسطی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
سی سال گذشت و صنعت خودروسازی ایران غرق در فساد شد و هر بار که فرصتی برای اصلاح آن پیش آمد مانع شدند تا الان! حالا که بحث کیفیت مطرح میشود میگویید الان وقت آن نیست و فعلا باید تکلیف قیمت روشن شود؟ با این قیمتهایی که خودروسازان ایرانی دارند میفروشند خودروسازهای معتبری مانند فولکس و تویوتا و رنو و نیسان خودروهای بسیار با کیفیت و کم مصرف و با امکانات مناسب عرضه میکنند. مگر برای آنها قیمت مواد اولیه بالا نرفته است؟ چطور است که با پول یک دنا پلاس میشود تویوتا کرولا خرید؟ مافیای خودرو فقط با رانت و پول نفت و انحصار زنده مانده و اگر کسی جرئت کند و انحصار را بشکند و خودروی خارجی بدون تعرف یا با تعرفه اندک وارد شود آن وقت تکلیف قیمت و تکلیف خیلی چیزهای دیگر در این صنعت/مافیا مشخص خواهد شد.
مولا
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
باز هم خودرو سازها اه ونالشون شروع شد . چهل ساله پدر مردم رو در اوردن و هر چند وقت یک بار دنپال چاپیدن مردمن.
در فضای انحصاری که واردات ممنوعه و با نازل ترین کیفیت محصولاتتون تولید میشه خودتون برین مقایسه کنید با هزینه خودروهای داخلی چه خودروهای خارجی و باکیفیتی میشه سوار شد شما چجوری میگی داری خودرو با ضرر میفروشی
در حالی که یک خودرو ساز خارجی با وجود پرداخت حقوق چند برابری کارگر و مالیات و انرژی نسبت به شما هم خودرو باکیفیت تر وهم قیمت مناسبتر تولید میکنه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
اگر خودروسازان واقعا در ضرر و زیان هستند، چرا هر ساله پاداشهای نجومی به اعضای هیات مدیره شرکت های زیرمجموعه خود پرداخت می کنند؟ و چرا بالاترین حقوق ها را دریافت می کنند؟ و چرا اینقدر ریخت و پاش دارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
كدام پاداش نجومي ببم جان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
چرا خودروسازان تیمداری می کنند؟ وقتی بازار خودرو انحصاری است به چه حقی هزینه های تولید را افزایش می دهند؟ اگر برای فرار مالیاتی است که می فرمایید زیان ده هستید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
هزينه هاي توليد را چه كسي افزايش مي دهد؟ فرار مالياتي وقتي كه قيمت تمام شده خودرو ساز 80 درصد بيش از قيمت فروش است چه محلي از اعراب دارد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
اگر خودروسازان واقعا در ضرر و زیان هستند، چرا هر ساله پاداشهای نجومی به اعضای هیات مدیره شرکت های زیرمجموعه خود پرداخت می کنند؟ و چرا بالاترین حقوق ها را دریافت می کنند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
انشالا که همینجوری آب بره و تموم بشه خیال همه راحت باشن
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟