سطح کل رضایت یا پاسخگویی که یک مصرفکننده از طریق مصرف کالا یا خدمت خاص دریافت میکند، مطلوبیت کل گفته میشود. هر واحد منفرد کالا یا خدمت دارای مطلوبیت نهایی خود است و مطلوبیـت کل، مجموع همه مطلوبیتهای نهایی واحدهای منفرد است. نظریه اقتصاد کلاسیک پیشنهاد میدهد که همه مصرفکنندهها میخواهند تا بالاترین سطح مطلوبیت کل را برای پولی که خرج میکنند، به دست آورند.
برای درک بهتر مطلوبیت کل، شخص میبایست قانون کاهش مطلوبیت نهایی را درک کند، قانونی که بیان میدارد با مصرف یک کالا یا خدمت خاص، رضایت (نهایی) اضافی کاهش مییابد. کالای اول مصرف شده بیشترین مطلوبیت نهایی را فراهم مینماید، دومی مطلوبیت نهایی پایینتری دارد و به این شکل تا مصرف آخرین واحد ادامه مییابد تا مطلوبیت نهایی منفی شود. به همین خاطر، مطلوبیـت کل با هر واحد کالا یا خدمت مشابه، با سرعت پایینتری رشد میکند.
برای بیشینه کردن مطلوبیـت کل که هدف اصلی همه مصرفکنندگان است، مصرفکنندهها به دنبال ترکیب انواع مختلفی از کالاها و خدمات خواهند بود. با وجود منابع محدودی (پولی) که دارند، مصرفکنندهها برای افزایش مطلوبیت کل خود با هر واحد مصرفی اضافی، روی انتخابهای گوناگون فکر خواهند کرد.
Total Utility
تهیهشده در: مدیر مالی