به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، بایرام اف در گفتگو با رسانههای جمهوری آذربایجان اظهار داشت: شکل گیری خطوط حمل و نقل در این مسیر مستقیماً به حجم محمولههای بین المللی در منطقه تأثیر خواهد گذاشت.
به گفته وی، ظرفیتهای منطقه از نظر حمل و نقل بین المللی بار بسیار زیاد است.
بایرام اف افزود: آذربایجان و ایران کشورهای هستند که در کریدور حمل و نقل شمال-جنوب مشارکت دارند. آذربایجان و گرجستان در زمینههای مختلف حمل و نقل همکاری دارند. میان دو کشور همکاری در مسیر راه آهن باکو - تفلیس - قارص و کریدور حمل و نقل بین المللی شرق - غرب نیز جریان دارد. تشکیل یک کریدور حمل و نقل جدید که سه کشور منطقه ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان را به هم متصل میکند، نشان میدهد کشورهای منطقه سعی دارند در بهره گیری از فرصتهای حمل و نقل بین المللی موجود فعالتر باشند.
وی افزود: گرچه گرجستان مشارکت خود را در بستر همکاری منطقهای "۳ + ۳" تایید نکرده است، اما علاقهمند به همکاری در قالبهای دیگر در منطقه است.
به گفته بایرام اف چنین شکلی از همکاری بین آذربایجان و گرجستان از دیرباز وجود داشته است. همکاری آذربایجان، گرجستان و ایران در زمینه حمل و نقل نباید به عنوان جایگزینی برای بستر همکاری منطقهای ۳"+۳ " تلقی شود. این تنها یکی از مصادیق همکاریهایی است که در منطقه اجرا و در گذشته نیز وجود داشته است.
سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران به تازگی اعلام کرد، ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان از هفته جاری کریدور حمل و نقل جدید را راه اندازی میکنند.
سفیر کشورمان در صفحه توئیتری خود در این ارتباط نوشت: ایران مرکز ثقل کریدورهای ترانزیتی جهان و "هارت لند" است.
موسوی افزود: بعد از احیای کریدور اکو (پاکستان، ایران، ترکیه) و نیز راه اندازی آزمایشی کریدور جهانی شمال - جنوب (فنلاند، روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران، خلیج فارس و هند) این هفته شاهد فعال شدن کریدور جدید (ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و اروپا) خواهیم بود.