با صد و هشتاد و هفتمین روز حمله روسیه به اوکراین

نابودی کامل نیروی هوایی اوکراین/ اعزام نظامیان افغانستانی به اوکراین برای جنگ با روسیه/ هشدار بلژیک درباره زمستان سخت در اروپا

صد و هشتاد و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۳۷۶۱۸
|
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶ 29 August 2022
|
208171 بازدید
|

نابودی کامل نیروی هوایی اوکراین

بین الملل تابناک: صد و هشتاد و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

بیشتر بخوانید 

برکناری معاون گارد ملی اوکراین
۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۲۲:۳۴

به دستور ولودیمیر زلنسکی، معاون گارد ملی اوکراین پس از ۸ سال برکنار شد.

به گزارش پایگاه خبری صدای جدید اوکراین، یاروسلاو اسپودار، معاون گارد ملی اوکراین که از سال ۲۰۱۴ در این منصب مشغول به کار است، مدال درجه سوم خدمات بی‌عیب‌ونقص را دریافت کرد.

این برکناری، تازه‌ترین حلقه از زنجیره تغیرات ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در رده‌های ارشد این کشور است.

پیشتر شورای عالی اوکراین ایرینا وندیکتووا را از منصب دادستان کل برکنار کرد. رئیس سرویس امنیتی اوکراین هم برکنار شد.

برکناری این دو مقام به دلیل تعداد بالای پرونده‌های جنایی با اتهام خیانت و همکاری با دشمنان اوکراین میان مقامات اجرای قانون صورت گرفت.

رزمایش جنگی بزرگ روسیه و چین
۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۱۹:۵۳

روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که رزمایش‌های جنگی گسترده‌ای را در شرق این کشور برگزار می‌کند که در آن نیروهای نظامی چین در گامی به نشانه روابط نظامی نزدیک‌تر بین مسکو و پکن شرکت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که رزمایش «وستوک ۲۰۲۲» از ۱ تا ۷ سپتامبر (دهم تا شانزده شهریور) در بخش‌های مختلف خاور دور روسیه و دریای ژاپن برگزار می‌شود و بیش از ۵۰۰۰۰ نظامی، ۱۴۰ فروند هواپیمای نظامی و ۶۰ فروند رزمناو شرکت دارند.

در این رزمایش نظامیانی از چین، هند، لائوس، مغولستان، نیکاراگوئه و سوریه حضور خواهند شد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که یگان‌هایی از نیروهای هوابرد روسیه، بمب افکن‌های دوربرد و هواپیماهای لجستکی نظامی به همراه سایر نیروها در این رزمایش شرکت خواهند کرد. قرار است به عنوان بخشی از این رزمایش، نیروی دریایی روسیه و چین در «دریای ژاپن» تمرین‌هایی را برای محافظت از ارتباطات دریایی و مناطق اقتصادی دریایی برگزار کنند.

زلنسکی، روسیه را به تروریسم اقتصادی متهم کرد
۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۱۹:۵۲

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه، مسکو را متهم کرد که با جلوگیری از ذخیره سازی گاز طبیعی کشورهای اروپایی پیش از زمستان و قرار دادن خانوارها و کسب و کارها در معرض هزینه های فزاینده انرژی، مرتکب تروریسم اقتصادی می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ زلنسکی در یک نشست انرژی در نروژ، هم زمان با اعلام برنامه گازپروم روسیه برای تعمیر خط لوله انتقال گاز، این سخنان را بیان کرد . تعمیر خط لوله انتقال گاز موجب توقف جریان گاز از طریق خط لوله نورد استریم یک خواهد شد که روسیه و آلمان را از طریق دریای بالتیک به یکدیگر مرتبط می کند.

چگونگی واکنش به افزایش بهای گاز که با فشار روسیه بر عرضه، تشدید شده هم زمان با فرارسیدن فصل پائیز، در صدر برنامه های سیاسی قاره اروپا قرار گرفته است.

بهای شاخص انرژی ۲۰۲۳ آلمان در روز دوشنبه هم زمان با نگرانی هایی که موجب نگهداشتن بهای گاز و سوخت های مشابه مانند برق و ذغال سنگ در اوج شد، برای نخستین بار از ۱۰۰۰ یورو برای هر مگاوات ساعت گذشت.

پترا فیالا نخست وزیر چک که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، با اشاره به درخواست این کشور برای برگزاری نشست اضطراری وزیران انرژی این سازمان در ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور ماه) گفت که واکنش به این شرایط باید توسط اتحادیه اروپا هماهنگ شود.

جمهوری چک چند روز پیش گفت که در پی گردآوری حمایت برای درنظرگیری سقف سراسری در اتحادیه اروپا برای بهای انرژی است که نخستین بار توسط ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا پیشنهاد شد.

کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا که به شدت به واردات گاز از روسیه برای تامین انرژی وابسته هستند، اقدام به افزایش ظرفیت ذخیره سازی گاز پیش از فرارسیدن فصل سرما و او جگیری تقاضا کرده اند.

روبرت هابک وزیر اقتصاد آلمان روز دوشنبه گفت که بیش از ۸۰ درصد ظرفیت تاسیسات ذخیره سازی گاز کشورش پر شده و پیش بینی کرد که قیمت ها روند کاهشی بیابد.

شبکه راشا تودی گزارش داد: بن ون بوردن مدیر عامل شرکت انرژی شل روز دوشنبه در نشستی خبری گفته است، کشورهای اروپایی در صورت قطع کامل گاز روسیه تا سال‌ها با مشکل تامین انرژی و سوخت روبرو خواهند شد و اروپا ممکن است تا چندین زمستان در نتیجه کاهش عرضه روسیه با کمبود گاز مواجه شود.

وی افزود: تصور نمی‌کنم این بحران فقط به یک زمستان محدود شود. ممکن است زمستان‌های زیادی داشته باشیم که در آنها با مشکل سوخت و تامین انرژی روبرو خواهیم شد. اروپا همچنان تحت فشار باقی خواهد ماند زیرا کاهش وابستگی به گاز روسیه تا سال ۲۰۲۷ طول خواهد کشید. در واقع باید گفت در صورت قطع کامل گاز روسیه با مشکل جدی زندگی و معیشتی روبرو خواهیم شد و زندگی بسیار سخت می‌شود. انتظار برای حل سریع بحران انرژی اروپا یک خیال است که باید آن را کنار بگذاریم.

قراردادهای آتی گاز و برق اروپا در هفته گذشته به بالاترین حد خود رسید و قیمت ها حدود ۱۰ برابر بالاتر از سطح یک سال گذشته بود.

گازپروم روسیه اعلام کرده است خط لوله گاز نورد استریم ۱ به خاطر عدم تامین تجهیزات و تعمیر از تاریخ ۳۱ اوت تا دوم سپتامبر به طور کامل قطع خواهد بود.

هشدار بلژیک درباره زمستان سخت در اروپا
۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۱۴:۴۹

«تین ون دراستراتن» وزیر انرژی بلژیک گفت: بدون کنترل قیمت‌های گاز طبیعی، اتحادیه اروپا باید چندین «زمستان سخت» را تحمل کند.

 تارنمای یورونیوز نوشت: این مقام بلژیکی در صفحه خود در توئیتر هشدار داد ۵ تا ۱۰ زمستان آینده در صورتی که کاری برای کنترل بهای گاز انجام نشود، بسیار سخت خواهد بود.

وی افزود: ما باید در سطح اتحادیه اقدامی بکار بندیم و در زمینه توقف افزایش قیمت گاز تلاش کنیم.

این مقام بلژیکی خواستار کنترل قیمت گاز در سطح اتحادیه اروپا شد و افزود زمان مذاکره به پایان رسیده، وقت تصمیم گیری فرارسیده است.

وزیر گفت کشورش نقش پیشتازی را در درخواست تعیین سقف قیمتی در سطح اروپا مطرح کرده و درباره این پیشنهاد خود با کمیسیون اروپا رایزنی کرده است.

به گفته این مقام بلژیکی، کنترل قیمت انرژی صورتحساب خانوارها را به میزان ۷۷۰ یورو در سال کاهش می دهد.

استراتن افزود: بازار انرژی اروپا شکست خورده و به اصلاحات فوری نیاز دارد. وضعیت کنونی دیگر برای بسیاری از خانواده ها و شرکت ها قابل تحمل نیست.

وی ادعا کرد که «آلمان» موضع بلژیک در مورد کنترل قیمت در سراسر اتحادیه اروپا را تایید می کند اگرچه برلین به طور علنی این را نگفته است.

یورو نیوز نوشت: حمایت از کنترل بهای گاز در اتحادیه اروپا افزایش یافته است. جنگ اوکراین هزینه های انرژی را افزایش داده است.

دولت‌ها در سراسر اروپا برای کاهش هزینه‌های انرژی در منازل اقداماتی را انجام داده‌اند و بسیاری از خانواده‌ها برای تامین هزینه‌های زندگی خود با مشکل مواجه هستند.

اقدامات متعددی برای مقابله با بحران هزینه های انرژی در اروپا پیشنهاد شده که شامل مالیات بر سود شرکت های انرژی، ارائه کمک های مالی به خانوارها و یارانه حمل و نقل عمومی است.

امسال افزایش هزینه های انرژی بسیاری از شرکت های بزرگ نفت وگاز را با کاهش بی سابقه سود مواجه کرده است.

خانوارها در بلژیک اکنون نسبت به میانگین پرداختی در اروپا بهای کمتری را برای گاز و برق پرداخت می کنند. بلغارستان، هلند و یونان بیشترین هزینه را پرداخت می کنند.

ژوئیه گذشته شرکت های آلمانی خواستار تعیین سقف قیمتی به منظور جلوگیری از آشوب های اجتماعی شدند.

آلمان که بشدت به گاز روسیه وابسته است به دنبال تامین گاز طبیعی در آستانه زمستان است که به نظر می رسد چالش آفرین خواهد بود.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد و آب و هوای آلمان در بیانیه ای گفت؛ دولت در مسیر رسیدن به هدف خود برای افزایش ذخایر به ۸۵ درصد ظرفیت تا ماه اکتبر است.

روسیه: قیمت گاز در اروپا تا ۵ هزار یورو افزایش می‌یابد
۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۱۴:۴۹

معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: به دنبال افزایش قیمت گاز به ۳۵۰۰ یورو در هر هزار متر مکعب، ناچاریم قیمت پیش بینی شده را تا پایان سال ۲۰۲۲ به پنجهزار یورو افزایش دهیم.

به گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری مدودف افزود، قیمت گاز در اروپا ممکن است تا قبل از پایان سال به ۵۰۰۰ یورو در بازار نقدی برسد.

وی روز یکشنبه در صفحه تلگرامی خود نوشت: «خطاب به سران دولت‌های اتحادیه اروپا! در رابطه با افزایش قیمت گاز به ۳۵۰۰ یورو در هر هزار متر مکعب، مجبور هستم قیمت پیش بینی شده را تا آخر سال ۲۰۲۲ به ۵۰۰۰ یورو افزایش دهم.»

مخالفت بورل با تحریم مردم روسیه
۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۱۴:۴۸

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که در نشست وزرای خارجه این نهاد که به‌زودی برگزار می‌شود، بعید است به اتفاق آراء از ممنوعیت صدور روادید برای همه روس‌ها حمایت شود و برای اعمال چنین ممنوعیتی رای همه لازم است.

به گزارش ایسنا، «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست جلسات وزرای خارجه این نهاد را بر عهده دارد، یکشنبه به تلویزیونی او.‌آر.‌اف اتریش گفت: فکر نمی‌کنم که قطع رابطه با جمعیت غیرنظامی روسیه کمکی کند و فکر نمی‌کنم که این ایده اتفاق‌نظر لازم را به دست آورد.

او افزود: فکر می‌کنم که ما باید روش دریافت ویزا را بررسی کنیم، البته الیگارش‌ها را نه. ما باید گزیده‌تر عمل کنیم. اما من طرفدار توقف صدور ویزا برای همه روس‌ها نیستم.

رئیس‌جمهوری اوکراین و برخی کشورهای همسایه روسیه خواستار ممنوعیت سفر روس‌ها به اتحادیه اروپا شده‌اند. آلمان و بروکسل تاکنون این پیشنهاد را رد کرده‌اند. روسیه نیز به شدت با ممنوعیت سفر شهروندانش به اروپا مخالفت کرده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین گفته بود: «باید اطمینان حاصل شود که "قاتلان روس و حامیان ترور دولتی" از ویزای شنگن اتحادیه اروپا استفاده نمی‌کنند.» ولودیمیر زلنسکی پیش‌تر هم در مصاحبه با "واشنگتن پست" خواستار ممنوعیت سفر برای روس‌ها در سطح بین‌المللی شده بود "تا مسکو از الحاق سرزمین‌های اشغالی اوکراین دست بکشد." روسیه اما از این درخواست زلنسکی خشمگین شد.

استونی و لتونی هم در واکنش به جنگ روسیه خواستار توقف صدور ویزای گردشگری اتحادیه اروپا و تعلیق اقامت روس‌ها شدند. فنلاند در حال بررسی این اقدام است.

کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی می‌گوید: «اروپا سفر هوایی از روسیه به اروپا را ممنوع کرده است. این بدان معناست که تنها راهی که روس‌ها می‌توانند به اروپا برسند فقط از طریق سه کشور فنلاند، استونی و لتونی است بنابراین منصفانه نیست که سایر کشورهای شنگن این ویزاها را صادر کنند، اما فقط سه کشور در واقع این بار را به دوش بکشند.»

کالاس ضمن اشاره به "نارضایتی و خشم روسیه" گفت این موضوع نشان می‌دهد که ممنوعیت صدور ویزا برای روس‌ها می‌تواند ابزار تحریمی موثری باشد.

زلنسکی گفته بود: «بعد از تمام کارهایی که روس‌ها در اوکراین انجام داده‌اند، تنها یک نگرش نسبت به روسیه وجود دارد و آن این است که آن را یک "کشور تروریستی" دانست و نگرش نسبت به شهروندان روسیه نیز باید از این منظر تعیین شود.» به گفته زلنسکی برای روس‌هایی که واقعا به حمایت نیاز دارند، مکانیسم‌های قانونی آزمایش‌شده مانند پناهندگی وجود دارد، اما این موضوع ربطی به سفرهای تفریحی یا کاری روس‌ها به اتحادیه اروپا ندارد.

اتمام بودجه نظامی انگلیس برای حمایت از اوکراین تا پایان سال
۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۱۴:۴۷

یک منبع آگاه در وزارت دفاع انگلیس به ساندی تایمز گفت، بودجه حمایت مالی لندن از ارتش اوکراین تا پایان سال میلادی به پایان خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، لندن تا به الان بیش از ۲.۳ میلیارد پوند (۲.۷ میلیارد دلار) به عنوان کمک نظامی به کی‌یف ارائه داده است، اما هر که به عنوان نخست‌وزیر بعدی انگلیس روی کار آید، باید با مشکلات مالی عمومی و کاهش اشتیاق عمومی برای یک درگیری طولانی‌مدت دست و پنجه نرم کند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس به تازگی سفری به کی‌یف داشت، در آنجا بسته جدید کمک نظامی به اوکراین را به ارزش ۵۴ میلیون پوند (۶۳ میلیون دلار) به اضافه ۲.۳ میلیارد پوندی که لندن از زمان آغاز جنگ روسیه در اوکراین در ماه فوریه متعهد شده بود، اعلام کرد.

جانسون قول داد که "هر چقدر طول بکشد" از ارتش کی‌یف حمایت می‌کند و لیز تراس، جانشین احتمالی او که در حال حاضر وزیر امور خارجه انگلیس است، به خاطر موضع جنگ‌طلبانه‌ترش در قبال روسیه شهرت دارد.

در همین حال روزنامه ساندی تایمز گزارش داد: همانطور که یکی از منابع وزارت دفاع انگلیس اذعان کرد، واقعیت این است که کمک مالی لندن به برنامه‌های جنگی تا پایان سال پایان خواهد یافت. این بدان معناست که نخست‌وزیر جدید خیلی زود با این سوال مواجه خواهد شد که آیا باید میلیاردها پوند حمایت اضافی را در زمانی که بودجه‌های عمومی تحت فشار شدیدی قرار دارند، متعهد شود یا خیر.

انگلیس در حال حاضر با تورم فزاینده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و پیش‌بینی می‌شود میزان آن در اوایل سال ۲۰۲۳ به ۱۸ درصد برسد. قیمت سوخت هم به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. به علت عوامل اقتصادی بازار، اختلال در عرضه بابت جنگ اوکراین و تصمیم انگلیس برای قطع واردات انرژی از روسیه، بیشتر این افزایش قیمت به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود و «آفجم» نهاد ناظر بر شرکت‌های انرژی در انگلیس سقف قیمت انرژی را در روز جمعه افزایش داد. ۸۰ درصد این حرکت باعث می‌شود که خانواده‌ها به طور متوسط سالانه بیش از ۳۵۰۰ پوند در قبض انرژی بپردازند.

اعضای حزب‌ محافظه‌کار انگلیس ماه آینده میلادی در رای‌گیری تعیین رهبر جدید که نخست‌وزیر بعدی خواهد بود، شرکت خواهند کرد و احتمالا بین لیز تراس و ریشی سوناک که سابقا وزیر خزانه‌داری بود، یکی را انتخاب خواهند کرد. فرد برنده باید تعهد اعلام شده خود برای تامین مالی ارتش اوکراین را با درخواست‌های فزاینده گروه‌های داخلی برای کاهش هزینه‌های انرژی، جبران هزینه‌های روزافزون زندگی و پرداخت هزینه به خانوارها برای پذیرش پناهندگان اوکراینی متعادل کند.

افزایش کمک های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین

«ویلیام لاپلانت» معاون امور تدارکات نظامی وزیر دفاع آمریکا بعد از بازدید از کارخانه تولید سامانه‌های موشکی «هیمارس» و «سامانه پرتاب چندگانه راکت هدایت‌شونده» در شرکت تسلیحات‌سازی «لاکهید مارتین» گفت: «همچنان که ما به ارائه کمک‌های امنیتی به اوکراین ادامه می‌دهیم، با بخش صنعت برای تسریع در تولید تسلیحات و سامانه‌های حیاتی همکاری می‌کنیم.»

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد، سامانه‌های هیمارس تامین شده از سوی آمریکا نقشی مهم در جنگ اوکراین در ضمن ادامه جنگ نیروهای اوکراینی با حمله روسیه ایفا کرده اند و اوکراین از این راکت‌اندازهای متحرک و مهمات مخصوص حملات دقیق تولید شده در این کارخانه «به طور موثر استفاده می‌کند».

لاپلانت گفت: «کمک‌ها شامل ارائه اعتبارات برای خرید تجهیزات بیشتر، توسعه خطوط تولید، و حمایت از توسعه و استخدام مضاعف نیروی کار می‌شوند.»

این مقام ارشد پنتاگون با اذعان تلویحی به تداوم سیاست جنگ‌طلبی و ایجاد تحریک از سوی آمریکا در قبال جنگ اوکراین گفت، مقامات آمریکا «به رایزنی نزدیک با اوکراین در زمینه توانمندی‌های لازم ادامه خواهند داد و طبق گفته جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، هدف ما صریح است: اینکه آمریکا خواهان یک اوکراین دموکراتیک، مستقل، خودمختار و موفق و برخوردار از ابزارها برای بازدارندگی و دفاع از خودش علیه تجاوزات بیشتر است.»

نابودی کامل نیروی هوایی اوکراین

با گذشت بیش از ۶ ماه از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، یک منبع دیپلماتیک روس اعلام کرد که این کشور نیروی هوایی اوکراین را عملا از بین برده است.

یک منبع دیپلماتیک روسیه که نامش فاش نشده است، گفته است که مسکو با نیروهای هوافضا و سامانه‌های پدافند خود، هر آنچه را که از نیروی هوایی اوکراین باقی مانده بود، نابود کرده است.

وی به خبرگزاری «تاس» روسیه گفت: «کل پرسنل عملیاتی واجد شرایط نیروی هوایی سابق اوکراین از هواپیماهای میگ-۲۹، سوخو-۲۷ و سوخو-۲۵ عملا با اقدامات مؤثر نیروهای هوافضای روسیه و سامانه‌های پدافند هوایی حذف شده‌اند».

به گفته این منبع دیپلماتیک روسیه، وعده‌های غرب برای تحویل تعداد بیشتری از هواپیماهای جنگی ساخت شوروی به احتمال فراوان، محقق نشده باقی خواهد ماند.

این منبع گفته که اوکراین مجبور شد برای انجام پروازهای جنگی، کادرهای هوایی کمتر آموزش‌دیده را وارد درگیری کند که منجر به «تلفات فاجعه‌بار» در افراد باقیمانده در نیروی هوایی اوکراین شد.

منبع مورد استناد خبرگزاری تاس با بیان اینکه تلاش برای جذب خلبانان در لهستان و دیگر کشورهای اروپای شرقی برای نیروی هوایی اوکراین، «موفقیت خاصی نداشت»، افزود: «تعداد کمی (از خلبانان در لهستان و دیگر کشورهار اروپای شرقی) که موافقت کردند در حال حاضر در قبر یا بیمارستان‌ها بسر می‌برند».

اعزام نظامیان افغانستانی به اوکراین برای جنگ با روسیه

خبرگزاری تاس به نقل از یک منبع آگاه نوشت: پنتاگون خلبان‌ها و نیروهای نظامی یگان‌های ویژه سابق افغانستان را برای اعزام به اوکراین آموزش می‌دهد.

 این منبع نظامی- سیاسی که خبرگزاری تاس به نامش اشاره‌ای نکرده است افزود: وزارت دفاع آمریکا از سال گذشته در حال جذب خلبان‌های افغانستانی است که به این کشور فرار کردند.

به ادعای این منبع ناشناس، این برنامه آموزشی در ایالت کالیفرنیا صورت ‌می‌گیرد و قرار است تمام خلبان‌های آموزش دیده‌ افغان از طریق لهستان به اوکراین اعزام شوند.

وی تاکید کرد که این دوره آموزشی نه تنها شامل خلبان‌های سابق بلکه شامل افغانستانی‌های که در گذشته در واحدهای ویژه فعالیت می‌کردند نیز می‌شود.

 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۷
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۰۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
دلقک اوکراین اگه سیاست حالیس بود سر به سر روسیه نمیذاشت گرچه دستور از بالا بود و این دلفک فقط یک مهره بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
درود بر افغانستان
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
بنده خداروسیه اول کریمه اوکراین رو گرفت وبعدش هم دویاره میخواست چنداستانش جدا کنه وحمله کردیعنی اگه کسی به کشورت حمله کردبایددودستی تقدیمش کرد.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
پوتین منفورترین رهبر دنیا اغازگر جنگی که هرج و مرج برای دنیا رقم زد بزودی تو زباله دانی خواهد رفت
سیروس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
درود بر تو انسان فهیم
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
دلقک باعث به فنا رفتن اروپا هم شد . مبارکه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
هیچ رییس جمهوری در دنیا این همه بدبختی برای ملتش نداشت. میخواست به ناتو ملحق بشه تا کشور و ملتش را حفظ کنه، اما با این کارش نه تنها کشورش را نابود کرد بلکه ملتش را نیز آواره و به کشتن داد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
خوب که تو ریس جمهور نشدی کشورت دودستی به بیگانگان میدادی به کشوری حمله نظامی شده بگه بفرما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
غربگداها پای بی بی سی انگلستان نشستن همزمان با مجری های وطن فروش و نوکر ملکه الیزابت برای جدایی سرزمین های شمالی توسط روسیه و عهدنامه ترکمانچای و گلستان اشک میریزن که وا مصیبتا روس ها چه ظلمی به ما کردن ولی نمیگن که 20 سال قبل از عهدنامه ترکمانچای ، انگلستان با عهدنامه هرات نصف افغانستان رو از ایران جدا کرد ! و حتی اصلا از این مساله خبر ندارن !

ببینید غرب چطور این غربگداهارو شستشوی مغزی داده که اینها به خاطر تجزیه هرات و افغانستان و کشته شدن نصف جمعیت ایران در قطحی و ده ها سال استعمار و مصیبت مردم ایران ، پابوس انگلستان هستن ولی برای جدایی سرزمین های ایران توسط روسیه همیشه طلبکار هستن! انگار نه انگار که خود ایران این جنگ رو شروع کرد و روسیه به عنوان غرامت این سرزمین هارو گرفت ! اینهمه آغامحمد خان قاجار به قفقاز تجاوز کرد و سرزمین های قفقاز رو گرفت اشکال نداره ولی اگر روسیه بیاد حمله کنه و اینهارو پس بگیره اشکال داره! چندش تر و بی سواد تر و تهوع آورتر از غربگدا شماها دیدید تا حالا ؟! من که ندیدم !
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
توده ای برو شنا یاد بگیر از کرانه های شمال ایران باید تا خود روسیه شنا کنی !!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
از نوشته ات حالت تهوع بهم دست داد!!! چقدر بدبختی؟!! که برای تطهیر روسیه جعل تاریخی میکنی!!! شرقگدا کسی انگلیس را تطهیر نمیکنه و همه این استعمار گر پیر را می‌شناسن ولی تو که روسیه را تطهیر میکنی چی؟!! جنگ را ایران با روسیه شروع کرد یا روسیه با حمله به گرجستان آغاز گر جنگ بود؟!!
عدالت طلب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
به پاسخ ناشناس ۱۵:۲۱ توجه کنید.
این هم از منطق غربگدایان! متأسفم برای شما غربگدایان. حتی حیثیت خودتان را هم از دست دادید. فقط کراوات برایتان باقی مانده
محمد فقیه نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
امثال شما اصلا سواد داری آغا محمد خان قاجار به سرزمین شورشیان حمله کردن و اینکه هرات بیست سال بعد از جدایی قفقاز از ایران جدا شد نه بیست سال قبل واقعا طرفداران روس پرست سواد ندارند و همین طور انگلیس پرست
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
مطمینم توخودت یه غربگدایی حرفه ای هستی واز تنفر تاریخی مردم به این حرفا به نفع غرب استفاده میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
اینم از منطق شرقگدا تو دور دوم ما جنگ رو شروع کردیم جنگ اول رو روسیه شروع کرد و چون انگلیس هم به کشور ما صدمه زده دلیل نمیشه ما با استناد به اون روسیه رو تطهیر کنیم
محمد فقیه نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
هی تا کی تحریف تاریخ هی پسر ایران به روسیه حمله کرد یا روسیه به ایران مشکل داری یعنی اینقدر نوکر پوتین و روسیه شدی که گند بزنی به تاریخ کشور خودت یکم مطالعه کن و بعد نظر بده
مشهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
تهوع آور و چندش آور از غربگرا ها تو هستی برو جلو آینه میبینی
چقدر بی عقلی
شما کارمند سفارت روسیه هستی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
به ملت میگی غرب گدا ولی برای تطهیر روسیه در جنگ بین ایران و روسیه حق را به روسیه میدهی و میگویی کار خوبی کرد که ایران را تکه تکه کرد . وطن فروش . به نظرت کی واقعا گداست ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
نه روسیه و نه انگلیس ، منافع کشور عزیزمان مهم است
علی
| Korea (Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
ساندیستو میل کن تا گرم نشده عرزشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
اعزام نظامیان افغانستانی ! اینها عرضه نداشتن مقابل طالبان 2 تا گلوله شلیک کنن با دیدن اولین طالب خودشون رو خیس کردن ! حالا میخوان برن با روسیه بجنگن ؟!

البته از غربگدا جماعت بیشتر از این هم انتظار نمیره ! یکی از این اکانت های سلطنت طلب توییتری میگفت من زمان جنگ ایران و عراق از مرز فرار کردم پناهنده شدم به اروپا و برای ایران نجنگیدم اما الان حاضرم برم اوکراین بجنگم =)))
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
خود غربی ها هم میدونن که اوکراین هیچ شانسی برای پیروزی نداره اما میخوان با حمایت هرچه بیشتر از اوکراین به روسیه ضربات بیشتری وارد کنن که وقتی اوکراین شکست خورد و به خاکستر تبدیل شد حداقل روسیه هم ضربه سنگینی خورده باشه. در این میان بلاهت اوکراینی ها هم جالب توجهه که برای منافع غرب کشور خودشون رو با خاک یکسان کردن خخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
متاسفم برات مقاومت اوکراین به حدی موفقیت امیز بود که زلنسکی در صدد هست کریمه را که روسیه در سال ۲۰۱۴ گرفته باز پس گیرد
سیاوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
مثل ژاپن که جزایرش رو پس گرفت؟
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
به اوکراین بگو بیشتر مقاومت کنه ، البته خاک از دست نده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
«تعداد کمی (از خلبانان در لهستان و دیگر کشورهار اروپای شرقی) که موافقت کردند در حال حاضر در قبر یا بیمارستان‌ها بسر می‌برند».

خخخخ ترکیدم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
چی گفتی اصلا؟
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
نمیدونم این وسط یک عده به جون هم افتادین که انگلیس این و روسیه اینطور منم این وسط میگم شماها رو سه نه نه خیلی راست میگین و تاریخ بلدین به فکر کشور خودتون باشین که مسائل حل بشه هر چند هیچکدام حتی نوشتن هم بلد نیستید و فقط ادا در میارید
محمد فقیه نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
این خبر دروغ است اگر نیروی هوایی اوکراین نابود شده چرا نیروی زمینی روسیه پیشروی نمیکنه روسیه در نبرد موشکی ضربه بزرگی به اوکراین ضده نه نابودی کامل نیروی هوایی آن
پاسخ ها
رحیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
داداش واقعیت هیچ چیز اونی نیست که توی رسانه ها میگن،امپراتوری رسانه های جهان صرفا دسته سهیونیصت ها هست و عموما دسته غربه،از سال۲۰۰۰ به بعد کل خاورمیانه به خاک و خون کشیده شده،ملیون افغانستانی کشته شدن،ملیون عراقی کشته شدن،ملیون سوری،در یمن بزرگترین فاجعه انسانی عصر حاضر در حال جریان هست،ولی نمیذارن حتی یک قوطی شیر خشک برای اسکلت هایی که به عنوانه نوزاد تو یمن هستن برسه،همه ی اروپا و اکثر شرقی ها دارن کمک عربستان میکنن،،از پول تا ماشین و هواپیما و انواع بهترین تسلیحات جهانی رو در اختیار جلاد تاریخ گذاشتن،ولی همیشه اونی که رسانه به عنوان مقصر و جلاد معرفی کرده یمنی های پا برهنه بوده،حتی از وارد شدن آب به یمن هم جلوگیری میکنن،چهل سال هست که من و شما رو تحریم کردن،به چه دلیلی،مگه طی سیصد ساله گذشته ایران به حریم چه کشوری تجاوز کرده!!گور پدر شرق گور پدر غرب،اگر خاصیت زیرکانه ایران نبود بخدا آب هم گیرمون نمیومد،اگه دستشون برسه والله قسم گلوی تک تکمون رو میگیرن تا نفسمون هم قطع بشه،همینا بودن که سال ۱۳۲۰ ۹ملیون ایرانی رو بر اثر گرسنگی و تشنگی کشن،۹ ملیون فاجعه بشریت هست دیگه،حالا من و تو باید از چیه شرق و غرب خوشمون بیاد!!!
الان هم یه موارد و وضعیت همینجوری هم در راهه...
ایشالله که ما بتونیم از این گرداب قحطی خودمون رو نجات بدیم،اینم چوب خدا هست که از قضا صداشم خیلی بلنده
بزرگوارا انسان وظیفه الهی بر گردنشه که برای مظلوم دل بسوزونه،چه مسلمون چه مسیحی چه
یهودی،انسانه حداقل در خلقت با ما برابر هستند،ولی
اونی که ظالم هست رو بذار گوشمالی بهش بدن تا خودشم حس درد رو بفهمه
خلاصه کلام که رسانه هرگز این آمار رو اعلام نمیکنه حتی اگه تلویزیون جمهوری اسلامی باشه
همه سر جای خودشونن،،،،،منافع ایران هرجا باشه باید بری همونجا،وقتی غرب پول نفتت رو نمیده مجبوری بفروشی به چین،وقتی اونا نمیذارن تکنولوژی اروپایی وارد ایران بشه مجبوری قرارداد دراز مدت با چین ببندی،هروقت که یه راهی به سمت ایران باز کردی و اونا دیدن که ایران داره حدفش میرسه اونا هم به این نتیجه میرسن که فقط از بازار ایران عقب افتاده،بذار زمستون سرما بکشن تا به نتیجه برسن که تحریمگاز ایران یعنی تحریم آسایش خودشون،،،بعد از این همه بارون خون بر سر ما بلاخره میزنه رنگین کمون از برای ما انشالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
همیشه تبلیغات غربی ها همین بوده و هست
واقعیت نابودی اوکراینه
تبلیغات میگه روسیه نابود شده
روسیه درآمدش از این جنگ با ده برابر شدن قیمت گاز به حدی رسیده که هرچه هزینه کرده برگشته و در حال سود کردنه
تازه هنوز زمستان نرسیده
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
بابا خال این غربگداها را نگیر ، بذار خوش باشند ، در حال حاضر دلقک کل روسیه را گرفته و پوتین هم در حال فرار است
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
روسیه تحریمه دوست عزیز...کسی نیست گازشو بخره!!
مهدی
|
United States of America
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
البته چیزی از نیروی هوای روسیه هم نمانده. نه نیروی هوایی و نه دریایی و زمینی روسیه حرفی باری گفتن ندارن و متحمل تلفات سنگین شدن
پاسخ ها
وحید و
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
روسیه اینقدر نیرو داره که خیلاشون دارن توشرق با چین و هند و...رزمایش برگزار میکنند بعد اکراین دست به دامن لهستان و افغانستان شده
هومن
|
United States of America
|
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
از مجموع اخبار بالا بر می اید که روسیه اوکراین را نابود کرده و با سرعت برق و باد پیشروی می کند و اروپا و امریکا ژاژ خوایان انگشت حیرت بر دهان گرفته اند و بدبخت شده اند. اما چطور روسیه با ۱۰ برابر وسعت بیشتر ، ۸ برابر جمعیت بیشتر ، داشتن بمب اتمی و به قولی ابرقدرتی ۶ ماه قادر به تسخیر ۲ تا استان اوکراین نیست را شما پاسخ بدهید. فراموش نکنید ، بدون بمب اتمی ، روسیه توسط ناتو در ۲ هفته نابود می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
نخیر هومن خان ، دلقک الان داره کیف می‌کنه و دو تا استان روسیه را گرفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
مگه الان روسیه از بمب اتمش استفاده کرده که پیشروی کنه؟ اگه بخاد میتونه 1 روزه بدون بمب اتم همه رو درو کنه بره جلو ولی چون نمیخاد مردم رو تحریک کنه علیه خودش اینکارو نمیکنه و عملیاتو کش میده تا آسیب بیشتری به غرب بزنه اوکراین فقط یه بازیچه دسته
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
اینا همش سیاسته، که جنگ ادامه داشته باشه. بقول خودت با اون همه بمب اتمی، اگه دوتا میزد جنگ سریع تموم میشد و آتش بس میشد مثل جنگ ژاپن و آمریکا که با دو بمب اتم ژاپن اعلام شکست کرد. انداختن بمب اتم کاری نداره، اما عواقبش تا صد سال برای مردم بیگناه اوکراین باقی میمونه. روسیه فقط داره جنگ انرژی راه میندازه با طول دادن جنگ
افشین
|
Germany
|
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
"اعزام نظامیان افغانستانی به اوکراین برای جنگ با روسیه"
واقها توقع دارید آدم ها این خبر رو چطور باور کنن. نظامی هایی که نتونستن جلوی طالبان رو بگیرن حالا اوکراین ازشون خواسته بیاید جلوی روسیه رو بگیرید؟
خودتون به خبر هایی که مینویسید باور دارید یا از فارس نیوز یا چه میدونم از هرجایی که پیدا مبکنید کپی میکینید؟
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات