با چهارصد و هجدهمین روز از حمله روسیه به اوکراین

انفجار مهیب در شهر بلگورود روسیه / افشای برنامه اوکراین برای حمله به نیروهای روسیه در سوریه

چهارصد و هجده روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۷۲۱۷۳
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵ 21 April 2023
|
11897 بازدید
|

انفجار مهیب در شهر بلگورود روسیه/افشای برنامه اوکراین برای حمله به نیروهای روسیه در سوریه

بین الملل تابناک: چهارصد و هجده روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

کانادا در تدارک بسته حمایتی ۳۴.۶ میلیون دلاری برای اوکراین
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ - ۲۳:۲۳

وزارت دفاع کانادا عصر جمعه اعلام کرد که اتاوا یک بسته کمک نظامی جدید ۳۴.۶ میلیون دلاری به اوکراین ارائه خواهد کرد که از طریق صندوق حمایت جامع سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به کی‌یف اهدا خواهد شد.

اوتاوا در حال خرید بنزین، دستگاه‌های رادیویی و تفنگ‌های تک‌تیرانداز برای اوکراین است، بخشی از آخرین بسته کمک نظامی که عصر جمعه توسط آنیتا آناند وزیر دفاع کانادا در نشست ماهانه کشورهای حامی کی‌یف در پایگاه هوایی ایالات متحده در رامشتاین آلمان برگزار شد، اعلام شده است.

وزیر دفاع کانادا اعلام کرد که اتاوا تا ۳.۳ میلیون لیتر سوخت از طریق صندوق حمایت جامع ناتو برای اوکراین تهیه خواهد کرد.

آناند گفت: بخشی از این بسته حمایتی شامل ۱۶ دستگاه رادیویی به ارزش ۲ میلیون دلار برای استفاده در تانک‌های لئوپارد ۲ اهدا شده به اوکراین است.

وی افزود: بخش دیگر این بسته حمایتی شامل اهدای پل‌های شناور مدولار به اوکراین است که به مهندسان نظامی این کشور اجازه می‌دهد امکان عبور نیروهای اوکراینی از رودخانه‌‎ها را فراهم آورده یا پل‌های تخریب شده را جایگزین کنند.

آناند همچنین خاطرنشان کرد: هشت تانک لئوپارد ۲ اهدایی کانادا به اوکراین در حال حاضر در لهستان هستند، جایی که خدمه اوکراینی توسط مربیان کانادایی در پایگاه پشتیبانی لشکر دوم کانادایی «والکارتیر» در حال آموزش هستند.

پنتاگون: ارائه تانک‌های آبرامز به اوکراین را تسریع می‌کنیم
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ - ۲۲:۴۸

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز جمعه به وقت محلی در یک کنفرانس خبری گفت: ما همچنین جدول زمانی تحویل تانک های ام ۱ آبرامز خود را تسریع کرده‌ایم تا در ماه‌های آینده قابلیت‌های زرهی بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهیم، و تانک های آبرامزی که اوکراینی‌ها برای آموزش از آنها استفاده خواهند کرد در چند هفته آینده به آلمان خواهند رسید.

 تارنمای ایرفورس تایمز امروز جمعه به نقل از یک مقام دفاعی آمریکایی نوشت: حدود ۳۱ فروند تانک آبرامز در پایان ماه مه (اردیبهشت) وارد منطقه آموزشی آلمان می شوند و آمریکا آموزش نیروهای اوکراینی درباره نحوه استفاده و تعمیر آنها را طی چند هفته آغاز خواهد کرد.

این رسانه افزود: انتظار می رود لوید آستین وزیر دفاع آمریکا رسما تحویل این تانک ها را در یازدهمین نشست گروه تماس دفاعی اوکراین اعلام کند. این گروه ائتلافی بین المللی متشکل از حدود ۵۰ کشور حامی اوکراین در جنگ ۱۴ ماهه با روسیه است.

این رسانه افزود: مقام های غربی امیدوارند با انتقال تانک های پیشرفته جنگی نقش اصلی را در تلاش ها برای بازپس گیری اراضی تحت تصرف روسیه در شرق و جنوب اوکراین ایفا کنند. با این حال بعید به نظر می رسد که این کمک به اندازه کافی زود صورت گیرد تا تفاوتی در ضد حملات پیش بینی شده کی یف در فصل بهار ایجاد کند.

مقام دفاعی مذکور گفت: تانک های آبرامز در چند هفته آینده وارد پایگاه ارتش آمریکا در گرافنهور ایالت باواریا در شرق المان خواهند شد.

وی به خبرنگاران گفت که پس از رسیدن امکانات آموزشی، حدود ۲۵۰ سرباز اوکراینی در یک دوره ۱۰ هفته ای برای یادگیری نحوه کار و تعمیر تانک ها آموزش خواهند دید. قرار است این آموزش ها تا اواسط ژوئن (تیر) آغاز شود. پس از پایان ۱۰ هفته، نیروهای اوکراینی می توانند آموزش های اضافی را در مانورهای رزمی پیشرفته انجام دهند.

به گفته این مقام آمریکایی، اعضای ائتلاف تاکنون بیش از ۲۳۰ تانک و بیش از ۱۵۵۰ خودروی زرهی را به کی‌یف تحویل داده اند.

هلند و دانمارک روز پنجشنبه اعلام کردند که به طور مشترک ۱۴ تانک لئوپارد ۲ بازسازی شده را در اوایل سال ۲۰۲۴ به اوکراین اهدا خواهند کرد.

واکنش نخست وزیر مجارستان به موضع ناتو درباره اوکراین
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ - ۲۰:۵۱

 ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان به گزارش نشریه پولیتیکو درباره سفر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به کی‌یف و ادعای وی مبنی بر اینکه اوکراین در این ائتلاف نظامی «جایگاه مشروع و برحقی» دارد، واکنش نشان داد و درباره این موضوع ابراز تردید کرد.

اوربان در واکنش به این گزارش، تنها به استفهام انکاری بسنده کرده و نوشت: «چه فرمودید؟!»

استولتنبرگ دیروز (پنجشنبه) در سفیر بدون برنامه‌ریزی به کی‌یف رفت. این نخستین حضور وی در پایتخت اوکراین از زمان شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین بود.

وی در جریان نشست مطبوعاتی مشترک با ولودیمیر زلنکسی، رئیس جمهور اوکراین، از تداوم جریان کمک نظامی از کشورهای عضو ناتو به کی‌یف تمجید کرد و این کمک‌ها را «شاهدی بر تعهد دراز مدت ناتو به اوکراین» خواند.

وی در این نشست گفت: متحدان حالا جنگنده‌، تانک و زره‌پوش‌های بیشتری (به اوکراین) تحویل می‌دهند و صندوق ناتو در حمایت از اوکراین، کمک‌های ضروری برای این کشور فراهم می‌کند. تمام این اقدامات، تفاوتی ملموس را در میدان نبرد رقم خواهد زد. کی‌یف در ناتو جایگاه «برحقی» دارد.

با این حال، او از ارائه زمان‌بندی مشخص برای الحاق احتمالی اوکراین به ناتو خودداری کرد. زلنسکی نیز از وی خواست تا بر «عدم تمایل» برخی از اعضای ناتو به منظور تامین موشک‌های دوربرد و جنگنده‌های نسل نو به اوکراین، غلبه کند.

مجارستان به دفعات اعلام کرده که از درخواست اوکراین برای پیوستن به ناتو یا اتحادیه اروپا حمایت نخواهد کرد. بوداپست از ارائه کمک نظامی برای کی‌یف نیز خودداری کرده و اجازه انتقال محموله‌های نظامی از خاک این کشور به اوکراین را نداده است.

بورل: اروپا تاکنون بیش از ۱۶هزار سرباز اوکراینی را آموزش داده است
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ - ۲۰:۵۰

 جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتر نوشت که این بلوک تاکنون ۱۶ هزار سرباز اوکراینی را آموزش داده و انواع و اقسام مهمات به ارزش ۶۰۰ میلیون یورو برای کی‌یف ارسال کرده است.

بورل نوشت: در نشست «گروه تماس دفاعی اوکراین»، گزارش حمایت نظامی اتحادیه اروپا را به‌روزرسانی کردم. تاکنون بیش از ۱۶ هزار سرباز اوکراینی آموزش دیده‌اند. بالغ بر ۶۰۰ میلیون یورو مهمات و موشک تحویل داده شده است.

وی در ادامه مدعی شد که کار کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره «تجهیز مشترک همچنان ادامه دشته و نسبت به حصول اطمینان از پیروزی اوکراین ابراز امیدواری کرد.»

پیش‌تر رسانه‌های اروپایی درباره اختلاف نظر لهستان و فرانسه بر سر نحوه تخصیص ۲ میلیارد یورو به اوکراین از «تسهیلات صلح اروپایی» جهت خریداری مهمات بیشتر برای اوکراین، خبر داده بودند. فرانسه مصرانه تاکید دارد که قراردادهای تهیه و تامین عمدتاً باید بین تولیدکنندگان تجهیزات نظامی در اروپا توزیع شود و این در حالی است که ورشو معتقد است که این قراردادها باید در دسترس تمام کشورهای جهان از جمله آمریکا باشد.

برلین دیپلمات‌های دیگری از روسیه را اخراج می‌کند
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ - ۲۰:۴۹

یک منبع در وزارت خارجه روسیه امروز جمعه به اسپوتنیک گفت که آلمان بخش دیگری از کارکنان دیپلماتیک روسیه در برلین را بیرون می‌کند. مسکو اعلام کرده به این اقدام پاسخ خواهد داد.

 این منبع گفت: "طرف آلمانی کاهش دیگری از حضور دیپلماتیک روسیه در آلمان را آغاز کرد. بنابراین برلین عمدا مسیر روابط دو جانبه ما را که همین حالا هم در وضعیت نامناسبی است، بدتر می‌کند.

این منبع تاکید کرد مسکو هم چنین اقدامی را بدون عاقبت و تلافی نمی‌گذارد.

روسیه: اقدامات اوکراین نشان می‌دهد «عملیات نظامی ویژه» باید ادامه یابد
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ - ۲۰:۴۷

خبرگزاری رویترز با استناد بر بیانیه وزارت خارجه روسیه آورده است: اقدامات و لفاظی های اخیر اوکراین نشان می دهد که روسیه باید به آنچه که «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین توصیف کرده ادامه دهد.

این گزارش افزود: این عملیات تا تکمیل اهداف اعلام شده آن درباره «نازی زدایی و غیرنظامی سازی» و مادام که تهدیدها علیه امنیت روسیه رفع نشده است، ادامه خواهد یافت.

انفجار مهیب در شهر بلگورود روسیه

شامگاه پنجشنبه، رسانه‌های روس از وقوع انفجار بزرگی در شهر بلگورود روسیه خبر دادند که در پی آن، چندین منزل مسکونی در محل وقوع انفجار ویران شده است. 

بر اساس تصاویر منتشره، گودال بزرگی در وسط یکی از خیابان‌های شهر بلگورود در پی این انفجار ایجاد شده است.

وزارت دفاع روسیه این حادثه را با سقوط مهمات از هواپیمای سوخو-34 مرتبط دانسته است و اعلام کرده تحقیقات درباره علت این حادثه در حال انجام است.

افشای برنامه اوکراین برای حمله به نیروهای روسیه در سوریه

واشنگتن پست با استناد به اسناد محرمانه فاش شده در آمریکا نوشت: دستگاه اطلاعات نظامی اوکراین می خواست حملات مخفیانه‌ای را با کمک نیروهای مخفی علیه نیروی های روسی در سوریه انجام دهد که البته این حمله متوقف شد.
 
این روزنامه آمریکایی افزود: به نظر می رسد، هدف اوکراین ایجاد میدان جنگ جدید هزاران مایل دورتر از جنگ این کشور بوده که هدف تحمیل هزینه ها و تلفاتی به روسیه و گروه شبه نظامی واگنر وابسته به مسکو و فعال در سوریه، را دنبال می کرده و احتمالا قصد آن تحت فشار قرار دادن مسکو برای تغییر آرایش نیروها و منابع این کشور در اوکراین بوده است.
 
واشنگتن پست نوشت: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، دستور توقف این برنامه را در ماه دسامبر (آذر-دی) صادر کرد اما اسناد محرمانه ای که بر اساس اطلاعات گردآوری شده تا ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) تهیه شده، جزییاتی را درباره این برنامه و چگونگی ازسرگیری آن در صورت احیای آن توسط کی یف ارائه داده است.
 
این رسانه افزود: این اسناد نشان می دهد که چگونه مقامات دستگاه اطلاعات نظامی وزارت دفاع اوکراین می توانند حملاتی را طراحی کنند که بتوانند دست داشتن در آن را انکار کنند تا دولت کی یف به خاطر آن مقصر شناخته نشود.
 
واشنگتن پست نوشت، این سند را که قبلاً درباره آن گزارش نشده بود، از مجموعه ای اطلاعاتی به دست آورده که ظاهراً توسط جک تکسیرا یکی از اعضای گارد ملی هوایی ماساچوست، به اتاق گفت‌وگوی دیسکورد درز کرده است؛ وزارت دفاع اوکراین از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است.
 
در این سند آمده است، در جریان برنامه ریزی این حمله در ماه دسامبر، افسران اطلاعات ارتش اوکراین به فکر حمله به نیروهای روسی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و شروع عملیاتی در ابعاد «کوچک» یا احتمالا محدود کردن حملات فقط به گروه واگنر بوده اند.
 
سند فاش شده بیان می کند که افسران اوکراینی آموزش نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) یا نیروی نظامی شمال شرق منطقه خودمختار تحت کنترل کردها را برای حمله به اهداف روسیه و انجام «فعالیت‌های «اقدام مستقیم» و نامشخص همراه با حملات پهپاد» مدنظر داشتند.
 
فرهاد شامی، سخنگوی SDF، به واشنگتن‌پست گفته که این اسناد واقعی نیستند و نیروهای کرد «هرگز در جنگ روسیه و اوکراین، طرف یکی از این دو طرف را نگرفته‌اند.»
 
این سند هم‌چنین مدعی است، ترکیه در جریان این نقشه‌های کی یف بوده و بیان می کند که مقامات ترکیه به دنبال جلوگیری از ضربه احتمالی بوده اند و پیشنهاد داده اند که اوکراین حملات خود را از مناطق کردنشین انجام دهد؛ به جای حمله از شمال و شمال غرب که توسط دیگر گروه های شورشی کنترل می شود و برخی از آنها توسط ترکیه حمایت می شوند.
 
بر پایه این گزارش، ترکیه مخالف نیروهای دموکراتیک سوریه است و یگان‌های حفاظت خلق یا YPG گروه نظامی اصلی آن را یک «گروه تروریستی» می‌داند. نیروهای دموکراتیک سوریه، هم‌پیمان اصلی نیروهای آمریکایی در سوریه هستند و اغلب اوقات از پایگاه‌های نظامی مشترک در عملیات علیه نیروهای داعش در سوریه استفاده می‌کنند.
 
واشنگتن پست نوشت: وزارت خارجه ترکیه و سفارت آمریکا از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده اند.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
اکراینم دم دراورده :))
پاسخ ها
درست
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
کمی بیشتر به اوکراین اسلحه برسد کار روسیه تمام است. البته قدرت خطرناکی در منطقه اروپای شرقی و البته با فاصله کمی نزدیک به ما در حال شکل گیری است که اگر تکنولوژی موشکی و هوایی اروپایی هم پیدا بکند ممکن است با داشتن فناوری هسته ای در
آینده ابرقدرت متوحشی بشود. مگر اینکه از الان برای مهارش تفکری شده باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
کشور تروریست پرور اکراین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
اکراین به بیراهه می رود و بهای آن را مردم اوکراین پرداخت میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
درود بر زلنسکی کوکایینی اختلاس گر که پوزه مردم اکراین و به خاک مالید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
شریک جنایتکار نشویم
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
تجاوز روسیه نابوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
روسیه دم دراورده
منتقد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
پوتین ملعون و خبیث . خدا لعنتش کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
ملعون و خبیث زلنسکی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
عجب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
حرف های پوتین و اطرافیانش خیلی شبیه هیتلر و حزب نازی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
مهم همیشه عمل است فعلا که دارد با حزب نازی می جنگد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
روسیه رامجبور کردند که درگیر با زلنسکی یهودی اوکراین شود تا روسیه از سوریه خارج شود و اسراییل هم بتواند به منافع ایران در سوریه و لبنان حمله کند تا با یک ایران ضعیف مواجه شوند و بتوانند به راحتی ایران را درگیر جنگ داخلی و تجزیه کنند. حوادث تروریستی در کشورهای غربی ایجاد می شود میگن کار ایرانیها بوده و بعد میندازنشون بیرون و املاکشون را بالا میکشند. ان شالله که هرچه زودتر بمیریم و راحت شویم و گرنه. در آینده در جنگ ناقص و آواره و بدبخت خواهیم شد . والسلام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
چرا چرت و پرت نوشتی؟
روسیه با کل ناتو در حال جنگ هستش
محمد فقیه نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
شکست خوردن
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات