تابناک _ دقایقی پیش، جلسه بررسی صلاحیت و اخذ رأی اعتماد به رضا مراد صحرایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس آغاز شد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس پیش از آغاز بررسی رأی اعتماد وزیر پیشنهادی به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه که در صحن علنی حضور پیدا کردند، خیرمقدم گفت.
لازم به ذکر است، سید محسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم در تشریح روند بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توضیح داد: بر اساس آیین نامه رئیس جمهور یک ساعت زمان برای دفاع از برنامههای وزیر پیشنهادی دارد، اما از آنجا که تا این لحظه رئیس جمهور در صحن علنی حاضر نشده است، لاجرم از این بخش عبور میکنیم.
وی ادامه داد: در ادامه سخنگوهای کمیسیون آموزش، گزارش کمیسیون متبوع خود را ظرف ۵ دقیقه قرائت میکنند، سپس دو تن از نمایندگان در مخالفت و دو نماینده نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی، ۱۵ دقیقه به بیان نقطه نظرات خود میپردازند. در پایان نیز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مدت ۳۰ دقیقه به دفاع از برنامهها و صلاحیت خود میپردازد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «رضا مراد صحرایی» برای تصدی وزارت آموزش و پرورش رای اعتماد دادند. در جلسه علنی روز سه شنبه ۹ خرداد مجلس شورای اسلامی، بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. «رضا مراد صحرایی» با 167 رأی موافق، 86 رأی مخالف، 14 رأی ممتنع و 2 رأی باطله از مجموع 269 نماینده حاضر در صحن مجلس از نمایندگان رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیرآموزش و پرورش انتخاب شد. رضامراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان در پی استعفای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پروش منصوب شد و در جلسه ۲ خرداد مجلس نامه معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور، در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد. وی دارای مدرک دکتری زبانشناسی همگانی از دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام رشته زبان شناسی این دانشگاه است و از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شد. او پیش از انتصاب به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان، ریاست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبایی را بر عهده داشت. صحرایی ۱۷ سال به عنوان معلم از ابتدایی تا پیش دانشگاهی در روستاها و شهرها تدریس کرده است. سپس به وزارت علوم پیوست و تا استاد تمامی پیش رفت. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تشریح برنامه های خود برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: اگر ایران قوی می خواهیم، اگر ایران عزیز می خواهیم، اگر اقتصاد خوب می خواهیم، اگر جامعه با صلابت و مومن می خواهیم، راهش آموزش و پرورش قوی است. رضا مراد صحرایی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 9 خردادماه) مجلس شورای اسلامی اسلامی در جریان بررسی صلاحیت خود به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدا به ویژه شهدای معلم و دانش آموز و دانشجو، عنوان کرد: خدا را شاکرم در آستانه میلاد با سعادت حضرت امام رضا (ع) در این مجلس انقلابی حضور یافتم تا برنامه هایم را برای وزارت آموزش و پرورش کشور عزیزتر از جانم ارائه کنم. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه خدا را شاکرم که از دل انقلاب اسلامی چنین مجلسی برخواسته است که فضای آزاد، عقلایی و خردورزانه ای دارد که همه می توانند نقد کنند، افزود: البته از همکار دانشگاهی ام توقع داشتم کمی تحقیق کند. وی همچنین از موافقان به خاطر آگاهی بخشیدن و روشنگری صمیمانه تشکر و اضافه کرد: آنچه مخالفان در مورد شخص بنده گفتند، اگر صحت دارد خداوند مرا هدایت کند و اگر صحت ندارد که به فضل و رحمت او ندارد خداوند حقیقت را بر آن ها آشکار و دل و ذهنشان را نرم و مهربان کند. صحرایی تصریح کرد: نظرات منتقدان ستودنی بود و نشان از یک حقیقت پرافتخار داشت و آن اینکه شما نمایندگان در بطن و متن ملت ایران بوده و نظرات دقیق و کارشناسانه بود، درود خدا بر شما؛ در این چند روز همنشینی با همکاران مجلس بسیار بیش از سال ها درست و بحث، آموختم و فهمیدم چقدر مجلس عمیق است. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، افزود: اگر ایران قوی می خواهیم، اگر ایران عزیز می خواهیم، اگر اقتصاد خوب می خواهیم، اگر جامعه با صلابت و مومن می خواهیم، راهش آموزش و پرورش قوی است. وی تاکید کرد: دغدغه نمایندگان برای داشتن آموزش و پرورش قوی را می ستایم، دغدغه همه ما عزت و سربلندی ایران عزیز است ولی حقیقت این است که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست و به همین دلیل حال کشورمان نیز خوب نیست. صحرایی اضافه کرد: همه ما باید هم دل و هم قسم و همراه شویم و آموزش و پرورش به کمک همه ما یعنی دولت، ملت و مجلس نیاز دارد، امسال در محضر مقام معظم رهبری گزارشی ارائه کردم که بخشی از آن را اینجا به شما ارائه می دهم. در این گزارش مسیر را تبیین و ارائه طریق کردم. وی با بیان اینکه با نسلی مواجه هستیم که در چند سال کوتاه عمرشان چندین برابر عمر ما تجربه کرده اند و پیچیدگی دیده اند، تصریح کرد: باید خلا ادراکی، ارتباطی و شناختی با این نسل را از بین ببریم و به تعبیر آن معلم با اخلاص باید خاک این باغچه را عوض کنیم. جاده پیچیده است و ما نپیچیده ایم و زمان هم نداریم. باید دانش آموزانمان را از چنگال فضای مجازی وحشی نجات دهیم. وی تصریح کرد: باید فنی و حرفه ای و هنرستان ها را تقویت کنیم، برای دختران آینده ساز این کشور برنامه های ویژه داشته باشیم، سبک زندگی ایرانی- اسلامی را به آنها بیاموزیم و هویت ایرانی را در آنها نهادینه کنیم. صحرایی ادامه داد: نکته دیگر بحث تربیت معلم است که یک کشاورز خوب برای مزرعه خود از بهترین بذر استفاده می کند. ما باید بهترین افراد کشور را به معلمی بفرستیم و زمینه این کار را فراهم کنیم. همچنین برای رفتن به دانشگاه های تربیت معلم نمره علمی کافی نیست، عشق و علاقه، خلق و خو و ذات و زی معلم شدن مهم است. باید برای معلمان فعلی برنامه های ویژه داشته باشیم و برای تضمین کیفیت تعلیم و تربیت عمومی کشور برنامه ریزی کنیم. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: نکته دیگر بحث مدارس است؛ بنده رضا مراد صحرایی روستازاده ای هستم از دیار زاگرس که هنوز بوی خاک خیس دشت هایش بهترین عطر دنیاست. از سرزمین بلوط ها به تهران آمده ام، هیچ پشتوانه ای جز انقلاب و ولایت در این مسیر و راه نداشتم. معتقدم به عنوان کسی که از روستا به بهترین دانشگاه کشور و در 20 کشور جهان تدریس کرده ام، راه نجات ما از مسیر مدارس می گذرد، اگر می خواهیم کشور را نجات دهیم، نقطه نجات ما مدارس و کلاس ها هستند. هر مدرسه را یک امیدخانه و یک مهارت سرا کنیم و هر دانش آموز یک مهارت گر در پایان هر مقطع از وظایف ما و برنامه های ما می باشد؛ مدیران نیز باید در چنین مدارس توانمند شوند و برای این کار تخصص داشته باشند. صحرایی گفت: نکته دیگر بحث خانواده است، معتقدم که اصلی ترین رکن تربیت خانواده است و مدرسه و مسجد در کنار خانواده مثلثی می شود که اگر شکل بگیرد همه مشکلات ما تا حد قابل توجهی با همکاری والدین و مدرسه قابل حل است. وی ادامه داد: نکته دیگر بحث عدالت در تربیت است، پیام انقلاب ما عدالت است. پیام اسلام عدالت است، واقعیت این است که امروز فاصله مدارس ما با هم یک اندازه نیست، باید کیفیت مدارس دولتی را آنچنان بالا ببریم که خانواده ها در همین ایام از سال های زندگی فرزندانشان دغدغه ای برای اینکه فرزندانمان را به کدام مدرسه بفرستیم، نداشته باشند. ما نظام رتبه بندی را به صلاحیت های حرفه ای و توانمندی های تخصصی و توانایی های عمومی معلمان گره خواهیم زد و مسیر رشد معلمی برای معلمان عزیز طراحی خواهیم کرد. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: نکته بعدی بحث سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که گرچه مجری آن آموزش و پرورش است، اما حداقل 7 دستگاه دیگر نسبت به آن تعهد دارند، این سند باید از آمال و عمل بیاید و از یک سند بخشی به یک سند ملی تبدیل شود. این سند آنقدر فاخر است که سند دیگری در کنار آن قرار نگیرد. صحرایی گفت: نکته بعدی بحث آموزش ترکیبی است، دستاورد کرونا در سراسر جهان تغییر نظام های آموزشی به سمت کیفیت بوده که اگر ما این تغییر را ندهیم از این دستاورد بزرگ بی بهره مانده ایم، باید کلاس را به محل یادگیری تبدیل کنیم و نه محل آموزش، که راه آن استفاده از شیوه های نوین همچون آزمایش تلفیقی و ترکیبی است و راه این مسئله نیز معلمان هستند. معلمان نیز باید از یکسو و مرکز توانمندی معلمان از طرف دیگر شیوه های نوینی را به معلمان یاد خواهیم داد تا آنها به دانش آموزان آموزش دهند. معتقدم که اگر معلم اینچنین باشد، جایگزین ناپذیر است، معلمی که به جای تعلیم صِرف به تربیت نیز بپردازد و نقش خود را از معلم به مربی و از آموزگار به پروردگار ارتقا دهد. چنین معلمی ستودنی است و کشور ما پر از چنین معلمانی است و اگر چه ممکن است معلمانی باشند که مطابق انتظارات ظاهر نشده باشند که اصلاح رفتار آنها لازم است. وی افزود: نکته بعدی بحث امور تربیتی و پرورشی است، بارها گفته ایم که تربیت بالاتر از تعلیم است، بارها گفته ایم که تزکیه مهم از تعلیم است، اما باید این نکات به رفتار واقعی تبدیل شود، ما 59 هزار معلم پرورشی کم داریم، این موارد حاصل یک سال کم کاری نیست، در سالی که گذشت بنده کم کاری ندیدم، باید این کمبودها جبران شود و باید معلم پرورشی بگیریم و باید هر سال 11 هزار معلم به کار گرفته شود تا در چند سال آینده این کمبود جبران شود که در افق 5 ساله این مشکل رفع خواهد شد. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: هویت ایرانی نکته بعدی است، همه ارکان این هویت ریشه دار اعم از دینداری و دین اسلام، زبان و ادبیات فارسی، ایران دوستی، عفاف و حجاب، یاری مظلومان، مقاومت و پایداری در تمامی ارکان تعلیم و تربیت از محتوا و برنامه درسی گرفته تا تععلیم و تربیت معلم مورد توجه خواهد بود. وی با اشاره به صفحه ایسنتاگرامی بنیاد سعدی گفت: این بنیاد، بنیادی برای گسترش زبان فارسی در جهان و همچنین راه ارتباط با خارجیان است. سال های گذشته که بنده در آنجا بودم، معاونت محل مسئولیت بنده یک صفحه داشت که در آن صفحه برای خارجی ها شعر و آهنگ می گذاشت و خارجی ها نیز در مناسبت هایی مانند روز یلدا، روز مادر، روز جوان و نوروز از خانه های خود شعر می خوانند، گاهی ما به آنها شعر می دهیم که بخوانند و شخصی آمده و شعری خوانده، آیا درخصوص حجاب او ما باید پاسخ بدهیم؟ در خانه خودش و در کشور خودش می باشد و این کار نیز با هماهنگی نهادهای ذیربط بوده است و امروز صدای ما را نیز می شوند. افتخار ما این است که با نوشتن کتب درسی زبان فارسی یعنی هویت ملی ایرانیان را به تمام دنیا برده ایم. کتبی که بنده و تیم تألیف آنها را نوشته ایم در 65 تا 70 کشور جهان تدریس می شود، آن کتب از طریق همین صفحات، ایران را به تمام دنیا معرفی کرده است. وی افزود: نکته دیگر بحث دوری از حاشیه هاست، در مدتی که در کنار شما بوده ام بسیار به من تذکر دادید و درست تذکر دادید که نباید آموزش و پرورش سیاست زده شود و نباید آموزش و پرورش ما به ستاد تبلیغاتی تبدیل شود، حاشا و کلا، در شأن آموزش و پرورش این نیست، حتما آموزش و پرورش قوی تر از آن خواهد بود که اینچنین کند. سیاست ورزی در مسیر انقلاب خواهیم کرد، هیچ کاری در کشور بدون کمک آموزش و پرورش شدنی نیست، اما سیاست زدگی نخواهیم کرد. حافظهمحوری و یادگیری کمعمق از مشکلات ما است صحرایی گفت: آموزش و پرورش بر محتوا متمرکز خواهد شد و از متشابهات پرهیز خواهد کرد، دوست حکیمی گفت که آموزشها و تربیت ها را میتوان به یک درخت تشبیه کرد؛ وظیفه آموزش و پرورش رویاندن ساقه و تنهای است راست، بلند و استوار، متصل به ریشهای زنده و فعال که بتواند شاخهها و برگها را بپرورد، نگاه دارد و سایه بیفکند، ثمره بدهد و ستون وحدت ملی شود، چنین آموزش و پرورشی آرزوی ما است و این شدنی است. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: رهبر معظم انقلاب پس از شنیدن همین حرفها اینچنین فرمودند «آنچه بنا است انجام دهید و اقدام کنید بسیار حائز اهمیت است، باید همت کنید، اینها همه شدنی است، اگر کسی تصور کند که اینها بلندپروازی است و رفتن به سوی افقهایی که دستمان به آن نمیرسد، قطعاً اشتباه کرده، همه اینها که گفتید توقعات ما است و شدنی است، همت میخواهد، کاردانی میخواهد، پیگیری میخواهد و کمک الهی شامل چنین حرکتی خواهد شد.» وی ادامه داد: بر مبنای همین رهنمود برای آموزش و پرورش یک برنامه نوشتیم که در اختیار همه شما قرار گرفته است، در این برنامه چالشها احصا شده است؛ آموزش و پرورش چالشهای بسیاری دارد، ما معلمان میگوییم حسن السوال نصف العلم. اگر چالشها را نشناسیم نمیتوانیم برای دفع آن برنامهریزی کنیم. صحرایی تصریح کرد: 5 چالش جدی شناسایی کردیم؛ نخستین چالش ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی برای تحول در آن، به یک وفاق ملی برای آموزش و پرورش نیاز داریم و اینجا به عنوان خانه ملت محل آن وفاق ملی است. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: کم توجهی به ارتقاء کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش دومین چالش است؛ معلمان ما باید توانا شوند تا توانا کنند، این حق معلمان به گردن ما است، آنها فارغالتحصیل شدند، فرزندان ما را تحویل گرفتند، باید تابستانها سالی حداقل 200 ساعت برای آنها آموزش میگذاشتیم که این اقدام انجام نشد. وی ضعف در بهرهوری زیرساختهای فیزیکی، فناورانه و ناترازی در منابع و مصارف آموزش و پرورش را سومین چالش دانست و گفت: گاهی در تربیت به ما گفته میشود چرا کار تربیتی آنقدر کم است، من به شوخی این نقد را میگویم؛ فرماندهی به سرباز خود گفت چرا شلیک نکردید و سرباز پاسخ داد به هزار و یک دلیل، فرمانده گفت دلیل اولش چه بود و سرباز بیان کرد تیر نداشتم. زمانی که 97.5 درصد بودجه ما پرسنلی است، چگونه میتوانیم کار تربیتی در تراز انقلاب اسلامی و برای این جمعیت 16.5 میلیون نفری دانش آموزانمان انجام دهیم. صحرایی ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامههای آموزشی و پرورشی را چهارمین چالش برشمرد و ادامه داد: 12 سال گوهر هر خانوادهای یعنی فرزندش در اختیار ما است، از خودمان می پرسیم که بعد از 12 سال چه به او دادهایم، حافظهمحوری و یادگیری کم عمق از مشکلات ما است، باید آنها را رفع کنیم. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: جهتگیری عدالتستیز و کاهش فرصتهای برابر دیگر چالش ما است؛ ما هنوز کلاسهای مختلط داریم، مدارس شبانهروزی، عشایری و روستایی ما نتوانستند به دلیل فقر امکانات، مشکلات فرزندان ما را حل کند. عبور از این چالشها بدون کمک شما نمایندگان مردم غیرممکن است. مسائل آموزش و پرورش امروز دستگاهی نیستند، ملی هستند. عزم ملی و وفاق ملی برای تحول در آموزش و پرورش میخواهیم که مقدمه تحول در کشور است که برای این منظور دو دسته برنامه ارائه کردیم. وی در تشریح این برنامهها توضیح داد: یک دسته برنامهها فوری است و دسته دوم برنامههایی است برای افق دو ساله و ریلگذاری چند ساله پس از آن. صحرایی مهمترین برنامه فوری خود را تکمیل فرآیند رتبهبندی دانست و اضافه کرد: در رتبهبندی که یکی از افتخارات این خانه ملت است، نتوانستیم نتیجه مورد نظر را بگیریم، کار شما شاهکار بود، کار دولت شاهکار بود اما اجرا موفق نبود. آییننامهای که برای این موضوع نوشتیم، آییننامهای برای رتبهبندی معلمان نبود. معلمان را باید بر مبنای وظایف معلمیشان رتبهبندی کرد. مقالهنویسان صرف از کوچ معلم با ایل و اداره کلاس 45 نفره بدون وسایل سرمایشی و گرمایشی چه میفهمد. این درد همه معلمان است که ما آنها را بر مبنای مأموریتشان رتبهبندی نکردیم. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: در 50 روز سرپرستی نشان دادیم که میتوان کار جهادی کرد، با متلاطمترین وضعیت آموزش و پرورش و رتبهبندی را تحویل گرفتیم و به گونهای تحویل دادیم که میبینید، همه رتبه گرفتند، نزدیک 75 هزار نفر و همه توانستند اعتراض کنند، نزدیک 300 هزار نفر و همه امکانات لازم برای بررسی اعتراضات آنها فراهم شده است. رتبهبندی بر اساس مأموریت معلمان اصلاح میشود وی ادامه داد: قول من به معلمان این است که با اتکا به حمایتهای مجلس به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات، آییننامه را اصلاح کنیم و انشاء الله آن را در مسیر درستش قرار دهیم، آرمان ما معلمالخیر است. معلمی که در وصف او گفته میشود مُعَلِّمُ اَلْخَیْرِ یَسْتَغْفِرُ لَهُ دَوَابُّ اَلْأَرْضِ وَ حِیتَانُ اَلْبُحُورِ وَ کُلُّ صَغِیرَةٍ وَ کَبِیرَةٍ فِی أَرْضِ اَللَّهِ وَ سَمَائِهِ، ما میخواهیم چنین معلمی را تربیت و نگهداری کنیم بنابراین رتبهبندی بر اساس مأموریت معلمان اصلاح میشود و آنچه که اعتراض بوده بررسی خواهد شد. صحرایی به ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: همه نگرانیم و این نگرانی به حق است، بازنشستگی زیادی داریم، پیشتر داشتهایم و از چندین سال پیش بحث کمبود معلم در اول مهر هر سال یک اتفاق مهم است. امسال نیز کمبود معلم داریم، یک آزمون استخدامی برگزار کردیم و یک آزمون دیگر نیز پیش از مهر برگزار می کنیم تا موضوع کمبود معلم را حل کنیم زیرا موضوع ساماندهی یک موضوع بسیار بسیار جدی است. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره امتحانات نهایی ادامه داد: امتحانات نهایی امسال 40 درصد ضریب تأثیر قطعی دارد، ما 5 هزار و 60 حوزه امتحانی داریم، ممکن است در جایی امتحان با چند دقیقه تأخیر شروع شده باشد، وظیفه من این است که از سلامت آزمون، روایی سوالات و پایایی محتوا مراقبت کنم. هر روز سعی کردیم که از دیروز بهتر باشیم، کار بزرگی را شروع کردیم، به بزرگی کار توجه شود. وی در خصوص تخصیص فوق العاده ویژه برای کارکنان و معلمان، گفت: هر ظرفیتی که بتوانیم از جمله ظرفیت مجلس را برای این موضوع به کار خواهیم بست. موضوع دیگر تعیین تکلیف نیروهای مهرآفرین، خرید خدمات و سرایداران یا بابا مدرسه ها است. سال گذشته مجلس گفت که استخدام مهرآفرینان قطعی شود اما هیچ اقدامی نشده بود، در دوره سرپرستی کار شروع شد و سامانه برای بارگذاری مدارک مهرآفرینان باز شد و کار ما در مرحله تصمیم گیری است. صحرایی یادآور شد: خرید خدمات باید یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود، برخی از این عزیزان بهترین معلمان ما هستند و کشور بزرگی مانند ایران را نمی توان با قواعد صفر و صدی اداره کرد. نیروهای خرید خدمت در وهله نخست باید قرارداد معین شوند و در مرحله بعدی راهی برای استخدام آن ها پیدا کنیم. به عنوان مثال می توانیم آزمونی در دانشگاه فرهنگیان با هدف توانمند کردن این نیروها برگزار کرد. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: سرایداران و بابا مدرسه ها هم نقش موثری در تربیت دانش آموزان دارند، این قشر افراد انتظاراتی دارند زیرا حقوق آن ها کمتر از پول تو جیبی ما است بنابراین برای کمک به آن ها باید مجلس ورود کند. آموزش و پرورش در این مدت فوق العاده ویژه ای را برای آن ها در نظر گرفته اما کفایت نمی کند. صحرایی در خصوص فعال سازی 10 هزار مدرسه به عنوان کانون تربیت در تابستان، گفت: ما این موضوع را آغاز کردیم و امیدواریم تربیت تابستانی را با کمک سایر دستگاه ها به ویژه برای دختران نازنین در دستورکار قرار دهیم. نکته دیگر استقرار یک کمیته فوریت ها در آموزش و پرورش است، این دستگاه بزرگ باید پاسخگوی فوری حوادث پیرامون باشد و این کار را تا سطح شهرستان ها پیش بردیم. در کنار این برنامه های فوری 8 برنامه اولویت دار نیز ارائه کردم که تا پایان دولت خدمتگزار سیزدهم و به کمک مجلس انقلابی می توانیم تحول خوبی را ایجاد کنیم. وی در توضیح 8 برنامه فوری اولویت دار با هدف ایجاد تحول در آموزش و پرورش، اظهار کرد: اجرایی سازی سند تحول بنیادین تا کف مدرسه، تحول در ساز و کار جذب، تربیت و ارتقاء معلمان یا همان سرمایه انسانی آموزش و پرورش، کارآمدسازی نظامات و ساز و کار راهبری در مدیریت آموزش و پرورش، عدالت تربیتی و کیفیت بخشی برنامه ها، تمرکز بر مدرسه، کارآمدسازی نظام تامین، تخصیص و مصرف منابع مالی آموزش و پرورش، استانداردسازی و توسعه فضا، تجهیزات و فناوری های آموزشی و ارتقاء توانمندی های خانواده را دنبال خواهیم کرد. صحرایی تصریح کرد: 90 اقدام مستند به سند تحول بنیادین، بیانات مقام معظم رهبری و سیاست های کلی نظام براساس 8 برنامه مذکور مشخص کردیم و 2 برنامه را در صورت کسب اعتماد نمایندگان در 2 سال پیش رو مورد تمرکز قرار خواهیم داد و معتقدم با تمرکز می توانیم به گونه محسوس نتیجه بگیریم؛ برنامه نخست اجرای سند تحول بنیادین است و راه اجرای آن داشتن دیدگاه تحولی، واقع بینانه و مبتنی بر شناخت است. وی یادآور شد: ما باید به گونه دیگری بیاندیشیم تا بتوان تحول ایجاد کرد و برای این منظور چند کار مهم پیش بینی و در برنامه ارائه کردیم. نخست نقشه راه اجرایی سازی سند را در سریع ترین زمان ممکن و کمتر از 6 ماه برای تصویب در مجلس آماده خواهیم کرد، همچنین نگاشت نهاد حقوقی و رسانه ای و مدرسه ای سند را در سال جاری آماده خواهیم کرد و 17 قانون برای اجرای سند تحول نیاز است که در قالب یک بند در برنامه هفتم آوردیم و امیدواریم به کمک مجلس تصویب شود. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه یادآور شد: در ادامه باید تربیت معلم و توانمندسازی معلمان را در دستور و اولویت قرار دهیم، هیچ تحولی در کشور بدون همراهی معلمان امکان پذیر نیست. صدای معلمان را باید شنید، آن ها بزرگترین سرمایه های کشور و همچنین بهترین مشاوران در تحولات هستند. اتفاقات بدی در نظام تعلیم و تربیت رخ داد؛ در فاصله سال های 1359 تا 1383، 816 هزار و 450 معلم کاملا از مسیر تربیت معلم جذب کردیم. در فاصله سال های 1390 تا 1400، 504 هزار معلم جذب کردیم که کمتر از 20 درصد این افراد از مسیر تربیت معلم جذب شدند. معلم باید شخصیت اش ساخته شود تا بتواند شخصیتی را بسازد بنابراین تربیت معلم یک اصل است، رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر تقویت دانشگاه های تربیت معلم به لحاظ کمی و کیفی تاکید داشتند. در 11 سال اخیر ایشان 11 مرتبه بر این موضوع تاکید کردند و این تاکیدات را به عنوان حجت شرعی در دانشگاه فرهنگیان دنبال کردند. وی با اشاره به سخنی از شهید رجایی درباره رسالت اسلامی کردن محیط های آموزشی، گفت: آموزش و پرورش نظام تعلیم و تربیت معلمان است و اگر معلم داشته باشیم همه چیز خواهیم داشت، امام راحل نیز فرمودند انگیزه همه سعادت ها و شقاوت ها از مدرسه ها است و کلید آن در دست معلمان است برهمین اساس رهبر معظم انقلاب می فرمایند معلم معمار آینده ایران و انقلاب است و هیچ پیشرفتی بدون اتکا به آموزش و پرورش ممکن نیست. صحرایی با بیان اینکه برنامه تحولی تاریخی برای تربیت معلمان داریم، افزود: کنکور اختصاصی تربیت معلم خواهیم داشت و دکتر معلمان آموزش و پرورش را برای معلم پروری به خدمت خواهیم گرفت، مرکز ملی توانمندسازی معلمان فعلی کشور را در سال جاری تاسیس خواهیم کرد و دو پردیس در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت مدیران و تربیت مربی پرورشی تاسیس خواهیم کرد، چندین برنامه مهم دیگر نیز برای صندوق ذخیره فرهنگیان که خیرش به معلمان نمی رسد و باید برسد خواهیم داشت. صندوق باید در خدمت معلمان باشد. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: صندوق ذخیره فرهنگیان اگر به جای هواپیما قطار می خرید و به جای ساختن خانه در مناطق گران قیمت تهران برای معلمان خانه می خرید یا به جای بیمه برای دیگران بیمه فرهنگیان را متحول می کرد امروز وضعیت معلمان بسیار بهتر از این بود. وی یادآور شد: همواره مجلس برایم محترم بوده و حرف نمایندگان را به عنوان حرف ملت تلقی کردم و وظیفه ام پیگیری است. دشمن بر مدارس تمرکز کرده و تنگه احد ما مدارس شده است لذا باید تدابیر ویژه ای بیاندیشیم. نماینده مردم تهران در مجلس گفت: معدل آقای صحرایی از معدل کابینه و سایر وزرای معرفی شده بالاتر است و ایشان برای پیگیری حقوق معلمان با کسی تعارف ندارد. عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در جلسه علنی امروز (سهشنبه، 9 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: فرصت کمی به آقای صحرایی برای ارائه برنامهها داده شد و ایشان امکان دفاع از برنامههای خود را نداشتند اما در همین فرصت کم دریافتیم معدل ایشان نسبت به معدل وزرای معرفی شده پیش از ایشان در دولت بالاتر است. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر آموزش و پرورش باید وزیری شجاع، با استعداد و توانمندی در استفاده از ظرفیتهای ذاتی آموزش و پرورش باشد که بتواند حقوق دانشآموزان و معلمان را در کنار هم ببیند و از آن استفاده کند و آقای صحرایی نمره بالایی نسبت به سایر وزرای کابینه دریافت میکند. وی ادامه داد: کسی که از روستا و مدرسه عشایری شروع کرده و قومیت، زبان و گرایش برایش تفاوتی ندارد و بیانیه شب گذشته انجمن اسلامی معلمان که یک تشکل اصلاح طلب است و نسبتهای ناروایی که به ایشان دادند برایمان مشخص کرد که یک تشکیلی که فاصله با امام(ره) و انقلاب دارد، چگونه در مورد ایشان اظهارنظر منفی میکند، چرا که ایشان در دوران مسئولیتشان با جریانهای مختلف همواره در راه انقلاب و امام ایستادگی کردند و از اصول کوتاه نیامدند و اهل زد و بند نبودند. روحالامینی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: توجه به این سند متعالی در برنامههای ایشان یک نکته مثبت است که در همین مدت کوتاه سرپرستی آموزش و پرورش نیز نشان دادند که بسیاری از کارهای بر زمین مانده را انجام دادهاند و نشان دادند پیگیری خوبی نسبت به حقوق معلمان دارند و با کسی در پی حقوق آنها تعارفی ندارند و با بالادستی بر سر حقوق معلمان مماشات نمیکنند. همچنین توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان از رئوس برنامههای ایشان است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به انتظارات خود از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: انتظار داریم شایسته سالاری و تغییرات در تیم مدیریت را مورد توجه قرار دهند، چرا که وزیر آموزش و پرورش قبلی را تیم ضعیف مدیریتی دچار مشکل کرد، همچنین با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم، فرصت تدوین برنامه با تغییر وزیر آموزش و پرورش را به فال نیک میگیریم و امیدواریم در این مسیر تحولات خوبی شکل بگیرد چرا که یکی از سرفصلهای مهم برنامه موضوع آموزش و پرورش است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از درآمدهای مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده یکی از موضوعاتی است که میتوان به اقتصاد آموزش و پرورش کمک کند، همچنین تقویت اقتصاد آموزش و پرورش و برچیده شدن مافیای کنکور و کوتاه شدن دست پولدارها از آموزش و پرورش و تدوین نظام رفاهی برای معلمان و تبدیل به احسن کردن و مولدسازی املاک آموزش و پرورش به نفع معلمان و همچنین اصلاح شرایط صندوق ذخیره فرهنگیان و توجه به مطالبات جدی بدنه آموزش و پرورش از مطالبات مهم ما از وزیر پیشنهادی است. نماینده مردم سروستان در مجلس با بیان اینکه برنامه وزیر برای دغدغه های مالی معلمان و آسیب های اجتماعی پیرامون دانش آموزان چیست، گفت: آقای صحرایی از آنجا که شایسته نیست معلمان ما چندشغله باشند، آیا برای حل یا کاهش مشکلات آنها از رئیس جمهور قولی گرفته اید یا خیر؟ عبدالعلی رحیمی مظفری در نشست علنی امروز (سه شنبه 9 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در مخالفت با وی گفت: ابتدا آنکه باید بگویم جناب آقای مخبر شما به عنوان نماینده رئیس جمهور بهتر است سخنان نمایندگان را گوش دهید تا بتوانید نکات مهم را به آقای رئیسی منتقل کنید، دوم آنکه رئیس جمهور باید زودتر از این زمان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی می کرد، چرا که وزارتخانه ای مهم و کلیدی است. نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس یازدهم با بیان حدیثی از امام صادق (ع) به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما برای مسائل مالی در بدنه آموزرش و پرورش به عنوان یکی از دغدغه های اصلی معلمان چه برنامه ای دارید؟ این در حالی است که بنده به وزیر قبلی عرض کردیم دو خط نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه بنویسید، چرا که اگر بودجه رتبه بندی معلمان را ندهند، شما چند وقت بیشتر دوام نخواهید آورد، بنابراین آقای صحرایی نیز باید در این خصوص برنامه ارائه دهد. وی با بیان اینکه در حوزه پرورشی طی 2 سال گذشته که از ریاست آقای رئیسی می گذرد، با وجود آنکه شعارهای بسیاری در این رابطه داشتند، چه اتفاقی افتاد؟ ادامه داد: دوستان به من گفتند فراکسیون به آقای صحرایی رأی داده و شما نیز باید قائل به رأی فراکسیون باشید، هر چند من قائل به نظر جمعی فراکسیون هستم، اما دلیل نمی شود سوالات تخصصی خود را نپرسم. رحیمی مظفری بیان کرد: متاسفانه امروز مشکل اصلی آموزش و پرورش علم نیست، چرا که امروز ناهنجاری بسیاری در سطح اجتماع داریم که صریحاً به وضع آموزش و پرورش مرتبط می شود، لذا آقای صحرایی بفرمایید چه برنامه ای برای این مهم دارید، چرا که ما در برابر رأی که می دهیم باید پاسخگوی مردم باشیم. عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس یازدهم مطرح کرد: آقای صحرایی؛ آیا دغدغه امروز آموزش و پرورش؛ چه معلم و چه دانش آموز، واقعا مسائل علمی است؟ چرا که نه به علم توجه می شود و نه تربیت اسلامی و سند تحول آموزش اسلامی در مسیر اجرا مانده است، ضمن آنکه مقام معظم رهبری فرموده اند باید به معرفی قهرمانان ملی در مدارس اهتمام ورزید، لذا صریحاً توضیح دهید برای معرفی قهرمانان جنگ تحمیلی در مدارس ما چه برنامه ای دارید، چرا که مدارس باید محل آشنایی با این افراد باشد و نه سلبریتی ها. وی در ادامه افزود: آقای صحرایی چگونه می خواهید دغدغه معلمان را در حوزه های مختف از جمله مسائل مالی کاهش دهید، چرا که شایسته نیست معلمان ما چند شغله باشند. آیا برای حل این مشکل از رئیس جمهور قول گرفته اید؟ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به ابهامات و نگرانیهایی که در برنامه وزیر پیشنهادی وجود دارد، گفت: آقای صحرایی باید در مورد وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، مدارس غیردولتی، اجرای قانون رتبهبندی و نوسازی مدارس فرسوده پاسخ دهد. علی بابائی کارنامی در جلسه علنی امروز (سهشنبه، 9 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در ابتدا از رئیس جمهور به جهت معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در موعد مقرر به مجلس تشکر میکنم، همچنین از رئیس محترم مجلس به جهت رصد وضعیت این وزارتخانه و پشتیبانی لازم برای ارتقاء امورات کمی و کیفی مرتبط و البته از رهبر معظم انقلاب برای استفاده از کلید واژه انقلابی و مردمی بودن و همچنین مطالبهگری نمایندگان مجلس یازدهم تشکر میکنم، ایشان یک بار دیگر به در رأس امور بودن مجلس تأکید کردند. نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخالفتم از جنس مخالفت با جریان حاکم بر جریان فکری آموزش و پرورش نیست، افزود: این وزارتخانه توانسته در مسیر درست مقابله با جریانی که غربگراها دنبال کردند، حرکت کند اما نگرانیهایی به جهت وجود ابهامات در برنامه پیشنهادی وزیر داریم. وی یادآور شد: وضعیت مدارس، معلمان و ارتباط بین معلم و دانشآموز و همچنین معلم و خانوادهها بسیار حائز اهمیت است و آقای صحرایی باید برای تقویت این روابط برنامه خود را ارائه دهد. البته برخی سوالات و ابهامات نیز درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوقالعاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف و روشن شود. بابائی کارنامی در ادامه به قانون رتبهبندی معلمان اشاره کرد و گفت: این قانون از افتخارات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است و وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که آیا اهتمام جدی برای اجرای کامل این قانون دارد یا خیر و آیا قرار است این موضوعات در حد شعار مطرح شود یا دولت و معاون اول رئیس جمهور نیز ارادهای برای حمایت از برنامههای وزیر پیشنهادی دارد. صندوق ذخیره فرهنگیان و ارتباط آن با فرهنگیان یا فرزندان آنها یا موضوع مدارس غیردولتی و قرارداد معلمان نیز از دیگر ابهاماتی است که در برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وجود دارد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید به سوالات و نگرانیهای نمایندگان پاسخ دهد، مجلس محل تضارب آراء است و وزیر نباید بگوید که اختیاراتی ندارم یا دولت و یا مجلس همکاری نمیکنند. وزارت آموزش و پرورش باید متناسب با دغدغههای مقام معظم رهبری مدیریت شود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: مجلس یازدهم نه تنها شعار نمیدهد بلکه تعارف هم ندارد، همه ما در یک کشتی برای اجرای برنامههای انقلاب و مصلحت نظام و منافع ملی مردم نشستیم و امیدوارم تصمیم نهایی امروز مجلس بر اساس برنامه وزیر اتخاذ شود. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی شناخت خوبی از فضای آموزش و پرورش دارد، گفت: آقای صحرایی استانداردهای لازم برای تصدی در این وزارتخانه را دارا است. سیدمحسن دهنوی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 9 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی، گفت: شناخت آقای صحرایی از فضای آموزش و پرورش خوب است؛ ایشان از معلمی در مناطق کوچک و محروم شروع کرده و تا بالاترین سطوح مسئولیت پیش رفته است بنابراین شناخت و تجربه ایشان از فضا خوب است. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم، افزود: جوان بودن ایشان امتیازی است که در کنار تجربه بالای وی می تواند کمک بسیاری به وزارت آموزش و پرورش داشته باشد. وی با اشاره به جلساتی که در روزهای گذشته با حضور وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس برگزار شده، یادآور شد: راهکارهایی که آقای صحرایی برای حل مسائل آموزش و پرورش مطرح می کرد خوب است و می تواند به رفع مشکلات متعددی که این وزارتخانه با آن روبه رو است کمک کند. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مشکلات متعدد آموزش و پرورش برای یک یا دو ماه اخیر نیست بلکه این وزارتخانه به دلیل عدم ثبات در مدیریت، عدم توجه کافی دولت ها به آن، کم توجهی به معیشت معلمان و ... با مشکلات متعدد روبه رو شده است. دهنوی با بیان اینکه حال آموزش و پرورش، جامعه دانش آموزش به ویژه تربیت، پرورش و مسائل فرهنگی مربوط به این وزارتخانه خوب نیست، به صحبت های خضریان نماینده تهران اشاره کرد و گفت: آقای خضریان برادر خوبم بیان کردند که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درگیر رایزنی بوده است، بنده به عنوان هیات رئیسه مجلس بیان می کنم که تا پیش از معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش من یک بار نیز ایشان را در مجلس ندیدم بنابراین باید بگویم که در انتقادات خود از ریل انصاف خارج نشویم البته برادر عزیزم را آدم منصفی می دانم. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود موضوعی درباره برکناری یک جانباز را بیان کردند که باید بگویم در جلسه روز گذشته یکی از حاضران به آقای صحرایی گفت آیا شما فرزند شهید هستید؟ ایشان نیز پاسخ داد فرزند شهید بودن افتخار است اما پدرم بیش از 8 سال در منطقه جنگی بود و جانباز شیمیایی 35 درصد بود، بنابراین باید گفت این که مطرح شود آقای صحرایی به دلیل برکناری یک جانباز با جبهه و فرهنگ جنگ زاویه دارد شاید روا نباشد زیرا وی فردی است که پدرش سابقه جنگ و جبهه دارد. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش مسئول تربیت نسل آینده است خطاب به وزیر پیشنهادی، گفت: باید مشکلات وزارت آموزش و پرورش به ویژه مشکلات معیشتی معلمان و توجه به حوزه های فرهنگی، تربیتی و آموزشی را رفع کنیم که در این زمینه ما نیز به شما کمک خواهیم کرد. وی با بیان اینکه سوم خرداد خدمت مقام معظم رهبری بودیم، یادآور شد: مقام معظم رهبری مجلس را به انقلابی بودن مفتخر کردند، همچنین ایشان توصیه کردند در حوزه وزیری که به مجلس معرفی می شود از سخت گیری های غیرلازم پرهیز شود. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه مهمی است و اگر یک روز نیز وزیر نداشته باشد به معلمان و دانش آموزان ضربه خواهد زد البته ما از استانداردهای خود کوتاه نمی آییم اما باید بگویم که آقای صحرایی نیز استانداردهای لازم را دارند. دهنوی خطاب به مخبر معاون اول رئیس جمهور، گفت: باید در مسائل بودجه ای و پشتیبانی از وزارت آموزش و پرورش حمایت کنیم. نماینده مردم نائین در مجلس ضمن حمایت از برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، برنامه های ایشان برای آموزش و پرورش را منطبق با سند تحول بنیادین دانست که باعث بهبود وضعیت تعلیم و تربیت در کشور می شود. الهام آزاد در نشست علنی امروز (سه شنبه 9 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: قطعا ما نمایندگان چه مخالف و چه موافق وزیر پیشنهادی باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم، من همیشه معتقد بودم که رأی ما درخصوص هر مسئله ای چه سوال، چه استیضاح و چه طرح ها و لوایح باید دقت نظر را در این موارد داشته باشیم. در بسیاری از مواقع اگر ابهامی داشتم، تلاش می کردم که آن رأی که دادم مدنظر داشته باشم و در جاهایی که قطعیت و یقین داشتم تلاش می کردم رأی خود را نیز به همکاران پیشنهاد دهم که امروز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اعتقاد راسخ دارم، چرا که ایشان را از قبل می شناسم و فردی توانمند و متعهد است که این مسیر را پله پله طی کرده تا به این جایگاه رسیده است. نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس یازدهم افزود: در سال های اخیر بزرگترین مطالبه مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین بوده است، مدرسه مهمترین سنگر انقلاب است که نیازمند تحول است و اگر امروز به داد آن نرسیم، فردا بسیار دیر خواهد بود. اکنون که دشمنان خارجی و داخلی انقلاب پروژه تعطیل سازی مدارس را کلید زده اند، نیازمند مدیری شجاع و کاردان هستیم که در عین احیای مدارس کشور و مقابله با پروژه تعطیل سازی مدارس به صورت جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کند. وی تصریح کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با کارهای نمایشی و تبلیغاتی شدنی نیست، تحول نیازمند وزیری است که در وهله اول برنامه ای نوآورانه و هوشمندانه بر سند تحول ارائه کند و در وهله دوم از توان رهبری و مدیریت عالی برای اجرای این برنامه برخوردار باشد. همچنین در وهله سوم در مواقع حساس که منافع مدافعان وضع موجود در خطر می افتد، برای گرفتن تصمیمات دشوار و تحولی شجاعت به خرج دهد. آزاد بیان کرد: به طور قطع همه ما برنامه های آقای دکتر صحرایی را به طور کامل مطالعه کرده ایم که قاطعانه می گویم در طول این سال ها هیچ یک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده اند. از طرفی مهمترین ویژگی برنامه های وزیر پیشنهادی در اجرای سند تحول بنیادین این است که تمام برنامه های ایشان مستند به سند تحول است. از برنامه های مربوط به نیروی انسانی گرفته تا برنامه های مربوط به سازوکارهای مدیریتی وزارتخانه، عدالت آموزشی، ارتقای کیفی آموزشی و پرورشی، اقتصاد آموزش و پرورش، مباحث مربوط به فضا و تجهیزات و توانمندسازی خانواده ها که همه و همه برخاسته از سند تحول بنیادین و مستند و زمانبندی مشخص ارائه شده است. نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در مجلس یازدهم افزود: همه شما نمایندگان اذعان خواهید کرد که تمام برنامه های وزیر پیشنهادی دقیق و مستند برای اجرای سند تحول بنیادین است. تحول وقتی رخ می دهد که ما نتیجه تحول های ستادی را در مدرسه مشاهده کنیم، اینکه در برنامه دکتر صحرایی تصریح شده است که الگوی مدرسه در تراز سند طرح تحول بنیادین پیاده می شود و برای آن الگوی آموزشی، ترویجی ویژه مدیران مدارس و معلمان تدارک دیده شده است، مایه امیدواری است که پس از 12 سال شاهد تحول در سطح مدارس کشور باشیم. وی گفت: ایشان برنامه مدونی را برای آموزش و پرورش دارند، کما اینکه مقام معظم رهبری نیز در واکنش به سخنان آقای صحرایی در اردیبهشت ماه فرمودند "اینها همه شدنی است و اگر کسی تصور کند که این بلندپروازی است و رفتن به سوی یک سری افق ها که دستمان به آنها نمی رسد، قطعا اشتباه کرده است، همه اینهایی که گفتند توقعات ما بوده و شدنی است، همت می خواهد، کاردانی می خواهد، پیگیری می خواهد و کمک الهی شامل اینچنین حرکتی خواهد بود". این امیدواری که مقام ولایت برای تحول آموزش و پرورش ارائه کردند، همه ما را بر این که بتوانیم در دوره مسئولیت آقای صحرایی شاهد اجرای سند تحول بنیادین باشیم، امیدوار کرده است، به ویژه اینکه این موارد را در کنار شخصیت متین، جهادی، علمی و شجاع ایشان در دوره مدیریت بر دانشگاه فرهنگیان قرار می دهیم. آزاد اظهار کرد: آموزش و پرورش مهمترین رکن پیشرفت کشور است که با تغییر مکرر وزرا و تصدی گری چندباره سرپرست های مختلف در رأس آن با بی ثباتی مدیریتی مواجه است. این حجم از بی ثباتی به هیچ وجه عادی نیست. با این بی ثباتی و تغییرات مکرر نه تنها اجرای سند تحول بنیادین ممکن نیست، به سرانجام رساندن امور جاری وزارتخانه نیز نشدنی است. در پایان از تمام همکاران تقاضا دارم که با تایید صلاحیت ایشان به عنوان فردی انقلابی و دارای روحیه جهادی نشان دهیم که شایسته مهر مجلس انقلابی هستیم. نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش گفت: تیم ضعیف وزیر پیشین، جزء حلقه دوستان صحرایی هستند، از طرفی آقای صحرایی چرا در زمان سرپرستی با مقصران تأخیر در پرداخت معوقات فرهنگیان برخورد نکردید. علی خضریان در جلسه علنی امروز (سهشنبه، 9 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان و در حالی که بعد از 13 ماه نمیتوانید گزینه مناسبی را برای کمک به خودتان در دانشگاه فرهنگیان انتخاب کنید و هنوز تعداد زیادی از نیروهای قبلی وابسته به جریان اصلاحات در آن دانشگاه حضور دارند، چطور میخواهید آموزش و پرورش را به نتیجه برسانید و تحول ایجاد کنید. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه برای جابجایی برخی مدیران پردیسهای استانی و روسای مسئلهدار دانشگاه چنین مسئلهای صدق میکند که همکاران من در سطح کشور میتوانند با رویکرد به مصادیق آن متوجه اوضاع فرهنگیان در سطح پردیسها شوند، همچنین موارد متعددی از سوء مدیریت این مدیران از سوی دانشجویان به شما اطلاعرسانی شد اما شما کاری نکردید و عملکرد شما در این حوزه قابل قبول نیست. وی افزود: شما فکر میکنید مشکل آموزش و پرورش، وزیر سابق یعنی آقای دکتر نوری بود یا تیم ناهماهنگ ایشان؟! شما از 14 فروردین ماه 1402 سرپرست آموزش و پرورش شدید و همان تیم ضعیف را که آموزش و پرورش را به این نقطه رساندند، جزء حلقه دوستان شما بودند. جناب آقای دکتر صحرایی بنابر شنیده ها شما میخواهید از همین تیم استفاده کنید و برنامه شما را همین تیم تنظیم کرده است. خضریان بیان کرد: آقای دکتر صحرایی مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان فرمودند تعلیم و تربیت قابل واگذاری نیست اما متأسفانه معاون جنابعالی درست یک هفته بعد طی نامهای اعلام کرد یک تشکل غیردولتی در سطح مدرسه، منطقه و ستاد تشکیل تا زمینه همکاری اولیا در آموزش و پرورش در امر سیاستگذاری، برنامهریزی، اجرا و نظارت در برآیند تعلیم و تربیت دانشآموزان را فراهم کند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: مگر نه اینکه آقای دکتر نوری برای تأخیر در پرداخت حقوق و رتبهبندی معلمان استعفا دادند، جنابعالی با مدیران مقصر در این حوزه چه برخوردی کردید، برخی مدیران مقصر از دوستان نزدیک شما هستند، ما نگران اطرافیان شما و تیم ضعیفی هستیم که مسبب وضعیت موجود هستند. وی خطاب به وزیر پیشنهادی و با اشاره به موضوع بدحالی دانشآموزان گفت: یکی از اشتباهات اساسی دکتر نوری در دوران وزارتشان این بود که با وجود شیوع بدحالی و مسمومیت دانشآموزان حدود 8 ماه معاون تربیت بدنی و سلامت نداشت و الان هم ندارد. شما در این خصوص چه کردید. آیا برای تمشیت امور نمیتوانستید برای یک نفر حکم بزنید و این معاونت را از بلاتکلیفی نجات دهید، شما از 14 فروردین سرپرست وزارتخانه هستید و آنقدر غرق رایزنی و ارتباطگیری و جذب نظر نمایندگان مجلس شدید که از مهمترین موضوع این روزهای آموزش و پرورش غافل شدید و طبق گزارش ارسالی از اولیای دانش آموزان در مناطق مختلف آزمونهای نهایی با تأخیر 30 تا 40 دقیقهای برگزار میشود که امسال تأثیر مستقیم در کنکور دارد و در برخی از حوزهها نبود ملزومات اداری باعث تأخیر در برگزاری آزمون و ایجاد استرس بیش از حد برای دانشآموزان شده است. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به مدیریت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در حوزه آموزشگاهداری ادامه داد: شما مدیریت یک آموزشگاه زبان انگلیسی را دارید که دقیقا با کانون زبان ایران که شما قرار است در وزارت آموزش و پرورش مدیریت آن را برعهده بگیرد، دارای تعارض منافع و رقابت جدی است، شما منافع شخصی خود را دنبال میکنید و یا مسئولیت آموزش و پرورش را برعهده دارید. خضریان بیان کرد: شما مسئولیت جایی را برعهده دارید که کلاسهای مختلط و تصاویر بیحجاب آن در سطح کشور منتشر شده است و شما چه عکسالعملی را نشان دادید، شما در اینستاگرام شخصیتان خواننده همراه فتنه را تبلیغ کردید و یک دختر دانشجوی بیحجاب که در بلگراد گیتارزنی میکرد منتشر کردید و با کدام یک از خطوط فرهنگی این کار را انجام دادید. وی افزود: شما یک جانباز 70 درصد را عزل و فردی را که در دستبوسی فرح شرکت کرده بود و در دوران اصلاحطلبی تألیف کتب درسی را برعهده داشت را جای او نشاندید، من چطور میتوانم اعتماد کنم شما وقتی وارد آموزش و پرورش شوید از این عوامل استفاده نمیکنید. شما در شب 12 اردیبهشت ماه امسال با جریان تشکیلاتی خاتمی در شبکه شاد برنامه زنده برگزار کردید در حالی که به شما گفته شده بود این کار را نکنید. روی اعتماد چه کسانی برای وزارت آموزش و پرورش حساب کردید. خضریان گفت: همچنین ریاست ستاد تبلیغاتی یکی از نمایندگان اصلاح طلب در شهرستانی است که شما در انتخاباتهای گذشته در آن مسئولیت داشتید و بعد از رأی آوری آن فرد شما به عنوان رئیس بنیاد شهید آن شهرستان منصوب شدید و این سوال مطرح است که ارتباط شما با جریان اصلاح طلبی در سطح شهرستانتان چیست و آیا به دلیل خویشاوندی است یا عقیدتی. اصل موضوع را برای همکاران من توضیح دهید، همچنین قوت گرفتن جریان لیبرال در دوران سرپرستی شما چیست. برگزاری نشستهای جریان لیبرال زیر چتر دانشگاه فرهنگیان که در 27 و 28 اردیبهشت در دانشگاه فرهنگیان بابلسر با حضور شما برگزار شد، اینها نتیجه چیست؟ و در جریان این اتفاقات ارتقاء افراد نزدیک به اصلاحات در دوره ریاست دانشگاه فرهنگیان و در مدت محدود سرپرستی آموزش و پرورش از کجا نشأت میگیرد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: آیا شما سازمان نوسازی را مأمور کردید تا با نمایندگان ارتباط بگیرد و برای رأی آوری رایزنی کند، اگر نکردید صریح بفرمایید و تلاش عجیب برای صندلی وزارت برای چیست. آیا حق داشتید از امکانات دولتی پیش از برگزاری جلسه امروز استفاده کنید و بخواهید جلب نظر همکاران من را در مجلس داشته باشید و آیا اگر این مصلحت بوده است که انجام شود، چرا باید برای شما و خط شما و برای انتخاب شما انجام شود. شما به عنوان یک سرپرست میتوانستید کار را انجام دهید. نماینده مردم ملکان در مجلس ضمن مخالفت با گزینه دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، گفت: برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کلی بوده و در آن اشاره ای به رتبه بندی معلمان و مسائل اصلی آموزش و پرورش نشده است. سیدعلی موسوی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 9 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن خداقوت به رئیس جمهور در مورد گزینه پیشنهادی دولت عنوان کرد: سوابق آقای صحرایی مربوط به آموزش و پرورش نبوده و وی از بدنه این وزارتخانه نیست لذا نمی تواند درک جامعی از مسائل و مشکلات معلمان داشته باشد. نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته سوابق وزیر پیشنهادی درخور تحسین است، افزود: وی به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان عملکرد قابل تحسینی داشته اما مدیریت وزارت آموزش و پرورش نیازمند تجربه به مراتب بیشتری است که در سوابق آقای صحرایی وجود ندارد. وی اضافه کرد: به آقای رئیس جمهور توصیه می کنم در خصوص معرفی وزیری که شباهت بسیاری به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد تجدیدنظر کند تا آموزش و پرورش درجا نزند. موسوی ملکان یادآور شد: رتبه بندی معلمان مهم ترین موضوعی است که برای آموزش و پرورش در اولویت بوده ولی در برنامه های وزیر پیشنهادی جایی ندارد. به نظر می رسد ایشان قصد دارد همان بی برنامگی قبلی را ادامه دهد. برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی کلی و به دور از حوزه اجرا است. وی با برشمردن مسائل آموزش و پرورش نظیر تکریم جایگاه معلمان، کاربردی کردن سند تحول، تقویت مدارس دولتی، افزایش فعالیت های تربیتی، بازنگری در کتب درسی، جبران کمبود معلم، اهتمام به ارتقاء کیفیت آموزش به ویژه در مناطق محروم و شهریه های نجومی مدارس غیردولتی، عنوان کرد: در این مسائل انتظار داشتیم برنامه کاربردی تری ارائه می شد. نماینده مردم ملکان در مجلس یازدهم تاکید کرد: در زمینه توسعه مدارس غیردولتی نیز وزیر پیشنهادی باید راهکار خود را به صورت شفاف بگوید که آیا موافق طبقاتی شدن آموزش در کشور بوده یا خیر. موسوی افزود: متاسفانه وزیر پیشنهادی در طول دوره سرپرستی خود نتوانسته که با بدنه آموزش و پرورش ارتباط خوبی بگیرد و این نبود محبوبیت کار را برای ایشان سخت خواهد کرد لذا با تمام احترامی که برای شخصیت علمی و پژوهشی آقای صحرایی قائل هستم قوه عاقله دولت محترم می توانست گزینه مناسب تری معرفی کند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: برای اینکه التزام عملی خود را به ولایت فقیه نشان داده باشم تشخیص مخالفت یا موافقت خود را به عهده همکاران می گذارم و ایرادات بی مورد نمی گیرم. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن قرائت گزارش بررسی برنامه ها و صلاحیت صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، از موافقت ضمنی کمیسیون متبوعش با تصدی وی در وزارتخانه مذکور خبر داد. رضا حاجی پور در نشست علنی امروز (سه شنبه 9 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گزارش کمیسیون متبوعش را در رابطه با وزیر پیشنهادی مربوطه به شرح زیر قرائت کرد. مقدمه: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین، مهمترین و حساس ترین وزارتخانه کشور محسوب می شود. پرواضح است مدیریت نظام تعلیم و تربیت با مجموعه ای که در آن بیش از یک میلیون نیروی انستانی فرهیخته به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است. خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، لزوم اولویت بخشی به آموزش و پرورش و پرهیز از کوچک انگاری آن، بر همگان تکلیف و معین شده است، بطوری که کوچکترین سهل انگاری و بی دقتی در انتخاب مدیریت آن، خسارات جران ناپذیر بر کشور خواهد داشت. مدیریت آموزش و پرورش کشور باید موقعیت بسیار حساس فعلی این وزارتخانه را درک نموده و هماهنگ با سایر بخش ها و دستگاههای نظام، تحول گرایی و اصلاح بهینه را متناسب با شرایط جدید اجرایی نماید. در همین راستا، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری برحسب وظیه، با دقت و جدیت، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد. بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی پیرو استعلام به عمل آمده از سوی این کمیسیون، معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه شماره 38182 مورخ 03/03/1402 ، مدرک کارشناسی جناب آقای دکتر صحرایی در مقطع کارشناسی دبیری زبان انگلیسی از دانشگاه رازی کرمانشاه با معدل 74/18و مدرک کارشناسی ارشد و دکتری ایشان در رشته زبانشناسی همگانی با معدل 10/19 و 48/19 از دانشگاه علامه طباطبایی را تأیید نمود. بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون در جلسه کمیسیون، انتقادات ایشان از وضعیت موجود در قالب 5 چالش مهم بیان شد: 1 - فقدان عزم ملی برای تحول در نظام حکمرانی آموزش و پرورش و ناکارآمدی آن 2 - کمی توجهی به ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش 3 - ضعف در بهره وری زیرساخت های فیزیکی و تجهیزات آموزشی 4 - ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه های آموزشی و تربیتی 5 - نابرابر بودن فرصت های آموزشی با توجه به اینکه خود ایشان چالش اول آموزش و پرورش کشور را در ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش برشمردند، اعضای کمیسیون از ایشان ارائه راهکارهای واقعی برای اصلاح و تحول این و ضعیت و نحوه جلب همکاری و هماهنگ نمودن دیگر بخش ها و دستگاههای کشور با وزارت آموزش و پرورش را خواستند، چرا که بدون هماهنگی سایر دستگاهها از جمله سازمان اداری و ا ستخدامی و سازمان برنامه و بودجه، اجرایی شدن برنامه های تحولی وزارت آموزش و پرورش محتمل نخواهد بود. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن قرائت گزارش بررسی برنامه ها و صلاحیت صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، از موافقت ضمنی کمیسیون متبوعش با تصدی وی در وزارتخانه مذکور خبر داد. رضا حاجی پور در نشست علنی امروز (سه شنبه 9 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گزارش کمیسیون متبوعش را در رابطه با وزیر پیشنهادی مربوطه به شرح زیر قرائت کرد. مقدمه: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین، مهمترین و حساس ترین وزارتخانه کشور محسوب می شود. پرواضح است مدیریت نظام تعلیم و تربیت با مجموعه ای که در آن بیش از یک میلیون نیروی انستانی فرهیخته به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است. خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، لزوم اولویت بخشی به آموزش و پرورش و پرهیز از کوچک انگاری آن، بر همگان تکلیف و معین شده است، بطوری که کوچکترین سهل انگاری و بی دقتی در انتخاب مدیریت آن، خسارات جران ناپذیر بر کشور خواهد داشت. مدیریت آموزش و پرورش کشور باید موقعیت بسیار حساس فعلی این وزارتخانه را درک نموده و هماهنگ با سایر بخش ها و دستگاههای نظام، تحول گرایی و اصلاح بهینه را متناسب با شرایط جدید اجرایی نماید. در همین راستا، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری برحسب وظیه، با دقت و جدیت، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد. بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی پیرو استعلام به عمل آمده از سوی این کمیسیون، معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه شماره 38182 مورخ 03/03/1402 ، مدرک کارشناسی جناب آقای دکتر صحرایی در مقطع کارشناسی دبیری زبان انگلیسی از دانشگاه رازی کرمانشاه با معدل 74/18و مدرک کارشناسی ارشد و دکتری ایشان در رشته زبانشناسی همگانی با معدل 10/19 و 48/19 از دانشگاه علامه طباطبایی را تأیید نمود. بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون در جلسه کمیسیون، انتقادات ایشان از وضعیت موجود در قالب 5 چالش مهم بیان شد: 1 - فقدان عزم ملی برای تحول در نظام حکمرانی آموزش و پرورش و ناکارآمدی آن 2 - کمی توجهی به ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش 3 - ضعف در بهره وری زیرساخت های فیزیکی و تجهیزات آموزشی 4 - ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه های آموزشی و تربیتی 5 - نابرابر بودن فرصت های آموزشی با توجه به اینکه خود ایشان چالش اول آموزش و پرورش کشور را در ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش برشمردند، اعضای کمیسیون از ایشان ارائه راهکارهای واقعی برای اصلاح و تحول این و ضعیت و نحوه جلب همکاری و هماهنگ نمودن دیگر بخش ها و دستگاههای کشور با وزارت آموزش و پرورش را خواستند، چرا که بدون هماهنگی سایر دستگاهها از جمله سازمان اداری و ا ستخدامی و سازمان برنامه و بودجه، اجرایی شدن برنامه های تحولی وزارت آموزش و پرورش محتمل نخواهد بود. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن قرائت گزارش بررسی برنامه ها و صلاحیت صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، از موافقت ضمنی کمیسیون متبوعش با تصدی وی در وزارتخانه مذکور خبر داد. رضا حاجی پور در نشست علنی امروز (سه شنبه 9 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گزارش کمیسیون متبوعش را در رابطه با وزیر پیشنهادی مربوطه به شرح زیر قرائت کرد. مقدمه: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین، مهمترین و حساس ترین وزارتخانه کشور محسوب می شود. پرواضح است مدیریت نظام تعلیم و تربیت با مجموعه ای که در آن بیش از یک میلیون نیروی انستانی فرهیخته به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است. خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، لزوم اولویت بخشی به آموزش و پرورش و پرهیز از کوچک انگاری آن، بر همگان تکلیف و معین شده است، بطوری که کوچکترین سهل انگاری و بی دقتی در انتخاب مدیریت آن، خسارات جران ناپذیر بر کشور خواهد داشت. مدیریت آموزش و پرورش کشور باید موقعیت بسیار حساس فعلی این وزارتخانه را درک نموده و هماهنگ با سایر بخش ها و دستگاههای نظام، تحول گرایی و اصلاح بهینه را متناسب با شرایط جدید اجرایی نماید. در همین راستا، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری برحسب وظیه، با دقت و جدیت، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد. بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی پیرو استعلام به عمل آمده از سوی این کمیسیون، معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه شماره 38182 مورخ 03/03/1402 ، مدرک کارشناسی جناب آقای دکتر صحرایی در مقطع کارشناسی دبیری زبان انگلیسی از دانشگاه رازی کرمانشاه با معدل 74/18و مدرک کارشناسی ارشد و دکتری ایشان در رشته زبانشناسی همگانی با معدل 10/19 و 48/19 از دانشگاه علامه طباطبایی را تأیید نمود. بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون در جلسه کمیسیون، انتقادات ایشان از وضعیت موجود در قالب 5 چالش مهم بیان شد: 1 - فقدان عزم ملی برای تحول در نظام حکمرانی آموزش و پرورش و ناکارآمدی آن 2 - کمی توجهی به ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش 3 - ضعف در بهره وری زیرساخت های فیزیکی و تجهیزات آموزشی 4 - ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه های آموزشی و تربیتی 5 - نابرابر بودن فرصت های آموزشی با توجه به اینکه خود ایشان چالش اول آموزش و پرورش کشور را در ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش برشمردند، اعضای کمیسیون از ایشان ارائه راهکارهای واقعی برای اصلاح و تحول این و ضعیت و نحوه جلب همکاری و هماهنگ نمودن دیگر بخش ها و دستگاههای کشور با وزارت آموزش و پرورش را خواستند، چرا که بدون هماهنگی سایر دستگاهها از جمله سازمان اداری و ا ستخدامی و سازمان برنامه و بودجه، اجرایی شدن برنامه های تحولی وزارت آموزش و پرورش محتمل نخواهد بود.