کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از خودروسازی مطرح کرد

عبور از بحران در صنعت خودرو با اصلاح عادلانه قیمت‌ها

کد خبر: ۱۱۷۸۶۷۱
|
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶ 11 June 2023
|
6270 بازدید

یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اگر روند کنونی صنعت خودرو اصلاح نشود و زیان خودروسازان استمرار یابد، به زودی شاهد یک بحران جدید در صنعت خودرو، چه در بازار و چه در بخش تولید خواهیم بود، گفت: با خواندن پیشنهادات اصلاحی در متن منتشر شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس، می‌توان دریافت که خودروساز وظایت خود را به درستی انجام داده و تنها گام‌های مربوط به دولت و قانونگذار باقی مانده است که باید از خودروساز حمایت کند. 

امیر حشمتی فر، با اشاره به آزادسازی بخشی از ارز‌های کشور، بیان کرد: سیاست‌های کلی نظام با توجه به دوران تحریمی که پشت سر گذاشتیم و شرایط پیش رو، هزینه کرد ارز‌های آزاد شده برای موارد بحرانی مانند تامین مواد غذایی، تامین دارو به خصوص برای بیماری‌های خاص، صنایع استراتژیک و... است؛ در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت ارز‌هایی که وارد کشور خواهد شد برای برخی موارد پیش پا افتاده مانند واردات خودرو و به ویژه خودروی دست دوم مصرف شود، زیرا با توجه به شرایط ارزی سال‌های اخیر، کمبود‌های ارزی شدیدی در کشور و در بسیاری از زمینه‌های مهم و حیاتی وجود دارد.

وی با اشاره به اختلاف اخیر دولت، شورای رقابت، بورس و خودروسازان بر سر جبران زیان انباشته خودروسازان، بیان کرد: بر اساس نص صریح قانون، اگر در هر صنعتی، دولت با ایجاد قیمت تکلیفی موجب ضرر و زیان آن صنعت شود، باید از محل درآمد‌های خود این ضرر و زیان را به آن شرکت تولیدی پرداخت کند. اما بنابر برخی دلایل دولت در خصوص دو خودروساز بزرگ کشور این موضوع را نپذیرفته و حاضر به جبران زیان آن‌ها که ناشی از قیمت گذاری دستوری است، نمی‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به اینکه رقم زیان انباشته خودروسازان بسیار زیاد و شگفت انگیز است، تصریح کرد: در این سال‌ها تولید خودرو به صورت کج دار و مریز پیش رفته و ایران خودرو نیز همکاری بسیار خوبی چه در زمینه بهینه سازی و به روز آوری محصولات و چه از نظر افزایش ظرفیت تولید داشته که نشان می‌دهد خودروساز وظایف خود را انجام داده، اما اقداماتی که باید از سوی دولت و قانون گذار برای بهبود شرایط تولید کننده انجام می‌شده، انجام نشده است. اقداماتی نظیر واقعی سازی قیمت‌ها که از آن سرباز زده می‌شود.

وی تاکید کرد: اینکه هر از گاهی یک درصدی از قیمت خودرو را افزایش دهیم، اما بازهم قیمت، قیمت واقعی نباشد، دردی را دوا نمی‌کند. اینکه هربار بگویند امسال خودروسازان ۱۰۰ میلیون تومان ضرر کنند و از سال بعد با افزایش اندک قیمت خودرو، اجازه می‌دهیم ۷۰ میلیون تومان ضرر کنند، بیشتر به مثابه زجرکش کردن آن صنعت است زیرا به هرحال خودروساز ضرر می‌کند، چه ۱۰۰ میلیون و چه ۷۰ میلیون تومان، آن هم در حجم کار ایران خودرو و زیرمجموعه‌های آن.

به گفته حشمتی فر، با توجه به شرایط حال حاضر و ارقامی که ایران خودرو به بورس اعلام کرده است، به نظر می‌رسد به خط پایان رسیده ایم و اگر همچنان سیاست حال حاضر در پیش گرفته شود، به پایان خط تولید خودرو در کشور خواهیم رسید و از این پس به جای تولید کننده خودرو به مصرف کننده و واردکننده تبدیل خواهیم شد. این اتفاق پیامد‌های شدیدی مانند بیکاری، افزایش مصرف ارزی قابل توجه برای کشور و بحران‌های اجتماعی و... را می‌تواند برای کشور به دنبال داشته باشد.

وی افزود: همانطور که مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به آن اشاره کرده است، باید قیمت‌های خودرو هرچه سریع‌تر به روز شود و قیمت گذاری‌ها بر مبنای آنالیز قیمتی و محاسبات واقعی خودروسازان از میزان هزینه کرد برای هر دستگاه خودرو تعیین شود. 

این کارشناس صنعت خودرو اظهار امیدواری کرد: با حمایت دولت از خودروساز و اصلاح عادلانه و به روزآوری قیمت خودرو، شاهد عبور صنعت خودروسازی از بحران کنونی و توسعه و شکوفایی در این بخش باشیم.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟