در سال گذشته بحث واردات خودرو بسیار داغ بود و حواشی مختفی داشت، پس از کشمکش های مختلف نهایتا در بهمن ماه 1401 ، موافقت مجلس با واردات خودرو های کارکرده با عمر کمتر از 5 سال مشخصا اعلام شد و طبق گفته قالیباف این موضوع باید پس از تصویب بودجه سال 1402 مورد بررسی قرار میگرفت. در مورخ 22 خرداد ماه مجلس با 212 رای مثبت کلیات قانون واردات خودرو های کارکرده با عمر کمتر از 5 سال را تصویب کرد.
همانطور که گفته شد کلیات قانون واردات خودرو دست دوم توسط مجلس تصویب شده است و باید جزئیات آن نیز به رای گذاشته شود. قدم بعدی ارجاع این طرح به شورای نگهبان بوده، شورای نگهبان این طرح را تایید یا رد خواهد کرد. در صورت رد کردن این طرح توسط شورای نگهبان، با هدف اصلاح مجدد، طرح به مجلس باز خواهد گشت و پس از اصلاح، مورد تایید شورای نگهبان قرار خواهد گرفت و قانون واردات خودرو کارکرده به وزارت صنعت معدن تجارت ابلاغ خواهد شد.
وزارت صمت وظیفه دارد تا ساز و کار و دستورالعمل های لازم برای اجرایی کردن این قانون را طراحی و اجرا کند. این روندی زمان بر بوده و طبق نظر کارشناسان حوزه خودرو در صورتی که هیچ مشکلی در طی این روند رخ ندهد حداقل 4 تا 6 ماه زمان برای اجرایی شدن قانون واردات خودرو دست دوم لازم است. البته گفتنی است طبق نظر برخی کارشناسان حوزه خودرو با توجه به پیشنه ای که در تصویب قوانین برای واردات خودرو شاهد بودیم انتظار میرود زمان اجرایی شدن این قانون بیشتر از 6 ماه باشد.
همزمان با تصویب قانون واردات خودرو های کارکرده طبق مصوبه جدید دولت تعرفه واردات خودرو تا 171 درصد افزایش داشته است. در ادامه میتوانید جدول تعرفه واردات خودرو را مشاهده کنید.
حجم موتور |
تعرفه واردات قبلی |
تعرفه واردات جدید |
میزان افزایش تعرفه |
تا 1 لیتر |
6% |
16% |
10% |
1 تا 1.5 لیتر |
51% |
66% |
15% |
1.5 تا 2 لیتر |
71% |
91% |
20% |
2 تا 2.5 لیتر |
91% |
131% |
40% |
2.5 تا 3 لیتر |
96% |
161% |
65% |
3 لیتر به بالا |
96% |
171% |
75% |
توجه داشته باشید که به تعرفه های بالا مالیات و عوارض نیز اضافه خواهد شد و سپس قیمت تمام شده خودرو های وارداتی دست دوم تعریف میشود.
با توجه به تصویب واردات خودرو های دست دوم یکی از مهم ترین چالش هایی که باید به آن توجه کرد تامین لوازم یدکی خودرو های کارکرده وارداتی است. از اینرو طبق گفته یکی از متخصصین یدک یار، به عنوان یکی از معروفترین و بزرگترین فروشگاه های آنلاین لوازم یدکی خودرو در کشور، تامین قطعات این خودروها یکی از اصلی ترین دقدقه های بعد از واردات خواهد بود. بدیهی است خودرو کارکرده نیاز به هزینه نگهداری و تعویض قطعات یدکی خواهد داشت و در صورتی که قطعات لازم در بازار لوازم یدکی خودرو یافت نشود میتواند چالش جدی برای دارندگان خودرو های وارداتی دست دوم باشد.
این متخصص بازار لوازم یدکی خودرو افزود با توجه به اینکه تنها واردات خودرو هایی با عمر نهایتا 5 سال تصویب شده است میتوان گفت تقریبا هیچ قطعه ای از این خودرو ها در بازار حال حاضر لوازم یدکی کشور وجود ندارد و باید برای تامین قطعات این خودرو فکری جدی اندیشید. وی افزود یدک یار به عنوان بزرگترین فروشگاه لوازم یدکی کشور تلاش دارد تا بعد از مشخص شدن مدل های وارداتی، اقدام به تامین لوازم یدکی این خودرو ها کند تا دارندگان این خودرو ها با مشکل خرید قطعات مورد نیاز خود روبرو نشوند.
سلب مسئولیت: این محتوا توسط مشتری تهیه شده است .