از تحرکات جریان‌های سیاسی برای انتخابات مجلس؛ چه خبر؟!

معمولا در فاصله چند ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی، تیم‌های انتخاباتی در تهران و مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، رفته رفته آرایش انتخاباتی به خود می‌گیرند و با توجه به گزینه‌هایی که برای حضور در کارزار انتخابات معرفی می‌کنند، امیدوارند تا بتوانند صندلی‌های بهارستان را به خود تخصیص دهد.
کد خبر: ۱۱۸۸۹۷۴
|
۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳ 23 August 2023
|
9628 بازدید
|

از تحرکات جریان های سیاسی برای انتخابات مجلس؛ چه خبر؟!

تابناک _ معمولا در فاصله چند ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی، تیم‌های انتخاباتی در تهران و مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، رفته رفته آرایش انتخاباتی به خود می‌گیرند و با توجه به گزینه‌هایی که برای حضور در کارزار انتخابات معرفی می‌کنند، امیدوارند تا بتوانند صندلی‌های بهارستان را به خود تخصیص دهد. هرچند خبر برگزاری انتخابات چند ماه آينده و پیش ثبت نام ها نتوانسته در میان عموم مردم تحرکات سیاسی و انتخاباتی ایجاد نماید اما بخشي از فعالان سیاسی، همواره اميدوار به آينده در حال برنامه‌ريزي هستند.

فاصله زماني تا انتخابات مجلس دوازدهم چندان طولاني نيست و ممکن است در همین مدت چند ماهه، ائتلاف ها و ترکیب های جناحی به مانند گذشته نباشد و شاهد بروز و ظهور تشکل های جدیدی باشیم. در بحبوحه انتخابات مجلس يازدهم بود که طيفي از «اصولگرايان» با سازوکاري جديد تصميم به ورود به انتخابات گرفتند و خروجي اين تصميم شوراي ائتلاف نيرو‌هاي انقلاب اسلامي بود.

اما «جبهه پايداري» نسبت به این ساز و کار انتقاداتی داشت اما سرانجام و در روزهای آخر به ارائه یک لیست مشترک رضایت داد و این  ليست رأي آورد، ولی اين پايان اختلافات نبود و بار ديگر بين همان ها که در ليست بودند اختلاف بالا گرفت. از يک سو «مصطفي ميرسليم» بر سر صندلي رياست «محمدباقر با قاليباف» به جدال برخاست و البته در اين جدال به پرونده اقتصادي قاليباف ورود کرد. پايداري‌ها هم که از ابتدا نسبت به سرلیست بودن قالیباف انتقاداتی داشتند، در مجلس گاه و بيگاه در موضوعات مختلف با طیف حامیان رییس مجلس به مشکل خوردند.

در کنار احزاب اصولگرا در چند هفته اخیر تحرکاتی در بین اعتدالیون سیاسی ایران به چشم می‌خورد؛ از یک سو طیف اطراف «حسن روحانی» که به حزب «اعتدال و توسعه» معروف هستند در حال شکل دادن تیم‌های انتخاباتی خود هستند و در سوی دیگر هم به‌نظر افرادی که در اطراف «علی لاریجانی» تجمع کرده‌اند، بعد از شوکی که با رد صلاحیت او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به آن‌ها وارد شد، حالا به‌ دنبال جبران مافات هستند و بر اساس شنیده‌های موثق، این جریان سیاسی با دعوت گسترده از نمایندگان ادوار و حامیان خود خواسته اند که به طور گسترده در پیش ثبت نام‌ها باشند.

در این میان، هرچند بنا بر شنیده‌ها، چهره‌های مطرح جناح «اصلاح‌طلبان» در پیش ثبت نام حضور نداشتند، برخی از‌ چهره های کمتر شناخته شده این جریان به خصوص در شهرستان‌ها در این مرحله شرکت کرده اند و منتظرند ببینند در صورت تایید صلاحیت چه تحولاتی در واپسین روز‌ها رخ خواهد داد و بر آن اساس لیست مورد نظر خود را ارائه نمایند؛ اما با مرور برخی از گفت‌وگو‌های قعالان سیاسی می‌توان به شناخت دقیق تری از حضور جناح‌های سیاسی در مرحله پیش ثبت نام رسید.

 

شورای ائتلاف با برنامه و کارنامه می آید

امیرابراهیم رسولی شورای ائتلاف اصولگرایان درباره معیارها برای حضور افراد در لیست شورای ائتلاف برای انتخابات یازدهم اسفندماه، اظهار داشت: کارگروه چهار نفره شورای ائتلاف در حال مطالعه مدل انتخاباتی شوراست. این مدل‌های انتخابات هم با مطالعه تجربیات گذشته و هم با استفاده از کارشناسانی که کار انتخاباتی کرده‌اند، استفاده می‌کنیم. در این خصوص تاکنون چهار جلسه تشکیل شده است. سعی می‌کنیم در مدل انتخاباتی اشکالات و اصلاحات قبلی را جبران کنیم تا شاخص مجلس قوی‌تری از مجلس یازدهم باشیم.

وی عنوان کرد: کارگروهی با نام ارزیابی و نظارت عملکرد نمایندگان در شورای ائتلاف تشکیل داده ایم که شامل افراد حقیقی و حقوقی است. شاید به نوعی اولین بار است، یادم نمی‌آید در هیچ یک از جریان‌ها چنین اقدامی انجام شده باشد. مهمترین وظیفه این کارگروه این است که دقیق برای هر نماینده کارنامه‌ای از عملکرد او درست می‌کند. حدود ۲۱۰ کارنامه تهیه شده که تقریباً مراحل جدی را پشت سر گذاشته است.

کواکبیان: ۲۵ تن از اصلاح‌طلبان مجلس دهم در انتخابات نام نویسی کرده‌اند

کواکبیان دبیر کل حزب اصلاح طلب مردم سالاری در گفت‌وگو با تسنیم، تاکید کرد، بهار فعالیت یک حزب و جریان سیاسی، انتخابات است؛ ولی باید شرایط شرکت در انتخابات نیز فراهم شده باشد، برای همین برای شرکت در انتخابات مجلس نیز به تمام اعضای حزب اعلام شد، هر که شرایطش را دارد در این انتخابات شرکت کند، در نهایت اگر مشاهده شد، این افراد از تمام خوان‌های احراز صلاحیت عبور کردند و باقی ماندند شاید یک لیستی نیز ارائه کنیم، اما امروز نمی‌توانم این موضوع را بیان کنم و باید منتظر زمان بعد از تأیید صلاحیت‌ها باشیم که ببینیم چند نفر از این افراد می‌مانند؛ مثلاً امروز از اصلاح‌طلب‌های مجلس دهم که آمار گرفته‌ام، حدوداً ۲۵ نفر از این افراد در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، یعنی اگر همین افراد تأیید صلاحیت شوند، می‌توان یک لیست ارائه کرد.

تبیین استراتژی انتخابی جبهه پایداری

مرتضی آقا تهرانی، دبیر کل جبهه پایداری در گفت‌وگو با فارس از برگزاری نشست های انتخاباتی این حزب خبر می دهد و می گوید کمیته سیاسی حزب به سیاق سال های گذشته، هر هفته پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی جلسه دارد. نشست های بسیاری در زمینه انتخابات پیش روی مجلس، برای انتخاب افراد اصلح توسط کمیته برگزار شده است.دبیر کل جبهه پایداری در ادامه خاطرنشان کرد: ما در نهایت لیستی را تهیه کرده و از بین افراد اصلح گزینه های نهایی را برای لیست ۳۰ نفره تهران انتخاب می کنیم.

این جبهه که به مانند انتخابات گذشته بر گزینه «اصلح» تاکید دارد، آن گونه که شنیده می شود، قطعا در ارائه لیست مشترک با دیگر اصولگرایان اختلاف نظرهای جدی خواهد داشت و ممکن است همین امر موجب تشکیل ائتلاف های جدیدی در جناح اصولگرایان شود. همین چند هفته پیش بود که محمد رضا باهنر از اصولگرایان قدیمی از سهم خواهی و شرط گذاشتن جبهه پایداری برای دریافت نیمی از لیست تهران برای ارائه لیست مشترک خبر داده بود که البته رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت:ائتلاف زیر بار شرط نخواهد رفت؛ در کار جمعی شرط معنا ندارد.

احزاب جدید برای تقابل یا تعامل؟

چند ماه پیش بود که حزب دیگری با نامی طولانی‌تر تاسیس شد؛ «جمعیت اعتلای نهاد‌های مردمی انقلاب اسلامی» تشکیلاتی بود به رهبری «زهره الهیان» که شهردار تهران، «علیرضا زاکانی»، سخنران اصلی مراسم افتتاحیه آن بود. در پوستر‌هایی که در ابتدای تاسیس آن حزب منتشر شده بود، نام مهرداد بذرپاش هم به‌ عنوان یکی از سخنرانان افتتاحیه آمده بود، اما او در این مراسم حضور نیافت و نزدیکان او هم در این مراسم حضور نداشتند.

از همان زمان می‌شد حدس زد که برخی از چهره ها به مانند بذرپاش دنبال ایجاد ساز و کار تازه هستند که خود را «شبکه راهبری یاران انقلاب اسلامی» که به اختصار شریان نام دارد نامیده اند.در میان اعضای شورای مرکزی این حزب هم، چند نام خاص دیده می‌شود. یکی از این چهره‌ها، حمید رسایی است. حمید رسایی، از چهره‌های رادیکال مجلس نهم بود که در افکار عمومی نزدیک به جبهه پایداری تلقی می‌شود. با این حال حمید رسایی تا اینجا همیشه از کار حزبی گریزان بوده است. او اوایل ارتباط نزدیک تری با جبهه پایداری داشت، اما بعد از مدتی گفت به‌ خاطر اینکه پایداری او را محدود می‌کرده و او استقلال‌اش را از دست می‌داد، این تشکیلات را ترک کرده است.

روزنامه «صبح نو» نزدیک به قالیباف با تیتر «وحدت با وحدت‌شکنان» به استقبال تاسیس این تشکل رفت. این روزنامه در گزارش خود نوشته است: «مسلم است تأسیس «شریان» را می‌توان حرکتی در جهت تضعیف شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به‌ عنوان نهاد ایجادکننده وحدت در سه انتخابات اخیر دانست؛ رویکردی که بر خلاف موضوعات مطرح‌ در نشست ۱۱ اسفند نه تنها موجب تقویت جریان انقلاب در مقطع فعلی و فعالیت سیاسی سازنده در تقابل با تهدیدهای بیرونی نخواهد شد، بلکه در جهت وحدت‌شکنی و ظهور اختلافات و تشتت‌آرا، بیش از هر چیز آینده فعالیت سیاسی شورای ائتلاف را زیر سوال می‌برد. این‌که بذرپاش به‌عنوان فردی که در فرآیند شورای ائتلاف سهیم بوده اکنون با افرادی چون رسایی ـ که همواره مخالف این شورا بوده‌اند و فرآیند وحدت را زیر سوال برده‌اند ـ هم‌نشین شده، باید ادامه دلخوری او از لیست شورای شهر شورای ائتلاف دانست؟»

اما میثم نادی از اعضای شریان در توضیح چگونگی تشکیل شریان، نوشت: «از تیرماه ۱۴۰۰ به فکر راه‌اندازی تشکیلاتی ساختارمند افتادیم و با ده‌ها نفر از اهل دغدغه، نشست و برخاست داشتیم و مشغول تبادل فکر و تضارب آرا برای رسیدن به مفاهیم و رویکرد مشترک شدیم. تا قبل از مجمع، ۵۰ جلسه برگزار شد که ماحصل آن، مرامنامه و اساسنامه‌ای است که در دسترس عموم قرار دارد. از ابتدا تاکید داشتیم، نمی‌خواهیم حزب باشیم و در تلاشیم شبکه‌ای گفتمانی و البته جریان‌ساز و موثر - و نه منفعل و مقطعی - به راه بیفتد. شریان می‌خواهد به قدر بضاعتش، نخ تسبیح نیروهای انقلابی - علیرغم تنوع در سلیقه - باشد و البته مرزبندی‌های صریحی دارد که علاوه بر مرامنامه، در مواضع رسمی به مرور منتشر می‌شود.»

تلاش حداکثری قالیبافی ها

اما در بین جناح‌های سیاسی باید فعال‌ترین افراد را رییس مجلس و حامیان وی دانست که دقیقا ابتدای سال ۱۴۰۲ با تغییر رویکرد معطوف به انتخابات آخر سال، میدان دار خیلی از فعالیت‌های انتخاباتی با چاشنی حمله به دولت شدند، زیرا این طیف با انجام استیضاح یا تهدید به استیضاح وزرای دولت به دنبال انتقال این پیام به جامعه است که می‌توانند به عنوان نهاد ناظر بر دولت و قوه تقنینی بر بهبود شرایط کشور به خصوص شرایط اقتصادی تاثیرگذار باشند که البته در عمل تا به حال در این امر و انتقال این پیام چندان موفق نبوده اند.

جمع بندی

آنچه در پایان می توان گفت، این که انتخابات آخر سال تا این مرحله تحرکات زیادی را در بین فعالان سیاسی در امر نام نویسی به خصوص در بین جناح اصولگرایان ایجاد کرده و آمار سه برابری ثبت نام نسبت به انتخابات گذشته هم تایید این سخن است که احتمالا با کاندیداها و جناح های و لیست های متعددی روبه رو باشیم که همین امر موجب تشدید رقابت و سخنان انتخاباتی در چندماه اخیر خواهد شد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۸
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۴۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
نه رای می دهم
نه به خانواده ام اجازه رای دادن می دهم
نه به کسی توصیه می کنم رای بدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
انتخابات تنها دکوری است که مسئولان برای نشان دادن به دنیا در مصاحبه ها از آن استفاده می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
رشته مهندسی انتخابات در کدام دانشگاه تدریس می شود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
از رای ندادن در دوره قبل چه نتیجه ای گرقتید؟ فقط راه را برای نمایندگان فعلی مجلس هموار کردید و آنها برای همه مردم با رای یا بدون رای داده هر روز قانون تصویب کردند حالا دنبال تکرار آن هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
هم اکنون 10 نماینده که کل آرای انتخاباتیشون به 1 صدم جمعیت کشور هم نمی رسد، در حال تصمیم گیری و وضع کردن محدودیت های قانونی برای زنان
و دختران کشور هستند. در کدام کشور دنیا چنین چیزی وجود دارد؟ این چه مجلسی است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
بشکند دستم اگر در انتخابات شرکت کنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
با وجود تشکیلات موسوم به جلسه سران 3 قوه، مجلس محلی از اعراب در این مملکت ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
امروز مجلس در ته امور هم نیست.
ناشناس
| Korea (Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
پاسخ به ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
مثلا دوره قبل که شرکت کردیم عارف چه کاری جز روزه سکوت گرفتن کرد؟ اخرش گفت ژن پسر من خوبه از رعیت بهتر. شما یه طوری میگی انگار بین این دوره و دوره قبل فرق میکنه و بلیط شمس العماره دستشونه. هیچ فرقی ندارن، چه حسن کچل، چه کچل حسن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
جناب 11:09 مجلس فبلی خوب نبود اما حداقل از این مجلس و نمایندگانش بسیار بهتر بود عمر و زندگی مردم تکرار نمی شوند که چهار سال دیگر این مجلس تکرار شود
ناشناس
| Germany |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
بوووووووووررررررررررسسسسسسسس امروووز وحشتناک صعودی
هزاااااااااااااااااار و چهااااااااااااار صددددددد واحد صعود!!!!آقایون اقتصادی دولت خسته نباشید
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
۱۰:۵۷
از رای دادن ها چه نتیجه ای گرفتیم؟ آیا روحانی وضع رو برای مردم بهتر کرد یا احمدی نژاد؟ این یکی هم که کلا تعطیلاته
در 40 سال اخیر ملت چه رای دادن چ ندادن خروجی یکی بوده و هر دور از دور قبل بدتر شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
۱۱:۳۱
همه مثل هم
دقیقا چیش بهتر بود؟ نمانیده ای که گلابی میاورد تو مجلس میخورد یا نماینده ای که عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بود و پرویزپرستویی رو نمیشناخت و در تکلم حداقلی مشکل داشت و مدئی بود 10 نفری رفتن یک گردان عراقی رو خلع سلاح کردن و کشتن!
دقیقا کدوم از کدوم بهتر بود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
پاسخ به ۱۱:۰۹
ادب داشته باش هم تو رای ندهی بهتر است این چه لحن صحبتی است که تو داری.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
بنده ۵ماهه میخوام نمایندگان اصفهان را ببینم،نه درخواست وام داشتم نه درخواست شخصی دیگری،موفق نشدم،به نظرم یه جای کار شدیدا میلنگه که کسی که با رأی مردم،نماینده شده،مردم را به هیچ انگاشته،خلاصه اینکه رأی نمیدم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
رای بی رای
ناشناس
| France |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
احمد علیرضا بیگی،
نماینده تبریز در مجلس با بیان اینکه ۳۰۰ خودروی شاسی بلند به نمایندگان داده شد گفت: معاون مجلس به نماینده گفته باید خودروها به نام داماد، عروس و شوفرتان باشد!
او افزود: قرارداد خودروها را شرکتی امضا کرده که ارکان آن دو دخترند که در کوهدشت چوپانی می‌کنند!!
ناشناس
| France |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
احمد علیرضا بیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی که در ماه‌های گذشته واگذاری خودروهای شاسی بلند به نمایندگان مجلس شورای اسلامی را افشا کرده بود در جدیدترین اظهاراتش پیرامون همین موضوع جزئیات بیشتری افشا کرد. براساس روایتی که باشگاه خبرنگاران جوان از اظهارات جدید او منتشر کرد، این نماینده مجلس گفت که همکارانش «در معرض یک توطئه‌ قرار گرفتند» و «معاون مجلس» با نمایندگان تماس گرفته و گفته که «برای شما این ماشین‌ها را در نظر گرفتیم» و شرط واگذاری آن این است که «باید به اسم داماد، عروس، شوفر و رئیس دفترتان باشد». پس از افشای این فساد در ماه‌های گذشته، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، با رد آن، شکایتی از این نماینده مجلس در قوه قضائیه ثبت کرد. علیرضا بیگی براساس حکم دادگاه بدوی به یک سال حبس محکوم شده و هم‌اکنون پرونده او در دادگاه تجدیدنظر است. این نماینده مجلس در مورد نحوه برخورد قضایی با خودش گفت: «چرا نماینده‌ای که این تخلف را آشکار کرده باید یک سال حبس بکشد. هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بر چه مبنایی چنین تصمیمی گرفت که تریبون نماینده را ببندید و خودش را هم به دادگاه بفرستند و دادگاه هم به یک سال زندان محکومش کند... این مصونیت پارلمانی چه شد؟ اصل ۸۴ و اصل ۸۶ قانون اساسی چه شد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
بااین همه مصیبت و بلا که برسر خانواده های ایرانی آوردن انتظار رای دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
رای بی رای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
با رای ندادن مشکل حل نمیشه
دوباره همین مجلس تندرو و ناکارمد سر کار میاد
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
به ۱۳:۳۲
فیلترینگ و قوانین ضد مردم در مجلس قبلی هم وجود داشت در زمان روحانی هم پس رای بی رای
حسین
| Germany |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
رای بی رای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
پس یارانه ات رو هم از نظام گدایی نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
اینو بارها گفتی و منم بارها میگم که درود بر شرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
رقابت بین تندروهای جبهه پایداری ها از یکطرف

و اصولگرایان سنتی و بازاریان موتلفه از طرف دیگر است

که ایندو جمعا کمتر از ۱۰ درصد مردم رای دهنده را دارند
و ۹۰ درصد مردم اصلا و ابدا شرکت نخواهند کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
فکر کنم مشارکت امسال بالای ۴۰ میلیون رای دهند داشته باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
به 1001 دليل
حتما شركت خواهم كرد
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
شما که به خانوادت اجازه تصمیم گیری نمیدی برای خودت یک دیکتاتور تمام عیار هستی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
پدر بنده شناسنامه اش پر ازمهرانتخابات است اما میگه دیگه رای نمیدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
فکر می کنید نماینده های مجلس بعدی با چند درصد آرا انتخاب خواهند شد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
تعداد ثبت‌نام کنندگان بیشتر از رأی دهندگان خواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
مجلسی که از حضور قاطبه مردم در انتخابات تشکیل نشود ، مجلس نیست. و در رأس امور هم نمی تواند باشد، چرا که میزان رأی ملت است. اول باید میزان شکل بگیرد و آنهم با حضور حداکثری مردم در انتخابات شکل می گیرد. با یک حضور حد اقلی اساسأ میزان شکل نمی‌گیرد ، که بشود با آن مجلس تشکیل داد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
طبق آمار رسمی نمایندگان فعلی تهران ارای بین ۸ درصد تا ۱۳ درصد واجدین شرایط تهرانی را کسب کرده اند و فقط رئیس مجلس توانسته ۱۸ درصد بدست آورد
ناشناس
| Germany |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
به نظر می اید با توجه به مشکلات خاص رای گیری، بیایند به جریانهای سیاسی یک حداقل کرسی بدهند تا حداقل ان مجلس ها حداقل همه سلایق سیاسی کشور را داشته باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
مهم نیست
رای بی رای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
مطمئن باشید چه شما رای دهید و چه رای ندهید حضور مردم در انتخابات بالای ۵۰- ۶۰ درصد خواهد بود البته بستگی به چینش احزاب دارد که اگر نمایندگان اصلاح طلب، اصول گرا، اعتدال گرا حضور داشته باشند مشارکت مردمی بالای ۹۰ درصد خواهد بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
بسته به نمایندگان احراز صلاحیت شده مشارکت مردمی از ۵۰ درصد تا ۹۰ درصد متغییر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
۱۱:۵۸
شما از آینده اومدی یا عضو تیم مهندسی انتخابات هستی؟
در انتخابات ریاست جمهوری ک ب مراتب مهمتر بود با کسر آرای باطله 30 درصد هم نشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
۱۳:۴۶
درصد رو پایین نگفتی؟ برو بالای 120 درصد
کنارش چندتا ساندیس هم بخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
فکر کنم با ۷۰ تا ۸۰ درصد آرا انتخاب شوند.
ناشناس
|
Korea (Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
از تحرک انتخابات فقط شاسی بلند، سیلی به صورت سرباز وظیفه، سیسمونی از ترکیه، موجودی حساب 3 میلیون تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
رای بی رای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
راي بي راي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
دادن رای یعنی ما مردم شریک و عامل خلافکاری و

اشتباهات و رانت و فقر و فلاکت و فساد و اختلاس و

تبعیض و بدبختی خود و تخریب کامل کشور میباشیم

و ندادن رای یعنی ما اعتراضات قانونی گسترده و آرام

طبق قانون اساسی مخاافت خودمان را نشان میدهیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
ناشناس
|۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱

دقیقاً من رای نمی دهم که یک
نه بزرگ به فیلترینگ ، حجاب اجباری ، رانت و فساد و سیاست
خارجی داده باشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
مهم ترکیب یا تعداد کاندیداهایی که ثبت نام می کنند نیست.
مهم درصد مشارکت مردم در انتخابات است.
با این نوع مجلس و مجلس داری در این مملکت، انتخاباتی بی فروغ در پیش رو است.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
تحرکات زیادی داره انجام میشود و همه چیز بوی یک انتخبات پر مشارکت را میدهد، دولت رئیسی خوب عملکرده است. شاید در صف های انتخاباتی شما شلوغی نبینید ولی میزان آرای بالایی با ، مشارکت نود درصدی مردم پیش بینی میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
به 11:03
ظاهراً بیشتر از دُز توصیه شده ساندیس نوشیده ای.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
11:03
کنایه بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
این هایی که گفتی کدام رسانه بیگانه گفته. نمی خواهی رای بدهی خوب رای نده ولی لطفا از طرف بقیه مردم حرف نزن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
ناشناس۱۱:۰۳حداقل با پرچم ایران عزیزتر از جانم بیا وموعظه کن بزررررگوووارر؟؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
۱۱:۱۷
تو هم بیش از حد بی بی سی و فردا گوش دادی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
بی منطق جان ترکیب کاندیدا خیلی مهم است مطمئن باش اگر سه حزب اصلاح طلب، اصول گرا و اعتدال گر و حتی مستقلین با سابقه اجرایی بالا در انتخابات حضور پیدا کنند مشارکت مردمی همچون انتخابات ترکیه اگر از ۸۰ درصد بیشتر نباشد کمتر هم نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
رای بی رای بزرگترین حمایت از افرادی است که با شرکت اکثریت شانسی برای نمایندگی ندارند اگر تکرار دوباره این مجلس را می خواهید دوباره رای بی رای باشید
پاسخ ها
دانیال
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
به مرگ بگیرید که مردم به تب راضی بشوند.این هم خودش یک جور تکنیک پای صندوق رای آوردن عوام است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
چه این افراد چه قبلی ها
هیچ تفاوتی به حال ملت نمیکنه
من دیگه با رای دادن خودمو ذلیل و کوچک نمیکنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
دانیال با پرچم کدام کشور از تل آویو قصد بر هم زدن انتخابات را داری؟ ما همگی رای می دهیم وعده ما انتخابات اسفندماه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
۱۱:۴۸
با رای دادن به مملکتت عزیز و بزرگ می شو نه خوار و ذلیل چون نماینده ای که با مشارکت حداکثری به مجلس راه یابد احساس تکلیف بیشتری می کند الان در کشور ترکیه که مشارکت نزدیک به ۹۰ درصد بود مطمئن باش که اردوغان که برنده انتخابات شد احساس تکلیف بیشتری می کند.
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
به ۱۲:۵۶
روحانی با حداکثر حمایت رای مردمی رئیس جمهور شد و زندگی مردم رو نابود کرد
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
مجلس زمان روحانی مگه چه گلی به سرمون زد با فیلترینگ ها و مسئله گرون شدن بنزین؟ رای بی رای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
۱۱:۴۸
منظورت از احساس تکلیف بیشتر اینه که به جای یک شاسی بلند 2 تا شاسی بلند میگیرن؟
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
رای بی رای
اصلا مهم نیست چه کسانی بیایند سر کار - تصمیمات جای دیگری گرفته میشه
درضمن حکومت در حال حاضر به حضور حداکثری مردم نیاز داره تا مثلا ثابت کنه مردم پشتش هستند و براش مهم نیست کیا بیان بالا

در نتیجه رای بی رای نه خودم و نه خانواده ام و نه هیچ یک از اطرافیانم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
واقعا فکر می کنید با این حرفها انتخابات پرشور برگزار خواهد شد، زهی خیال باطل . یه موقعی مردم دلشون خوش بود به رقابت اصولگرا و اصلاح طلب ، الان که نه رقابتی وجود داره و نه مردم دل و دماغ این کارها رو دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
نه مجلس ، نه دولت ، نیستند ، بفکر ، ملت

این شعار امروز بازنشستگان و کارگران حداقلی بگیر با ۸

میلیون تومان که زیر خط فقر مطلق هستند میباشد

مبلع خط فقر و معیشت ۳۰ میلیون تومان رسما اعلام کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
فکر کنم این دور با ۵ هزارتا رای هم برن تو :))
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
خیلی زیاد گفتی
اگر کسی با فامیل در رفت و آمد باشد و بتواند سبیل همه را خوب چرب کند (در حد ناهار نه مثلا در حد وعده شغل و ...) با حدود 630 تا 860 عدد رای وارد مجلس شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
کدام جریان سیاسی؟ جوک میگی تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
تابی می خواد داغش کنه
ناشناس
|
Turkey
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
انتخابات و رای گیری جنبه تزئینی دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
یک سوال بزرگ پیش روی مردم است هیچ مسولی هم صادقانه پاسخ نمی دهد .
چرا باید رای داد . بارها و بارها مردم رای دادند نتیجه چه شد فقط به ریش رای دهند می خنددند و کار خود را می کنند
مگر مردم مسخره شما هستند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
رای یک تکلیف الهی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
فقر و نداری گرانی هم یک تکلیف الهی است اینکه مسولان فرزندانشان در پر قو هستند و بدن استرس همه کارهاشان راه میفتد و خارج از کشور راحت رندگی میکنن هم تکلیف الهی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
جواب 11:29
مردم را از تکلیف ، سنگین و از حقوق محروم و تهی نکنید
حق و تکلیف با هم دیده شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
تو که نمی دانی چرا باید رای دهی همان بهتر که رای ندهی ولی ما چون می دانیم برای چه رای می دهیم مثل همیشه رای می دهیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
به ۱۱:۲۹
عدالت و حقوق شهروندی و رفاه مردم و ارامش مردم و اختلاس نکردن تکلیف الهی است نه رای دادن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
به ۱۲:۰۶
کسی با شما نبود ما داریم درمورد مردم عادی ایران حرف می‌زنیم نه حقوق بگیران خاص
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
به ۱۱:۲۹
عادت دارید از طرف دین و خدا دروغ بگویید، هیچ کجای دین و قرآن رای دادن رو تکلیف ندونسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
به ۱۱:۲۹
رای دادن به افراد و نمایندگانی که با پول مردم کاخ هشت طبقه در شمال تهران میخرن، تکلیف الهی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
رای دادن امروز واجبتر از گذشته است زیرا با رای دادن به مستکبران جهان غرب به ویژه آمریکا اعلام می کنیم ما همچون گذشته ملتی مقاوم در برابر استکبار هستیم و کشور را در مسیر پیشرفت و خودکفای افزون تر از گذشته خواهیم دید، ان شاء ا... .
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟