به گزارش «تابناک»، انتشار تصاویری از حضور خودرو ریرا برقی ایران خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در حالیکه در نمای عقب با دو اگزوز مواجه بود بحث ها و خبرهای زیادی را در شبکه های اجتماعی به همراه داشت و بسیاری عنوان کردند چرا در خودروی برقی باید اگزوز تعبیه شده باشد در همین رابطه معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایرانخودرو توضیحاتی را درخصوص حواشی ایجاد شده درخصوص اگزوز خودرو برقی ریرا عنوان کرد.
ایران خودرو: فیکاگزوز برای بهبود استایل و زیبایی خودرو برقی است
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایرانخودرو توضیحاتی را درخصوص حواشی ایجاد شده درخصوص اگزوز خودرو برقی ریرا عنوان کرد.
مهدی رادمنش در حاشيه نمايشگاه صنعت خودرو در جمع خبرنگاران، با اشاره به حواشی ایجاد شده در روزهای اخیر درخصوص اینکه ایرانخودرو برای خودروی ریرا برقی خود اگزوز نصب کرده، اظهار كرد: خروجی اگزوز بهکار رفته روی خودرو برقی ریرا ایرانخودرو اصطلاحا فیک اگزوز (fake exhaust) یا اگزوز نمایشی است. کاربرد این قطعه برای بهبود استایل یا طراحی خودرو است که حس زیبایی بیش تری به این محصول بدهد.
وی با بیان اینکه خودرو حاضر در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، نسخه پروتوتایپ است و هنوز به مرحله تجاریسازی نرسیده، اضافه كرد: درخصوص تعبيه اگزوز فيك در طرح نهايي محصول ري را براساس بازخوردهاي دريافتي از سوي مخاطبان و راهبردهاي توسعه اي ايران خودرو تصميم گيري خواهد شد.
نمای زیرین خودرو ری را برقی / منبع اگزوز در زیر وجود ندارد اما در روی سپر به گفته مدیران ایران خودرو برای زیبایی فیک اگزوز طراحی شده است
رادمنش واكنش دريافتي از سوي مردم براي اگزوز فيك در ري را را فرصتي براي معرفي اين محصول جديد به عنوان نخستين خودرو برقي طراحي شده توسط متخصصان ايران خودرو برشمرد و گفت: انتشار محتواهاي مختلف مثبت و منفي در شبكه هاي اجتماعي، اين پيام را براي مخاطبان در سطح جهاني منتقل كرد كه صنعت خودرو ايران به سطحي از بلوغ و توانمندي دست يافته كه مي تواند هم پاي فناوري روز جهاني حركت كند و در زمينه دانش فني طراحي و توليد خودروهاي برقي حرفي براي گفتن داشته باشد.
به گفته معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایرانخودرو، استفاده از فیک اگزوز روی خودروهای برقی موضوعی تجربه شده در حوزه خودروهای برقی در سطح جهانی است، اضافه کرد: پیش از این، خودروسازان شناخته شده جهانی همچون مدل EQS SUV مرسدس بنز، باموi4، پورشه و ... نیز از فیک اگزوز برای بهبود استایل و طراحی خودرو، در برخی محصولاتشان استفاده کردهاند.
در برخی از محصولات برقی خودروسازان مطرح هم از اگزوز فیک استفاده شده است هرچندکه این مورد در تمامی محصولات استفاده نمی شود و خیلی مرسوم نیست
رادمنش با تاکید بر اینکه ایرانخودرو به عنوان تنها تولیدکننده داخلی که به صورت جدی در فرآیند طراحی، مهندسی و تولید خودرو برقی ورود کرده خوشحال است که بههرحال به بهانه حاشیههای ایجاد شده، بخش جدیدی از جامعه مخاطبان نیز با مفهوم خودروهای برقی و توان تولیدکننده ایرانی در به ثمر رسیدن این خودروها در کشور آشنا شدند، ادامه داد: به هرحال طبیعی است که ورود هر گفتمان جدیدی در صنعت در ابتدا ممکن است با مراحل انکار توان داخلی، تمسخر آن و در نهایت پذیرش و استفاده از محصولات همراه شود. ایرانخودرو به عنوان پیشران و پرچمدار تولید خودروهای برقی در کشور از شکل گرفتن فضای گفتوگو در این باره و انتقاد سازنده متخصصان مرتبط با حوزه طراحي محصول استقبال میکند، حواشی ایجاد شده نیز فرصتی برای ایران خودرو ایجاد کرد تا توانمندی خود در عرصه خودروهای برقی را به مخاطبان بیش تری نشان دهد.
به گفته وی، ایرانخودرو به عنوان تولیدکننده پیشرو در عرصه خودروهای برقی، پذیرفته است که ورود این فناوری جدید به کشور نیاز به فرهنگسازی دارد، بنابراین از اینکه در این حوزه، هزینههای معنوی این فرهنگسازی را بر عهده داشته باشد اگر در نهایت به نفع منافع ملی و استفاده مصرفکنندگان ایرانی از محصولاتی با کیفیتتر باشد، استقبال میکند.