به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق آنچه در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ آمده و بر اساس آییننامه اجرایی آن، جانبازان ۷۰درصد ویژه و بالاتر تا سقف ۳۵هزار یورو، جانبازان ۷۰درصد غیرویژه تا سقف ۳۰ هزار یورو، و جانبازان ۵۰ تا ۶۹درصد نیز تا سقف ۲۵هزار یورو میتوانند خودروی وارداتی انتخاب کنند. از هفته گذشته امکان ثبتنام جانبازان در سامانهای مخصوص فراهم شده و آنها این امکان را پیدا کردند که خودروهایی با سقف قیمتی حداکثر ۳۵هزار دلار را ثبتنام کنند.
حالا اما لیست خودروهایی که امکان ثبتنام دارند، اعلام شده و در آن، نام برندهایی مانند بیامو، اوپل، میتسوبیشی (بنزینی و برقی)، هیوندای اسپورتیج، تویوتا راوفور، فولکس اطلس، هوندا و رنو (کولئوس و تالیسمان) نیز به چشم میآید. در این لیست، مشخص شده که هر کدام از شرکتهای واردکننده تا چه تعداد خودرو را برای عرضه به جانبازان تامین میکنند. بر این اساس، ۷۴هزار خودرو برای عرضه به جانبازان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که کل واردات خودرو به کشور (طبق آخرین آمار رسمی اعلامشده) حدود پنجهزار دستگاه است. به گفته برخی واردکنندگان، ثبتنام از جانبازان مشمول دریافت خودروهای وارداتی در حالی انجام شده که هنوز برخی اقدامات مقدماتی برای تامین خودروهای موردنظر، صورت نگرفته است.
به عبارت بهتر، ۷۴هزار دستگاه خودرویی که برای تخصیص به جانبازان در نظر گرفته شده، فعلا در مرحله مقدماتی واردات مانده است. بنابراین عملا نوعی خالیفروشی انجام شده و با توجه به روند کند ورود خودرو به کشور، مشخص نیست خودروهای موردنظر چه زمانی به دست متقاضیان خواهد رسید. در لیست اعلامی، بازه زمانی تحویل خودروها سهماهه در نظر گرفته شده است؛ بنابراین واردکنندگان باید ظرف سه ماه پس از اتمام مراحل ثبتنام، ۷۴هزار دستگاه خودرو را تحویل جانبازان دهند. تحقق این هدف، با توجه به روند کند ورود خودرو به کشور، بسیار بعید به نظر میرسد، مگر اینکه اتفاقی ویژه در عرصه واردات رخ بدهد.
اما با توجه لیست اعلامی، برای واردات ۷۴هزار دستگاه خودروی مخصوص جانبازان نیاز به بیش از ۲.۲میلیون یورو ارز است. مقرر شده که از جمع ۷۴هزار خودروی موردنظر، ۲۵هزار دستگاه با ارزش حداکثر ۳۵هزار یورو وارد شود. بنابراین برای واردات این تعداد خودرو (با فرض اینکه همه با قیمت ۳۵هزار یورو وارد شوند)، نیاز به ۸۷۵میلیون یورو ارز است. همچنین سقف در نظر گرفته شده برای واردات خودروها با حداکثر ارزش ۳۰هزار یورو نیز ۲۴هزار دستگاه است. بنابراین اگر فرض کنیم کل خودروهای وارداتی در این بخش، قیمت ۳۰هزار یورویی داشته باشند، برای ورود این تعداد خودرو، باید ۷۲۰میلیون یورو ارز تخصیص داده شود. در نهایت برای خودروهای تا سقف ۲۵هزار یورو نیز عدد ۲۵هزار دستگاه در نظر گرفته شده است. با فرض اینکه همه خودروهای وارداتی در این بخش با همان قیمت ۲۵هزار یورو وارد شوند، نیاز به ۶۲۵میلیون یورو ارز است.
این در حالی است که بنابر آخرین آمار رسمی، کل ارز اختصاص داده شده به واردات خودرو تا پایان دی امسال، کمی بیش از ۱۰۰میلیون یورو بوده است. گفته میشود یکی از چالش های موجود بر سر راه واردات خودرو، همین مساله تامین ارز است. حال این پرسش پیش میآید که سیاستگذار وقتی طی ۱۶ماه گذشته از ابلاغ آییننامه واردات، تنها کمی بیش از ۱۰۰میلیون یورو ارز تامین کرده، چطور میخواهد در عرض سه ماه، بالغ بر ۲.۲میلیارد یورو ارز برای واردات ۷۴هزار دستگاه خودرو تامین کند؟ برخی واردکنندگان معتقدند ثبتنام از جانبازان متقاضی خودروهای وارداتی، تنها به دلیل الزام بودجهای است و واردات ۷۴هزار دستگاه خودرو در عرض سه ماه، تقریبا غیرممکن است. البته سیاستگذار نیز در اطلاعیه خود تاکید کرده که «بدیهی است انجام ثبتنام اولیه و انتخاب خودرو در سامانه به منزله واردات قطعی نیست و مراحل بعدی از طریق مراجع ذیصلاح اطلاعرسانی خواهد شد».
در اطلاعیه موردنظر همچنین تاکید شده «درصورتی که جانبازی بعد از تاریخ ۱۳۹۱/۱۰/۰۲ (لازمالاجرا شدن قانون جامع خدماترسانی ایثارگران) به هر نحوی از تسهیلات موضوع ماده ۴۵ (خودروی داخلی یا خارجی) بهرهمند شده باشد، مشمول واردات خودرو نخواهد بود. همچنین چنانچه طی فرآیند ثبتنام و انتخاب خودرو مشخص شود جانباز مشمول از تسهیلات ماده ۴۵ استفاده کرده باشد، از لیست معرفیشده حذف خواهد شد».