هزینه واردات بنزین از جیب مردم تامین می‌شود

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص هزینه واردات بنزین در سال آینده اظهار کرد: ۸۰ هزار میلیارد تومان برای واردات بنزین در سال ۱۴۰۳ پیش بینی و تصویب کرده ایم که این مبلغ از جیب مردم به جیب صاحبان خودرو می‌رود و این عادلانه نیست.
کد خبر: ۱۲۲۸۵۸۵
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰ 26 March 2024
|
4889 بازدید
|

واردات بنزین

به گزارش تابناک، افزایش بهره‌گیری از توان فنی و منابع مالی شرکت‌های داخلی در صنعت نفت، در ظاهر یکی از اولویت‌های اساسی دولت بوده و در این راستا در چند ماه گذشته، چندین قرارداد برای توسعه میادین نفتی بین وزارت نفت و شرکت‌های داخلی به امضا رسیده است.

روز یکشنبه ۲۷ اسفند در آستانه سالروز ملی شدن صنعت نفت، قرارداد‌های توسعه ۶ میدان نفتی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار و با هدف افزایش تولید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت به امضا رسیدند.

جواد اوجی وزیر نفت در این باره بیان داشت: با امضای ۴ قرارداد جدید برای توسعه ۶ میدان نفتی، تولید نفت ایران روزانه ۴۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت که سالانه ۱۵ میلیارد دلار برای کشور عایدی دارد. پنچ پتروشیمی جدید نیز آماده افتتاح است که سالانه ۸ میلیون تن به تولید محصولات پتروشیمی کشور اضافه می‌کند. برای توسعه صنعت نفت معطل شرکت‌های خارجی نیستیم.

وزیر نفت در آخرین نشست هیات دولت در سال ۱۴۰۲ از افزایش ۱۸ میلیون لیتری تولید بنزین و ۸ میلیون لیتری تولید گازوئیل در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ظرفیت پالایشی کشور از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته که با وارد مدار شدن پالایشگاه آبادان ۱۸ میلیون لیتر به تولید بنزین و ۸ میلیون لیتر به تولید گازوئیل افزوده شده است.

با توجه به نیاز کشور، مسائل راهبردی و زیرساختی هزینه‌های تامین انرژی به ویژه بنزین به شدت حائز اهمیت است؛ تامین و توزیع بنزین یکی از بزرگ ترین چالش‌های پیش روی دولت است.

چند روز پیش، جعفر سالاری‌نسب مدیرعامل شرکت پخش در نشست خبری گفت: میانگین مصرف بنزین در سال ۱۴۰۲ تا ۲۳ اسفندماه روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بوده که نسبت به سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است. روند مصرف بنزین صعودی است و در اسفند میانگین مصرف ۱۱۷.۴ میلیون لیتر بوده و اخیرا به ۱۳۳ میلیون لیتر نیز رسیده است. رکورد مصرف بنزین در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ روی عدد ۱۴۳ میلیون لیتر بوده است.

مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص هزینه واردات بنزین در سال آینده اظهار کرد:۸۰ هزار میلیارد تومان برای واردات بنزین در سال ۱۴۰۳  پیش بینی و تصویب کرده ایم که این مبلغ از جیب مردم به جیب صاحبان خودرو می‌رود و این عادلانه نیست. روابط مالی سنتی و ناقص دلیل اصلی ناترازی انرژی در کشور است. امروز در ایران پالایشگاه‌ها انگیزه‌ای برای بهینه‌سازی ندارند. دولت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به پالایشگاه‌ها بدهکار است. پالایشگاه‌ها در همه جای دنیا سودآوری بالایی دارند و برای تبدیل شدن به پتروپالایشگاه اقدام می‌کنند، اما در ایران بسیار ناکارآمد عمل می‌کنند.

از سوی دیگر در کشور به علت ناکارآمدی سازوکار تولید و توزیع، هدررفت بالایی را در حوزه‌ی انرژی شاهد هستیم. سرمایه گذاری‌های لازم در این زمینه انجام نگرفته و با این روند ما با وجود داشتن ظرفیت‌های عظیم به واردکننده انرژی تبدیل خواهیم شد. در بخش تولید با مستهلک شدن تجهیزات روبه رو هستیم که باعث هدر رفت سرمایه‌ها شده است و در بخش توزیع، قاچاقچیان سوخت بزرگترین مشکل دولت هستند.

قیمت بنزین در کشور به حدی ارزان است که جایگزینی سوخت‌های دیگر را از صرفه اقتصادی دور می‌سازد. مثلاً همین الان صنعت سی‌ان‌جی ما، حدود ۲۵ میلیون متر مکعب معادل ۲۵ میلیون لیتر بنزین در روز ظرفیت دارد که از مصرف بنزین به گاز طبیعی جابجا کند، ولی اتفاق نمی‌افتد، چون هم قیمت بنزین و هم قیمت سی‌ان‌جی، هر دو، ارزان هستند.  

سیدهاشم اورعی استاد دانشگاه صنعتی شریف، شوک‌درمانی قیمتی را چاره کار نمی‌داند و بیان می کند: امتحان کرده‌ایم، اما جواب نداده، البته نه بدین معنا که ابزار قیمتی را کنار بگذاریم، ولی شوک‌درمانی صرفا بموقت نشانه‌های بیماری اقتصاد کشور را محو می‌کند.

وضعیتی که امروز به آن دچار شده ایم، ناشی از نابسامانی مدیریتی و نظارتی در کشور است. سیستم اقتصادی کشور کارآمد نیست و این باعث ایجاد یک بحران جدی در مسائل مالی شده است. حجم زیاد هدررفت منابع در بلندمدت پیشرفت کشور را مختل خواهد ساخت.  

بروکراتیک‌سازی عارضه جانبی سیاست‌های مداخله‌گرایانه دولت است. اگر حکومت و دیگر قدرت‌های اجتماعی سد راه شرکت‌ها نشوند، بزرگ‌ترین شرکت‌ها نیز می‌توانند درست به همان اندازه شرکت‌های کوچک به شیوه‌ای تاجرانه کار کنند. طراحی و ایجاد سازوکاری چابک برای رشد و پیشرفت جز در پی خصوصی سازی واقعی اقتصاد رخ نمی‌دهد.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
چی/عادلانه هست که این یکی باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
به جای هزینه واردات بنزین بگید هزینه ای که مافیای خودرو برای ملت تراشیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
خب خب غصه الکی دروغکی واسه مردم نخور الکی اسم مردم نیار که بخوای بنزین گرون کنی انگاری اون مردم که خودرو ندارن سوار هیچ خودرویی نمیشن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
مشارکت مردم شروع شد :)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
مردم صاحب خودرو و بدون خودرو از این 80 هزار میلیارد تومان مستقیم و غیر مستقیم بهره مند می شوند اما از هزینه های این مجلس و حقوق های ... نمایندگان این مجلس و ........ مردم فقط ضرر می بینند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
اینکه مبلغ چای دبش هم نیست.تازه منکه هیچوقت چای نمیخورم پول این چای از جیب من هم برداشت شده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
دستتو از جیب من در بیار
( خطاب به دولت )
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
خیلی عذر یخام .. وقتی یک خودرو از رده خارج عهد عتیق فرانسه را به چند برابر قیمت به بنده زورچپون میکنین ، اون چند صد میلیونی اختلاف قیمت واقعی اون خودرو و پولی که از من گرفتین توی جیب کی میره ؟ طبعا اون پول توی جیب دولت رفته پس حق ندارین بابت بنزین ارزان سر من منت بذارید چون پولی که من به دولت دادم خرج مردم شده دیگه اصولا

دولت لطف کنه واردات را برای همه با تعرفه جهانی یعنی زیر ده درصد و قیمت جهانی آزاد کنه و این همه عوارض عجیب و غریبی که هنگام فروش و واردات خودرو از مردم زورگیری میکنه را برداره ، من به نفعمه که بنزین را به قیمت جهانی بخرم .. وقتی این همه عوارض گمرکی و سود بازرگانی شرکت های تولیدکننده و واردکننده انحصاری نورچشمی در کار نباشه ، من خودرو 700 میلیونی را میخرم 200 میلیون و اون 500 میلیون اختلاف میمونه توی جیب خودم و اونو در طول سالها ، میدم بنزین به قیمت جهانی میخرم و هر روز هم کسی بابت بنزین ارزان سرم منت نمیذاره و بقیه مردم را بخاطر داشتن یک خودرو مونتاژ وطن عتیقه عهد دقیانوس فرانسه باهام دشمن نمیکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
خودتم می دونی بیشترش تو جیب دلال هایی که شما حامیشون هستی میره نه دولت.
بنزین مفت آلودگی هوا و ترافیک و ولگردی را زیاد کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
احسنت
ناشناس
| Sweden |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
ناشناس |۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
شمایی که اعتقاد داری با خرید خودرو ، جیب دلال پر میشه نه دولت و هر کس خودرو داخلی میخره داره از دلال و مافیا حمایت میکنه ، لطف کن دیگه سوار تاکسی و اسنپ و اتوبوس و ون و مینی بوس نشو و از مغازه ها هم کالا نخر چون شمایی که سوار تاکسی و اسنپ و اتوبوس و ون و مینی بوس تولید وطن میشی یا کالایی از مغازه میخری که با وانت و کامیونت تولید وطن جابجا شده و به دست مغازه دار رسیده ، داری از همین دلال ها و مافیاها حمایت میکنی
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
ترفندی برای گران کردن بنزین.
هیچ دلیل قانع کننده ای نیست.
پیدا کنید پرتقال فروش را........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
وقتی خودروهای بی کیفیت را چند برابر قیمت های جهانی به مردم می فروشید دنبال عدالت نیستید؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
بابا انقد سخته یه دیوار بین مرز ایران و پاکستان بزنین تا از قاچاق سوخت جلوگیری شه؟
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟