بازدید 2971
تابناک گزارش می دهد؛

از تاکید حماس بر تشکیل دولت فلسطین تا مخالفت متحدان نتانیاهو با طرح آتش بس بایدن

به رغم توجه رهبران منطقه ای و بین المللی به طرح آتش بس بایدن، متحدان نتانیاهو در ائتلاف راست‌گرای حاکم با این طرح مخالفت کرده اند.
کد خبر: ۱۲۴۰۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱ 04 June 2024

از تاکید حماس بر تشکیل دولت فلسطین تا مخالفت متحدان نتانیاهو با طرح آتش بس بایدن

بین الملل تابناک: روز جمعه بایدن از طرح جدیدی برای آتش بس در غزه و تبادل اسرا خبر داد. طبق گفته‌های او، طرح جدید سه مرحله دارد و مرحله اول آن به مدت شش هفته ادامه خواهد داشت. این مرحله شامل آتش‌بس کامل و خروج نیرو‌های اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه و آزادی تعدادی از اسرای صهیونیست از جمله زنان، سالمندان و مجروحان در ازای آزادی صد‌ها اسیر فلسطینی خواهد بود. افزون بر این گفته شده که کمک‌های بشردوستانه در مرحله اول افزایش می‌یابد و روزانه ۶۰۰ کامیون اجازه ورود به غزه را خواهند داشت.

مرحله دوم شامل آزادی تمامی اسرای صهیونیست زنده و خروج نیرو‌های اسرائیلی از غزه خواهد بود. در مرحله سوم نیز غزه بازسازی خواهد شد.

واکنش بین المللی به طرح آتش بس بایدن

 قطر، مصر و آمریکا با صدور بیانیه مشترکی از رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین خواستند تا توافق آتش بس را بر اساس مبانی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی روز جمعه خود اعلام کرد، امضا کنند.

در این بیانیه آمده است: قطر و جمهوری عربی مصر و ایالات متحده آمریکا همگی به عنوان میانجی در مذاکرات دنبال شده برای تضمین آتش بس در نوار غزه، آزادسازی اسرای اسرائیلی و افراد بازداشت شده، از حماس و اسرائیل می‌خواهند که توافق مبتنی بر مبانی اعلام شده از سوی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در روز ۳۱ می سال ۲۰۲۴ را بپذیرند.

این بیانیه اعلام کرد که مبانی مطرح شده مطالبات تمامی طرف‌ها را تامین کرده و در راستای منافع متقابل است و می‌تواند به شکل فوری به مصیبت‌های طولانی مدت ساکنان غزه و سختی‌های خانواده های اسیران اسرائیلی پایان دهد. در این بیانیه آمده است که آتش بس مذکور نقشه راهی برای آتش بس پایدار و پایان دادن به بحران غزه ارائه کرده است.

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز با «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس امارات در ابوظبی دیدار کرد. دو طرف ضمن بررسی روابط دوجانبه و راهکارهای تقویت این روابط، پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اوضاع کنونی غرب آسیا و پیامدهای بحران انسانی نوار غزه را بررسی و بر اهمیت تشدید تلاش‌ها به منظور برقراری آتش‌بس فوری و دائمی در این منطقه و حمایت کامل از غیرنظامیان بر اساس قانون بین‌المللی تأکید کردند.

دو طرف همچنین به بررسی طرح «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در خصوص پایان دادن به بحران نوار غزه پرداختند و بر حمایت امارات و قطر از تمامی طرح‌ها و تلاش‌های جدی برای پایان دادن به تنش‌ها در منطقه، حمایت از غیرنظامیان و دستیابی به افق سیاسی روشن برای صلح عادلانه و فراگیر مبتنی بر راه‌حل دو دولتی و حفاظت از امنیت منطقه و ثبات آن تأکید کردند.

واکنش رژیم صهیونیستی به طرح آتش بس بایدن

«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی طی پیامی در ایکس از «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای نطق اخیر و تلاش هایش برای آزادی اسرای صهیونیست تقدیر کرد. وی درباره رایزنی خود با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر نیز گفت: در گفت‌وگو با نخست‌وزیر، حمایت کامل خود را از توافق برای آزادی اسرا اعلام کردم.

خانواده‌های اسرای اسرائیلی در غزه نیز با ابراز نگرانی گفتتند که نتانیاهو مجدداً می خواهد طرح جدید ارائه شده برای آتش بس و مبادله اسرا را با شکست مواجه کند. این خانواده‌ها در بیانیه‌ای تاکید کردند که نتانیاهو باید صراحتاً با طرحی که جو بایدن اعلام کرده، موافقت کند.

در این بیانیه آمده است: به بنی گانتس و گادی آیزنکوت می‌گوییم که باید مطمئن شوید که نتانیاهو قصد به شکست کشاندن طرح اعلام شده توسط بایدن را ندارد و باید تلاش کنید که از نفوذ و قدرت خود برای به موفقیت رسیدن طرح جدید استفاده کنید.

این در حالی است که متحدان نتانیاهو در ائتلاف راست‌گرای حاکم با این طرح مخالفت کرده اند. رسانه های رژیم صهیونیستی شنبه شب اعلام کردند که «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی تهدید کردند در صورت موافقت با طرح بایدن برای مبادله اسرا، دولت را سرنگون خواهند کرد.

«اوفیر فالک»، مشاور ارشد سیاست خارجی بنیامین نتانیاهو نیز گفت: پیشنهاد بایدن گرچه توافق خوبی نیست، اما ما واقعا می خواهیم تمامی گروگان ها آزاد شوند. وی با بیان اینکه جزئیات زیادی باید بررسی شود، افزود: شرایط اسرائیل از جمله آزادی گروگان‌ها و نابودی حماس تغییر نکرده است. تا زمانی که همه اهداف ما محقق نشود، آتش بس دائمی وجود نخواهد داشت.

واکنش دفتر سیاسی حماس به طرح آتش بس بایدن

«موسی ابومرزوق» رئیس دفتر روابط بین‌المللی جنبش حماس طرح پیشنهادی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره آتش بس در نوار غزه را صرفا اصولی اولیه دانست و با اشاره به اینکه حماس درباره این طرح چیزی دریافت نکرده است، گفت: اگر این طرح شامل توقف جنگ و خروج اشغالگران از نوار غزه باشد، با آن موافقت خواهند شد.

ابو مرزوق افزود: مشکل قبلی ما در دسته‌بندی مراحل نبود بلکه درمورد تعداد اسرای صهیونیست بود که باید آزاد شوند. اختلافات ما درمورد سه مرحله نبود بلکه درمورد تداوم آتش بس بود. اگر پیشنهاد بایدن نقاط اختلاف را برطرف کند، ما با آن موافقت خواهیم کرد. دولت بایدن با این لحظه پاسخ مثبتی از رژیم صهیونیستی دریافت نکرده است، با این حال از ما می‌خواهد با این پیشنهاد موافقت کنیم. مجاهدان حماس آینده این جنبش را مشخص خواهند کرد. ما در این خاک استقامت می‌کنیم و جنبش حماس امور فلسطینی ها در نوار غزه را اداره می‌کند.

رئیس دفتر روابط بین المللی جنبش حماس همچنین گفت: دولت فلسطینی باید مورد پذیرش همه طرف‌ها باشد و برای بازسازی و آبادانی در آینده تلاش کند. ملت فلسطین هرجا که باشد شریک پیروزی است.

رژیم صهیونیستی به ویژه متحدان نتانیاهو در ائتلاف راست‌گرای حاکم در صورتی به توافق آتش بس اعلام شده توسط بایدن روی خوش نشان نمی دهند که در طی 240 روز از آغاز جنگ در غزه تا کنون شمار شهدا و مفقودین فلسطینی به ۴۶۴۳۹ نفر رسیده است؛ که از این تعداد ۳۶۴۳۹ نفر شهید و ۱۰۰۰۰ نفر نیز مفقود هستند. شمار کودکان شهید به ۱۵۴۳۸ نفر و شمار شهدای زن به ۱۰۲۳۱ نفر رسیده است. رژیم اشغالگر طی این مدت دستاوردی غیر از قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۴۰ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت را در یک منطقه کوچک که سال‌ها در محاصره بوده، شکست دهد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌ خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در مناطق مختلف نوارغزه و همچنین حمله به گذرگاه رفح از دست داده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۵
بلآخره باید تکلیف حماس و اسراییل برای یک بار و برای همیشه معلوم و مشخص شود. البته این امر مستلزم خسارات و تلفات برای هر دو طرف است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
امریکا رو به افول و نابودی است پیروز باد دولت افغانستان
چه تضمینی وجود دارد که آتش بسی برقرار شود اما مدتی بعد دوباره شعله جنگ فروزان نشود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
حرف اسراییل هم دقیقا همین است و الا هیچ مخالفت اصولی با تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
اونی که تضمین میده بهت باباته حماس تضمنی به کسی نمیده
موضوع فلسطین با گلوله و باروت حل نمی شود. تنها با گفتگو و راه حل سیاسی است که امیدی به حل آن می رود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
اما ایندفعه فرق می کند فقط با گلوله و موشک حل می شود چون پای تجاوز و وحشی گری و جنایت به میان آمده است

فلسطین به این نتیجه رسیده است که مرگ یکبار شیون هم یکبار
چه جان ها که سر لجبازی سیاستمداران از بین نرفت
حماس دوباره آتش بس رو رد کرد به حرف اینو اون بشین البته شماها که تو ترکیه و قطر و ایران میچرخین برای همینم دنبال بازی هستین تعداد کشته هاتونم هی اعلام نکنین شما دلتون به حال کشته ها نسوخته
هنیه پذیرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
پذیرفتن این طرح آتش بس توسط هنیه هیچ اهمیت و ارزش نظامی و سیاسی ندارد زیرا حماس مغلوب این جنگ است و سرزمین غزه را از دست داده، بنابراین این اسراییل است که باید بعنوان فاتح جنگ ، در خصوص طرح بایدن تصمیم گیری نماید
فلسطین کابوس غربگدایان و غریچَرایان شده ، درود بر حماس مقتدر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
غریچرایان؟؟؟!!بابا هول نشو،املا ی کلمات را درست بنویس پروفسور همه چیز دان!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
شما به چه چیزی میگویید اقتدار ؟
هنیه هنوز تو قطره
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری