بازدید 2935

نبض تازه فوتبال در دست «اسنیکومتر»

در مسابقات جام ملت‌های اروپا، یورو ۲۰۲۴ از جدیدترین تکنولوژی به کار گرفته شده در دنیای فوتبال رونمایی شد.
کد خبر: ۱۲۴۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴ 18 June 2024

در رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ از جدید‌ترین تکنولوژی داوری فوتبال استفاده شد.

به گزارش تابناک، در جریان بازی بلژیک-اسلواکی در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا، گل «روملو لوکاکو»، فوروارد نام آشنای تیم ملی بلژیک به دلیل برخورد توپ به دست همبازی وی، «لوئیس اوپندا» در جریان ساخت گل مردود اعلام شد؛ خطای هندی که تقریبا با چشم غیرمسلح و حتی به کمک تصاویر آهسته تلویزیونی مشخص نبود و برای تشخیصش از فناوری تازه‌ای استفاده شد که «اسنیکومتر» (snicometer) نام دارد.

نبض تازه فوتبال در دست «اسنیکومتر»

تکنولوژی متفاوتی که خیلی پبشتر در برخی رشته‌های ورزشی دیگر مانند کریکت مورد استفاده قرار گرفته و حالا پایش به دنیای پرتماشاگرترین ورزش جهان یعنی فوتبال هم باز شده و در نخستین گام، به شکلی خاطره انگیز به کار گرفته شد؛ خاطره‌ای که برای بلژیکی‌ها تلخ است چراکه با نبض درج شده روی تصویر به کمک اسنیکومتر، گل شان مردود شد و در نهایت بازی را باختند.

این فناوری به کمک ریزتراشه‌ای (میکروچیپی) کار می‌کند که در درون توپ کار گذاشته شده و روند حرکتی آن را ثبت می‌کند و آنقدر حساسیت بالایی دارد که تقریبا ضعیف‌ترین لمس‌ها را هم ثبت می‌کند تا جایی که لمس یک شئ با شیئ دیگر را با نرخ ۵۰۰ بار در ثانیه تشخیص می‌دهد و آن‌ را ثبت و مخابره می‌کند. درست مانند لمس بسیار ظعیف توپ با دست بازیکن ملی پوش بلژِیک در دیدار دیشب که با صورت نبض کوچکی روی تصویر در اسکوربورد ورزشگاه به همگان نشان داده شد تا پی به چرایی اعلام هند ببرند.

تعداد بازدید : 52
نمایش دیاگرام ثبت شده توسط اسنیکومتر در زمان برخورد توپ به دست بازیکن

لرزشی خفیف که از طریق چیپ تعبیه شده در توپ به آنتن‌های نصب گردیده در ورزشگاه مخابره شد، از آنجا به رویت کمک‌داوران ویدئویی در اتاق وی ای آر (VAR) رسید و آنها با اعلام موضوع به داور بازی که متوجه هند نشده بود، از وی خواستند تا برای بازبینی به پای نمایشگر مخصوص برود و در نهایت با مشاهده دیاگرام ثبت شده از برخورد توپ به دست بازیکن، خطای هند اعلام و گل به ثمر رسیده مردود اعلام شد.

البته تشخیص هند تنها کارکرد اسنیکومتر نیست و به کمک این فناوری است که زمان ارسال توپ در تشخیص خطای آفساید به صورت خودکار (اتوماتیک) هم صورت می‌گیرد. فناوری‌ای که برای نخستین بار است در جام ملت‌های اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد و احتمالا در آینده نبض فوتبال در بسیاری از مسابقات در سراسر جهان به آن گره بخورد.

بعداز پایان بازی، تصویری که توسط یکی از عکاسان به ثبت رسیده بود منتشر شد که به وضوح نشان می‌دهد توپ به دست ملی پوش فوتبال بلژیک برخورد کرده و خطای هند رقم خورده است. خطایی که اگر اسنیکومتر نبود، دیده و گرفته نمی‌شد و نتیجه دیدار تغییر می‌کرد.
بعداز پایان بازی، تصویری که توسط یکی از عکاسان به ثبت رسیده بود منتشر شد که به وضوح نشان می‌دهد توپ به دست ملی پوش فوتبال بلژیک برخورد کرده و خطای هند رقم خورده است. خطایی که اگر اسنیکومتر نبود، دیده و گرفته نمی‌شد و نتیجه دیدار تغییر می‌کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری