تابناک گزارش می دهد

تحلیل کارشناسان بین المللی از واکنش ایران؛ مشاور دولت اوباما: نیت نتانیاهو کشاندن ایران به جنگ منطقه ای است/ دیوسالار: انتخاب ایران برای ترور عامدانه بود

تحلیلگران بین المللی، انتخاب ایران به عنوان محل ترور اسماعیل هنیه را در راستای تلاش نتانیاهو برای کشاندن تهران به جنگی منطقه ای ارزیابی می کنند.
کد خبر: ۱۲۵۱۰۷۸
|
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶ 31 July 2024
|
9466 بازدید

بین الملل تابناک: در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ملت عزیز ایران!

رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.

شهید هنیه سال‌ها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ای شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.

اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می‌کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.»

در تحلیل این ترور و واکنش احتمالی ایران، تحلیلگران بین المللی و متخصص مسائل ایران معتقد هستند که این ترور به منظور کشاندن ایران به جنگی منطقه ای است.

«ولی رضا نصر» مشاور پیشین دولت اوباما در خصوص این ترور می گوید: دو ترور اسرائیل، بدون توجه به دلیل پشت سر آنها، به شیوه ای عمدی تحریک آمیز انجام شد. این ترور برای دعوت به انتقام گیری شدید طراحی شده است. ایالات متحده که نمی‌تواند یا نمی‌خواهد اسرائیل را مهار کند، در خواب به جنگ بزرگ‌تری می‌رود که نمی‌خواهد. خود را در موقعیت دیوانه وار امید به خویشتن داری در بیروت و تهران قرار داده است.

«عبدالرسول دیوسالار» تحلیلگر مسائل ایران و مقیم در اروپا نیز در خصوص این ترور می گوید: «انتخاب عمدی مکان در تهران و زمان پس از مراسم تحلیف چندین نکته را برجسته می کند.

اول اینکه نتانیاهو تهران را به سمت گسترش جنگ سوق می‌دهد که از نظر سیاسی بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد. این تاکتیک برای سیاست ایالات متحده به خوبی کار می کند و تضمین می کند که اسرائیل همچنان از حمایت معنوی و مادی آمریکا/غرب برخوردار خواهد بود.

دوم، این ترور مذاکرات صلح را مختل می کند و آن را به تعویق می اندازد. شما اغلب رهبر سیاسی که با او در حال جنگ هستید را نمی کشید. در نهایت، برای پایان دادن به جنگ به کسی نیاز دارید که با او مذاکره کنید. آنچه اکنون اتفاق می افتد دعوتی برای تمدید جنگ است.»

به عقیده دیوسالار تهران به این ترور پاسخ خواهد داد: «این حمله در خاک ایران رخ داد، به وضوح حاکمیت ایران را نقض کرد. همه توجیهات لازم برای یک پاسخ شدید وجود دارد. مدل آوریل مدیریت بحران ممکن است همچنان کارساز باشد. به نظر می رسد این تنها گزینه پیش رو برای جلوگیری از جنگ منطقه ای باشد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...