غول کوبایی به سمت نوشتن تاریخ؛ ابرانسانی به نام لوپز

گرد پیری نشسته بر قامت غول هاوانا، اما هنوز اوست که دستش به عنوان برنده بالا می‌رود، در سنگین‌ترین مسابقه کشتی جهان و میدانی به نام المپیک.
کد خبر: ۱۲۵۲۱۲۴
|
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱ 06 August 2024
|
28065 بازدید
|
۷

غول کوبایی به سمت دست نوشتن تاریخ؛ ابرانسانی به نام لوپز

به گزارش تابناک ورزشی، میخایین لوپز بار دیگر به میدان بازگشت، او حتی مقابل قهرمان سال گذشته سنگین وزن جهان هم کار سختی نداشت و در ۴۲ سالگی، نشان داد همچنان کسی ببرش نیست.

مسئله لوپز، مسئله یک ورزشکار عادی نیست، او ابرانسانی است با فاکتورهای منحصربه فردش؛ حتی اگر بر فرض تقریباً به محال، فینال امشب را به کشتی‌گیر کوبایی‌الاصل شیلی ببازد که از نظر قد و قامتی شبیه به اوست.

لوپز که در المپیک ۲۰۰۴ هم حضور داشت، آتن تنها میدانی بود که بدون مدال ترکش کرد، در عین ناشناختگی؛ اما از پکن به این طرف همه طلاهای المپیک را درو کرد. به خاطر وضعیت کوبا و فقر مطلق این کشور، دارنده چهار مدال طلای المپیک دو بار مدال طلای جهانی‌اش را فروخت؛ کیست که نداند لوپز در تمام این سال‌ها، نفر اول سنگین‌وزن کشتی فرنگی جهان بوده که کسی یارای مقابله با او را نداشته است.

نتیجه روز اول کشتی فرنگی ایران قابل پیش‌بینی بود، برخلاف آنهایی که دوست داشتند نتیجه دو وزن اول کشتی و روز نخستش را در امتداد ناکامی‌های محض کاروان ورزش ایران در پاریس بدانند.

پیش از آن نیز هم شکست مهدی محسن‌نژاد مقابل کنیچیرو فومیتا و ژولمان شارشنبکوف که اولی تا اینجای کار اتفاق افتاده و شاید دومی هم در کشتی رده‌‎‌بندی اتفاق بیافتد قابل پیش‌بینی بود و هم اینکه رنگ مدال میرزازاده را می‌شد براساس جدول سنگین‌وزن و اینکه او کجا به لوپز کوبایی می‌خورد تعیین کرد.

لوپز رنک نداشت و دور دوم به میرزازاده خورد؛ بدون دردسر قهرمان سال گذشته سنگین‌وزن جهان که تا پیش از ورود دوباره کشتی‌گیر کوبایی، در واقع نفر اول این وزن و بالاتر از رضا کایالپ محسوب می‎‌شد را برد، بدون آنکه فشاری به خود وارد کند.

گرد پیری -برای ورزش سنگینی چون کشتی- و درواقع گرد میانسالگی نشسته به صورت و قامت میخایین لوپز، دیگر اثری از طراوت گذشته و آن رقص پایی که مخاطب را به تعجب وامی‌دارد چطور این وزن سنگین را او چنین در میانه تشک به رقص درمی‌آورد؛ قوای بدنی‌اش را تقسیم می‌کند، زیاد از حد انرژی نمی‌گذارد تا برای مبارزه بعدی کم نیاورد؛ اما هنوز هم هیچ کشتی‌گیری به گرد پایش نمی‌رسد.

او ابرانسان دو دهه اخیر کشتی جهان بوده، که در کنار قدرت بدنی فوق‌العاده و چند برابر سایر رقبایش، فنی و تکنیکی است و مثل یک سبک‌وزن و به شیوه خاص خودش، بارانداز اجرا می‌کند.

به امین میرزازاده و عدم اتخاذ تاکتیک مناسب مقابل حریف سرشناس کوبایی‌اش نباید خرده گرفت، مسئله خود میخایین لوپز است که قهرمان چهار دوره گذشته سنگین‌وزن المپیک شده و به پاریس آمده که در 42 سالگی پنجمین طلای المپیکش را بگیرد و ببرد و شاید هم اگر فینال راحتی را پشت سر گذاشت، به لس‌آنجلس و چهار سال بعد هم فکر کند!

این بشر، شبیه بقیه نیست، در عرض چند ماه بدنش تراشیده شد و اثری از چربی‌های دور شکمش که در بلگراد، وقتی به عنوان سفیر اتحادیه جهانی همراه با فرانک اشتبلر تماشاگر ویژه مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بود، در ذوق می‌زد، دیگر نبود.

او در کرواسی خودش را برای رسیدن به طلای پنجم المپیکش آماده کرد و امشب در آستانه کسب آن است تا برای ابد، نامش در تاریخ کشتی جهان با رکوردی استثنایی و شاید دست نیافتنی ثبت شود.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
آقا ما دهه شصتی ها پیر نیستیما الکی پیر پیر می کنین
مانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
اره اونا خوبن که ما این مدلی هستیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
اگه بچه ها همت کنن شکست دادن این یارو کار سختی نیس بشرطی که همه با هم همت کنن یه نفری نرن جلو
اسمال ماست بند
|
France
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
چندسالته که به ۴۲ ساله میگی پیر؟ این مملکت چرا این مدلی شده؟ همه منتظر مردنن.
بابا زندگی کنید. طرف ورزشکاره هم ژنتیک و هم سن فیزیولوژیکش میتونه کمکش کنه. رونالدو رو نگاه کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
تو ورزش حرفه ای از 28 29 که بری بالاتر ناگهان استقامت و انعطاف عضلات کاهش کارایی خودش رو نشون میده تو سن 35 واقعا افت شدید و محسوسی قابل درک هست. کسی که ورزش سلامتی میکنه و پیاده روی و کوه نوردی معمولی متوجه این موضوع شاید نشود ولی کسی که تو 5 دقیقه میخواد اندازه یک هفته ورزشکار سلامتی انرژی مصرف بکنه متوجه میشه. برادر ...، رونالدو دو سه ساله گند زده نه میتونه کورس بزاره نه میتونه نفر مقابل رو به راحتی رد بکنه بنابراین مقایسه شما صحیح نیست. تو کشتی 30 هم پیره نفس کم میاد
نقل محافل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
با سلام و احترام ؛
سنگین وزن های زمان الکساندر کارولین افسانه ای را اگر با همه دوره ای های میخان لوپز مقایسه کنید خواهید فهمید که کشتی گیران فرنگی کار چقدر افت کیفیت پیدا کرده اند.
در این دو دهه به غیر از میخان لوپز و رضا کایالپ ترکیه ای هیچ یک از فرنگی کاران سنگین وزن خوب نبودن حتی بدون هیچگونه تعصبی حتی ایرانی ها ، ولی ای کاش که بجای آقای امین میرزاده آقای فردین هدایتی به پاریس می رفت که حتم دارم اگر اینگونه میشد امید بیشتری داشتیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
بی مدالی ها ادامه داره. هی کفتن کشتی، کشتی بیاد مدال می گیریم. کشتی هم اومد. کارمون شده دعا برای ژاپنی و کوبایی که اونها ببرن شاید ما به برنز برسیم.
اینهمه رشته ، اینهمه مدال، واقعا ما کجای جهان ایستاده ایم.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟