محمد رهبری در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: رسانههای مهر، ایرنا، تسنیم، فارس، انتخاب و عصر ایران همه #خبر_جعلی - محمد شریعتمداری رئیسدفتر رئیسجمهور شد- را منتشر کردند.
این یک نمونه، موردی قابل مطالعه از نحوه وایرال شدن اخبار جعلی در جایی است که سرعت اطلاعرسانی قربانی صحتسنجی خبر میشود.
خبررسانی با کپی-پیست و آن هم توسط ادمینی که خبر را فکتچک کردن نمیکند، نتیجهاش همین است.
یکی از دلایل اثربخشی این شایعات، به ضعف رسانهای دولت و فقدان مرجعیت رسانهای واحد برای اخبار آن برمیگردد. اگر رسانه آنلاینی بود که به عنوان مرجع اخبار دولت شناخته میشد، شاید این وضع ایجاد نمیشد.