چگونگی تشخیص افسردگی در کودکان

اختلال افسردگی اساسی یک از مهم ترین مواردی است که در مورد کودکان مطرح می شود و همانند افسردگی بزرگسالان ناتوان کننده است . در ابتدا تعریفی ار افسردگی کودکان بدانیم سپس به سراغ علایم افسردگی کودکان برویم .
کد خبر: ۱۲۵۴۳۹۷
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵ 18 August 2024
|
1257 بازدید

چگونگی تشخیص افسردگی در کودکان

 

افسردگی دوران کودکی چیست؟
افسردگی اساسی کودکی اختلال عود کننده‌ای است که به طور قابل ملاحظه‌ای با رشد بهنجار کودک تداخل می‌کند و به گونه‌ای فزاینده با رفتار‌های خودکشی همراه می‌شود. افسردگی کودکان مانند افسردگی در برگسالان است و ممکن است علل مختلفی داشته باشد علت افسردگی دوران کودکی ممکن است عاطفی، خانوادگی و یا مشکلات عضوی باشد.

علت مهمی که در کودکان باعث پیدایش افسردگی می‌شود و با برگسالان فرق دارد محرومیت از مادر یا کمبود محبت مادر است.

علائم افسردگی دوران کودکی
در بسیاری از موارد شروع افسردگی کودکان تدریجی بوده و کودک ممکن است سال‌ها دچار بیش فعالی، اضطراب جدایی یا افسردگی متناوب باشد. برای اختلال افسردگی کودک باید ۵ علامت از موارد زیر را طی دو هفته از خود نشان دهد:

خلق افسرده یا تحریک پذیر (زود عصبانی و ناراحت می‌شود)

کودک علاقه‌ای به چیزی ندارد و از چیزی لذت نمی‌برد

لاغر شدن کودک و نرسیدن او به وزن متناسب یا سنش

مشکلات خواب در کودک: بی خوابی یا پرخوابی روزانه: اختلالات خواب شایع‌ترین نشانه‌های بیماری افسردگی در کودکان است. بی خوابی شبانه باعث خستگی کودک شده و روز بعد کودک دچار بی قراری، بهانه جویی، عصبانیت و بی حوصلگی می‌شود.

کندی روانی – حرکتی

خستگی روزانه و بی انرژی بودن

احساس بی ارزشی یا احساس گناه بدون دلیل مناسب

کاهش توانایی تفکر یا تمرکز

افکار تکرار شونده مرگ

این نشانه‌ها باعث اختلال در رفتار‌های اجتماعی و تحصیل کودک می‌شود

دوره افسردگی در کودکان قبل از بلوغ احتمالا به صورت شکایت از درد‌های بدنی مثل دل درد و سردرد و توهمات هماهنگ با خلق خود را نشان می‌دهد.

اختلالات گوارشی به خصوص بی اشتهایی و گاهی بی اشتهایی همراه با دل درد ممکن است اولین علامت بیماری باشد: در این حال والدین بی خوابی کودک را به دل درد ربط می‌دهند و سعی می‌کنند با دادن دارو او را آرام کنند.

مشکلات تحصیلی در مدرسه: یکی از علائم افسردگی در کودکان افت تحصیلی و مشکل در مدرسه است. وقتی یک کودک افسرده است تکالیف مدرسه اش نامرتب و کثیف است، از دقت و تمرکز حواسش کاسته می‌شود و اغلب از رفتن به مدرسه امتناع می‌کند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...