واشنگتن‌پست روایت کرد

افشای همکاری شرکت‌های غربی با اسرائیل در انفجارهای لبنان

روزنامه «واشنگتن پست» با اشاره به گزارش روند انتقال پیجرهای منفجر شده در لبنان مبنی بر دست داشتن شبکه‌ای از تامین‌کنندگان و افراد حقیقی و حقوقی از مجارستان، پرتغال و نروژ تاکید کرد، استفاده ابزاری اسرائیل از اروپایی‌ها، فشار علیه آن‌ها، به اتهام همکاری در عملیات تروریستی با پیجرها را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۶۱۱۶۷
|
۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶ 22 September 2024
|
1275 بازدید

 

به گزارش تابناک این رسانه آمریکایی با اشاره به ردیابی سرنخ‌ها در مورد پیجرهایی که هفته گذشته در لبنان منفجر شدند، به متهم شدن برخی شرکت‌های اروپایی به همکاری با اسرائیل تاکید کرد.

این گزارش به نقل از گاوین وایلد، یکی از مقامات سابق کاخ سفید و کارشناس امنیت سایبری در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، ‌نوشت: شرکت‌ها و شخصیت‌های جعلی زیادی در این زمینه درگیر شده اند. اگر افرادی وجود داشته باشند که واقعاً دستی در این ماجرا داشته اند (حتی اگر از نقشه بی‌خبر باشند)، مجبورند بقیه عمر خود را در ترس زندگی کنند زیرا حزب‌الله این ادعا را باور نخواهد کرد.

واشنگتن پست با اشاره به اتهامات مطرح شده علیه برخی شرکت‌ها در کشورهای اروپایی برای تهیه، ارسال و هماهنگی با سرویس‌های اسرائیلی نوشت: پانل‌های پشتی پیجرها اطلاعات برند و مدل مرتبط با یک سازنده تایوانی به نام آپولو گلد را داشتند. با این حال مدیران آپولو گلد در مواجهه با پرسش‌های رسانه‌ای بی شمار خبرنگاران ادعا کردند که این شرکت دستگاه‌های توزیع‌شده توسط حزب‌الله را طراحی و تولید نکرده است و این دستگاه‌ها تحت یک توافقنامه مجوز با شرکت مستقر در مجارستان به نام «بی‌ای‌سی کانسالتینگ کی‌اف‌تی» (BAC Consulting KFT) تولید شده‌اند.

بنابر این گزارش، ماهیت واقعی کار شرکت «بی‌ای‌سی» مبهم است. بر اساس سوابق این شرکت مجارستانی، این شرکت در ماه مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) به ثبت رسیده است و سابقه ۱۱۸ فعالیت تجاری از جمله انتشار کتاب، توزیع فیلم و تولید جواهرات بدلی را در پرونده شرکتی خود دارد. این در حالی است که وب‌سایت این شرکت از زمان حمله روز سه‌شنبه هفته گذشته غیرفعال شده است. بنابر اظهارات یک مقام امنیتی مجارستانی بازرسان تشخیص داده‌اند که "بی‌ای‌سی" یک شرکت بدلی است و در معامله‌ای که پیجر را به حزب‌الله رساند، دست داشته است.

در بخشی از این گزارش آمده است: سرویس‌های امنیتی بلغارستان در پی گزارش رسانه‌ای روز چهارشنبه (۲۸ شهریور) مبنی بر اینکه یک شرکت دوم به نام «نورتا گلوبال» پیجرهای انفجاری را به حزب‌الله فروخته و تحویل داده، این شرکت را در صوفیه مورد تحقیق قرار داد. بیانیه آژانس دولتی امنیت ملی بلغارستان ارتباط نورتا گلوبال با فروش پیجر به حزب‌الله را رد نمی‌کند اما در عین حال تاکید می کند واردات، 0صادرات یا تولید هیچ وسیله ارتباطی منفجر شده در لبنان یا سوریه در بلغارستان صورت نگرفته است. اسناد مرتبط با این شرکت بلغارستانی نشان می دهد که نورتا گلوبال متعلق به رینسون خوزه، یک مرد نروژی ۳۹ ساله‌ای است که در هند به دنیا آمده و این شرکت را در آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) برای انجام "مدیریت پروژه تکنولوژیک" ثبت کرده بود.

بنابر گزارش‌های مالی ارائه‌شده به مقامات بلغارستان، طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ (۱۴۰۱ و ۱۴۰۲)، نورتا گلوبال بیش از ۱ میلیون و پانصدهزار دلار به نرخ ارز امروزی دریافت کرده بود. این در حالی است که خوزه در وب‌سایت شبکه‌های تجاری اسرائیلی "فوندرز نیشن" (Founders Nation)، محل ثبت سازمان‌هایی که در حال حاضر یا در گذشته با نیروهای دفاعی اسرائیل به عنوان شرکای رسمی ارتباط داشته اند، پروفایل ویژه‌ای دارد.

واشنگتن پست با اشاره به این که این شخص به تماس‌ها و پیام‌ها از سوی این رسانه پاسخ نمی‌دهد، نوشت:بر اساس اطلاعات دولت ایالات متحده، خوزه روز سه شنبه هفته گذشته(روز حادثه تروریستی پیجرها در لبنان) به بوستون سفر کرد و از روز جمعه دراین کشور حضور دارد. این در حالی است که تلاش ها برای دسترسی به او در بیش از ۳۰ هتل فهرست شده در وب سایت کنفرانسی که گفته می شود وی برای حضور در آن به آمریکا سفر کرده است، ناموفق بود.

بنابر این مقاله، «نیویورک تایمز» این هفته گزارش داد که اطلاعات اسرائیل هم این دستگاه‌ها را ساخته و هم شرکت‌هایی را برای فریب حزب الله ایجاد کرده است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما در سفر رئیس جمهور به نیویورک، پزشکیان با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد؟