جام جهانی فوتسال - ازبکستان؛

صمیمی: شاید برنامه شمسایی باختن بود/مراکش گربه‌سیاه ایران نیست

دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتسال معتقد است هم ایران و هم فرانسه می‌خواستند به عنوان تیم دوم صعود کنند تا با مراکش برخورد نکنند.
کد خبر: ۱۲۶۱۳۹۳
|
۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵ 23 September 2024
|
1906 بازدید
 
صمیمی: شاید برنامه شمسایی باختن بود/فرانسه می‌خواست دوم شود/مراکش گربه سیاه ایران نیست
به گزارش تابناک به نقل از پایگاه خبری فوتسال، در شب فوتسالی که دو تیم در جام جهانی به دنبال باختن بودند تیم ملی فوتسال ایران نتوانست بازی هر که بهتر ببازد را به نفع خود تمام کند و ۴ بر یک تیم ملی فوتسال فرانسه را شکست داد. بازی که حتی طرفداران تیم ملی فوتسال امیدوار بودند این تیم دست خالی از این رقابت بیرون بیاید و به عنوان تیم دوم از گروه خود صعود کند ولی حتی تیم آنفولانزا زده شمسایی هم نتوانست از پس نباختن در مقابل فرانسه‌ای که قصد کرده بود ببازد بربیاید و بالاخره حریف مراکش و برزیل مشخص شد تا حالا اگر به جمع تیم‌های ابتدایی جدول رسیدند بدانیم جانانه از پس سختی‌ها برآمدند و بی‌رقیب بودند!
 
بعد از بازی نه چندان دلچسب ایران و فرانسه با «علیرضا صمیمی» دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتسال که از او خاطرات خوشی را درون دروازه ایران به یاد داریم گفتگو گرفتیم که ماحصل آن را در ادامه خواهید خواند. دروازه بان تیم ملی فوتسال ایران که به سوپر سیو‌ها و شروع‌های هوشمندانه اش معروف است پاسخگوی سوالات شد.
 
ابتدا از دو بازی آسان تیم ملی فوتسال بگویید؟
دو تیم اولی که با آن بازی داشتیم از لحاظ رنکینگ خیلی از ایران پایین‌تر بودند، ونزوئلا و گواتمالا  را تماشا کردیم که بازی چیز خاصی نداشت و بالاخره ایران جلوی این تیم‌ها محکوم به برد است، ایران قدرت اول آسیا است و در رنکینگ چهارم، پنجم است و در مقابل تیم‌های گواتمالا و ونزوئلا تیم‌های پر قدرتی نبودند و ایران هم نشان داد که تیم پر قدرتی است و نتایج هم گویای این حرف است ولی فقط مشکل ما ساختار دفاعی مان بود که خداراشکر در بازی با فرانسه برطرف شد. به نظر من بازی‌های جدی و سخت تیم ملی از حالا به بعد شروع می‌شود و این سه بازی را می‌توان بازی‌های تدارکاتی خوب برای ایران در یک گروه بسیار بسیار خوب در نظر گرفت و خوشبختانه نبود بازی‌های دوستانه در این سه بازی جبران شد و حالا برای مرحله اصلی جام جهانی آماده می‌شوند. الان دیگر همه‌ی تیم‌ها مدعی هستند و تیم‌های خوب با هم بازی می‌کنند و ایران هم باید به مصاف تیم مراکش برود که تیم پرقدرتی است و امیدوارم بازی خوبی باشد ولی ونزوئلا و گواتمالا به نظر من تیم‌های خطرناکی نبودند، تیم‌های معمولی و ضعیفی بودن که خوشبختانه ایران توانست با اختلاف گل بالا آنها را شکست بدهد.
 
به طور خاص بازی با فرانسه را با توجه به اینکه هیچ‌کدام از تیم‌ها دوست نداشتند برنده بازی باشند، چطور دیدید؟
بله، فرانسه هم می‌خواست دوم گروه بشود و مشخص بود که فرانسه برای مساوی یا باخت آمده بود و حالا شاید برنامه کادر فنی تیم ملی هم همین بود و آن‌ها هم می‌خواستند ببازند که دوم شوند تا مسیر راحت تری را پشت سر بگذارند. بالاخره بازی با تایلند تیمی که با آن در آسیا بازی کرده و همیشه هم برنده بودیم حتما مسیر بسیار راحتی نسبت به مراکش و بعد برزیل بود ولی بالاخره فرانسه هم همین تفکر ایران را داشت و می‌خواست که با تساوی یا باخت به عنوان تیم دوم گروه بالا بیاید و نیمه اول بازی هم مشخص بود که بدون هیچ برنامه‌ای فقط برای گل نزدن به زمین آمده و از گل‌هایی که خورد هم معلوم بود قصد بردن ندارد. بازی روز گذشته برزیل و تایلند را که نگاه می‌کردم کادر فنی تیم فرانسه در سالن بودند و این یعنی در حال آنالیز تیم تایلند بودند و مشخص بود می‌خواستند در گروه دوم باشند تا به تایلند بخورند. البته ایران هم درست است که برایش مسیر راحت‌تری بود ولی بالاخره ایران قدرت اول آسیا و جز چهار-پنج تیم تاپ دنیا است و اگر بخواهد ثابت کند که قدرتمند است و جایگاه‌شان همین است که واقعا هم همین هست باید جلوی تیم‌های قدرتمند دنیا بازی کنند و ثابت کنند و به امید خدا مراکش را هم از سد راه بر خواهند داشت.
 
 همین که فرانسه آمده بود تا گل بخورد باعث شد بازی کسل کننده‌ای را شاهد باشیم...
مشخص بود فرانسه هیچ برنامه‌ای ندارد و همانطور که صحبت شد هم فرانسه و هم ایران می‌خواستند دوم باشند ولی گل اول که زده شد معلوم بود که دروازه‌بان فرانسه برنامه داشت که حالا عمد یا غیر عمد گل بخورد ولی خب دقیقا هم نمی‌شود گفت ولی وقتی که ایران گل اول را زد و دید فایده ندارد دیگر فوتبال خودش را بازی کرد ولی من نظر شخصی ام این است که صد در صد این بازی فرانسه نبود، چون یکی دو بازی، قبل از جام جهانی از فرانسه دیده بودم که بسیار تیم پرقدرتی ظاهر شده بود و البته باز هم باید بگویم رنکینگ فرانسه قابل مقایسه با ایران نیست.
 
شرایط تیم ملی و بازی با مراکش و مسیری که در پیش دارد را چطور ارزیابی می‌کنید؟
اول آرزوی سلامتی برای بچه‌ها و کادر فنی دارم، جام جهانی تورنمنت بزرگی است و باید کادر پزشکی، کادر فنی پیش بینی چنین قضایایی را می‌کردند که به یک تورنمنت بزرگ می‌روند. حالا اگر بیماری هم باشد باید پیش‌بینی این کار را می‌کردند، الان چهار روز تا بازی با مراکش که پنجشنبه است، زمان برای ریکاوری دارند، تا به امید خدا بچه‌هایی که سرما خورده و آنفلوانزا گرفتند صحیح و سالم کنار تیم باشند، همین‌طور دو کارته‌های ما هم برگردند و به امید خدا تیم کامل را برای بازی با مراکش و رقابت‌های بعد از آن در اختیار داشته باشیم. مراکش در دو بازی اخیر ایران را برده و تیم پر قدرتی است که از لحاظ فنی هم بسیار خوب است و می‌توان گفت تیم دریبل‌زنی است که فوتسال را بلد است.
 
می‌گویند مراکش گربه سیاه ایران است...
به نظرم بازی با مراکش بازی سختی خواهد بود. البته مراکش یک بازی سخت را با پرتغال انجام داده و فرقش با ایران این است که سه بازی تقریبا متوسط را پشت سر گذاشته ولی مراکش با پرتغال بازی کرده و به نظرم بازی مراکش سخت‌تر بوده است. ایران آماده‌تر است چون فشار زیادی در این سه بازی ندیده و از لحاظ جسمانی به نظرم از مراکشی‌ها بهتر هستند ولی یادمان نرود مراکش تیم پر قدرتی است و به نظرم اصلا بازی آسانی برای ایران نیست ولی من اصلا به اینکه می‌گویند مراکش گربه سیاه ایران است اعتقادی ندارم و فکر می‌کنم ایران اگر خودش باشد و بتواند صددرصد بازی‌اش را انجام دهد به‌طور حتم می‌تواند سربلند از این بازی بیرون بیاید و به مرحله بعد راه پیدا بکند. از لحاظ قدرتی ایران خیلی قدرتمند‌تر از مراکش هست و رنکینگی هم که مشخص است، فقط امیدوارم باز هم ثابت کنیم ایران قدرت اول آسیا و جزو پنج تیم برتر دنیا است.
 
 نگاه‌تان به این تیم ملی چطور است؟ فینال جام جهانی را بین کدام تیم‌ها پیش بینی می‌کنید؟
به نظرم تیم خیلی خوبی داریم. بازیکنان با تجربه‌ی زیادی در تیم حضور دارند، بازیکنانی هستند که جام جهانی زیاد دیدند و از لحاظ تجربی فکر می‌کنم یکی از با تجربه‌ترین تیم‌های حاضر باشیم به طور مثال اصغر حسن‌زاده ۵ دوره، حسین طیبی ۴ دوره، محمدرضا سنگ‌سفیدی سه دوره جام جهانی بازی کرده‌اند و و فکر می‌کنم بازیکنی که تجربه جام جهانی نداشته باشد فقط دو یا سه نفر باشند ولی این تیم به نظرم یکی از تیم‌های پرقدرت و با تجربه جام است. این که بگوییم کدام تیم به فینال راه پیدا می‌کند خیلی سخت است ولی من برزیل و پرتقال را مدعیان این جام می‌بینم.
 
به نظرتان حضور تیم ملی در جام‌هایی مانند کافا فقط به بهتر شدن حریفان کمک نمی‌کند؟
بازی‌هایی مانند کافا کمکی به تیم ملی نمی‌کند و فقط یک سود دارد که بازیکنان زیر ۲۴ یا ۲۵ سال را به آن بازی‌ها ببرند و جلوی آن تیم‌ها برای کسب تجربه بیشتر بازی کنند و برای آینده فوتسال ایران مثمر ثمر باشند. البته در این کافا که برگزار می‌شود تیم هایی، چون تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان در جام جهانی هستند و به جز تایلند بقیه در کافا حضور دارند ولی باز هم کافا باید جایی برای حضور جوان‌های کم تجربه باشد تا آبدیده و آینده فوتسال شوند. به نظرم ایران با تیم ملی ب به چنین رقابت‌هایی برود تا با کسب تجربه بتوانند به تیم ملی کمک کنند خیلی بهتر است.
 
نیاز‌های فوتسال ایران را برای موفقیت‌های مطمئن در چه مواردی می‌بینید؟
تیم ملی باید یک پشتوانه خیلی خوبی داشته باشد و متکی به ۸ یا ۹ بازیکن نباشد. همیشه نظر من این بود که ایران باید تیم ملی ب هم داشته باشد و تیم ملی ب باید بازیکنان زیر ۲۵ سال و امید باشند که در حال حاضر آقای صانعی فوق العاده خوب با رده‌های سنی پایه کار می‌کند و یکی از بهترین مربی‌های پایه ایران است که می‌تواند زیربنای فوتسال ایران را درست کند و باید تیم ملی ب را داشته باشیم که بازیکنان زیر ۲۵ سال در آن حضور داشته باشند. همچنین ما باید بازی‌های دوستانه زیادی را با تیم‌های پرقدرت انجام دهیم که متاسفانه این یک ضعف برای ما است چرا که ما فقط در جام جهانی می‌توانیم با تیم‌های پرقدرت بازی کنیم و یا شاید هر دو سال با یکی از تیم‌های پرقدرت دنیا بازی کنیم که این ضعف است، وقتی با تیم‌های بزرگ دنیا مانند برزیل، اسپانیا، آرژانتین و پرتغال زیاد بازی کنیم هم بازیکنان باتجربه‌تر می‌شوند و هم بالاخره آن ترس و اضطرابی که هر بازیکنی ممکن است جلوی این تیم‌های اسم و رسم دار داشته باشد کم خواهد شد و فشار از روی بازیکنان و تیم برداشته می‌شود. معتقدم باید تعداد بازی‌های دوستانه و اردو‌ها بیشتر شود و مثلا برگزاری اردو‌ها فقط محدود به نزدیک بودن به تورنمنت‌ها نباشد؛ باید طی سال این اردو‌ها برقرار شود و منتخب لیگ را دعوت کنند تا شرایط تیم ملی طوری شود که بازیکنان در بازی با تیم‌های بزرگ و اردو‌های همیشگی با تجربه شوند.
 
 از تیم و شرایط خودتان چه خبر و آیا قصد مربیگری ندارید؟
در حال حاضر در خدمت تیم مس سونگون ورزقان هستم و به اینکه در این باشگاه بزرگ بازی می‌کنم افتخار می‌کنم. از تیم ملی یکی - دو سال پیش خداحافظی کردم ولی تا جایی‌که مفید باشم قصد بازی برای باشگاهم را دارم و امیدوارم بتوانم کمک کنم. فعلا به مربیگری فکر نمی‌کنم و هدفم بازی کردن است. البته مربیگری را دوست دارم ولی فعلا تا جایی‌که بتوانم و مفید باشم قطعا بازی می‌کنم و بعد از تمام شدن بازی‌ام حتما دوست دارم مربی شوم و به فوتسال کمک کنم که امیدوارم به این هدفم برسم.
 
درآمدتان این سال‌ها توانسته کمکی به سال‌های بعد از خداحافظی از فوتسال بکند؟
من فقط از تیم ملی خداحافظی کردم و فعلا باشگاهی بازی می‌کنم. درباره قرارداد‌های فوتسال باید بگویم گرچه نسبت به شرایط اقتصادی کشور نه اینکه راضی نباشیم ولی می‌توانست بهتر باشد چون وقتی ما خودمان را با فوتبال مقایسه می‌کنیم شاید قرارداد‌های فوتسالی یک‌دهم یا یک بیستم آن‌ها باشد و نسبت به شرایط و فشاری که فوتسالی‌ها تحمل می‌کنند، بازی‌های سختی که انجام می‌دهند و از آن مهم‌تر اینکه فوتسال ما جزو ۴ یا ۵ تیم برتر دنیا است و به راحتی از گروه صعود می‌کنیم و به‌راحتی ادعای رسیدن به ۴ تیم برتر و حتی فینال جام جهانی را داریم.
 
قرارداد فوتسالی‌ها باید بهتر شود...
به نظرم ایجاب می‌کند قرارداد‌ها و شرایط فوتسالی با حضور اسپانسرها، پخش مستقیم و شرکت‌ها بهتر باشد، حتی باشگاه‌های فوتبالی می‌توانند به فوتسال وارد شوند و به جرات می‌توانم بگویم استعدادی که در فوتسال هست فکر نمی‌کنم در هیچ رشته‌ی دیگری باشد. می‌شود با کمی حضور بهتر اسپانسر‌ها و شرکت‌های دولتی و غیر دولتی قرارداد بهتری ثبت شود و بازیکنان جوان بیشتر به فوتسال اشتیاق پیدا کنند چراکه وقتی با بازیکنان جوان صحبت می‌شود می‌گویند قرارداد‌های فوتبال خیلی بهتر است و به سمت فوتبال می‌روند و کمتر به فوتسال می‌آیند ولی اگر شرایط قراردادی در فوتسال خوب باشد حتما استعداد‌های زیادی به این رشته می‌آیند و می‌تواند رونق پیدا کند و از اینکه هست بهتر شود. شما در مدارس ببینید که همه فوتسال بازی می‌کنند و اگر شرایط اسپانسری، تبلیغاتی و پخش‌ها بهتر شود که الان هم نسبت به قبل بهتر شده به طور حتم این رشته جذاب علاقه‌مندان بسیاری را به سوی خود می‌آورد و باعث پیشرفت باشگاه‌ها، تیم ملی و فوتسال ایران خواهد شد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما در سفر رئیس جمهور به نیویورک، پزشکیان با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد؟