نرخ بیمه شخص ثالث 1403

بیمه شخص ثالث از انواع بیمه‌نامه‌های است که پرطرفدار بوده و خرید بیمه شخص ثالث اجباری است. در بیمه شخص ثالث فرد بیمه‌شده، عموما مالک وسیله نقلیه است و کسی است که بیمه به نام او صادر می‌شود، بیمه گر یا همان شرکتی است که بیمه نامه توسط او صادر می‌شود. شخص ثالث هم فرد زیان دیده است که خسارت دیده است. در ادامه‌ی این مطلب به بیمه شخص ثالث و نرخ آن در سال 1403 خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۱۲۶۴۲۳۲
|
۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳ 07 October 2024
|
287 بازدید

بیمه شخص ثالث

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

در رانندگی با هر وسیله نقلیه حتی موتورسیکلت و اتومبیل، احتمال تصادف و ایجاد خسارت مالی یا جانی وجود دارد، بیمه شخص ثالث طبق قانون مصوب، جبران مسئولیت مدنی تمام خسارات جانی و مالی صورت‌گرفته از طرف راننده مقصر، شخص ثالث و سرنشین خودرو را جبران می‌کند.

  • پوشش جانی

پوشش جانی مواردی نظیر غرامت فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمانی افراد آسیب‌دیده در حوادث رانندگی می‌شود. پوشش جانی بیمه شخص ثالث دیه یا خسارت شخص ثالث آسیب‌دیده در تصادف را براساس نوع آسیب از جمله شکستگی، نقص عضو و یا از کار افتادگی کلی یا جزئی موقت یا دائم پرداخت می‌کند.

  • پوشش مالی

پوشش مالی برای جبران تمام خسارت‌‌های مادی است كه به‌دلیل تصادف یا برخورد خودروی بیمه‌شده به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود. این خسارت ممکن است آسیب به خودروی دیگر یا اجسام ثابت مثل گاردریل و درخت باشد.

  • پوشش حوادث راننده

راننده مقصر حادثه درصورت دارا بودن گواهینامه معتبر و مرتبط با خودروی خود می‌تواند هزینه خسار‌ت‌های جانی را از بیمه شخص ثالث دریافت کند.

حق بیمه شخص ثالث

در محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث چند فاکتور موثر است که در زمان استعلام بیمه روی قیمت آن اثرگذار است:

  • قیمت پایه بیمه ثالث

معیار اصلی محاسبه نرخ و خرید بیمه شخص ثالث در سال 1403 و میزان پوشش‌های مالی و جانی که روی بیمه‌نامه منظور می‌گردد، دیه کامل انسان در ماه حرام است. میزان دیه هر سال و عموما در آخر سال و ابتدای سال جدید طبق تصمیم قوه قضائیه مشخص می‌شود؛ برای سال 1403 دیه کامل در ماه حرام 1 میلیارد و 600 میلیون و برای ماه‌های عادی 1 میلیارد و 200 میلیون تومان تصویب شده است.

با توجه به میزان دیه اعلام‌شده اگر فردی در حادثه رانندگی خسارت جانی ببیند، خسارت طبق این دیه تعیین می‌شود و مطابق قانون جدید بیمه شخص ثالث در آغاز هر سال شمسی و اضافه شدن به مبلغ دیه، دریافت هر حق بیمه اضافی از فرد اتوماتیک صورت می‌گیرد.

نکته: سقف مالی بیمه‌نامه به انتخاب شخص بیمه‌شده و با تایید شرکت بیمه می‌تواند بیشتر یا کمتر مشخص شود.

نوع وسیله نقلیه

در بیمه شخص ثالث نوع وسیله نقلیه باتوجه به قدرت و سیلندر ماشین تقسیم‌بندی می‌شود و با بالا رفتن تعداد سیلندر نرخ بیمه ثالث هم بیشتر می‌شود.

سال تولید وسیله نقلیه

سال تولید وسیله نقلیه از فاکتورهای مهم برای محاسبه بیمه شخص ثالث است. با بالا رفتن سن خودرو به دلیل فرسودگی وسیله و افزایش ریسک حوادث حق بیمه بیشتر می‌شود.

کاربری خودرو

کاربری خودرو در میزان ریسک آن بسیار مهم است، چراکه خودروهایی با کاربری تاکسی و خدماتی بیشتر در معرض حوادث رانندگی قرار دارند و باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنند. برای همین در بیمه‌نامه شخص ثالث کاربری خودرو طبق ماشین شخصی، بارکشی، آمبولانس و ... تقسیم‌بندی می‌شود.

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

بیمه شخص ثالث موتور سیکلت مانند خودرو اجباری است، اما آمارها نشان داده است که تعداد بسیار کمی از رانندگان موتورسیکلت این بیمه را تهیه می‌کنند. نکته مهم دیگر این است که به جز خسارات طرف دوم در صورتی که به شخص دیگری غیر از راننده در طی حادثه آسیب بخورد، شرکت بیمه موظف است آن را پرداخت کند. اگر راننده موتور دچار حادثه جانی شده باشد هم بیمه تمام هزینه‌های ناشی از آن را پرداخت می‌کند.

 به جز بیمه شخص ثالث خودرو و موتور سیکلت بیمه بدنه خودرو هم وجود دارد که بسیاری از خسارت‌های وارده به وسایل نقلیه را جبران می‌کند.

استعلام بیمه شخص ثالث چگونه است؟

از راه‌های زیر می‌توانید استعلام خود را از طریق بیمه مرکزی بگیرید.

  • استعلام با پلاک
  • استعلام بیمه با کد ملی
  • استعلام شخص ثالث با شماره بیمه‌نامه
  • استعلام بیمه با کد یکتای بیمه‌نامه

سابقه بیمه شخص ثالث، مدل و نوع خودرو، شماره بیمه‌نامه و نام شرکت بیمه‌گر بعضی از اطلاعاتی است که از طریق استعلام به دست می‌آید.

بیمه بدنه

استعلام و خرید بیمه شخص ثالث

امروزه شرکت‌های بیمه‌ای متعدد بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را صادر می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که لازم است قبل از خرید بیمه انجام گیرد، استعلام نرخ بیمه شخص ثالث از شرکت‌های مختلف است. پس از آن برای خرید بیمه شخص ثالث به‌صورت آنلاین اقدام می‌شود. در بیمه شو، پلتفرم مقایسه و خرید انواع بیمه متقاضیان می‌توانند استعلام و خرید انواع بیمه‌نامه ازجمله شخص ثالث را در کوتاه‌ترین زمان انجام دهند.

کلام آخر

بیمه شخص ثالث از انواع بیمه‌‌های مربوط به وسایل نقلیه و برای آن‌ها اجباری است. در این بیمه شخص اول بیمه‌گزار، شخص دوم شرکت بیمه‌گر و شخص سوم فرد آسیب‌دیده از نظر جانی یا مالی در حوادث رانندگی به حساب می‌آید. بیمه شخص ثالث هزینه‌های مربوط به آسیب‌های جانی یا مالی یا جانی شخص ثالث و هزینه‌های مربوط به شخص اول که ممکن است آسیب‌های جانی دیده باشد جبران می‌کند. اگر خودرو یا موتورسیکلت دارید، بهتر است از اعتبار بیمه شخص ثالث اطمینان حاصل کنید تا در دردسر نیفتید. بیمه شو بستر آنلاین و مطمئن برای مقایسه، استعلام و خرید انواع بیمه‌ها از جمله بیمه مسئولیت، بیمه عمر، بیمه سفر و ... است که می‌توانید بیمه‌نامه شخص ثالث خود را از آن‌جا تهیه کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟