رئیس مجلس: اسرائیل نمی‌تواند شکست‌های خود را جبران کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رژیم صهیونیستی باید بداند با حملات هوایی و عملیات‌های ترور نمی‌تواند شکست‌های راهبردی خود را جبران کند.
کد خبر: ۱۲۶۴۸۵۳
|
۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲ 11 October 2024
|
423 بازدید

به گزارش تابناک به نقل از فارس، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در کنفرانس بین المللی «سی­‌امین سالگرد قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» گفت: بسیار خرسندم که به مناسبت سی‌امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان، در این نشست بین‌المللی بین پارلمانی،  در کنار شما و در شهر زیبای دوشنبه حضور می‌یابم. مایلم تا مراتب قدردانی خود از مجلسین تاجیکستان را بابت میزبانی شایسته ابراز دارم و همچنین از جناب آقای رستم امامعلی، رئیس محترم مجلس ملی  بابت دعوت به این نشست سپاسگزاری نمایم.  اینجانب، به نمایندگی از مردم عزیز کشورم، مراتب شادباش خود را به ملّت و دولت دوست و برادر، جمهوری تاجیکستان ابراز می‌نمایم. 

وی ادامه داد: در ابتدای سخن، مراتب همدردی خود را با ملّت و دولت لبنان در پی شهادت سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، ابراز می‌دارم. جنایات و اقدامات تروریستی آشکار رژیم صهیونیستی در یک سال اخیر، نشان آشکار ناتوانی این رژیم  در مقابله با ملت‌های فلسطین و لبنان است.  رژیم صهیونیستی باید بداند با حملات هوایی و عملیات ها ترور نمی تواند شکست های راهبردی خود را جبران کند و تنها سرعت اضمحلال موجودیت خود را شدت می بخشد لذا بجای حملات هوایی و کشتن انسان های بی گناه بهتر است هرچه زودتر مسیر توافق برای آتش بس که حداقلِ حقوقِ مردم غزه و لبنان را رعایت می کند، را در پیش بگیرد.  ما رؤسای مجالس و پارلمان‌های کشورها،  به نمایندگی از مردم خود وظیفه داریم  در قبال اعمال خودسرانه  و وحشیانه رژیم صهیونیستی در از بین بردن زنان و کودکان و تضییعِ حقوق اولیهِ مردمِ مظلومِ فلسطین واکنش نشان داده و صدای آزادی خواهی و عدالت طلبی آنان باشیم.

قالیباف گفت: تاجیکستان و کشور من ایران به واسطۀ تاریخ و فرهنگ مشترک، دارای پیوندهایی فراتر از مرزهای جغرافیایی هستند. زبان فارسی که گوهری مشترک میان دو ملت است، پایه‌ای برای همدلیِ فکری و فرهنگی است.  امروز، این میراث فرهنگیِ غنی می‌تواند به عنوان یک دارایی راهبردی در توسعه روابط دو جانبه، به‌ویژه در عرصه‌های فرهنگی، علمی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. همکاری‌های دانشگاهی و برگزاری پروژه‌های مشترک علمی و رویدادهای فرهنگی، می‌تواند بستری برای نوآوری و پیشرفت هر دو کشور را فراهم کند.  قالیباف تصریح کرد: از دیدگاه اقتصادی، تاجیکستان با برخورداری از منابع طبیعی ِغنی و موقعیت جغرافیایی استراتژیک، ظرفیت‌های بزرگی برای توسعه دارد. ایران، با تجربیات خود در حوزه‌های انرژی، زیرساخت، کشاورزی و صنعت، آماده است تا این ظرفیت‌ها را با همکاری نزدیک و اجرای پروژه‌های مشترک ارتقاء دهد. یکی از حوزه‌های کلیدی که می‌تواند به عنوانِ محرکِ این همکاری‌ها عمل کند، توسعه زیرساخت‌هایِ حمل‌ونقل و ارتباطات است.  ایران می‌تواند از طریق بهبود کریدورهای حمل‌ونقل و تقویت مبادلات تجاری، نقش محوری در اتصال تاجیکستان به بازارهای بین‌المللی ایفا کند.

قالیباف اظهار کرد: امروز در حالی برای گرامیداشت این روز خجسته گرد هم آمده‌ایم که جهان و منطقه ما با چالش‌ها و تهدیدهایی چون: یکجانبه گرایی، تجاوز و نقض حاکمیت سیاسی و استقلال کشورها، تروریسم، افراط گرایی و تغییرات اقلیمی روبرو است، چالش‌ها و تهدیدهایی که جز با همکاری های مشترک دوجانبه، چند جانبه و منطقه‌ای، و در یک کلام، کنش جمعی مؤثر، مرتفع نخواهند شد.

وی گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در قِبال کشورهای منطقه و همسایگان همواره بر 3 اصلِ حسن همجواری، تنش زدایی، و همکاری همه جانبه استوار بوده است. به باور ما، راه پیشرفت و سازندگی کشورهای منطقه تنها یکی است و آن، همزیستی مسالمت آمیز و توسعه همکاری‌ها در همه حوزه‌ها و در همه سطوح است. قالیباف بیان کرد: اینجانب به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران، امضای «پیمان هم‌گراییِ پارلمانی برای صلح و توسعه پایدار» میان پارلمان‌های کشورهای منطقه را پیشنهاد می‌دهم.  این ابتکار می‌تواند شامل تشکیل یک شورایِ مشترکِ پارلمانی بین کشورهای منطقه، با هدف ترویج دیپلماسیِ چندجانبه و ایجاد سازوکاری برای گفت‌وگوهای منظم بین مجالس کشورها باشد. نهاد پارلمان، نماینده و تبلور اراده ملت‌ها است و ما به نمایندگی از ملت‌های خود، از هر نهاد و سازمان بین‌المللی که به دنبال صلح و ثبات و امنیت در منطقه است، دعوت به‌عمل می‌آوریم.  این پیمان مسیری به سمت مذاکره با کشورهای منطقه و جهان برای رفع سوتفاهمات و پیشبرد گفتگو خواهد بود.

وی گفت: در پایان، مایلم تأکید کنم که روابط ایران و تاجیکستان در طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده است، اما هنوز پتانسیل‌های بسیاری برای گسترش و تعمیق همکاری‌ها وجود دارد.  با توجه به پیوندهای تاریخی و فرهنگی مستحکم، ما امروز در شرایطی هستیم که می‌توانیم روابط خود را به سطحی از پایداری و توسعه ارتقاء دهیم که نه تنها به نفع دو ملت، بلکه به نفع ثبات و رفاه منطقه‌ای باشد. تاجیکستان همواره جایگاه ویژه‌ای نزد دولت و ملت ایران داشته و جمهوری اسلامی ایران آماده است تا از تمام ظرفیت‌های موجود برای توسعه و تعمیق این رابطه استفاده کند. ایران، همیشه دوست و همراه تاجیکستان خواهد بود.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟