اختصاصی تابناک از گاردین

بحران بزرگ برای محیط زیست؛ در آستانه نقطه بی بازگشت قرار داریم!

شرایط زیست محیطی در کل به سمتی پیش می رود که بشر را در آستانه یک نقظه بی بازگشت قرار داده است. این هشدار، کاملا جدی است.
کد خبر: ۱۲۶۴۸۷۲
|
۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱ 11 October 2024
|
3833 بازدید

بحران بزرگ برای محیط زیست؛ در آستانه نقطه بی بازگشت قرار داریم!

به گزارش سرویس اجتماعی تابناک، گاردین در گزارشی به قلم پاتریک گرینفیلد  بر اساس شاخص Living planet هشدار می‌دهد که جمعیت‌های حیات وحش در نزدیکی «نقاط بدون بازگشت» است.
 
براساس این گزارش متوسط کاهش جمعیت در برخی مناطق به ۹۵ درصد می‌رسد که این امر باعث گردیده کارشناسان این حوزه خواستار اقدام فوری برای حل این مشکل باشند. این در حالی است که آنها همچنان معتقدند «طبیعت می‌تواند بهبود یابد».
 
همچنین یک ارزیابی علمی جدید نشان داده است که جمعیت‌های جهانی حیات وحش در ۵۰ سال گذشته به طور متوسط ۷۳ درصد کاهش یافته است، اما انسان‌ها همچنان به این موضوع بی توجه بوده و به فشار بر اکوسیستم‌ها تا آستانه فروپاشی را ادامه میدهند.
 
این مقاله با استناد به گزارشی از WWF و جامعه جانورشناسی لندن (ZSL)،  بیشترین کاهش میانگین در جمعیت‌های حیات وحش ثبت شده را با ۹۵ درصد کاهش مربوط به آمریکای لاتین و کاراییب می داند. این در حالی است که پس از آن، آفریقا با ۷۶ درصد و آسیا و اقیانوسیه با ۶۰ درصد قرار دارند. اروپا و آمریکای شمالی به ترتیب کاهش‌های کمتری معادل ۳۵ و ۳۹ درصد از سال ۱۹۷۰ را ثبت کرده‌اند.
 
دانشمندان این حوزه ضمن اشاره به بحرانی بودن شرایط هشدار می دهند که این خسارت ممکن است در سال‌های آینده با تسریع گرمایش جهانی شتاب بیشتری بگیرد و با رسیدن به  نقاط بحرانی در جنگل‌های بارانی آمازون، مناطق قطبی و اکوسیستم‌های دریایی عواقب فاجعه‌باری برای طبیعت و جامعه انسانی داشته باشد.
بحران بزرگ برای محیط زیست؛ در آستانه نقطه بی بازگشت قرار داریم!
هنوز شانس داریم!
متیو گولد، مدیرعامل ZSL، گفت که پیام این گزارش واضح است: "ما به طور خطرناکی به نقاط بحرانی برای از دست دادن طبیعت و تغییرات آب و هوایی نزدیک هستیم. اما می‌دانیم که طبیعت می‌تواند در صورت فراهم شدن فرصت بهبود یابد و هنوز هم شانس اقدام داریم."
علی رغم اینکه برخی از کارشناسان به شاخص Living planet نقد هایی دارند و این شاخص  را دارای برخی ایراد میدانند که باعث گردیده میزان کاهش جمعیت حیات وحش بیش از حد معقول تخمین زده شود اما با این حال خطر کاهش جمعیت حیات وحش با توجه به مشکلاتی از قبیل رفتار انسان با طبیعت، تسریع روند گرمایش زمین و... همچنان میتواند بحران آفرین باشد.
بطوریکه برخی از اساتید دانشگاه هم به این مسئله واکنش نشان داده و اظهار کرده اند که حتی اگر وزن دهی برخی شاخص ها در Living planet  ناقص هم بوده باشد، آنچه که مهم می باشد این است که با ادامه تخریب زیستگاه‌ها و دیگر تهدیدات علیه تنوع زیستی، این کاهش‌ جمعیت حیات وحش ادامه خواهد داشت."
 
ضرورت اقدام در برابر فروپاشی حیات!
همچنین سوزانا محمد وزیر محیط زیست کلمبیا در این خصوص اظهارداشت که "ما باید به علم گوش فرا دهیم و اقدامات لازم را برای جلوگیری از از فروپاشی حیات وحش انجام دهیم.
وی گفت:در سطح جهانی، ما به نقاط بدون بازگشت نزدیک می‌شویم و به طور غیرقابل برگشتی بر سیستم‌های پشتیبانی حیات سیاره تأثیر می‌گذاریم. ما تأثیرات جنگل‌زدایی، تبدیل اکوسیستم‌های طبیعی، استفاده شدید از زمین و تغییرات اقلیمی را مشاهده می‌کنیم.
 
او گفت: "جهان در حال مشاهده سفید شدن انبوه مرجان‌ها، از دست رفتن جنگل‌های گرمسیری، فروپاشی یخچال‌های قطبی و تغییرات جدی در چرخه آب، که پایه‌گذار حیات بر روی این سیاره اند، است."
 
تغییرات کاربری زمین مهم‌ترین عامل کاهش جمعیت‌های حیات وحش بود، زیرا مرزهای کشاورزی گسترش یافتند، اغلب به قیمت اکوسیستم‌هایی مانند جنگل‌های بارانی گرمسیری. مایک بارنت، مدیر علم و حفاظت در WWF-UK، گفت که کشورهایی مانند بریتانیا با ادامه واردات غذا و علوفه دامی که در اکوسیستم‌های وحشی قبلی کشت می‌شود، به تخریب کمک می‌کنند.
 
حال با این شرایط باید دید بحران کاهش جمعیت حیات وحش تا چه اندازه نظر  دانشمندان و برنامه ریزان این حوزه را به خود جلب کرده و آنها را مجاب می کند تا برای پیشگیری از این فاجعه  اقداماتی انجام دهند.
 
خبرنگار؛ محمدباقر محمدی
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟