تبدیل تفاله‌های قهوه به سوخت پاک/ سوختی خوردنی و قوی‌تر از هیدروژن

محققان انگلیسی موفق به کشف راهکاری برای تبدیل تفاله‌های قهوه به سوخت پاک شدند که علاوه بر تأمین انرژی سبز، مشکلات ضایعات قهوه‌ای را نیز برطرف می‌کند و رقیبی بزرگ برای هیدروژن محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۲۶۵۱۳۲
|
۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۹ 12 October 2024
|
1268 بازدید

تبدیل تفاله‌های قهوه به سوخت پاک/ سوختی خوردنی و قوی‌تر از هیدروژن

به گزارش «تابناک» به نقل از ایمنا، انسان‌ها به‌تازگی و آرامی شروع به آشنا شدن با واقعیت‌های محیط زیست کرده‌اند، بنابراین جست‌وجو برای انرژی‌های سبز هرگز تا این حد محبوب نبوده است. امروزه به جز تبدیل شدن آبی که به‌سادگی برای نوشیدن و آبیاری به‌کار می‌رفت به سوخت پاک، قهوه‌ای که هر صبح نوشیده می‌شود نیز می‌تواند پاسخی به انرژی پاک برای میلیون‌ها مصرف‌کننده باشد. نوآوری‌ها نشان می‌دهد می‌توان ضایعات قهوه را به سوخت تبدیل کرد و در صورت اثبات، این سوخت پاک جدید می‌تواند از مفاهیم سنتی هیدروژن پیشی بگیرد.

حقیقت تکان‌دهنده در مورد ضایعات قهوه و تأثیر آن بر محیط زیست

روزانه حدود دو میلیارد فنجان قهوه در سراسر جهان نوشیده و ۶ میلیون تن ضایعات قهوه تولید می‌شود. بسیاری از این ضایعات راهی محل‌های دفن زباله می‌شوند، در آنجا تجزیه می‌شوند و یک گاز گلخانه‌ای آزاد به نام متان تولید می‌کنند. با این حال استارت‌آپ‌های نوآورانه‌ای از نسل جدید به حل این مشکل اقدام کرده‌اند.

یکی از آن‌ها در حال جمع‌آوری تفاله‌های قهوه و تبدیل آن به سوخت‌های زیستی است تا منبع جدیدی از انرژی ایجاد و در عین حال به کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک کند. این فرایند نوآورانه دیدگاه بشر را در مورد زباله و انرژی متحول خواهد کرد. با تمرکز بر بازیافت و استفاده مجدد، می‌توان به‌طور هم‌زمان به دو مسئله حیاتی بازیافت و تلاش برای نوع جدیدی از سوخت‌های زیستی پرداخت.

فرایند نوآورانه تبدیل تفاله قهوه به انرژی پایدار

فرایند تبدیل ضایعات قهوه به سوخت قابل استفاده در کارخانه‌ای در کمبریج‌شر انگلستان آغاز شد. تفاله‌های قهوه استفاده شده با دقت شسته می‌شود تا اطمینان حاصل شود به هیچ‌یک از مواد همچون لیوان کاغذی و کیسه‌های پلاستیکی آلوده نباشند. پس از خشک شدن و عبور از فرایندهای غربالگری، تفاله‌ها فشرده می‌شود و به شکل گلوله‌های زیست‌توده و سیاهه‌های قهوه درمی‌آید که به‌عنوان سوخت خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوخت‌های تولید شده از قهوه نه‌تنها پایدار است، بلکه بازده بالایی نیز دارد و سوزاندن آن‌ها در مقایسه با کنده‌های چوبی سنتی بیشتر طول می‌کشد، بنابراین راه‌حل جالبی برای مصارف مختلف از جمله گرمایش دیگ‌های صنعتی و تأمین انرژی گلخانه‌های تجاری به‌شمار می‌رود. از آنجا که جهان در جست‌وجوی راه‌هایی برای تولید انرژی سازگار با محیط زیست است، استفاده از تفاله قهوه به‌عنوان سوخت می‌تواند راهی برای به حداقل رساندن انتشار کربن در مقایسه با انرژی‌های فسیلی باشد.

ضایعات قهوه باید از نظر تعادل کلی کربن در مقایسه با بقیه گزینه‌های مدیریت زباله مورد بررسی قرار گیرند. با این وجود استارت‌آپ یادشده تلاش زیادی برای به دست آوردن تأییدیه‌هایی مبنی بر سبز بودن محصولات خود انجام داده است که این امر بازارپذیری آن‌ها را در انرژی سبز افزایش می‌دهد.

آینده سوخت‌های زیستی تولیدی از تفاله‌های قهوه

روند استفاده از انرژی سبز در دنیا برای کاهش استفاده از انرژی‌های فسیلی همچون هیدروژن محقق شده است و یکی از فرصت‌های جدید در این زمینه تولید سوخت زیستی از تفاله قهوه است. فرایند توسعه‌یافته فعلی یک جنبه کلیدی از پایداری را برجسته می‌کند که شامل یافتن ارزش در زباله است.

هیدروژن یک سوخت بسیار تمیز است، اما فرایند تولید آن می‌تواند به‌طور کامل آلوده باشد، حال آنکه سوخت‌های حاصل از قهوه نه‌تنها پاک‌تر هستند، بلکه مشکل ضایعات مواد غذایی این نوشیدنی را نیز برطرف می‌کنند.

استارت‌آپ یادشده تأکید کرد تا حداکثر ظرف پنج سال آینده عملیات خود را به شمال غربی اروپا وارد خواهد کرد، افزایش استفاده از سوخت‌های مبتنی بر قهوه را تقویت می‌کند و چشم‌انداز سیستم بازار انرژی را تغییر خواهد داد، به‌ویژه که پتانسیل گسترده‌ای در بازاریابی قهوه به‌عنوان یک محصول نوشیدنی و منبع تجدیدپذیر انرژی وجود دارد.

اتخاذ دیدگاهی مناسب می‌تواند بحرانی‌ترین مسائل زیست‌محیطی را حل کند. در حالی که سوخت‌هایی همچون هیدروژن تحت فشار هستند تا فرایند تولید خود و تأثیری که بر محیط‌زیست دارند را زیر سوال ببرند، سوخت‌های زیستی مبتنی بر قهوه راه‌حلی را ارائه می‌دهند که با اقتصاد پایدار مطابقت دارد.

اگرچه هیدروژن به‌عنوان یکی از امیدوارکننده‌ترین مدعیان انرژی پاک در نظر گرفته شده است، در استفاده از سوخت سبز تولیدشده از تفاله‌های قهوه دو احتمال متمایز در جهان از نظر انرژی وجود دارد که شامل دنیای انرژی پاک‌تر و دیدگاهی جدید در مورد ضایعات می‌شود.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟