مذاکرات ایران و آمریکا به‌دلیل شرایط‌خاص منطقه متوقف شد

وزیر امور خارجه از توقف روند مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا به دلیل شرایط خاص منطقه خبر داد.
کد خبر: ۱۲۶۵۵۷۲
|
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲ 14 October 2024
|
971 بازدید

 

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا؛ سید عباس عراقچی که به مسقط سفر کرده است، امروز (دوشنبه ۲۳مهرماه) در خصوص مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا از طریق این کشور گفت: عمان همیشه در حل مشکلات منطقه کمک بزرگی کرده و در رابطه با ایران و آمریکا همواره سعی داشته برای انتقال پیام یا ایجاد زمینه برای مذاکرات نقش مثبتی را ایفا کند.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: این نقش‌آفرینی از قبل وجود داشته و در دولت گذشته نیز این موضوع پیگیری می‌شد که به روند مسقط معروف است و به صورت غیر مستقیم بین ایران و آمریکا تماس‌هایی از طریق عمان برقرار گردید.

وی تاکید کرد: در حال حاضر روند مسقط به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است و الان زمینه‌ای برای این گفت‌وگوها نمی‌بینیم تا زمانی که بتوانیم بحران جاری را پشت سر بگذاریم و آن زمان تصمیم خواهیم گرفت که آیا وارد کار مجدد شویم یا نشویم و یا روند این گفت‌وگوها چگونه باشد.

عراقچی در پاسخ به سوالی در این خصوص که آیا در جریان سفر به عمان پیامی برای آمریکایی‌ها ارسال شده یا خیر بیان کرد: در جریان این سفر ما در این رابطه تماسی نداشته‌ایم و پیامی به کشورهای دیگر داده نشده است اما در همه مشورت ها و رایزنی هایی که در منطقه و کشورهای دیگر داشتیم مواضع جمهوری اسلامی ایران را با قوت بیان کردیم و خواستیم که این مواضع به اطلاع همه طرف‌ها برسد.

وی ادامه داد: هم آمریکا و هم کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه باید بدانند که موضع ایران چیست. موضع ما کاملا روشن است و بارها تکرار کرده ایم که ما خواهان جنگ و درگیری نیستیم؛ اگرچه برای آن کاملا آمادگی داریم اما فکر می‌کنیم که دیپلماسی باید کار کند و جلوی این اتفاق را بگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: روابط ایران و عمان مبتنی بر دوستی، احترام متقابل و همکاری مشترک در بسیاری از موضوعات بوده که دو کشور دوست را به هم نزدیک می‌کند.

عراقچی با اشاره به این مساله که عمان نقش مهمی در حل و فصل بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارد خاطرنشان کرد: منطقه در حال تجربه وضعیت هشدار است و ممکن است در آستانه درگیری‌های گسترده قرار بگیرد و دیپلماسی تنها راه پیشگیری از بحران‌های بزرگ و پرهیز از تشدید تنش‌ و جنگ است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟