پالس عجیب وزیر اقتصاد به دشمن

آقای همتی که ظاهراً رسانه را بیش از اقتصاد بلد است، شب گذشته با انتشار توئیتی که بیشتر گرای خطرناک و پیام ضعف به دشمن بوده، بر ناتوانی خود در حل مشکلات اقتصادی بدون رفع تحریم تاکید کرد. به نظر می رسد، وی جایگاه وزارت اقتصاد را اشتباهی اشغال کرده است.
کد خبر: ۱۲۶۶۵۰۴
|
۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰ 19 October 2024
|
2355 بازدید
|
۸

پالس عجیب وزیر اقتصاد به دشمن

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، عبدالناصر همتی که با سوابق سیاسی و رسانه ای اوایل دهه 60 در فضای سیاسی ایران شناخته شد و همان مقطع تا معاونت سیاسی صدا و سیما نیز پیشرفت، در جلسات غیر رسانه ای، از سوابق کارهای رسانه ای و موفقیتش در این حوزه زیاد سخن می گوید، افرادی هم که از نزدیک با وی کار کرده اند، تصریح می کنند که همتی در حوزه رسانه کاربلد است.

البته سالهای بعد وی در جایگاه‌های اقتصادی از جمله ریاست بیمه مرکزی، بانک مرکزی و اکنون وزارت اقتصاد قرار گرفته که بررسی جزئی تر عملکرد وی در این حوزه ها نشان می دهد که همتی در حوزه رسانه موفق‌تر از بقیه حوزه ها  عمل می کند.

به عنوان نمونه وضعیت شاخصهای مهم اقتصادی دوره مدیریت او در بانک مرکزی در دوره 3 ساله 1397 الی 1400 هنوز پیش چشم مردم و ناظران است. از جمله رشد خیره کننده نقدینگی و جهش بی سابقه نرخ ارز در دوره حضور همتی در بانک مرکزی موید این موضوع است.

یا مثلاًٌ پیش بینی که وی سه سال پیش و چند ماه مانده به پایان دولت روحانی در یکی از جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته و گفته بود،  در صورت عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF  نرخ دلار طی چند ماه از 80 هزار تومان فراتر خواهد رفت که این پبش بینی پس از گذشت سه سال هنوز هم محقق نشده و نشان می دهد، ایشان علاوه بر ضعف در مدیریت اقتصادی، در پیش بینی اوضاع اقتصادی هم چندان فرد موفقی نیست.

از این مقدمه تقریباً طولانی بگذریم، آقای همتی شب گذشته مطلبی در فضای مجازی منتشر کرده که فارغ از نقدهای اساسی و کارشناسی به برخی دستورکارهای اقتصادی اش، دو مساله را به عنوان «چاره اصلی» حل مشکلات اقتصادی عنوان کرده است که جای بحث دارد و مقدمه بالا را تائید می کند که وی در کار رسانه ای موفق تر است تا اقتصاد.

همتی در بخشی از این پیام در فضای مجازی تاکید کرده، «باید بپذیریم چاره اصلی در انجام اصلاحات جدی اقتصادی و تلاش براى کاهش تحریم‌ها است» که حاوی دو پیام رسانه ای خطرناک است، یکی به مردم خودمان و دیگری به دشمن اصلی یعنی آمریکا.

خاطره تلخ جهش شبانه  قیمت بنزین در آبان 98

اولین پیام خطرناکی که در توییت وزیر اقتصاد جلب توجه می کند، موضع صریح او در انجام اصلاحات جدی اقتصادی است. مردم ایران هنوز ماجرای اصلاحات اقتصادی سال 1398 و افزایش 100 درصدی و غیر منتظره قیمت بنزین را فراموش نکره اند. در آن دوران نیز تریبون‌های نزدیک به دولت در کنار مسئولان وقت بحث اجتناب ناپذیر بودن اصلاحات اقتصادی را مطرح می کردند. حالا با این موضع گیری صریح همتی و تاکید بر این نکته که چاره ای جز اصلاحات جدی اقتصادی وجود ندارد، آیا بایستی بار دیگر منتظر بازگشت تصمیمات غیرکارشناسی در حوزه هایی مثل تغییر قیمت سوخت، ارز یا  دیگر موضوعات مرتبط با اقتصاد باشیم؟

لازم به ذکر است که آقای همتی شهریورماه سال 98 در نامه ای رسمی به دولت خواستار افزایش قیمت بنزین به 5000 تومان شده بود.

پالس عجیب وزیر اقتصاد به تحریم کنندگان

پیام خطرناک دیگر آقای همتی به آمریکا است که رفع تحریم را به عنوان چاره اصلی کار مطرح می کند و غیر مستقیم که نه، مستقیم اولاً پیام ضعف را برای دشمن مخابره می کند که دست کشور در حل معضلات اقتصادی خالی است و چاره ای جز رفع تحریم وجود ندارد، ثانیاً، دشمن بداند که با اصرار بر تحریم‌ها دست روی خوب جایی گذاشته و تا تحریم‌ها را برندارد، ایران نقطه قوت و برتری در مذاکرات رفع تحریم نخواهد داشت!

با این دست فرمان، اگر دستگاه دیپلماسی هم بخواهد برای رفع تحریم ها تلاش کند، مسئولان اقتصادی همچون آقای همتی نه تنها پشتوانه و نقطه قوتی در حوزه اقتصادی برای پیشبرد مذاکرات روی میز ندارند؛ بلکه دست های خالی را از همین الان عیان کرده اند.

هر چند تاکیدات ویژه آقای همتی روی اولویت رفع تحریمها به جای تمرکز بر اجرای وظایف بی شمار وزارت اقتصاد نکته ای نیست که بتوان به سادگی از ان عبور کرد، ولی این سوال را از وزیر اقتصاد مطرح می کند که شما مسئول حل مشکلات اقتصادی هستی یا مسئول مذاکرات رفع تحریم و یا رسانه‌ای دولت؟

به نظر می رسد وزیر اقتصاد وقتی موفق هست که فارغ از اینکه دستگاه دیپلماسی کشور کِی و چطور موفق به رفع تحریم‌ها می شود، بتواند معضلات اقتصادی کشور را با فرض ادامه وضع موجود یعنی تحریم‌ها حل کند، وگرنه چه نیاز به وزیر اقتصاد.

البته آقای همتی با توجه به سوابق نه چندان موفق اقتصادی که در کارنامه خود دارد، حتما به وضعیت فعلی اقتصاد و چالش های آن آشنا بود، و با عام به وضعیت فعلی مسئولیت وزارت اقتصاد را پذیرفته است، بنابراین مشروط کردن حل معضلات اقتصادی به موفقیت وزیر امور خارجه یا وزیر ارتباطات چندان عقلایی به نظر نمی رسد.

لازم به ذکر است که آقای همتی چند نوبت هم رفع مشکلات اقتصادی را ابتدا به رفع فیلترینگ اینترنت منوط و مشروط کرده است!

در مجموع با توجه به موفقیت‌های پیش گفته آقای همتی در حوزه رسانه، عدم موفقیت‌ها در مسندهای اقتصادی سالهای گذشته، مشروط کردن حل معضلات اقتصادی به رفع تحریم‌ و فیلترینگ به نظر می رسد، وزارت اقتصاد برای وی جایگاه اشتباهی است و بهتر است این جایگاه مهم را به فردی که بتواند با فرض شرایط موجود مشکلات اقتصادی را حل کند، واگذار نماید.

و در یک جمله آقای همتی به درد هر جایی در دولت می خورد، از معاونت رسانه تا وزارت خارجه و ارتباطات به جز اقتصاد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
همتی استعفا
بخاطر وضع موجود و بورس و توروم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
البته یک آقایی هم با معدل دکترای 19/5 در دولت سیزدهم به عنوان معاونت اقتصادی رئیس جمهور فقید انتخاب شد و قرار بود چنین و چنان بکند ولی پس از چندی وقتی فهمید کاری از دستش ساخته نیست برای حفظ آبرو استعفا داد .
یکی از مزدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
واقعیت تلخ است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
سلام آقای همتی با اینموضع گیری تسلیم گونه و و با آن سوابق اقتصادی فاجعه بار به درد هیچ جا نمی خورد
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
درست گفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
از همتی غیر این انتظار داشتید؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
چرا شما حرف حق را نشانه ضعف و پالس به دشمن می دانبد ،در سه سالی که کارر دست آنهایی بود که می گفتند تحریم هیچ اثری ندارد کدام مشکل را توانستند حل کنند ، مشکلی را که حلذنکردند آنقدر مسکل بر مشکلها اصافه کردند که کشور را در همه زمینه ها به بن بست رسانند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
دست شناگر و پای دونده و چشم فوتبالیست و .... ببندید ایا قادر به مسابقه است؟چرا اینقدر با واقعیات بدیهی دنیا زاویه دارید؟
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات