عکس: سنت خاص زنان متاهل هندی

کاروا چوت(Karwa Chauth)  زنان هندی از طبقات مختلف اجتماعی، بیستم اکتبر۲۰۲۴ سنت کهن "کاروا چوت" را گرامی داشتند و اعمال آن را به جا آوردند.
کد خبر: ۱۲۶۶۷۹۷
|
۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۵ 20 October 2024
|
3780 بازدید

 کاروا چوت(Karwa Chauth) چیست؟

زنان هندی از طبقات مختلف اجتماعی، امروز(بیستم اکتبر۲۰۲۴) همچنان سنت کهن "کاروا چوت" را گرامی داشتند و اعمال آن را به جا آوردند.
کاروا چوت یکی از جشن‌های سنتی و فرهنگی در هند است که عمدتاً توسط زنان متأهل هندو در شمال هند، به‌ویژه در ایالت‌های پنجاب، اوتار پرادش، هاریانا و راجستان برگزار می‌شود. این جشن در چهارمین روز بعد از ماه کامل در ماه کارتیک از تقویم هندو(معمولاً در ماه اکتبر یا نوامبر میلادی قرار می‌گیرد) برگزار می‌شود. هدف اصلی از برگزاری این جشن دعا برای طول عمر، سلامتی و موفقیت شوهران است.

عکس: سنت خاص زنان متاهل هندی

 آداب و رسوم اصلی کاروا چوت:
۱_ روزه‌داری: زنان متأهل در روز کاروا چوت از طلوع آفتاب تا زمان دیده شدن ماه به طور کامل روزه می‌گیرند. این روزه‌داری بسیار سخت است چرا که شامل امساک از غذا و حتی آب می‌شود. این روزه به نشانه‌ای از وفاداری و عشق به شوهران انجام می‌شود.


۲_ مراسم دعا(پوجا): پس از غروب خورشید، زنان به‌طور سنتی لباس‌های رنگی و شاد، به‌ویژه به رنگ قرمز، زرد یا نارنجی، می‌پوشند که نماد خوشبختی و شادی زناشویی است. آن‌ها با زیورآلات و نقش‌های حنا (مهندی) بر روی دست‌ها و پاها، خود را آراسته می‌کنند. مراسم مهندی، شبِ قبل از روزه‌داری انجام می‌شود‌ و در روز کاروا چوت زنان متأهل در گروه‌های کوچک گرد هم می‌آیند و مراسم خاص دعا را برگزار می‌کنند. این مراسم شامل خواندنِ داستان‌هایی از افسانه‌های قدیمی درباره کاروا چوت و دعا برای سلامت و طول عمر شوهران است.


۳_ دیدن ماه و افطار: پس از دیدن ماه در آسمان، زنان از پشت یک صافی (غربال) به ماه نگاه می‌کنند و سپس از پشت همان صافی به چهره شوهران خود می‌نگرند. این عمل نماد پاکی و خلوص است. شوهران سپس به همسران خود اولین جرعه آب و لقمه غذا را می‌دهند تا روزه آن‌ها باز شود.
۴_ هدایا: در پایان مراسم، شوهران به نشانه قدردانی و محبت، هدایایی مثل زیورآلات یا لباس‌های سنتی به همسران خود می‌دهند.

 منشاء و ریشه‌های تاریخی:
کاروا چوت ریشه‌های تاریخی و افسانه‌ای دارد. یکی از داستان‌های معروف مرتبط با این جشن درباره ملکه‌ای به نام ویراتی است که برای نجات جان شوهرش از مرگ، روزه گرفت و در نهایت به لطف فداکاری و دعاهایش، شوهرش دوباره زنده شد. از آن زمان، زنان هندو این سنت را به‌عنوان یک نشانه وفاداری و عشق نسبت به همسران خود ادامه می‌دهند.

 اهمیت و مفهوم نمادین:
این جشن از نظر اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم است زیرا به تقویت روابط زناشویی و نشان دادن تعهد و وفاداری بین همسران کمک می‌کند. هرچند که در سال‌های اخیر، کاروا چوت نیز مانند بسیاری از سنت‌ها و آیین‌ها با تغییرات اجتماعی مواجه شده و بعضی زنان به دلیل انتقادات نسبت به نقش‌های جنسیتی یا به‌خاطر مسائل سلامتی، تغییراتی در این سنت ایجاد کرده‌اند.
کاروا چوت به‌طور خاص نمایانگر فداکاری زنان هندی و عشق آن‌ها به خانواده است و با وجود تغییرات در نسل‌های جدید، هنوز هم یکی از مهم‌ترین جشن‌های هندوئی محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات